50. KFF w ramach jubileuszowej edycji zaprezentuje kolejną odsłonę cyklu ‘Krakowskie premiery dokumentalne’.
Od kilku lat w ramach cyklu ‘
Krakowskie premiery dokumentalne’ pokazywane są w Krakowie najciekawsze filmy wyłuskane przez naszym selekcjonerów przede wszystkim na zagranicznych festiwalach filmowych. Świeże, nieprezentowane jeszcze w krakowskich kinach tytuły to obrazy zapadające w pamięć, nowatorsko zrealizowane i często dotykające kontrowersyjnych tematów.
W tym roku będziemy mieli okazję zobaczyć cztery pełnometrażowe dokumenty wyprodukowane na przestrzeni dwóch ostatnich lat. Dominować będą wątki historyczne i autotematyczne. W prezentowanych filmach sporo miejsca poświęcono samemu medium, jakim jest film oraz losom twórców. Będziemy świadkami wiwisekcji, której przy pomocy kamery dokonuje na swoich relacjach z mężczyznami amerykańska reżyserka i performerka Susan Mogul („Mężczyźni mojego życia”). Z kanadyjskim reżyserem i jego córką przemierzymy Europę w poszukiwaniu miejsc, gdzie rodziło się wielkie kino („Pielgrzymi obrazu”). Mocne akcenty kinematograficzne znajdą się również w dokumencie „Powrót do Casablanki”, na który składają się fragmenty klasycznego filmu Michaela Curtiza, archiwalne zdjęcia z okresu II wojny światowej i obrazy współczesnego Maroka. Dokument opisuje zaś mało znany epizod, w którym główną rolę odegrał polski szpieg i jego praca, dzięki której aliancka operacja ‘Torch’ w Afryce zakończyła się sukcesem i odmieniła koleje wojny. Na Czarnym Lądzie rozgrywa się także akcja ostatniego z filmów prezentowanych w tym cyklu. Dokument, wyreżyserowany przez Sérgio Tréfaut, który w ubiegłym roku był jurorem Krakowskiego Festiwalu Filmowego, opowiada przewrotną historię największej, a zarazem najbardziej żywotnej nekropolii na świecie (‘Misto umarłych’).
Na cykl złożą się filmy:
FACECI MOJEGO ŻYCIA (DRIVING MEN), reż. Susan Mogul
O co zapytać swoją byłą „drugą połowę”, dawną sympatię? O powód rozstania? O minione fascynacje? O wspólną historię? O dalsze losy? Susan Mogul – reżyserka, performerka, feministka – z humorem i dystansem przeprowadza na ekranie wiwisekcję swoich więzi z ważnymi w jej życiu mężczyznami – z kochankami, braćmi, ojcem (jest wśród nich mężczyzna z Krakowa). Zaprasza ich za kierownicę swojego samochodu, by w czasie jazdy snuli swoje opowieści.
PIELGRZYMI OBRAZU (PilgrIMAGE), reż. Peter Wintonick, Mira Burt-Wintonick
Osobista historia kina i mediów przedstawiona z punktu widzenia ojca i córki. W tym filmowym dzienniku dokumentaliści z Kanady podróżują po europejskich miastach, które mają istotne znaczenie w dziejach kinematografii i współczesnych mediów, zarówno dzięki byciu rodzinną miejscowością wielkich reżyserów, jak i miejscem wynalezienia nowych mediów. Ten specyficzny wideoblog ukazuje spojrzenia dwóch pokoleń na jeden filmowy świat.
POWRÓT DO CASABLANKI (IN THE SHADOWS OF CASABLANCA) reż. Malgosha Gago, Bolesław Sulik
Mało kto wie, że gdyby nie owsianka, losy II wojny światowej mogłyby się potoczyć zupełnie inaczej. Mało kto wie, że operacja ‘Torch’ – lądowanie aliantów w Afryce Północnej powiodło się głównie dzięki jednemu człowiekowi. Mało kto wie, że gdyby Amerykanin Rick rzeczywiście miał swój bar w Casablance, ten człowiek mógłby być jego sąsiadem. Szpieg. Polak, Mieczysław Słowikowski. Historia zapomniała o nim i jego niemałych zasługach…
MIASTO UMARŁYCH (THE CITY OF THE DEAD), reż. Sérgio Tréfaut
Kair – kilkumilionowa metropolia, której siódma część mieszkańców zamieszkuje na terenie największej na świecie nekropolii. Jak na ironię, Miasto Umarłych tętni życiem – rodziny zamieszkują grobowce, dzieci chodzą do szkoły, żony i matki robią zakupy, otwarte są bary, piekarnie, warsztaty samochodowe, toczy się życie towarzyskie… A wszystko na cmentarzu…