ZWYCIĘZCY 57. KRAKOWSKIEGO FESTIWALU FILMOWEGO
NAGRODA SMOK SMOKÓW: Witold Giersz i Daniel Szczechura
MIĘDZYNARODOWY KONKURS FILMÓW DOKUMENTALNYCH
Jury konkursu dokumentalnego w składzie: Paweł Łoziński – przewodniczący (Polska), Cíntia Gil (Portugalia), Miroslav Janek (Czechy), Marek Rozenbaum (Izrael), Julia Teichmann (Niemcy) podjęło decyzję o przyznaniu następujących nagród:
ZŁOTY RÓG dla reżysera najlepszego filmu – Pero Kvesić za film DUM SPIRO SPERO (Chorwacja)
Dla autora filmu, który pokazuje nam piękno życia i miłości odnajdując w sobie odwagę do zmagania się z własną śmiertelnością w sposób pełen humoru i godności.
SREBRNY RÓG dla reżysera najlepszego średniometrażowego filmu dokumentalnego – Audrius Stonys za film KOBIETA I LODOWIEC (Litwa, Estonia)
Za wyjątkowe i poetyckie podejście do kina dokumentalnego, doświadczenie kontemplacji i ciszy, w którym ruch, czas, życie i śmierć stają się elementami naszego wewnętrznego krajobrazu.
SREBRNY RÓG dla reżysera najlepszego pełnometrażowego filmu dokumentalnego – Lissette Orozco za film PAKT ADRIANY (Chile)
Dla filmu, w którym młoda reżyserka opowiada historię rodziny z tajemnicą mroczną jak najnowsza historia jej kraju. Pokazuje, że odkrycie prawdy i stawienie jej czoła jest sprawą osobistej odwagi każdego z nas. Pozwala nam uczestniczyć w swoich wewnętrznych zmaganiach i fascynującym procesie oczyszczenia z trudnej przeszłości.
WYRÓŻNIENIE dla Marcina Borchardta za film BEKSIŃSCY. ALBUM WIDEOFONICZNY (Polska)
Za poruszającą opowieść o skomplikowanych rodzinnych relacjach odtworzoną w skromnej formie rodzinnego albumu.
WYRÓŻNIENIE dla Piotra Stasika za film OPERA O POLSCE (Polska)
Za interesujący autorski mariaż gatunków, który zaowocował zbuntowanym filmowym dzieckiem.
Jury Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych (FIPRESCI) w składzie: Barbara Głębicka Giza (Polska), Antti Selkokari (Finlandia), Kaj van Zoelen (Holandia) przyznało nagrodę Audriusowi Stonysowi za film KOBIETA I LODOWIEC (Litwa, Estonia) za orzeźwiającą odwagę w wykorzystaniu języka kina, jako głównego narzędzia wyrazu. Bez potrzeby słów, film przedstawia małość człowieka w zderzeniu z majestatem przyrody.
Rekomendacja KFF do Europejskiej Nagrody Filmowej: BEKSIŃSCY. ALBUM WIDEOFONICZNY reż. Marcin Borchardt
—
MIĘDZYNARODOWY KONKURS FILMÓW KRÓTKOMETRAŻOWYCH
Jury konkursu krótkometrażowego w składzie: Agnieszka Smoczyńska – przewodnicząca (Polska), Mario Micaelo (Portugalia), Géza M. Tóth (Węgry), Álvaro Yebra (Hiszpania), Giedrė Žickytė (Litwa) postanowiło przyznać następujące nagrody:
ZŁOTY SMOK dla reżysera najlepszego filmu – Matteo Gariglio za film PRZY STADIONIE (Szwajcaria, Argentyna)
Codziennej sytuacji, takiej jak sytuacja rodziny mieszkającej w sąsiedztwie stadionu piłkarskiego, kino jest w stanie nadać uniwersalne znaczenie, które dotyka głębi człowieczeństwa i porusza widownię. Za realistyczne i pełne szacunku pokazanie intymności pomiędzy wszystkimi członkami rodziny żyjącymi w ubogich i niebezpiecznych warunkach.
SREBRNY SMOK dla reżysera najlepszego filmu dokumentalnego – Tessa Louise Pope za film ŹRÓDŁO KŁOPOTU(Holandia)
Za odwagę, stawianie bolesnych pytań i bezkompromisowe podejście do osobistej historii z wykorzystaniem prostych metod w przedstawieniu złożonych relacji rodzinnych.
SREBRNY SMOK dla reżysera najlepszego filmu animowanego – Zbigniew Czapla za film DZIWNY PRZYPADEK(Polska)
Za osobiste i błyskotliwe podejście do techniki animacji rotoskopowej oraz za wyjątkową relację pomiędzy tekstem, a rytmem ożywionych obrazów.
