KFF Industry 2024 – podsumowanie

KFF Industry, wydarzenie przeznaczone dla filmowych profesjonalistów odbywające się równolegle z 64. Krakowskim Festiwalem Filmowym, odbyło się jak co roku na przełomie maja i czerwca. W tym roku odwiedziło nas aż ponad 1000 gości, w tym kilkuset z zagranicy. Filmowcy odbyli prawie 1100 spotkań indywidualnych z wybitnymi ekspertami i decision makers, których do Krakowa przyjechało ponad dziewięćdziesięciu. Podczas trzech pitchingów i marketu koprodukcyjnego zaprezentowano 64 projekty.

Twórcy i producenci filmów dokumentalnych, animowanych i krótkometrażowych, eksperci, programerzy międzynarodowych festiwali filmowych, agenci sprzedaży, dystrybutorzy, przedstawiciele funduszy filmowych, stacji telewizyjnych, platform online i VOD uczestniczyli w zorganizowanych po raz osiemnasty wydarzeniach KFF Industry, które odbywało się od 27 maja do 1 czerwca. Jak co roku był to tydzień obfitujący w pitchingi, prezentacje, warsztaty, spotkania indywidualne.  W program włączono również po raz drugi cykl poświęcony wirtualnej rzeczywistości oraz specjalne spotkania dla członków Krajów Grupy Wyszehradzkiej. Goście, którzy nie zdołali dotrzeć osobiście do Krakowa, mogli obejrzeć część nagranych prezentacji projektów oraz korzystać z KFF Video Library w internecie. 

ANIMATED IN POLAND

Podczas tegorocznego KFF Industry odbyła się 12. edycja Animated in Poland. Przygotowania do pitchingów, które są głównym punktem programu sekcji animowanej KFF Industry, prowadził Maarten van Gageldonk, dyrektor programowy Festiwalu Kaboom, największego festiwalu filmów animowanych w Holandii. W samym pitchingu wzięło udział 7 projektów polskich krótkometrażowych filmów animowanych w fazie produkcji. Po prezentacjach, moderowanych przez Zofię Jaroszuk, producentkę filmów animowanych, uczestnicy mieli okazję porozmawiać z ekspertami podczas spotkań indywidualnych. Najlepszym projektom zostały przyznane nagrody oraz specjalne wyróżnienia. Nagroda Sound Mind Studio – bon Studia Sound Mind na 10 dni post-produkcji dźwięku do filmu powędrowała do projektu “Żuk” reż. Kacper Bukartyk, Zuzanna Fluder, prod. Krzysztof Kuźnicki / Stowarzyszenie Kamera. Nagroda Fixafilm – bon na usługi w zakresie postprodukcji obrazu o wartości 10 000 PLN otrzymali twórcy projektu “Strajk miłości”, reż. Klaudia Prabucka, prod. Paulina Ratajczak / Fundacja Las Sztuki, Studio Munka – SFP. Wyróżnienie WFF – Wytwórni Filmów Fabularnych – wkład rzeczowy: użyczenie sprzętu i infrastruktury oraz wykonanie wybranych usług o wartości 30 000 PLN otrzymał projekt “Żuk”, reż. Kacper Bukartyk, Zuzanna Fluder, prod. Krzysztof Kuźnicki / Stowarzyszenie Kamera. Natomiast wyróżnienie Crew United – trzyletnia subskrypcja Crew United w statusie Premium – dla reżysera i producenta wyróżnionego projektu “Perła pod Słońce”, reż. Karolina Walas, prod. Robert Sowa / Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie.

Kolejną ważną częścią Animated in Poland był Talent Market, przygotowany we współpracy ze Stowarzyszeniem Producentów Polskiej Animacji. Twórcy poszukujący producenta do swoich projektów mieli okazję spotkać się z przedstawicielami 5 polskich studiów animacji – Animoon, Centrum Animacji Kraków, Laniakea Pictures, GS Animation oraz Letko. W tym roku również w ramach współpracy z Młodymi Horyzontami Industry wybrano osobę uczestniczącą w Talent Market i zainteresowaną tworzeniem filmów i seriali dla dzieci i młodzieży, która będzie miała okazję wziąć udział w  naborze do programu Young Talents, który towarzyszy międzynarodowemu forum koprodukcyjnemu w Warszawie, części branżowej Festiwalu Młode Horyzonty. Osobą wyróżnioną został Damian Handzlik. W tym roku w ramach Talent Marketu  zorganizowane zostały także warsztaty na temat oprogramowań, jakie warto znać pracując w branży animacji, prowadzone przez Roberta Jaszczurowskego i Łukasza Kacprowicza z GS Animation.

