RUSZAMY Z JUBILEUSZOWYM CYKLEM – CZ. I – KRAKOWSKIE SKANDALE

Z okazji 50 urodzin. KFF rozpoczynamy cykl specjalnych comiesięcznych projekcji, na które złożą się najciekawsze filmy prezentowane podczas całej historii trwania Festiwalu. Pierwsza część cyklu “Krakowskie skandale” już jutro w Kinie Pod Baranami.

Przez 7 z 8 kolejnych miesięcy, które dzielą nas od jubileuszowej, specjalnej edycji Krakowskiego Festiwalu Filmowego w 5 małopolskich kinach będą odbywały się pokazy filmów, które wyróżniły się w historii Festiwalu. Wybrane filmy zostały pogrupowane tematycznie – łączyć je będzie motyw przewodni, osoba twórcy bądź kraj pochodzenia. Niekoniecznie są to zdobywcy festiwalowych laurów, ale utwory, które swego czasu były gorąco oczekiwane, cieszyły się ogromnym zainteresowaniem, wzbudzały kontrowersje bądź zaskoczyły widzów i jurorów.

Zaczynamy od  mocnego akcentu – pierwsza część cyklu nosi tytuł „Krakowskie skandale”. Jak deklaruje dyrektor Krzysztof Gierat: "Nie ma festiwalu bez skandali, a jeśli dotyczą one wypowiedzi artystycznych, tym lepiej.  W październiku przypominamy kilka tytułów, które poróżniły wielu, a dyskusje o nich trwają niekiedy do dziś. Ich autorzy: Ewa Borzęcka, Daniel Mulloy, Marek Piwowski czy Marcin Koszałka nadal odnoszą sukcesy i ciągle prowokują."

 

Na część „Krakowskie skandale” złożą się następujące filmy:

 

ARIZONA, reż. Ewa Borzęcka, Polska 1997, 46’ – Złoty Lajkonik w 1998.

Dokument. Błyskotliwa opowieść o tanim winie marki „Arizona” i jego miłośnikach. Werdykt jury pod przewodnictwem Jerzego Kluby wywołał kłótnie na temat etyki dokumentalisty. Pojawiły się zarzuty, że reżyserka sama wprowadzała swych rozmówców w stan upojenia, by uzyskać lepszy efekt przed kamerą. Ostatnie filmy Borzęckiej raczej potwierdzają jej niezwykłą umiejętność w nawiązywaniu kontaktu z bohaterami.

 

KROK, reż. Marek Piwowski, Polska 1997, 27’ – Brązowy Smok w 1998.

Fabuła. Dużym poczuciem humoru popisało się jury pod przewodnictwem Marcela Łozinskiego, nagradzając prowokację Marka Piwowskiego. Ten twórca osobny skomentował swym obrazkiem proces wchodzenia do NATO. Jakim krokiem powinna wkroczyć do tej organizacji nasza armia? Ano najlepiej na nagusa…

 

TATO, reż. Daniel Mulloy, Wielka Brytania, 2006, 7’ – Złoty Smok w 2007.

Fabuła. Andrzej Żuławski, nagradzając ten film, stanął pod zarzutami szerzenia pornografii, na domiar geriatrycznej. Bo to miniaturowe dzieło nie stroni od dosadnych scen seksu między starymi ludźmi, ale jest zarazem biblijną wręcz, pełną bólu przypowieścią o ojcu i synu.

 

TAKIEGO PIĘKNEGO SYNA URODZIŁAM, reż. Marcin Koszałka, Polska 1999, 25’ – Wyróżnienie Jury w 2000.

Dokument. Największy skandal krakowskiego festiwalu. Jury międzynarodowego konkursu, pod przewodnictwem Marty Meszaros, odważyło się wyróżnić film szokujący swoja bezwzględnością w traktowaniu bliskich, którzy prawdopodobnie na to zasłużyli. Debiut Koszałki to obraz rodzinnego piekła, które śmieszy i przeraża. A autor, wyzywany w tym filmie przez swą matkę od nieuków i szubrawców, stał się twarzą krakowskiego festiwalu, zdobywając laury w kraju i zagranicą jako dokumentalista i operator filmowy.

  

Pokazy jubileuszowe będą odbywać się w Krakowie w Kinie Pod Baranami oraz w kinach Mikro i Sfinks oraz w Tarnowie w kinie Millenium i w Nowym Sączu w kinie Sokół.

  

Jubileuszowy cykl 50. KFF – część I: „Krakowskie skandale” – plan projekcji:

 

14.10.2009, godz.19.00 – KINO POD BARANAMI, KRAKÓW

19.10.2009, godz.18.00 – KINO SFINKS, KRAKÓW

27.10.2009, godz.18.00  – KINO MIKRO, KRAKÓW

27.10. 2009, godz.18.30 – KINO SOKÓŁ, NOWY SĄCZ

29.10.2009, godz.20.00 – KINO MILLENIUM, TARNÓW

Kategoria: News.

Aktualności

1096 z 1098