Z okazji jubileuszu festiwalu przypominany nagrodzone w poprzednich edycjach filmy!
Część filmów można obejrzeć na bezpłatnej platformie.
Filmy dostępne od 11.05 do 07.06 na stronie
http://www.vod.pl/krakowski-festiwal-filmowy Poniżej lista i opisy filmów: PLATFORMA PŁATNA:Życie jest gdzie indziej (Beyond this place), reż. Kaleo La Belle, 95′, Szwajcaria / ZŁOTY RÓG 50.KFF
Gambit Odyseusza (Oddyseus’ Gambit) reż. Alex Lora, 12′, USA/Hiszpania / ZŁOTY SMOK 52.KFF
Villa Antropoff, reż. Vladimir Leschiov i Kaspar Jancis, 13′, Łotwa/Estonia / PRIX EFA 52.KFF
Pieśni Odkupienia (Songs of Redemption) reż. Amanda Sans i Miquele Galofré, 79′, Jamajka/Hiszpania, ZŁOTY HEJNAŁ 54.KFF
Krew (Blood), reż. Alina Rudnitskaya, 59′, Rosja / WYRÓŻNIENIE 54.KFF
Niegdyś moja matka (Once my mother) reż. Sophia Turkiewicz, 70′, Polska/Australia / NAGRODA PUBLICZNOŚCI 54.KFF
Argentyńska lekcja, reż. Wojciech Staroń, 56′, Polska / ZŁOTY RÓG 51.KFF
Miłość, reż. Filip Dzierżawski, 91′, Polska / ZŁOTY LAJKONIK, NAGRODA PUBLICZNOŚCI 53.KFF
Strzeżcie się Bakera! (Beware of Mr Baker!), reż. Jay Bulger, 92′ USA / ZŁOTY HEJNAŁ 53.KFF
Granice (Borders), reż. Jacqueline van Vugt, 85′, Holandia / NAGRODA FIPRESCI
ŻYCIE JEST GDZIE INDZIEJ
Twórca tego filmu jest typowym dzieckiem dzieci kwiatów. Kiedy minęła pierwsza euforia życia na egzotycznej wysepce, mały Kaleo wylądował z matką w zimnym Portland. Dziś, kiedy sam ma dzieci, postanawia odnaleźć swojego ojca hippisa. Cloude Rock La Belle prawie nie zmienił się od 40 lat. Nadal pali trawkę i żyje na luzie. Wspólna wyprawa rowerowa ojca i syna staje się okazją do postawienia kilku ważnych pytań – o istotę rodzicielstwa, odpowiedzialności, przebaczenia i przede wszystkim o to, czym tak naprawdę jest wolność. Złoty Róg 50. KFF
GAMBIT ODYSEUSZA
Saravuth przyjechał do USA w latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku jako jedna z wielu sierot, przesiedlonych z rodzinnej Kambodży do nowego kraju w ramach akcji pomocy dla mieszkańców terenów dotkniętych wojną. Dziś, po ponad trzydziestu latach spędzonych z dala od ojczyzny, mężczyzna zarabia na życie grając w szachy na ulicy. Budzi zainteresowanie zwykłych przechodniów, ale odwiedzają go także ludzie, którzy właśnie z nim codziennie rozgrywają kolejne mecze. Jak wiele jego ryzykowna gra pozwoli mu osiągnąć?
https://www.youtube.com/watch?v=3Hsxy1sFINc
VILLA ANTROPOFF
Prezerwatywa znaleziona na afrykańskiej plaży jest dla ciemnoskórego mężczyzny impulsem do podjęcia niebezpiecznej morskiej wyprawy – do Europy, w poszukiwaniu lepszego życia. Tymczasem w tytułowej willi odbywa się (nie)typowe, międzynarodowe wesele, na którym pretensjonalna atmosfera gęstnieje z każdym kieliszkiem alkoholu i każdą dawką narkotyku. Gdy nasz bohater po morderczym wysiłku dotrze do willi, będzie musiał skonfrontować swoje marzenia z rzeczywistością.
