JUBILEUSZOWY CYKL KRAKOWSKIEGO FESTIWALU FILMOWEGO – CZ.II – ŁOWCY NAGRÓD

Coraz bliżej 50 urodzin. KFF, kontynuujemy więc comiesięczny cykl prezentujący najciekawsze filmy z historii Festiwalu. Listopadowym pokazom patronuje hasło “Łowcy nagród”.

Listopad tuż tuż, a wraz z nim zbliża się kolejna seria naszych jubileuszowych

Listopad tuż tuż, a wraz z nim zbliża się kolejna seria naszych jubileuszowych pokazów poprzedzających 50. edycję Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Przypomnijmy, że przez 7 kolejnych miesięcy w 5 małopolskich kinach pokazujemy filmy, które wyróżniły się w historii Festiwalu i przyczyniły się do fenomenu imprezy. 

Na poszczególne pokazy składają się filmy, które łączy temat, motyw przewodni, osoba twórcy czy też kraj pochodzenia.

W nadchodzącym miesiącu zaprezentujemy dzieła, dla których Krakowski Festiwal Filmowy był pierwszym przystankiem na drodze do międzynarodowej kariery.  Przypominamy więc zdobywców Oscara (Zbigniew Rybczyński, Andrea Arnold), nominowanych do nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej (Tomasz Bagiński, Sławomir Fabicki), a także polskich „globtroterów” festiwalowych (Wojciech Kasperski i Rafał Skalski).

Jak twierdzi dyrektor Krzysztof Gierat: powodem do dumy organizatora festiwalu jest odkrycie „nieoszlifowanego diamentu”, który później podlega dalszej obróbce, stając w szranki z innymi talentami i wywołując aplauz widzów oraz jurorów na całym świecie. W historii krakowskich konkursów wiele było wydarzeń o randze wyjątkowej. Oto kilka z nich:

 
TANGO, reż. Zbigniew Rybczyński, Polska 1980, 8’ – Brązowy Lajkonik 1981.

Animacja. W Krakowie tylko „brąz”, ale konkurencja w tym roku wolności była niebywała. Za to w świecie szaleńczy marsz sukcesu. Laury na festiwalach w Annecy, Huesca, Tampere, Oberhausen, Ottawie i wreszcie triumfalny Oscar 1983! W rytm muzyki Janusza Hajduna 30 postaci wykonuje szalone rondo codziennych czynności w niezwykle zatłoczonym mieszkaniu.

 


KATEDRA, reż. Tomasz Bagiński, Polska 2002, 7’ – Srebrny Lajkonik 2003.

Animacja. Pierwowzór literacki – opowiadanie Jacka Dukaja. Inspiracja malarstwem Zdzisława Beksińskiego i architekturą Antonio Gaudiego. Film zrealizowany Platige Image, firmie specjalizującej się w efektach specjalnych, stał się pierwszym tak wielkim sukcesem polskiej animacji komputerowej. Nominacja do Oscara w roku 2002.

 

MĘSKA SPRAWA, reż. Sławomir Fabicki, Polska 2001, 25’ – Srebrny Smok 2002.

Fabuła. 21 nagród na całym świecie, w tym nominacja do Oscara w 2002 roku. Etiuda szkolna, zrealizowana wspólnie ze znakomitym krakowskim operatorem Bogumiłem Godfrejowem, zaskoczyła swą dojrzałością i formą. Czarno-biały film o 13-letnim chłopcu poraża prawdą iście dokumentalną, uświadamiając okrucieństwo świata dorosłych.

 

NASIONA, reż. Wojciech Kasperski, Polska 2005, 27’ – Złoty Lajkonik 2006.

Dokument. Film z cyklu „Rosja – Polska. Nowe spojrzenie”, zrealizowanego wspólnie przez Instytut Adama Mickiewicza i producenta „Eureka Media”. 19 nagród na świecie. Przejmujący obraz, odrzuconego przez miejscową społeczność wielodzietnego małżeństwa, żyjącego w skrajnej nędzy na uboczu ałtajskiej wioski.

 

52 PROCENT reż. Rafał Skalski, Polska 2007, 19’ – Złoty Lajkonik 2007.

Dokument. Film z cyklu „Rosja – Polska. Nowe spojrzenie”. W samym tylko Krakowie 5 nagród. Wspaniały sukces młodziutkiego twórcy. 52 procent to idealny stosunek długości nóg do wzrostu. Maleńka Ałła robi wszystko, by osiągnąć te proporcje, bo marzy o karierze baletnicy.

Jubileuszowy cykl 50. KFF – część II: „Łowcy nagród” – plan projekcji:

9.11.2009, godz.18.00 – SFINKS, KRAKÓW

16.11.2009, godz.18.00 – KINO MIKRO, KRAKÓW

24.11.2009, godz. 19.30 – KINO SOKÓŁ, NOWY SĄCZ

26.11.2009, godz. 20.00 – MILLENIUM, TARNÓW

27.11.2009, godz. 20.00 – KINO POD BARANAMI, KRAKÓW

WASP (Osa), reż. Andrea Arnold, Wielka Brytania, 2003, 23′ – Złoty Smok 2004.
Fabuła. 21 nagród na całym świecie, w tym Oscar 2005. Perełka krótkiego metrażu. Thriller o samotnej matce, której tytułowa osa przerywa upojną randkę. Nasza późniejsza jurorka robi obecnie światową karierę. Jej pełnometrażowe filmy fabularne zdobywają w Cannes Nagrody Jury (Red Road – 2006, Fish Tank – 2009).

Kategoria: News.

Aktualności

1095 z 1098