W ramach tegorocznej edycji KFF Industry online odbyły się trzy sesje pitchingowe: Animated in Poland – dla polskich projektów animowanych w produkcji oraz współorganizowane razem z Doc Lab Poland – Docs to Start i Docs to Go! – dla polskich projektów dokumentalnych w dewelopmencie i w postprodukcji. Na gali rozdania nagród branżowych ogłoszono nagrody dla najlepszych prezentacji.
NAGRODY ANIMATED IN POLAND
W ramach Animated in Poland przyznano 3 nagrody ufundowane przez naszych partnerów – Studio Sound Mind, Fixafilm i Crew United.
Pierwsze wyróżnienie ufundował partner KFF Industry studio Sound Mind – studio postprodukcji dźwięku, założone przez Michała Fojcika – uznanego reżysera dźwięku, członka stowarzyszenia Motion Picture Sound Editors (MPSE), odpowiedzialnego za brzmienie takich filmów jak: „Bogowie”, „Czerwony Pająk”, „Sztuka Kochania”, czy „Ukryta Gra”
Wyróżnienie SOUND MIND STUDIO ANIMATED IN POLAND BEST PITCH AWARD – bon Studia Sound Mind na 10 dni post-produkcji dźwięku do filmu otrzymał projekt „All My Effing Superheros”, reż. Piotr Kabat, prod. Letko
Po raz pierwszy wyróżnienie ufundował Fixafilm, założony w 2012 roku dom postprodukcji filmowej i rekonstrukcji obrazu z siedzibą w Warszawie oraz oddziałami w USA i Australii. Fixafilm oferuje pełne spektrum usług od obsługi planu filmowego W dorobku studia znajdują się m. in. takie produkcje jak: Prisoners of the Ghostland (2021), Hopper/Welles (2020), Menashe (2017), Wszystkie nieprzespane noce (2016), Kebab i Horoskop (2014) oraz ponad 220 zrekonstruowanych i zremasterowanych tytułów takich mistrzów jak Orson Welles, Siergiej Paradżanow, Dario Argento, Andrzej Wajda, Wojciech J. Has, czy Andrzej Żuławski.
Wyróżnienie FIXAFILM ANIMATED IN POLAND BEST PITCH AWARD – bon studia Fixafilm na usługi w zakresie postprodukcji obrazu o wartości 10 000 pln otrzymał projekt „Było sobie morze…”, reż. Joanna Kożuch, prod. B-Film, Animapol
Trzeci fundator to Crew United to platforma networkingowa dla twórców filmowych, która jest nie tylko europejską platformą, zrzeszającą ponad 40 tysięcy aktywnych użytkowników i bazą danych z informacjami o niemalże 250 tysiącach europejskich filmowcach i filmowczyniach, 115 tys. aktorach i aktorkach, 60 tys. firmach z sektora AV ale także uważnym i aktywnym partnerem organizacji zawodowych w wielu krajach europejskich.
Wyróżnienie CREW UNITED – pięcioletnia subskrypcja Crew United w statusie Premium – dla reżysera i producenta wyróżnionego projektu trafił do projektu „Oczniak”, reż. Małgorzata Wowczak, prod. Pracownia Filmu Animowanego – ASP Kraków.
Była to już dziewiąta edycja Pitching Animated in Poland. Pierwsza miała miejsce w maju 2013 roku podczas 53. edycji Krakowskiego Festiwalu Filmowego we współpracy z magazynem „Shortcut”. Poprzedzona została konsultacjami i warsztatem technik pitchingowych, które prowadził Wim Vanacker – członek komisji selekcyjnej konkursu filmów krótkometrażowych na MFF w Cannes.
W tym roku zaprezentowanych zostało 7 projektów. Więcej o projektach Animated in Poland.
NAGRODY DOC LAB POLAND
W ramach Doc Lab Poland przyznano cztery nagrody oraz 3 wyróżnienia dla najlepszych prezentacji Docs to Go i Docs to Start!.
