Konkurs krótkometrażowy – wyniki selekcji

Lista filmów, które zakwalifikowały się do konkursu.

Międzynarodowy konkurs filmów krótkometrażowych (do 30 minut), to trzon Krakowskiego Festiwalu Filmowego, odbywa się nieprzerwanie od roku 1961. Do tegorocznej edycji napłynęły 2764 zgłoszenia z różnych zakątków świata, wśród nich są kraje takie jak Tajwan, Australia, Korea Południowa, Kolumbia, Chile czy bliższe nam geograficznie Estonia i Węgry. Selekcjonerzy obejrzeli 569 dokumentów, 363 animacje i aż 1832 fabuły. 

Wszystkie cztery trofea przyznawane w konkursie krótkometrażowym, a więc Złoty Smok i trzy Srebrne Smoki, znacząco skracają ścieżkę do ubiegania się o nominacje do Oscara i nagrody Europejskiej Akademii Filmowej. Swoją nagrodę w konkursie przyznaje Jury Międzynarodowej Federacji Klubów Filmowych (FICC) i jury studentów krakowskich.

Konkurs krótkometrażowy to mozaika gatunków i stylów, konfrontacja kultur i tradycji, ale zarazem uniwersalne tematy, czytelne pod każdą szerokością geograficzną. To także najbardziej demokratyczny konkurs krakowskiego festiwalu; w szranki stają mistrzowie i ich uczniowie, doświadczeni twórcy i studenci.Wielu z nich rozwija się na naszych oczach. Zakochani w Krakowie, wracają z coraz to nowymi filmami i jak Sergei Loznitsa… zwyciężają. Bo trudno się oprzeć emocjom zawartym w nieruchomych, czarnobiałych kadrach, które tym razem śledzą zaniedbane ulice byłego getta i ścieżki parku w Rydze, powstałego na żydowskim cmentarzu (The Old Jewish Cemetery).

Laureatem krakowskiego festiwalu jest także Jay Rosenblatt, mistrz tzw. found footage, czyli rodzaju filmu dokumentalnego zrealizowanego z archiwaliów. Jego A Long Way From Home, to trzyminutowy celuloidowy kolaż, przywołujący ostatnie chwile Chrystusa i wzmocniony piękną pieśnią gospel.

W konkursie znajdą się tradycyjne dokumenty obserwacyjne jak rumuńsko-ukraiński Intersection, zrealizowany w ciągu dnia na skrzyżowaniu dróg, czy amerykański Hotel 22, który w przewrotny sposób dokumentuje funkcję pewnej linii autobusowej – inną w ciągu dnia, inną w nocy. To zarazem filmy, które mają ambicję metaforyzowania prezentowanej rzeczywistości.
Jeśli pamiętacie Gadające głowy i Siedem kobiet w różnym wieku Kieślowskiego, to przywołacie je w pamięci za przyczyną dwóch różnorodnych filmów, ale odwołujących się do metody naszego klasyka. W filmie Losers – A Film About Loss obserwujemy dzieci, które przejmująco mówią czym jest dla nich strata, a w obrazie 10 podążamy za dziesięcioma mężczyznami w różnym wieku, którzy medytują o życiu.

Prawdopodobieństwo dostania się do konkursu krakowskiego festiwalu z krótką fabułą graniczy z cudem ze względu na popularność sekcji. Trzynastu szczęśliwców przedstawi opowieści z różnych stron świata, często bardzo egzotyczne i przejmujące, jak The Mountain z Kolumbii o ostatniej drodze syna z ojcem niczym z piosenki Waglewskich, czy Granny z Singapuru, w którym stara samotna kobieta przygarnia małą uciekinierkę z Birmy.
Będą filmy gatunkowe ze zbrodnią i suspensem (County State USA: Sweet Corn, It’s Not About You Anymore), a także brutalną rodzajowością dalekiego Wschodu (The Free Man), czy wreszcie epicka jak na format filmu opowieść o powinności wobec zmarłego brata muzułmanina (Mother Earth).
Tradycyjnie już w tej rywalizacji prym wiodą Anglicy. Zeszłoroczny Srebrny Smok – The Phone Call – otrzymał potem Oscara. Czy ten sukces powtórzy któryś z trzech angielskich reprezentantów obecnej edycji? Over wchodzi w poetykę dokumentu, by lakonicznie zrelacjonować autentyczne, dramatyczne zdarzenie w pobliżu lotniska, Crack to absurdalna, opowiedziana w stylu mockumentary historia walki gangów młodzieżowych o dominację na rynku handlu… kasztanami, a Fragments Of May to przejmująca opowieść o depresji inspirowana wierszami Emily Dickinson. W konkursie znajdzie się także rosyjska przypowieść wojenna o deportacji Czeczenów w 1944 roku (February) oraz animacja fabularna, łącząca żywy plan z imponująco wykreowaną rzeczywistością, co trafnie oddaje schizofrenię bohatera – pianisty (Dissonance).