SREBRNY SMOK dla reżysera najlepszego filmu fabularnego – Kaveh Mazaheri za film RETUSZ (Iran)
Za poruszający portret kobiety, która musi zmierzyć się z wyborem pomiędzy życiem a śmiercią, zniewoleniem a wolnością w świecie, w którym nie ma żadnych praw.
Nagroda Jury dla najlepszego filmu europejskiego (nominacja do Europejskiej Nagrody Filmowej w kategorii filmu krótkometrażowego) przyznana została filmowi PRZY STADIONIE, w reżyserii Matteo Gariglio (Szwajcaria, Argentyna)
Jury Międzynarodowej Federacji Klubów Filmowych (FICC) w składzie: Samiran Biswas (Indie), Eva Campos Suárez (Hiszpania), Sylwia Hamerska (Polska) postanowiło przyznać nagrodę Don Quichota filmowi RETUSZ, w reżyserii Kaveha Mazaheriego (Iran): uniwersalnej historii o kobiecie, która stanęła przed trudnym wyborem i dokonała retusz swojego życia oraz wyróżnienie filmowi ŹRÓDŁO KŁOPOTU w reżyserii Tessy Louise Pope (Holandia) za prostą, ciekawie skonstruowaną opowieść o zwyklej rodzinie, w której reżyserka płynnie ukazuje jej złożoność
—
MIĘDZYNARODOWY KONKURS DocFilmMusic
Jury konkursu DocFilmMusic w składzie: Gitta Gsell – przewodnicząca (Szwajcaria), Alessandro Battaglini (Włochy), Antoni Komasa Łazarkiewicz (Polska) podjęło decyzję o przyznaniu następującej nagrody:
ZŁOTY HEJNAŁ dla reżysera najlepszego filmu – Till Schauder za film KIEDY BÓG ŚPI (USA, Niemcy)
Spośród dziesięciu głośnych, emocjonalnych i inspirujących filmów muzycznych, osadzonych w kontekście społecznym, który nadaje im głębię i pozwala na wgląd do różnych gatunków muzyki, zachwycił nas ładunek uczuciowy filmu „Kiedy Bóg śpi” w reżyserii Tilla Schaudera. Ta poruszająca historia w połączeniu z tekstami piosenek oraz napięciem i rytmem filmu, pozwoliła stworzyć mistrzowski dokument muzyczny, który wciąga widza od początku do końca. Takie kino wkracza głęboko w prywatność bohaterów i wzmacnia nastrój tworzony przez muzykę. Każda oglądana przez nas historia opowiadała o poczuciu artystycznego i egzystencjonalnego wyobcowania artysty, ale filmowi „Kiedy Bóg śpi” udało się dotrzeć do jego sedna w każdym wymiarze. Film pokazuje uniwersalną kondycję artysty przedstawiając portret niezwykłej osobowości. Nazywany „Salmanem Rushdie muzyki rap”, Shahin Najafi jest nie tylko muzykiem-uchodźcą, ale również w całej pełni artystą, gotowym ryzykować życie, aby pozostać na scenie i występować. Obserwujemy go z bliska widząc jak talent i odwaga stają się ciężarem nie do zniesienia dla niego i jego najbliższych. Chociaż Shahin Najafi jest głównym bohaterem filmu, głosu udziela się wszystkim osobom zaangażowanym w jego historię. Taka równowaga umożliwia nam spojrzenie na wszystko, co dzieje się w filmie, z wielu perspektyw. Chcielibyśmy, aby ta nagroda stała się początkiem długiej serii sukcesów na świecie.
—
KONKURS POLSKI
Jury konkursu polskiego w składzie: Dariusz Jabłoński – przewodniczący, Wojciech Kasperski, Marta Pajek, Dorota Segda, Krzysztof Spór po obejrzeniu wszystkich filmów konkursowych postanowiło przyznać następujące nagrody regulaminowe:
ZŁOTY LAJKONIK dla reżysera najlepszego filmu ufundowany przez Prezesa Stowarzyszenia Filmowców Polskich – Grzegorz Szczepaniak za film NAJBRZYDSZY SAMOCHÓD ŚWIATA (Polska)
Za ukazanie wzruszających i pełnych ciepłego humoru relacji pomiędzy synem i matką w czułej podróży najpiękniejszym z pojazdów.
SREBRNY LAJKONIK dla reżysera najlepszego filmu dokumentalnego – Grzegorz Brzozowski za film
OBCY NA MOJEJ KANAPIE (Polska)
Za barwną i mądrą opowieść o spotkaniach na kanapie ludzi z różnych światów – spotkaniach, które zmieniają zarówno bohaterów, jak i widzów.