https://www.youtube.com/watch?v=Xy6ulOg9-RY
PIEŚNI ODKUPIENIA
W głównym zakładzie karnym w Kingston, stolicy Jamajki, wcielono w życie program resocjalizacji poprzez muzykę. Przestępcy różnego kalibru stają się tu twórcami, wykonawcami i producentami reggae – muzyki łagodzącej obyczaje, co ma ogromne znaczenie w środowisku tak silnie naładowanym przemocą. Poprzez piosenki więźniowie umacniają swoje poczucie tożsamości, wyrażają skruchę z powodu popełnionych przestępstw, a jednocześnie przestrzegają tych, którzy jeszcze nie weszli w kolizję z prawem.
KREW
Po obwodzie leningradzkim kursuje rozklekotany bus służący za mobilny punkt krwiodawstwa. Siedmioosobowa ekipa zatrzymuje się w budynkach administracji publicznej i skupuje krew od mieszkańców prowincji. Dla wielu z nich jest to jedyne źródło dochodu. Różnorodne przypadki dawców oraz podpatrzone „zza kulis” życie towarzyskie członków personelu składają się na groteskowy obraz rosyjskiej rzeczywistości.
https://www.youtube.com/watch?v=Hh4SHDGIg5A
ARGENTYŃSKA LEKCJA
W 1998 roku Wojciech Staroń nakręcił dokument „Syberyjska lekcja” o młodej nauczycielce, która wyjeżdża w okolice jeziora Bajkał, by uczyć ojczystego języka potomków polskich zesłańców. Po latach, już jako małżeństwo z dwójką dzieci, reżyser i jego bohaterka udają się do Argentyny. Dla ich synka będzie to nie tylko spotkanie z nowym językiem. Za sprawą argentyńskiej przyjaciółki mały Janek wkracza w fascynujący świat zabaw, ale pozna także nieznany mu dotychczas gorzki smak dzieciństwa, przedwcześnie skażonego dorosłymi problemami.
https://vimeo.com/57450255
NIEGDYŚ MOJA MATKA
Tak naprawdę nie znamy naszych rodziców. Przekonuje nas o tym reżyserka filmu, próbując dociec, dlaczego przed laty matka oddała ją do sierocińca. Urodzona w przedwojennej Polsce Helena sama doświadczyła sieroctwa i bezdomności, przeżyła zesłanie do gułagu i tułaczkę po świecie. Odtwarzając jej biografię na tle burzliwej historii XX wieku, reżyserka poznaje okoliczności, które zdeterminowały losy obu kobiet. Czy zdoła teraz wybaczyć swojej matce?
https://www.youtube.com/watch?v=dgKqmfSdhf0
MIŁOŚĆ
Fenomen trójmiejskiej grupy jassowej, działającej w latach 1988-2002, to przede wszystkim mariaż wybitnych i bardzo odmiennych osobowości muzycznych: Tymona Tymańskiego, Mikołaja Trzaski, Leszka Możdżera, Jacka Oltera i Macieja Sikały. Podczas prób reaktywacji grupy w 2009 roku poznajemy z bliska muzyków Miłości, dowiadujemy się o istniejących między nimi napięciach, widzimy momenty „toksycznej równowagi”, która pozwoliła zespołowi, mimo wszystkich różnic, pozostawić po sobie imponujący dorobek.
https://www.youtube.com/watch?v=p8XZpKcQlCE
STRZEŻCIE SIĘ BAKERA
Ginger Baker jest legendą perkusji – z gry na tym instrumencie potrafił uczynić porywający spektakl. Również jemu muzyka rockowa zawdzięcza spotkanie z rdzennymi afrykańskimi rytmami (m.in. w 1971 roku nagrywał z Nigeryjczykiem Felą Kutim). Ma za sobą występy z Erikiem Claptonem w grupach Cream i Blind Faith oraz karierę solową. Nazywany „potworem rocka”, Baker słynie z ekscentrycznej osobowości i burzliwej biografii. Dziś, mimo podeszłego wieku, nie przestaje zaskakiwać swym temperamentem i kontrowersyjnymi poglądami.
