W marcu w ramach pokazów jubileuszowych 50. Krakowskiego Festiwalu Filmowego w małopolskich kinach pojawi się VI część cyklu zatytułowana „Wielcy w Krakowie”.
W marcu w ramach pokazów jubileuszowych 50. Krakowskiego Festiwalu Filmowego w małopolskich kinach pojawi się VI część cyklu zatytułowana „Wielcy w Krakowie”.
Od października ubiegłego roku przypominamy najciekawsze filmy z naszego archiwum w serii comiesięcznych pokazów w kinach w Krakowie, Tarnowie i w Nowym Sączu. Każdy pokaz ma swoją myśl przewodnią, do tej pory można było zobaczyć: pikantne „Krakowskie skandale”, pełnych sukcesów „Łowców nagród”, kameralne „Opowieści o człowieku”, oryginalne „Kino wyobraźni” oraz nieco zapomniane nad Wisłą kino „Made In Yugoslavia”.
W marcu sięgamy po głośne nazwiska. W Krakowie w konkursowe szranki stawali tak znani filmowcy jak: Krzysztof Kieślowski, Pier Paolo Pasolini, Zbigniew Rybczyński, Claude Lelouch czy Jan Svěrák,. Nigdy nie brakowało także sław w gronie jurorów, w jury zasiadali m.in.: Lindsay Anderson, Stanisław Lem, István Szabó, Bo Widerberg, Agnieszka Holland. Obecność takich gości zawsze dodawała naszej imprezie splendoru.
O pokazie „Wielcy w Krakowie”, dyrektor Krzysztof Gierat mówi: „Krótkometrażowy film fabularny to na ogół domena debiutantów (w naszym pokazie – Roman Polański), ale bywają twórcy, jak prezentowani w tym miesiącu Mike Leigh i Kenneth Branagh, którzy pozostają wierni tej skondensowanej formie wypowiedzi artystycznej także w dojrzałej fazie swojej kariery. Animatorem na ogół się jest na zawsze (Jan Švankmajer), podobnie z zawodem dokumentalisty, ale laureat naszego Smoka Smoków, Werner Herzog uprawia tę dziedzinę sztuki filmowej równie skutecznie jak fabułę.”
SSAKI, reż Roman Polański, Polska 1962, 10’ – Złoty Smok 1963
Film z muzyką Krzysztofa Komedy, sfinansowany całkowicie przez Wojciecha Frykowskiego, zamordowanego później przez bandę Mansona w willi Polańskiego. Jak dwaj ludzie z szafą we wcześniejszym filmie mistrza, tu dwaj kloszardzi przemierzają śnieżne przestrzenie, uciekając się do najróżniejszych forteli, by znaleźć się w uprzywilejowanej pozycji tego wiezionego na sankach, a nie wiozącego…
LA SOUFRIÉRE (CZEKANIE NA KATASTROFĘ), reż. Werner Herzog, RFN 1977, 30’ – Dyplom Honorowy 1978
La Soufriére to czynny wulkan na Gwadelupie, a tytułowe czekanie na katastrofę, to pełne napięcia wyczekiwanie na erupcję. Wyludnione miasto, bezpańskie psy i zwierzęta domowe, a na tym zagrożonym obszarze mała ekipa z Wernerem Herzogiem i jego operatorem Edwardem Lachmanem, a także – o dziwo – jacyś miejscowi. Jeden został, by zaopiekować się zwierzętami, drugi, bo czeka na śmierć…
A SENSE OF HISTORY, reż. Mike Leigh, Wielka Brytania 1992, 25’ – Nagroda FIPRESCI 1993
Bardzo śmieszne, bardzo czarne i bardzo mądre! To komentarz jednego z internetowych wielbicieli twórczości brytyjskiego prześmiewcy. A na ekranie, utrzymany w formule dokumentalnej, monodram Jima Broadbenta, który odkrywa przed nami kulisy serii makabrycznych zbrodni w arystokratycznej rodzinie…
LISTENING, reż. Kenneth Branagh, Wielka Brytania 2002, 23’
Romantyczna opowieść o ludziach z przeszłością, którzy szukają ukojenia i duchowej odnowy w miejscu, w którym obowiązuje ścisła reguła milczenia. Dla dwojga z nich muzyka Bethoveena może być językiem miłości…
ZÁNIK DOMU USHERU (Upadek domu Usherów), reż. Jan Švankmajer, Czechosłowacja 1981, 15’ – Złoty Smok, Nagroda FICC 1982
Zrealizowana techniką animacji poklatkowej adaptacja prozy Edgara Allana Poe, postrzeganej jako arcydzieło amerykańskiej literatury gotyckiej, po którą kino sięgnęło już w epoce niemej i powracało w kolejnych ekranizacjach. Narrator dociera do domu, w którym następują dziwne i straszne wydarzenia…
Harmonogram projekcji:
18.03 / 18.00 / MIKRO
22.03 / 18.00 / SFINKS
25.03 / 20.00 / MILLENNIUM
29.03 / 19.00 / KINO POD BARANAMI
30.03 /
19.00 / SOKÓŁ
Kategoria: News.