Krakowski Festiwal Filmowy odsłania kolejne sekrety programu 63. edycji.
Spośród konkursów Krakowskiego Festiwalu Filmowego, DocFilmMusic cieszy się szczególną popularnością. Najlepsze muzyczne filmy dokumentalne z całego świata przyciągają nie tylko kinomanów, ale także fanów dźwięków i widzów otwartych na niezwykłe muzyczne odkrycia. Tym razem w programie znajdą się dwie polskie produkcje – fascynujący portret ikony jazzu – Urszuli Dudziak oraz opowieść o poszukiwaniach tradycyjnych pieśni o śmierci.
Muzyka opowiada historie często lepiej niż słowa. Jeśli jednak zderzymy ją z obrazem, dostajemy silny katalizator emocji i przeżyć. Każdego roku dbamy o to, by filmy w konkursie DocFilmMusic zaglądały w różnorodne muzyczne rejony, ale także mówiły, o rzeczach najistotniejszych – tłumaczy Krzysztof Gierat, dyrektor Krakowskiego Festiwalu Filmowego. – Cieszę się, że ponownie wśród muzycznych dokumentów z całego świata będziemy mogli pokazać wyjątkowo ciekawe polskie produkcje.
Urszula Dudziak to czołowa postać jazzowej wokalistyki, która w latach siedemdziesiątych szturmem zdobyła sławę za oceanem. Nagrała ponad 50 płyt. Występowała i przyjaźniła się z największymi jak: Krzysztof Komeda, Bobby McFerrin, Herbie Hancock, Nina Simone czy Sting. Jej życie to gotowy scenariusz na film. W dokumencie Ula reż. Agnieszki Iwańskiej, za pomocą unikatowych materiałów archiwalnych, sama snuje fascynującą opowieść o tym jak smakują spełniające się marzenia i jaka jest ich cena. Za i przed kamerą towarzyszą jej Michał Urbaniak, Jerzy Kosiński i wiele innych niezwykłych postaci. A wszystko to przy dźwiękach najwspanialszej muzyki jazzowej.
Żegnam cię, mój świecie wesoły / Goodbye My Wonderful World, reż. Joo Joostberens to historia niezwykłego projektu muzyczno-antropologicznego zgłębiającego znaczenie śmierci i żałoby. Muzycy znani ze składów takich jak Pustki, czy Kult wyruszają w podróż przez polskie wsie w poszukiwaniu tradycyjnych pieśni pogrzebowych. Efektem jest nie tylko fantastyczny album, w nagraniu, którego wzięli udział m.in. Vito Bambino, Michał Szpak, czy Matylda Damięcka, ale także przełamanie tabu w motywach muzyki popularnej w przystępny i pełen szacunku sposób. Bohaterowie filmu ratują polskie pieśni ludowe przed zapomnieniem, poruszając niezwykle ważny i trudny temat. Na ekranie zobaczymy po raz ostatni Barta Sosnowskiego, który zmarł nagle w trakcie realizacji filmu.
Co jeszcze usłyszymy na ekranach kinowych w tym roku? Pełen program Krakowskiego Festiwalu Filmowego będzie znany w kwietniu. Wtedy też, przekonamy się, które filmy będą rywalizować o prestiżowy Złoty Hejnał w konkursie DocFilmMusic. Przed selekcjonerami festiwalu wciąż jeszcze dużo pracy.
Szczegółowy program będzie opublikowany w połowie maja na stronie www.krakowfilmfestival.pl.
Krakowski Festiwal Filmowy jest na ekskluzywnej liście wydarzeń filmowych kwalifikujących do Oscara® w kategoriach krótkometrażowych (fabuła, animacja, dokument) oraz pełnometrażowego filmu dokumentalnego, a także rekomenduje do Europejskiej Nagrody Filmowej w tych samych kategoriach.
Krakowski Festiwal Filmowy realizowany jest przy wsparciu finansowym Unii Europejskiej w ramach programu “Kreatywna Europa”, Miasta Krakowa, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Województwa Małopolskiego. Współorganizatorem jest Stowarzyszenie Filmowców Polskich, a głównym organizatorem – Krakowska Fundacja Filmowa.
63. Krakowski Festiwal Filmowy odbędzie się w kinach w dniach od 28 maja do 4 czerwca oraz online na terenie całej Polski od 2 do 18 czerwca 2023.