PITCHINGI DOCS TO START I DOCS TO GO

W ramach KFF Industry odbyła się kolejna sesja DOC LAB POLAND, współorganizowana przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego. Każdego roku wybrane polskie projekty dokumentalne biorą udział w intensywnych warsztatach, które swój finał mają podczas KFF Industry – odbywają się wówczas dwie sesje pitchingowe: Docs to Start i Docs to Go, podczas których producenci i filmowcy prezentują projekty w fazie produkcji. W tegorocznej edycji projektów łącznie było aż 22, gdyż w ramach projektu DOC LAB POLAND & UKRAINE – po raz kolejny do polskich twórców dołączyli artyści i producenci z Ukrainy.

Celem pitchingu Docs to Go jest prezentacja i promocja najciekawszych polskich filmów dokumentalnych w fazie postprodukcji, których premiera przewidywana jest w ciągu najbliższych miesięcy. W tegorocznych warsztatach przygotowujących producentów i reżyserów wybranych 10 projektów tutorami byli  Rada Šešić – selekcjonerka Sarajevo FF i szefowa Docu Rough Cut Boutique i Peter Jaeger – założyciel jednej z największych na świecie agencji sprzedaży dokumentów Autlook Filmsales oraz firmy konsultingowej Jaeger Creative.

Pitching Docs to Start jest prezentacją projektów filmowych w fazie developmentu lub pierwszych zdjęć. Jego celem jest pozyskanie potencjalnych koproducentów i funduszy niezbędnych do dalszej realizacji filmu. Uczestnicy prezentowali swoje projekty producentom, przedstawicielom nadawców telewizyjnych, funduszy filmowych i instytucji współfinansujących produkcję filmową, a także selekcjonerom z najważniejszych wydarzeń branżowych na świecie. Tutorami w sesji Start byli Adriek van Nieuwenhuiyzen – szefowa IDFA Industry, Guevara Namer – kuratorka DOK Co Pro Market podczas DOK Leipzig i Ove Rishoj Jensen – przez lata związany z EDN, obecnie szef FIPA Industry Forum i własnej firmy konsultingowej Paradiddle Pictures.

Każdego dnia po pitchingach reprezentanci projektów odbywali specjalne spotkania w formule one-on-one z potencjalnymi partnerami, producentami, programerami festiwali, dystrybutorami, funduszami czy nadawcami telewizyjnymi – przedstawicielami m.in. Sundance, IDFA, Hot Docs, HBO Max, Canal+, CPH:DOX, P.O.V., THE WHY,  Cat&Docs, Women Make Movies, Thessaloniki IDFF, Trieste FF, FIPADOC  i wielu innych.

Projektom filmów dokumentalnych w fazie postprodukcji – DOCS TO GO –  przyznano dwie nagrody. Wyróżnienie Institute of Documentary Film — zaproszenie na East Doc Platform otrzymali twórcy filmu “Isabella”, reż. Joanna Janikowska, prod. Anna Gawlita, Marta Szymanowska / Kijora Film. Wyróżnienie POLISH DOCS PRO — wsparcie międzynarodowej promocji i zaproszenie na jedno z międzynarodowych branżowych wydarzeń dokumentalnych trafiło do twórców “The World is Not (A) Mine”, reż. Natalia Koniarz, prod. Maciej Kubicki / Telemark.

