Przedstawiamy listę filmów, które zakwalifikowały się do międzynarodowego konkursu filmów dokumentalnych.
Krzysztof Gierat, dyrektor Festiwalu, który czuwał nad pracą Komisji Selekcyjnej komentuje wyniki: Jak w lustrze odbijają się tu najważniejsze problemy, z jakimi boryka się świat, ale dostrzeżone z perspektywy zmagań jednostek. Będą więc filmy o problemie pedofilii wśród księży, o życiu w wirtualnym świecie, o uzależnieniach, także tych mniej szkodliwych jak miłość do książek Harlequina, o rywalizacji w dążeniu do doskonałości, tej artystycznej i tej boskiej, o problemach z tożsamością, także tych dotyczących własnego ciała.
Nadal swą bardzo wysoką formę potwierdza kino izraelskie, które w soczewce family movie dostrzega konflikty i emocje uniwersalne. Jestem dumny z polskiej reprezentacji, której filmowcy coraz częściej zapędzają się w daleki świat. Tylko krakowianin Tomasz Wolski skierował swą kamerę na ludzi, których można minąć na Plantach, bo ich twarze skryte są na ogół za maską operacyjną. „Lekarze” to pasjonujący portret kardiochirurgów.
Przedstawiamy listę filmów, które zakwalifikowały się do międzynarodowego konkursu filmów dokumentalnych.
Pełnometrażowe dokumenty:
1. „Baranek Boży” (Agnus Dei: Lamb of God), reż. Alejandra Sanchez, Meksyk, Francja 87’
2. „Mój Avatar i ja” (My Avatar and Me), reż. Bente Milton, Mikkel Stolt, Dania 91’
3. „Wstydliwe przyjemności” (Guilty Pleasures), reż. Julie Moggan, Wielka Brytania 85’
4. „Moja reinkarnacja” (My Reincarnation), reż. Jennifer Fox, Finlandia, USA, Szwajcaria, Niemcy, Włochy 100’
5. „Lekarze”, reż. Tomasz Wolski, Polska 90’
6. „Kołysanka z Phnom Penh” (Phnom Penh Lullaby), reż. Paweł Kloc, Polska 97’
7. “Incognito” (Nobody Knows My Name), reż. James Nicholson, Francja 85’
8. “Niewidzialne smyczki” (Invisible Strings-The Talented Pusker Sister), reż. Ágnes Sós, Węgry 80’
9. “Królowa bez korony” (The Queen Has No Crown), reż. Tomer Heymann, Izrael 85’
10. "Dzień z życia" (Life in a Day), reż. Kevin Macdonald, USA 95′
1. “Pandore“, reż. Virgil Vernier, Francja 35’
2. “Egzekutor” (The Hangman), reż. Netalie Braun, Izrael 60’
3. “Rozczarowani” (Regretters), reż. Marcus Lindeen, Szwecja 59’
4. "Wszystko o mojej babci” (Grandma, a Thousand Times), reż. Mahmoud Kaabour, Zjednoczone Emiraty Arabskie 48’
5. „Mind the Gap”, reż. Maciej Górski, Wielka Brytania, Polska 58’
6. „Argentyńska lekcja”, reż. Wojciech Staroń, Polska 52’
7. „Przed sądem” (Outside the Court), reż. Mark Isaacs, Wielka Brytania, 58’
8. „Hula i Natan” (Hula and Natan), reż. Robby Elmaliah, Izrael 55’
9. „Mniszka” (Nun), reż. Galina Adamovich, Białoruś 56’
10. „Dziewczyny tatusia” (Daddy’s Girls), reż. Lily Sheffy, Izrael 56’
Przypadki pedofilii w Kościele Katolickim stały się codzienną strawą dzisiejszych mediów. Bardziej jednak niż zatrważające statystyki oddziałuje pojedyncza, intymna historia Jesúsa Romero, który jako 11-letni ministrant był molestowany przez księdza, przyjaciela rodziny, a zarazem życiowego mentora. Po latach młody Meksykanin wraca pamięcią do tamtych traumatycznych zdarzeń. Interesuje go nie tylko wymierzenie sprawiedliwości winnemu, ale i konfrontacja twarzą w twarz z człowiekiem, który złamał mu życie.