O animacjach, które zobaczymy w konkursie, pisaliśmy już szerzej w osobnym newsie
i wywiadzie z kuratorem sekcji animacji Robertem Sową. Zachęcamy do lektury (https://www.krakowfilmfestival.pl/pl/news/511).

Lista filmów zakwalifikowanych do konkursu krótkometrażowego (bez reprezentacji polskiej, która zostanie ogłoszona na specjalnej konferencji w warszawskim kinie Rejs
w poniedziałek 13 kwietnia o godz. 12.00)

FABUŁY

1.      County State USA: Sweet Corn, Jonathan Nowak, USA, 23′, 2014
2.      Dissonance, Till Nowak, Niemcy, 17′, 2015 
3.      Crack, Peter King, UK, 12′, 2015 
4.      Fragments Of May, Maria Pia Fanigliulo, UK, 21′, 2015 
5.      Granny, Kirsten Tan, Singapur, 17′, 2014 
6.      The Mountain, John Chaparro, Kolumbia, 12′, 2015 
7.      It’s Not About You Anymore, Louise De Groef, Belgia, 19′, 2014 
8.      Sirens, Shiri Amit, Izrael, 24′, 2014 
9.      The Free Man, Quah Boon-Lip, Taiwan, 30′, 2014 
10.    One, Daniel Devecioglu, Niemcy, 4′, 2014 
11.    February, Ruslan Magomadov, Rosja, 26′, 2014
12.    Over, Jorn Threlfall, UK., 14′, 2015 
13.    Mother Earth, Aliou Sow, Francja, Senegal, 32′, 201 

DOKUMENTY

1.      Hotel 22, Elizabeth Lo, USA, 8′, 2014                                
2.      Spring, Jérôme Clément Wilz, Francja, 27′, 2014
3.      Losers – A Film About Loss, Arianne Hinz, Holandia, 16′, 2014
4.      Rehearsal, Elie Grappe, Szwajcaria, 11′, 2014        
5.      A Long Way From Home, Jay Rosenblatt, USA, 3′, 2015
6.      The Old Jewish Cemetery, Sergei Loznitsa, Holandia, Łotwa, 20′, 2014 
7.      The Conversation, Anastasia Novikova, Rosja, 22′, 2015 
8.      Barcelona Here We Stand, Linnea de la Chapelle, Poł. Afryka, Finlandia, Ghana, 18′, 2014
9.      10, Marta Jurkiewicz, Holandia, 30′, 2014
10.    Intersection, Dmytro Sukholytkyy-Sobchuk, Rumunia, Ukraina, 20′, 2014
11.    A Tale Of Love, Madness And Death, Mijael Bustos Gutiérrez, Chile, 22′, 2015
12.    This Place We Call Our Home, Sybilla Tuxen, Thora Lorentzen, Dania, 30′, 2014

ANIMACJE

1.      Natural Disaster, reż. Joseph Wallace, Francja, 5′ 
2.      The Master, reż. Riho Unt, Estonia, 18′ 
3.      Tick Tack, reż. Ülo Pikkov, Estonia, 9′
4.      Nina, reż. Veronika Obertová, Michaela Čopíková, Słowacja, 17′
5.      TrueLoveStory, reż. Gitanjali Rao, Indie, 19′
6.      Limbo Limbo Travel, reż. Zsuzsanna Kreif, Borbála Zétényi, Węgry, 16′
7.      Teeth, reż. Daniel Gray, Tom Brown, Anglia/USA/Węgry, 6′
8.      The Hen, reż. Vasil Bedoshvili, Rosja, 7′
9.      Warm Snow, reż. Ira Elshansky, Izrael, 5′
10.    Zepo, reż. César Díaz Meléndez, Hiszpania, 5′
11.    Each Other, reż. Lee Kyutae, Korea poł, 6′
12.    Life With Herman H.Rott, reż. Chintis Lundgren, Estonia, Chorwacja, Dania, 11′ 
13.    A Portrait, reż. reż. Aristotelis Maragkos, Grecja, 2′
14.    We Can’t Live Without Cosmos, reż. Konstantin Bronzit, Rosja, 15′
15.    Oscar Wilde’s The Nightingale and The Rose, reż. Brendan Fletcher, Del Kathryn Barton, Australia, 
Kategoria: News.

Aktualności

680 z 1098