JURY KONKURSU DOKUMENTALNEGO
WIELAND SPECK – NIEMCY/ PRZEWODNICZĄCY
Urodził się we Fryburgu w 1951 roku. Studiował literaturę niemiecką, dramat i etnologię na Wolnym Uniwersytecie Berlińskim oraz film w Instytucie Sztuki w San Francisco (1979-1981). Jako reżyser zaczynał od realizacji dokumentów. Jest autorem i producentem projektów wideo, licznych produkcji telewizyjnych oraz filmów, pracował dla kilkunastu instytucji i wydarzeń filmowych. Był aktorem m.in. u Davida Hemmingsa, Roberta van Ackerena i Ulrike Ottinger. Jako pisarz i wydawca skupiał się w swojej pracy na ruchach mężczyzn i tożsamości homoseksualnej. Wykłada na uniwersytetach i w instytucjach filmowych. Od 1992 roku jest kuratorem sekcji Panorama na Festiwalu Filmowym w Berlinie.
MARTIN BLANEY – WIELKA BRYTANIA
Dziennikarz i krytyk filmowy. W 1988 roku, po obronieniu doktoratu na temat relacji między niemieckim kinem i telewizją, przeprowadził się do Berlina.
Od tego czasu pracował m.in. dla festiwali filmowych oraz na rzecz różnych inicjatyw prowadzonych przez Program MEDIA Komisji Europejskiej. Od 1990 roku z krótką przerwą pracuje jako korespondent brytyjskiego magazynu „Screen International”. Współpracował także z „Niemieckim Kwartalnikiem Filmowym” oraz magazynem „Blickpunkt: Film”. W 2000 roku był szefem działu Press&PR w firmie producenckiej Road Movies. Wielokrotnie zapraszany na filmowe wydarzenia jako członek jury, a także moderator dyskusji i spotkań filmowych.
HANS ROBERT EISENHAUER – NIEMCY
Jako redaktor zamawiający w ZDF-ARTE, zastępca dyrektora programowego i szef Theme Evenings w ARTE, od 1992 roku prowadził ponad 60 pełnometrażowych produkcji dokumentalnych – zarówno kinowych, jak i telewizyjnych. Wśród nich znalazły się m.in. Buena Vista Social Club (reż. W. Wenders; nominacja do Oscara), Super8Stories (reż. E. Kusturica), Kurs do krainy cienia (reż. A. Gibney; zdobywca Oscara). Był dyrektorem Berlin Film Fund, współtworzył Europejską Akademię Filmową, której jest członkiem. Prowadzi firmę Ventana-Film realizującą filmy dokumentalne i produkcje telewizyjne, w której powstał ubiegłoroczny laureat KFF – film Talala Derkiego Powrót do Homs. Obecnie pracuje m.in. nad nowym filmem Talala Fathers and Sons.
PIOTR ROSOŁOWSKI – POLSKA
Reżyser i operator filmowy. Absolwent studiów operatorskich na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, laureat stypendium Academy of Media Arts w Kolonii. Autor zdjęć do ponad dwudziestu produkcji dokumentalnych i fabularnych, które prezentowane były na całym świecie i zdobyły wiele nagród, jak np. nominowany do Oscara krótkometrażowy film Na linii (On the Line, reż. Reto Caffi, 2007). Wraz z Bartoszem Konopką zrealizował m.in. Królika po Berlińsku (2009; nominacja do Oscara) i Sztukę znikania (2013). W 2014 roku Efekt Domina, wspólny film Piotra Rosołowskiego i Elwiry Niewiery, nagrodzony został w Krakowie.
AUDRIUS STONYS – LITWA
Reżyser filmowy i producent. Jako niezależny twórca zrealizował 20 filmów, które prezentowane były na całym świecie i zdobyły wiele nagród, m.in. na festiwalach we Florencji, w Nyon, Györ, Oberhausen, Bilbao i San Francisco. W 1992 roku jego film Earth of the Blind otrzymał Europejską Nagrodę Filmową jako najlepszy europejski film dokumentalny. W latach 2004-2005 wykładał w duńskiej Europejskiej Szkole Filmowej (European Film College). Prowadzi wykłady i lekcje mistrzowskie na całym świecie. Jest członkiem Europejskiej Akademii Filmowej i Europejskiej Sieci Dokumentalnej (EDN)
JURY KONKURSU KRÓTKOMETRAŻOWEGO
MARIUSZ GRZEGORZEK – POLSKA/ PRZEWODNICZĄCY
Reżyser filmowy i teatralny, scenarzysta, scenograf, grafik, twórca teledysków, wykładowca. Zadebiutował w 1993 roku pełnometrażowym filmem fabularnym Rozmowa z człowiekiem z szafy, który zdobył nagrodę za najlepszy debiut na festiwalu filmowym w Wenecji. Jego filmy – m.in. Królowa aniołów (1999) i Jestem twój (2009) – były prezentowane i nagradzane na całym świecie. Autor filmów poświęconych wybitnym postaciom współczesnej muzyki oraz teledysków, reżyseruje także spektakle teatralne znakomicie przyjmowane przez publiczność i krytyków. Zajmuje się również grafiką i projektowaniem, jest twórcą plakatów i opraw graficznych. Od wielu lat wykłada w łódzkiej PWSFTviT, a od 2012 roku jest jej rektorem. Premierę jego najnowszego filmu Śpiewający obrusik zaplanowano na jesień 2015 roku.