MÓJ AWATAR I JA
Mikkel jest dokumentalistą, któremu ciężko się przebić ze swoimi pomysłami. Również jego życie prywatne nie należy do udanych – bohater woli przebywać w cyberprzestrzeni niż w towarzystwie życiowej partnerki. W „Second Life`ie” poznaje seksowną Helenę, która wprowadza go w świat wirtualnych romansów i wirtualnych interesów, które będą mieć duży wpływ na życie Mikkela. Dokument autotematyczny połączony z animacją „SL” pokazuje coraz częstsze zacieranie się granic pomiędzy tzw. „realem” a wygenerowaną komputerową rzeczywistością.
WSTYDLIWE PRZYJEMNOŚCI
Na świecie średnio co 4 sekundy ktoś kupuje romans „Harlequina”. Kim są czytelniczki miłosnych czytadeł z Wielkiej Brytanii, Indii czy Japonii? Od czego uciekają w sterylny świat pięknych ludzi i romantycznych uniesień? Równie ciekawa jest odpowiedź na pytanie, kto i w jaki sposób produkuje ich marzenia. Rynek wydaje się pod tym względem wiecznie nienasycony. Zdarza się jednak, że lektura „Harlequina” dostarcza nie tylko chwilowych wzruszeń, ale i sprawia, że jego czytelniczka dojrzewa do całkiem realnych zmian w swoim życiu.
„Nie chcę być czyimś cieniem” – mówił przed laty Yeshi, młody Włoch, który jest synem znanego buddyjskiego guru, Chögyala Namkhai Norbu. Tybetańczycy rozpoznali w Yeshim wcielenie jednego z duchowych mistrzów, chłopak musi więc zdecydować, czy dalej wieść normalne życie w Europie czy też poświęcić je nauczaniu w tybetańskim klasztorze. Z ojcem, który rzadko bywał w domu, łączy go skomplikowana relacja emocjonalna. Jednocześnie Yeshi czuje ciężar odpowiedzialności za losy tybetańskiego narodu i jego ginącej kultury.
Co się dzieje za zamkniętymi drzwiami sal operacyjnych, gabinetów zabiegowych i pokoi, w których odbywają się specjalistyczne konsultacje medyczne? Na oddziale chirurgicznym popatrujemy codzienną pracę lekarzy: panującą między nimi hierarchię, konieczność podejmowania ważnych decyzji, borykanie się z ekonomicznymi problemami. Choć zwykle posługują się niezrozumiałym dla zwykłego śmiertelnika językiem, jest też miejsce na drobne żarciki czy środowiskowe anegdoty. W ich pracy, pomimo zdobytej wiedzy i doświadczenia, również zdarzają się momenty zaskakujące…
Ilan Schickman z Izraela nie jest typowym seksturystą przyjeżdżającym na Daleki Wschód w poszukiwaniu łatwych kobiet. Na dobre porzucił swój kraj i związał swoje życie z młodą Kambodżanką. By zarobić na utrzymanie rodziny, zajmuje się wróżeniem z kart na gwarnych ulicach Phnom Penh. Jednakże różnice kulturowe oraz trudny charakter partnerki dają mu się coraz bardziej we znaki. Co trzyma go w pozbawionym perspektyw, obcym kraju? Poczucie odpowiedzialności za los rodziny czy może całkiem inne okoliczności?
Rok 2008, trwają wybory prezydenckie w USA, które wygrywa pierwszy w dziejach Afroamerykanin. Rashid, świeżo upieczony ojciec, z uwagą przygląda się tym wydarzeniom. Właśnie poznał historię George`a Browna, sympatyka ruchu “Czarnych Panter”, który w 1972 roku wziął udział w porwaniu samolotu lecącego do Algierii. Bohater postanawia ruszyć tropem terrorysty, który od 35 lat mieszka w Paryżu. Będzie to coś więcej niż tylko polityczne śledztwo – rodzinna historia Rashida jest blisko związana z walką czarnoskórych o swoje prawa.