Projektom filmów dokumentalnych w fazie developmentu –  DOCS TO START – biorącym udział w pitchingu Docs to Start przyznano łącznie dziesięć nagród. Wyróżnienie IDFA — zaproszenie w charakterze gościnnego projektu na IDFA Forum otrzymali twórcy filmu “My Dear Vira”, reż. Maryna Brodovska, Olga Chernykh, prod. Nataliia Sukach, Olga Chernykh / Cosmos Agency. Wyróżnienie FIPADOC — zaproszenie w charakterze gościnnego projektu na FIPADOC Industry trafiło do twórców dwóch projektów: “Walc ze studni”, reż. Tymon Nogalski, prod. Sławomir Richert, Katarzyna Tymusz / Warsaw Production Team oraz “Tren”, reż. Michał Bielawski, prod. Maciej Kubicki / Telemark. Wyróżnienie DOK LEIPZIG — zaproszenie na Co Pro Meetings w Lipsku otrzymali twórcy filmu “Entr’actes”, reż. Yuriy Shylov, prod. Olha Tuharinova  / Alarm Productions. Nagroda MX35 — usługa wynajmu sprzętu o wartości 10 000 PLN trafiła do twórców “Jak zostałam porywaczką”, reż. Andrew Carter, prod. Aleksandra Szczęsna / Hasko Film

Nagroda FIXAFILM — usługa postprodukcji obrazu o wartości 15 000 PLN  trafiła do twórców “Teoria przetrwania”, reż. Paweł Chorzępa, prod. Joanna Chorzępa / Bees Film House. Nagroda Multilab / Krakowskiego Parku Technologicznego — usługa postprodukcji obrazu o wartości 10 000 PLN trafiła do twórców filmu “En Garde”, reż. Mateusz Wajda, prod. Paweł Ziemilski / MX35. Wyróżnienie WFF – Wytwórni Filmów Fabularnych we Wrocławiu — usługa postprodukcji obrazu i dźwięku o wartości 25 000 PLN – nagrodę otrzymali twórcy “Jak zostałam porywaczką”, reż. Andrew Carter, prod. Aleksandra Szczęsna / Hasko Film. Nagroda FINA — wkład rzeczowy: materiały archiwalne o wartości 50 000 PLN otrzymali twórcy “Teoria przetrwania”, reż. Paweł Chorzępa, prod. Joanna Chorzępa /  Bees Film House. Nagroda CANAL+ — 12 000 PLN w gotówce trafiła również do twórców “Teoria przetrwania”, reż. Paweł Chorzępa, prod. Joanna Chorzępa / Bees Film House.

CEDOC I V4 CO-PRO MEETINGS

Kolejnym wydarzeniem branżowym w ramach KFF Industry współorganizowanym przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego był CEDOC Market – Central European Documentary Co-Production Market – jedyne w Polsce spotkanie koprodukcyjne dla producentów dokumentalnych, którzy poszukują partnerów polskich i zagranicznych. Spotkania odbywały się w formule one-on-one oraz round tables między producentami zaproszonymi na market oraz spotkania one-on-one z międzynarodową branżą dokumentalną: producentami, agentami sprzedaży, nadawcami telewizyjnymi, funduszami, a także przedstawicielami wiodących europejskich programów szkoleniowych i pitchingów. Do CEDOC Market zakwalifikowano w tym roku 35 projektów dokumentalnych z całego świata. Trzy tematyczne round table: Women’s Rights, Women’s Fights, Individual vs System, World of Passion: Sport and Art poprowadziły Debra Zimmerman (Women Make Movies), Heather Haynes (Hot Docs) i Rada Šešić (Sarajevo FF)

We współpracy z CEDOC odbywały się także spotkania koprodukcyjne dla profesjonalistów filmowych z krajów Grupy Wyszehradzkiej – V4 Co-Pro Meetings. Ich założeniem jest inicjowanie kontaktów pomiędzy producentami filmowymi i twórcami z regionu w celu nawiązania współpracy w zakresie produkcji filmowej. Uczestnicy – producenci z Polski, Czech, Słowacji i Węgier, a także gościnnie z Ukrainy – wzięli  udział w round table, gdzie wymienili się informacjami na temat projektów, nad którymi pracują oraz w panelu dotyczącym możliwości powstania wyszehradzkiego funduszu – koprodukcyjnego z udziałem przedstawicieli instytucji filmowych i organizacji producenckich z krajów wyszehradzkich – Katarzyną Ślesicką (Centrum Kultury Filmowej Andrzeja Wajdy), Veroniką Dvorackovą (Institute of Documentary Film), Tomasem Hudakiem (Slovak Film Institute), Martą Materską (Instytut Kultury UJ) i Małgorzatą Prociak (KIPA / SFP).  Uczestnicy V4 Co-Pro Meetings spotkali się także z ukraińskimi producentami, by porozmawiać o możliwościach koprodukcyjnych oraz z międzynarodowymi  ekspertami: Stephanie Owens, Sundance FF / (USA), Outi Rousu – Pystymetsä Oy  (Finlandia), Heather Haynes – Hot Docs (Canada), Michael Kaschner – ZDF (Niemcy), Robert Y. Chang –  P.O.V. (USA), Christian Popp –  TAG FILMS (Francja)