SREBRNY LAJKONIK dla reżysera najlepszego filmu animowanego – Zbigniew Czapla za film DZIWNY PRZYPADEK (Polska)
Za wciągnięcie nas w porywający wizualnie kosmos, z którego wyłania się prawda o naszej bezradności wobec ogromu życia i własnej niedoskonałości.
SREBRNY LAJKONIK dla reżysera najlepszego krótkometrażowego filmu fabularnego – Damian Kocur za film NIC NOWEGO POD SŁOŃCEM (Polska)
Za sugestywną i oryginalną opowieść o samotności, odrzuceniu i nadziei na bliskość z drugim człowiekiem.
WYRÓŻNIENIE dla Jakuba Radeja za film PROCH (Polska)
Za analityczny portret przemijania, który pod prozaicznymi działaniami skrywa głęboką tajemnicę samotności wobec końca. Dojmująca pustka po człowieku sprawia, że widzimy tam swoją twarz.
Nagroda Prezesa Stowarzyszenia Filmowców Polskich za montaż – Ziemowit Jaworski, Michał Marczak, Katarzyna Orzechowska za film ŻALANASZ (reż. Marcin Sauter)
Nagroda im. Macieja Szumowskiego za szczególną wrażliwość na sprawy społeczne ufundowana przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji – Monika Meleń za film FILM DLA STASIA (Polska)
Nagroda dla najlepszego producenta polskich filmów krótkometrażowych i dokumentalnych ufundowana przez Krajową Izbę Producentów Audiowizualnych – Anna Gawlita z Kijora Film za filmy OPERA O POLSCE(reż. Piotr Stasik) oraz FESTIWAL (reż. Tomasz Wolski, Anna Gawlita)
Nagroda pod patronatem Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych za najlepsze zdjęcia ufundowana przez Coloroffon Film – Tomasz Wolski za film FESTIWAL
—
NAGRODA PUBLICZNOŚCI
dla szwedzkiego filmu dokumentalnego CHIRURG REBELIANT w reżyserii Erika Gandiniego
NAGRODA JURY STUDENCKIEGO
Po obejrzeniu wszystkich filmów konkursowych, Jury studenckie w składzie: Kamila Jankowska, Paweł Kamiński, Natalia Klejdysz, Jędrzej Kościński, Małgorzata Kramek, Katarzyna Kuca, Paulina Richert, Katarzyna Panas, Marzena Pitek, Katarzyna Popiel, Bartosz Tesarz, Magdalena Urbańska postanowiło przyznać nagrodę filmowi NAJBRZYDSZY SAMOCHÓD ŚWIATA w reżyserii Grzegorza Szczepaniaka (Polska)
—
NAGRODA ANIMATED IN POLAND
Nagroda Sound Mind – projekt filmu OSTATNI PRZYSTANEK: KSIĘŻYC, reż. Birute Sodeikaite, prod. Likaon Sp. z o.o., ART SHOT, Narodowy Instytut Audiowizualny
NAGRODY DOC LAB POLAND:
DOCS TO START
NAGRODA HBO AWARD – projekt filmu LEKCJA MIŁOŚCI, reż. Małgorzata Goliszewska, prod. Warsaw Film Center (Anna Stylińska)
NAGRODA KRAKOWSKIEGO KLASTRA FILMOWEGO – projekt filmu WIELORYB Z LORINO, reż. Maciej Cuske, prod. Pokromski Studio (Mikołaj Pokromski)
WYRÓŻNIENIE DOK LEIPZIG – projekt filmu ABSOLWENT, reż. Adrian Apanel, prod. Furia Film (Małgorzata Małysa)
WYRÓŻNIENIE EUROPEAN DOCUMENTARY NETWORK (EDN) – projekt filmu TRANSFER, reż. Joanna Rożen, prod. Plesnar & Krauss Films (Maria Krauss)
DOCS TO GO!
KRAKOWSKI PARK TECHNOLOGICZNY – projekt filmu WIATR. THRILLER DOKUMENTALNY, reż. Michał Bielawski, prod. Telemark (Maciej Kubicki, Anna Kępińska)
INSTITUTE OF DOCUMENTARY FILM – projekt filmu DZIWO®, reż. Paweł Dyllus, prod. Dyllus Film (Paweł Dyllus)
NAGRODA DOC LAB POLAND za największy postęp w pracy nad projektem – Diana Kadłubowska i Krzysztof Kadłubowski za projekt DZIŚ, JUTRO… WCZORAJ