Słoneczne Maroko, zimowa Polska. Smutek tropików i radość życia. Fabuła z elementami musicalu i dokumentu, czy dokument z elementami kina gatunkowego? Małgorzata Szumowska i Michał Englert po raz kolejny oferują nieoczywiste, autorskie kino, które trudno zaszufladkować, choć można znaleźć w nim sporo kinofilskich smaczków. Premiera światowa ich najnowszego hybrydowego filmu “All Inclusive” odbędzie się podczas ceremonii zakończenia 64. Krakowskiego Festiwalu Filmowego, 1 czerwca w kinie Kijów.
25 lat temu zaczynałam swoją karierę filmową na festiwalu krakowskim. To były moje pierwsze kroki jako filmowca… w moim rodzinnym mieście, ale i na świecie, bo festiwal ma rangę międzynarodową. Teraz po latach wracam na ten wspaniały festiwal wraz Michałem Englertem, z którym tworzymy duet reżyserski i artystyczny. All Inclusive długo czekał na premierę. Jesteśmy szczęśliwi, że będzie filmem zamknięcia. To zdecydowanie nasz najmniej oczywisty tytuł, myślę że zaskoczymy wiele osób! Nie mogę się doczekać kiedy podzielimy się nim z Państwem! – opowiada współreżyserka filmu, Małgorzata Szumowska.
Paradokumentalne “All Inclusive” prezentuje pełen pakiet polskich postaw, przywar i charakterów. Pretekstem do przyjrzenia się rodakom jest duża, zorganizowana wycieczka do Agadiru. Wśród podróżujących znaleźli się m.in. rozmodleni i żyjący w przedślubnej czystości narzeczeni, filozof intelektualista (w tej roli znany polski dziennikarz), niepoprawna optymistka i melancholik (Andrzej Chyra) ze znudzoną partnerką (Izabela Kuna), ale też polski patriota i malkontent, który boi się tknąć hotelowych sztućców, w obawie przed brakiem higieny ze strony marokańskiej obsługi. Program wyjazdu obfituje w standardowe turystyczne atrakcje, które zdają się nie robić na polskich turystach większego wrażenia.
Film Małgorzaty Szumowskiej i Michała Englerta zbudowany jest na kontrastach, prowadzących do licznych konfrontacji, a nawet mikrokonfliktów. Paradoksalnie różnice kulturowe między polskimi obywatelami a muzułmańską społecznością nie są tymi najmocniej wybrzmiewającymi w filmie, udało się dzięki temu uniknąć prostej stereotypizacji. Najwięcej dzieje się wewnątrz niezwykle różnorodnej światopoglądowo i charakterologicznie grupy turystów. Ważkie pytania o sprawy duchowe, szczęście i smutek odbywają się nad basenem, przy obiedzie czy podczas turystycznego rejsu.
W trakcie tego ostatniego sparafrazowany zostaje kultowy film Marka Piwowskiego, nie zabrakło też scen z “Titanica” Jamesa Camerona, a cała przestrzeń hotelowa sfotografowana przez Michała Englerta przywodzi na myśl produkcje Ulricha Seidla. Takich autotematycznych tropów i kinofilskich nawiązań jest w “All Inclusive” dużo więcej. Reżyserski duet bawi się formą i gatunkami. Charakterystyczne dokumentalne gadające głowy spotykają się z musicalowymi scenami i dramatem obyczajowo-egzystencjalnym, a naturszczycy z zawodowymi aktorami, takimi jak Andrzej Chyra czy Izabela Kuna.
Małgorzata Szumowska – reżyserka filmowa, urodzona 26 lutego 1973 roku w Krakowie. W 1998 ukończyła wydział reżyserii Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi, wcześniej przez dwa lata studiowała historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. W roku 2001 została członkinią Europejskiej Akademii Filmowej. Nagradzana na Krakowskim Festiwalu Filmowym za etiudy szkolne i filmy dokumentalne, zadebiutowała w 2000 roku filmem fabularnym Szczęśliwy człowiek, ale to na poły autobiograficzne 33 sceny z życia (2008) przyniosły jej wielki sukces. W ciągu dalszej swojej kariery filmowej Szumowska zasłynęła z reżyserii takich filmów jak W imię… (2013), Body/Ciało (2015) oraz Twarz (2018), które były nagradzane na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Berlinie. Córka dziennikarki i pisarki Doroty Terakowskiej oraz dziennikarza i filmowca Macieja Szumowskiego, siostra reżysera filmów dokumentalnych Wojciecha Szumowskiego.
Michał Englert – operator filmowy i scenarzysta, laureat nagrody na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych (2008) za najlepsze zdjęcia do obrazu 33 sceny z życia (2008). W 2000 roku ukończył studia na Wydziale Operatorskim Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi. Stale współpracuje (również jako współreżyser) z Małgorzatą Szumowską, ale jest też autorem zdjęć do międzynarodowych produkcji. Za zdjęcia nagradzany na Sundance, w Wenecji i Gdyni.
Karnety na 64. Krakowski Festiwal Filmowy już w sprzedaży!
Krakowski Festiwal Filmowy jest na ekskluzywnej liście wydarzeń filmowych kwalifikujących do Oscara® w kategoriach krótkometrażowych (fabuła, animacja, dokument) oraz pełnometrażowego filmu dokumentalnego, a także rekomenduje do Europejskiej Nagrody Filmowej w tych samych kategoriach.
Festiwal realizowany jest ze środków: Gminy Miejskiej Kraków, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Programu Kreatywna Europa Komisji Europejskiej, Województwa Małopolskiego, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Współorganizatorem jest Stowarzyszenie Filmowców Polskich.
64. Krakowski Festiwal Filmowy odbędzie się w kinach od 26 maja do 2 czerwca 2024 roku oraz online na KFF VOD od 31 maja do 16 czerwca 2024 roku.