Nastoletnie siostry, Júlia i Ágnes, od dziecka żyją muzyką. Obie grają na skrzypcach, lecz tylko jedna z nich odnosi spektakularne sukcesy. Rywalizacja nie jest jednak tym, co określa ich wzajemne relacje. Związek obu sióstr jest głębszy i bardziej skomplikowany niżby mogło się wydawać. Ukształtowały go w dużym stopniu bolesne zdarzenia z przeszłości, z którymi każda na swój sposób musi się zmierzyć. Starsza i mniej utalentowana z sióstr Pusker boi się, że któregoś dnia tragiczna historia może się powtórzyć…
Tomer Heymann nie po raz pierwszy kieruje kamerę na siebie i swoich bliskich. Tym razem opowieść o homoseksualnym „wyjściu z szafy” splata się z historią rozpadu rodziny, który dokonuje się na przestrzeni kilku lat wraz z emigracją kolejnych braci Heymannów z Izraela do USA. Przyczyny, dla których opuszczają kraj, bywają różne, ale decyzje są za każdym razem bolesne – każdy z nich pozostawia nie tylko miejsce urodzenia, ale i kochającą matkę. Osadzona w dzisiejszym Izraelu intymna historia rodzinna z czasem ogarnia coraz szerszy, w tym również polityczny kontekst.
Gorączka sobotniej nocy. Przed modnym paryskim klubem ustawiają się kolejki imprezowiczów. Ale tylko nielicznym szczęśliwcom uda się wejść do środka. Wszystko w rękach Mathieu, wykidajły (zwanego dziś szumnie selekcjonerem), który na podstawie sobie tylko znanych kryteriów wybiera klientów godnych przekroczyć próg klubu „Pandore”. Przed nami mały przekrój francuskiego społeczeństwa oraz próbka charakterystycznych zachowań, wyrażających rozmaite jego podziały. Jakie kompleksy uosabia wszechwładny Mathieu…?
Proces zbrodniarza wojennego Adolfa Eichmanna na trwałe zapisze się w izraelskiej historii. Również dlatego, że zakończył się jedyną dokonaną w tym kraju egzekucją kary śmierci. Mało kto jednak wie, że tym, który wykonał wyrok przez powieszenie, był Shalom Nagar, dziś sędziwy, pobożny Żyd, pracujący na co dzień jako rytualny rzezak. Jowialny Sefardyjczyk opowiada nam swoją historię, w której odsłania nie tylko kulisy egzekucji, ale przy okazji przedstawia trudną sytuację orientalnych Żydów w nowo powstałym państwie.
Zmienili płeć, by móc wreszcie poczuć się sobą w nowej skórze. Po latach, przekroczywszy sześdziesiątkę, Orlando i Mikael żałują tamtej decyzji. Każdy z nich podjął ją w innych okolicznościach i na innym etapie życia. Łączy ich jedno: obaj nie zdawali sobie wówczas sprawy, jak bardzo skomplikowane mogą być powody takiej decyzji. Spotykają się przed kamerą, by przedyskutować konsekwencje swojej życiowej pomyłki. Przed nami dwie fascynujące historie, wywracające wiele wyobrażeń na temat tożsamości płciowej.
Kiedyś dom Tety Fatimy był gwarny i pełen muzyki. Dziś 83-letnia staruszka z Bejrutu żyje samotnie, nawiedzana przez wspomnienia i duchy zmarłych. A jednak to właśnie jej dom, pachnąca sziszą i libańską kuchnią ostoja matriarchatu, od wielu lat ogniskuje rozproszoną po świecie rodzinę Kaabourów, przypominając im skąd pochodzą. Przybyły z Kanady wnuk Mahmoud filmuje staruszkę w przeświadczeniu, że mogą to być ostatnie chwile jej życia. Babcia Fatima ma w sobie jednak sporo wigoru i do końca chciałaby sprawować kontrolę nad swoim życiem i śmiercią.