https://www.youtube.com/watch?v=wqrigN8jxj8
***
PLATFORMA BEZPŁATNA
Poza zasięgiem, reż. Jakub Stożek, 30′ / ZŁOTY SMOK 50. KFF
Millhaven, reż. Bartek Kulas, 7′ / SREBRNY LAJKONIK 50.KFF
Paparazzi, reż. Piotr Bernaś, 33′ / PRIX EFA 51.KFF
Świteź, reż. Kamil Polak, 20′ / SREBRNY LAJKONIK 51.KFF
Bez śniegu, reż. Magnus von Horn, 35′ / SREBRNY LAJKONIK 51.KFF
Uwikłani, reż. Lidia Duda, 50′ / ZŁOTY LAJKONIK 52.KFF
Drwal, Paweł Debski, 15′ / SREBRNY LAJKONIK 52.KFF
Ojciec i syn w podróży, Marcel Łoziński, 75′ / SREBRNY RÓG 53.KFF
Ojciec i Syn, Paweł Łoziński, 24′ / SREBRNY RÓG 53.KFF
Kołysanka z Phnom Penh, reż. Paweł Kloc, 31′ / SREBRNY LAJKONIK, SREBRNY LAJKONIK 51.KFF
Deklaracja nieśmiertelności, reż. Marcin Koszałka, 97′ / NAGRODA PUBLICZNOŚCI 50.KFF
Klaudia i Karolina przez większość swojego życia wychowywały się bez matki. Skomplikowana sytuacja rodzinna spowodowała, że siostry musiały nauczyć się większej odpowiedzialności i samodzielności niż inne nastolatki. Dziewczyny imponują dojrzałością, same rozwiązują własne problemy, wspierają się nawzajem w każdej sytuacji. U progu wejścia w dorosłe życie jeszcze raz spróbują odbudować relacje rodzinne, które przez lata były zaniedbywane przez dorosłych. Jednak nie będzie to takie proste…
MILLHAVEN
Inspiracją i osią narracyjną animacji Bartka Kulasa jest psychodeliczna ballada The Curse of Millhaven Nicka Cave’a, tutaj w hipnotyzującym wykonaniu Katarzyny Groniec. Przedstawia makabryczną, momentami nieco surrealistyczną historię piętnastoletniej Loretty, którą szarość życia w prowincjonalnym i bezbarwnym miasteczku Millhaven zainspirowała do morderczego tańca. W końcu, jak niewinnie wyśpiewuje sama bohaterka: „Nie znasz dnia ani godziny…”.
https://www.youtube.com/watch?v=yBVaaouJXgg
PAPARAZZI
Film dokumentuje życie polskiego paparazzo, który tak samo jak jego zachodni koledzy tropi sławnych i bogatych, polując na sensację. Ale polskie gwiazdy, w przeciwieństwie do tych z Los Angeles, prowadzą nudne życie. Dlatego paparazzo, skuszony wielkimi pieniędzmi, postanawia zagrać o naprawdę wysoką stawkę.
Rozegrany w dwóch planach czasowych, epicki spektakl oparty na romantycznej balladzie Adama Mickiewicza pod tym samym tytułem. Inspirowany ikonami, łączący technikę malarską z animacją 3D, film Kamila Polaka zabiera widzów w zrealizowaną z ogromnym rozmachem podróż do skrytego pod taflą jeziora, średniowiecznego miasta. Mistyczny wymiar przedstawionej w „Świtezi” odwiecznej walki dobra ze złem podkreśla muzyka Iriny Bogdanovich, nawiązująca do chóralnych śpiewów cerkiewnych.