PREZENTACJE I SPOTKANIA Z EKSPERTAMI

Virtualna rzeczywistość na KFF

KFF VR # 2 to drugie spotkanie producentów i twórców z obszaru mediów immersyjnych zorganizowane przez członków Sekcji Nowe Narracje KIPA. Podczas paneli zaproszeni goście skupili się na omówieniu kwestii finansowania projektów VR w Polsce, możliwościach dystrybucji na lokalnych i globalnych rynkach oraz strategiach dotarcia do publiczności z innowacyjnymi projektami artystycznymi. Podczas panelu “Możliwości finansowania projektów VR w Polsce” reprezentanci kluczowych instytucji finansujących projekty VR w Polsce przedstawili możliwości koprodukcji. Panelistami w tej sekcji byli: Marta Modzelewska (Creative Europe), Marta Obłuska (CRPK), Joanna Szczerbińska (Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny). Spotkanie moderowała Joanna Popińska. Oprócz tego case study EVOLVER – dystrybucyjnego sukcesu projektu VR w Polsce – zaprezentował Marcin Marczyk. Fascynujący projekt grupy Marshmallow Laser Feast był prezentowany w ramach BMW Art Club realizowanego przez BMW. Przez 2 miesiące 2023 w Warszawie, ponad 8 tysięcy osób założyło okulary VR żeby doświadczyć Evolver. Rozmowa dotyczyła kulisów powstania tej wystawy. O tym  jak dotrzeć do odbiorców mówili Tom C. Hall (Infinite Frame Media) i Sönke Kirchhof (INVR.space GmbH), nagradzani produceni projektów VR. Poruszyli tematy m.in. sposób pozyskania publiczności dla artystycznych prac immersyjnych w przestrzeni zdominowanej przez technologię, gry i rozrywkę.

Warsztaty Crew United “Nie taki diabeł straszny czyli jak promować się na rynku filmowym” skoncentrowane na rozwijaniu umiejętności w zakresie autopromocji i networkingu w branży audiowizualnej, poprowadziła Anna E.Dziedzic z Crew United Polska. Tematyka warsztatów objęła wykorzystanie narzędzi rynkowych platform, aplikacji i social mediów, które mogą pomóc zaistnieć w branży, zarządzanie portfolio oraz strategia nawiązywania kontaktów. Tradycyjnie odbył się także panel prawny organizowany przy współpracy z kancelarią Lassota Krawiec sp.j. i dotyczył modeli wynagradzania twórców filmowych. Poprowadzili go adwokaci Marcin Lassota i Wojciech Krawiec. 

KFF Industry Meetings

Coroczne spotkania indywidualne KFF Industry Meetings były w tym roku podzielone na dwie części – dla twórców krótkich metraży i animacji oraz dla twórców dokumentów. KFF Industry Meetings to spotkania w formule one-on-one, skierowane są do producentów, twórców filmowych oraz innych profesjonalistów zaangażowanych w promocję filmową i mają formę 15 minutowych konsultacji indywidualnych. Uczestnicy mieli okazję spotkać się z dwudziestoma dziewięcioma agentami/agentkami sprzedaży i programerami z całej Europy i USA, w tym przedstawicielami Cannes Film Festival, CPH:DOX, DOK Leipzig, New Europe Film Sales, FIPADOC, Jihlava IDFF, Hot Docs, Cat&Docs, Fortissimo Films, 3 Box Media, Miyu Distribution i wielu innych. Dodatkowo podczas panelu  Meet the Festival Programmers i Meet the Sales Agents zaprezentowali się selekcjonerzy festiwali i agenci sprzedaży specjalizujący się w kinie dokumentalnym. 

Lekcje mistrzowskie

Co roku podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego organizatorzy dają możliwość uczestniczenia w specjalnym Master Class z wybitnym twórcą. Tym razem odbyły się dwa spotkania z laureatami Smoka Smoków – Godfrey’em Reggio oraz Jackiem Petryckim. 