W sesji Docs To Go Nagrodę Lunapark – usługę postprodukcji obrazu o wartości 15 000 PLN otrzymał projekt „Starzy hippisi umierają młodo”, reż. i prod. Zofia Pręgowska (Prego media)
Natomiast Wyróżnienie Institute of Documentary Film – zaproszenie na East Doc Platform trafiło do „Leon”, reż. Wojciech Gostomczyk, prod. Wojciech Gostomczyk, Anna Stylińska – Metrage Studio
W sesji Docs To Start Nagroda HBO Award o wartości 10 000 złotych na produkcję filmu trafiła do projektu „Papa Was King Of Kongo”, reż. Joanna Ratajczak, prod. Maciej Kubicki, Joanna Ratajczak (Telemark)
Nagrodę SMAKJAM – usługę postprodukcji obrazu o wartości 25 000 PLN zdobył projekt „Krok po kroku”, reż. Eliza Kubarska, Michał Woroch, prod. Monika Braid (Braidmade Films)
Natomiast Nagroda MX35 – usługa wynajmu sprzętu filmowego o wartości 10 000 PLN powędrowała do projektu „Dziecko z pyłu”, reż. i prod. Weronika Mliczewska (Ya-Man Studio).
Wyróżnienie DOK Leipzig – zaproszenie na DOK Co‐pro Meetings otrzymał projekt „Dziewczyńskie historie”, reż. Aga Borzym, prod.Marta Dużbabel, Agnieszka Rostropowicz- Rutkowska (Pinot Films)
Przyznano również specjalne wyróżnienie w ramach obu sesji – Wyróżnienie Polish Docs Pro Special Mention – wsparcie międzynarodowej promocji i zaproszenie na jedno z międzynarodowych branżowych wydarzeń dokumentalnych. Otrzymał je projekt „13 Baza”, reż. Paweł Hejbudzki, prod. Wojciech Karubin (Movie Mates)
Więcej o projektach można przeczytać -> Docs to Start ->Docs to Go!
Podczas tegorocznych prezentacji Doc Lab Poland w ramach KFF Industry Online i 61. Krakowskiego Festiwalu Filmowego przedstawiono 19 projektów dokumentalnych, które poprzedzone były warsztatami i konsultacjami dla reżyserów i producentów polskich filmów dokumentalnych z zagranicznymi tutorami – Adriek Van Nieuwenhuijzen (IDFA Forum) Hanką Kastelicovą i Agnieszką Niburską (HBO Europe), Radą Sesic (Sarajevo FF), Leeną Pasanen (Biografilm Festival), producentami – Andźką Wydrą, Christianem Poppem i Paulem Pauwelsem oraz reżyserami – Jackiem Bławutem, Lidią Dudą i Małgorzatą Świderską
Uczestnicy mieli okazję spotkać się z ekspertami i decision makers z całego świata m.in. producentami z Niemiec, Japonii, USA, Ukrainy, Francji, Finlandii, Danii Brazylii, przedstawicielami międzynarodowych wydarzeń dla branży dokumentalnej – Baltic Sea Forum, Emerging Producers, East Doc Platform, Documentary Campus, Dok Incubator, Agora Doc Market, Hot Docs Forum, IDFA Forum, DOK Industry, Docs Barcelona Industry, stacji telewizyjnych, funduszy filmowych, agentami sprzedaży (m.in. Sideways Film, Cat’n’Docs, Taskovski Films, Rise and Shine, Women Make Movies, Visible Film, JMT Films, Autlook Films, First Hand Fims, Syndicado) oraz najważniejszych festiwali filmowych prezentujących filmy dokumentalne – IDFA, Sundance, Hot Docs, CPH:DOX, Visions du Reel, Karlovy Vary, Berlinale, Doclisboa, One World, Festival dei Popoli, Trieste FF, Docaviv, Dokufest Kosovo, DOCSMX, Cannes FF, Venice FF czy Edinburgh IFF.