We współczesnym wielokulturowym świecie coraz trudniej określić swoją tożsamość. Doświadcza tego Dari Mankoo i jego rodzina: mieszkają w Londynie, pochodzą z Kenii, są indyjskimi Sikhami i po latach decydują się wyemigrować do Australii. Chcieliby jednak mieć świadomość swoich korzeni i tę świadomość przekazać swoim dzieciom. Ma im w tym pomóc rodzinna wyprawa do Indii, ze szczególnym uwzględnieniem miejsc sikhijskiego kultu. Dla urodzonej w Europie nastoletniej Kiran będzie to przeżycie szczególnego rodzaju.
W 1998 roku Wojciech Staroń nakręcił dokument „Syberyjska lekcja” o młodej nauczycielce, która wyjeżdża w okolice jeziora Bajkał, by uczyć ojczystego języka potomków polskich zesłańców. Po latach, już jako małżeństwo z dwójką dzieci, reżyser i jego bohaterka udają się do Argentyny. Dla ich synka będzie to nie tylko spotkanie z nowym językiem. Za sprawą argentyńskiej przyjaciółki mały Janek wkracza w fascynujący świat zabaw, ale pozna także nieznany mu dotychczas gorzki smak dzieciństwa, przedwcześnie skażonego dorosłymi problemami.
Trzy miesiące spędził reżyser filmu przed budynkiem sądu magistrackiego w Londynie, rozmawiając z oskarżonymi oczekującymi na rozprawę, a także z ich bliskimi. Wypowiedzi bohaterów mają w sobie więcej z intymnego wyznania niż zeznania. Ci z kryminalną przeszłością nie traktują kamery jak trybunału. Otwierają przed nią swoje serca, rozliczają się ze swoją historią. To właśnie sprawia, że patrzymy na nich nie tylko jak na sprawców, ale też jak na ofiary – społecznej kondycji, innych ludzi, czasem po prostu przypadku.
W Izraelu bardziej niż gdziekolwiek indziej życie prywatne obywateli uzależnione jest od doraźnej sytuacji politycznej. Nawet w przypadku tych, którym przyszło żyć na obrzeżach społeczeństwa. Bracia Natan i Hula prowadzą podupadły warsztat samochodowy w mieście Sderot, który jest częstym celem ostrzałów rakietowych dokonywanych przez Hamas z pobliskiej Strefy Gazy. Po kolejnym ataku władze izraelskie zamierzają oczyścić teren, likwidując warsztat, który dla bohaterów stanowi centrum świata i jedyne źródło dochodów.
Co spowodowało, że dojrzała kobieta z trójką dzieci i zawodowymi sukcesami postanowiła porzucić dotychczasowe życie przywdziewając zakonny habit? Irina Denisowa, zanim przestąpiła próg klasztoru św. Elżbiety, była uznaną białoruską dyrygentką, kompozytorką i nauczycielką akademicką. Jako mniszka nie zerwała jednak z dawną pasją i prowadzi cerkiewny chór. Podjęta niegdyś decyzja przeciętnemu człowiekowi kojarzy się z wielkimi wyrzeczeniami. Jednak w przypadku bohaterki filmu oznacza prawdziwe duchowe spełnienie.
Przez wiele lat ojciec Lily prowadził interesy, kursując między Izraelem a Niemcami. Przy okazji wiódł po mistrzowsku zorganizowane podwójne życie, w dwóch różnych domach, z dwoma różnymi kobietami, nieświadomymi istnienia „tej drugiej”. Dziś, jako dojrzały mężczyzna, bohater znalazł wreszcie tę, przy której ma szanse się ustatkować. Ale temperament Casanovy ciągle daje o sobie znać… Kiedy uzbrojona w kamerę Lily staje się powiernicą sekretów swego ojca, nie zdaje sobie sprawy, jak ciężkie przyjmuje na siebie brzemię.