BEZ ŚNIEGU
Mężczyzna dzwoni na policję z informacją, że zastrzelił dwóch chłopców w swoim ogrodzie. Jeden z nich umiera na miejscu. Drugi wciąż żyje, ale jest poważnie ranny. "Bez śniegu" to historia, która opowiada o okolicznościach, które doprowadziły do tych dramatycznych wydarzeń.
UWIKŁANI
W przypadku pedofilii nie ma wątpliwości, kto jest oprawcą, a kto ofiarą. Bywa jednak, że po pewnym czasie ta jednoznaczna relacja ulega zachwianiu. Bohater filmu był w dzieciństwie molestowany przez sąsiada i potem, już jako nastolatek, dwukrotnie próbował wziąć na nim odwet. Ich role odwróciły się: to pedofil boi się dzisiaj swojej ofiary. Poznajemy tę trwającą dziewięć lat wzajemną zależność również z perspektywy najbliższych obu mężczyznom osób. Ta historia oparta na nienawiści i strachu zdaje się nie mieć końca.
DRWAL
W samotnym, małym domku, schowanym między bezkresnym borem a potężnym oceanicznym klifem, żyje drwal z małym synkiem. Ich życie toczy się jak w bajce – po pracy ojciec przygotowuje drewniane zabawki, razem spacerują i bawią się. Synek bezgranicznie kocha swojego ojca, jest zafascynowany jego siłą i opieką. Pewnego dnia, w czasie wspólnej wyprawy do lasu, drwal ścina nietypowe drzewo. To wydarzenie całkowicie odmienia ojca – i wywraca ich świat do góry nogami.
https://www.youtube.com/watch?v=H-9A6TUSw14
Eksperyment dwóch reżyserów, Marcela i Pawła Łozińskich, tym razem w wersji montażowej podpisanej przez ojca. Marcel Łoziński podczas podróży samochodowej wspomina w rozmowach z synem swoje bolesne dzieciństwo, tragiczną śmierć matki oraz własne wybory, które miały znaczący wpływ również na życie Pawła. Wspólna wyprawa pod okiem kamer jest okazją do skonfrontowania wspomnień ojca i syna, a także ich odmiennych poglądów.
OJCIEC I SYN
Łączy ich nazwisko, wykonywany z pasją zawód, ale i silna, skomplikowana więź, pełna resentymentów i niedopowiedzeń. Dwaj wybitni dokumentaliści, Marcel i Paweł Łozińscy, wyruszają samochodem w podróż po Europie. Dla ojca jest to powrót do miejsca urodzenia, dla syna – próba rozliczenia wspólnej przeszłości. Obaj próbują zarejestrować kamerą ten trudny dialog. Przed nami wersja Pawła Łozińskiego.
KOŁYSANKA Z PHNOM PENH
Każdy ma jakąś tajemnicę. Tajemnicę przyszłości. “Phnom Penh lullaby” to intymna historia człowieka szukającego miłości i akceptacji. Ilan Schickman opuścił Izrael marząc o nowym życiu. Teraz mieszka w Phnom Penh w Kambodży z dziewczyną o imieniu Saran oraz jej córkami, dwuletnią Marie i sześciomiesięczną Jasmine, próbując wiązać koniec z końcem jako uliczny wróżbiarz. DEKLARACJA NIEŚMIERTELNOŚCI
W swoim obrazie Marcin Koszałka powraca do zapomnianego gatunku, jakim jest film górski. Bohaterem swej opowieści czyni Piotra „Szalonego” Korczaka, gdzieś w tle rysując także sylwetkę jego rywala Andrzeja Marcisza. Reżyser skupia się na schyłku kariery wielkiego mistrza, prowokując go jednocześnie do refleksji nad tym, jak będzie wyglądało jego życie, gdy nie będzie mógł już się wspinać. To przejmująca opowieść o niemożności pogodzenia się ze starością i pragnieniu nieśmiertelności.