Jacek Petrycki podczas warsztatu opowiadał, w jaki sposób filmy dokumentalne wpływają na pejzaż kina oraz o reakcjach światowych na niektóre z filmów, które współtworzył wizualnie, o roli archiwizowania materiałów, o fenomenie filmów found footage i o tym, jak techniki te przyczyniają się do kreowania autentycznych narracji w kinie dokumentalnym. Twórca “Koyaanisqatsi” spotkał się z uczestnikami w formie zdalnej, by przybliżyć tajniki swojej niezwykłej kreacyjnej twórczości dokumentalnej. Projekcja spotkania odbyła się w Kinie Kijów oraz za pośrednictwem mediów społecznościowych. 

Spotkania filmowców. Panele Animacji i Dokumentu

Tradycją Krakowskiego Festiwalu Filmowego i KFF Industry są przygotowywane we współpracy ze Stowarzyszeniem Filmowców Polskich Spotkania Filmowców Animacji i Dokumentu. Program został podzielony na dwie części.  Podczas spotkania środowiska twórców animacji, uczestnicy rozmawiali o najlepszych sposobach na dystrybucję filmów animowanych, wykorzystaniu AI w procesie tworzenia filmów animowanych oraz oczekiwaniu na wprowadzenie tantiem z Internetu. Druga część poświęcona dokumentom dotyczyła rozważań na temat różnych aspektów wykorzystania filmowych materiałów archiwalnych w produkcji dokumentalnej. Paneliści tegorocznego spotkania to Marzena Adamczyk– FINA, Jakub Krakowiak – WFO, Anna Ferens – TVP, Ewa Szwarc – TVP, Katarzyna Kostecka – Canal+. Panel moderowała Małgorzata Prociak. Organizatorem panelu dokumentu jest Sekcja Filmu Dokumentalnego Stowarzyszenia Filmowców Polskich we współpracy z Krakowską Fundacją Filmową.

Spotkania networkingowe

KFF Industry to także świetna okazja do networkingu. Obecni w Krakowie filmowcy i eksperci mieli szansę w mniej formalnych okolicznościach porozmawiać na codziennych Industry Drinkach (tegorocznymi gospodarzami byli team4set, Polish Animations, DOC LAB POLAND, Institute of Documentary Film oraz Warszawska Szkoła Filmowa), Nocy na Kazimierzu, gdzie tradycyjnie w Alchemii spotkali się przedstawiciele festiwali filmowych, a następnie odbył się koncert WFO z muzyką Krzysztofa Komedy. Dzień wcześniej, w festiwalowy wtorek, w Hevre odbyło się networking party organizowane przez team4set. Podczas rejsu barką po Wiśle i na słynnym Industry Party świętowaliśmy dziesięciolecie współpracy KFF Industry oraz DOC LAB POLAND.

Partnerami KFF Industry 2024 w tym roku byli: 

Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego, SPPA – Stowarzyszenie Producentów Polskiej Animacji, KIPA – Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych, KBF – Krakowskie Biuro Festiwalowe, Krakow Film Commission, ASP w Krakowie, DAE – Documentary Association of Europe, Institute of Documentary Film, DOK Leipzig , Thessaloniki IDFF, Festival dei Popoli, Wytwórnia Filmów Fabularnych we Wrocławiu, Fixafilm, Sound Mind, Crew United, Lassota Krawiec, VN Lab PWSFTviT
Partnerami KFF Video Library są: DOK Leipzig, Institute of Documentary Films, Festival dei Popoli, Thessaloniki Documentary Festival

Projekt zrealizowany ze wsparciem finansowym: Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu własnego Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych: Rozwój Sektorów Kreatywnych, Visegrad Fund, Stowarzyszenia, Filmowców Polskich oraz Miasta Krakowa

Patroni medialni: Business Doc Europe, Modern Times Review, Film&TV Camera, Magazyn Filmowy SFP, Polish Docs, Polish Shorts, Polish Animations

Organizatorem i producentem KFF Industry jest Krakowska Fundacja Filmowa. Wydarzenie odbywa się podczas 64. Krakowskiego Festiwalu Filmowego

fot. Tomasz Korczyński / KFF, Maciej Zygmunt / KFF

Kategoria: Industry.

Aktualności

19 z 1098