DANIEL MULLOY – WIELKA BRYTANIA
Reżyser filmowy, artysta wizualny. Studiował sztuki piękne w Londynie i Nowym Jorku. Jest autorem filmów krótkometrażowych prezentowanych i nagradzanych na całym świecie, takich jak Siostra (2004, BAFTA Cymru Award), Antonio’s Breakfast (2005, BAFTA dla najlepszego filmu krótkometrażowego), Tato (2006, Złoty Smok i nominacja do EFA w Krakowie) czy Dziecko (2010, Srebrny Smok w Krakowie). Jako producent filmów pełnometrażowych otrzymał nominację do Independent Spirit Award. Obecnie pracuje nad pełnometrażowym debiutem, który rozwija w ramach Sundance Lab.
IGOR PRASSEL – SŁOWENIA
Urodził się w 1971 roku w Słowenii. Niezależny dziennikarz, kurator, selekcjoner, wykładowca. Był współwydawcą jedynego słoweńskiego magazynu poświęconego komiksom „Stripburger”. Angażuje się w działania promujące film jako członek rad artystycznych festiwali, twórca programów i konsultant instytucji kulturalnych. Od 2008 do 2014 roku był doradcą programowym Festiwalu Filmów Animowanych Animafest w Zagrzebiu. Jest założycielem i członkiem Słoweńskiego Stowarzyszenia Filmu Animowanego. Jako selekcjoner i juror współpracował z festiwalami filmów animowanych na całym świecie. Od 2010 roku wykłada historię i teorię filmu animowanego na uniwersytecie w Novej Goricy. W 2004 roku założył Międzynarodowy Festiwal Filmów Animowanych Animateka, którego jest dyrektorem artystycznym.
ERIC WOJCIK – FRANCJA
Dyrektor i programator Międzynarodowego Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Clermont-Ferrand. Urodził się w 1959 roku. Studiował architekturę i pracował jako konsultant. W 1979 roku był jednym ze studentów, którzy w Clermont-Ferrand zorganizowali Tydzień Filmu Krótkiego w ramach działalności Uniwersyteckiego Klubu Filmowego. W 1982 roku wydarzenie to przekształciło się w jeden z najważniejszych dziś festiwali filmów krótkometrażowych na świecie. Eric jest jednym z dyrektorów festiwalu odpowiedzialnym za kontakty międzynarodowe. Zaangażował się także w program Pôle Images, który popularyzuje film krótkometrażowy wśród więźniów.
JURY KONKURSU DocFilmMusic
JAN A.P. KACZMAREK – POLSKA /PRZEWODNICZĄCY
Jeden z najbardziej cenionych kompozytorów muzyki filmowej. Karierę artystyczną zaczynał stażem w Teatrze Laboratorium Jerzego Grotowskiego w 1976 roku. Debiutował jako twórca i wykonawca muzyki dla Teatru Ósmego Dnia, a z własną Orkiestrą Ósmego Dnia koncertował na całym świecie. Sławę przyniosły kompozytorowi filmy: Niewierna Adriana Lyne’a, Całkowite zaćmienie i Plac Waszyngtona Agnieszki Holland, Spotkanie Toma McCarthy’ego, Aimée i Jaguar Maxa Färberböcka, Stracone dusze Janusza Kamińskiego… Za muzykę do Marzyciela (2004, reż. Marc Forster) otrzymał Oscara. Jest za łożycielem fundacji Instytut Rozbitek (działa od 2005 roku) oraz pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Filmu i Muzyki TRANSATLANTYK w Poznaniu.
JIM KOLMAR – USA
Pochodzi z Walii. Jest programatorem sekcji międzynarodowej, dokumentalnej oraz sekcji Digital Domain poświęconej transmediom na South by Southwest Film Festival (SXSW). Jest także autorem tekstów dla portalu sxsw.com oraz publikacji SXSWORLD wydawanej przez festiwal. Współpracuje z festiwalami Austin Film Society (AFS), Cine Las Americas International Film Festival, Austin Asian American Film Festival oraz działa na różnych polach związanych z produkcją filmową. Kilkakrotnie był członkiem jury, uczestniczył też w panelach i komitetach programowych m.in. na festiwalach w Amsterdamie (IDFA), Nordisk Panorama czy Cinema Eye Honors. Jako konsultant współpracował z Międzynarodowym Festiwalem Filmowym i Muzycznym Soundtrack w Cardiff, był także członkiem międzynarodowego panelu doradców Docorama International Documentary Film Festival w Sydney.
MIQUEL GALOFRÉ – TRYNIDAD I TOBAGO
Wielokrotnie nagradzany reżyser filmowy mieszkający na Karaibach. Po dwudziestu latach pracy przy produkcjach telewizyjnych postanowił zająć się dokumentem. Zrealizował znakomicie przyjętą na całym świecie trylogię jamajską: Why Do Jamaicans Run So Fast? (2009), Hit Me with Music (2011), Songs of Redemption (2013, razem z Amandą Sans, nagrodzony w Krakowie Złotym Hejnałem). Jego najnowszy film Art Connect (2014) został zrealizowany w Trynidadzie i Tobago, gdzie mieszka. Obecnie pracuje nad kolejnym filmem My Father’s Land (2015). Oprócz filmów, Miquel realizuje reklamy i teledyski, zajmuje się także fotografią.
JURY KONKURSU POLSKIEGO
PIOTR DUMAŁA – PRZEWODNICZĄCY
Reżyser i scenarzysta filmów animowanych i fabularnych, scenograf, grafik, twórca plakatów i ilustracji, prozaik i autor tekstów piosenek. Urodził się w 1956 roku w Warszawie. Twórca filmów animowanych prezentowanych i nagradzanych na całym świecie, takich jak Czarny Kapturek (1983), Łagodna (1985), Ściany (1988), Wolność nogi (1989), Franz Kafka (1992) czy Zbrodnia i kara (2000). W 2009 roku zadebiutował w kinie fabularnym filmem Las. Jest profesorem PWSFTviT w Łodzi, wykładowcą Konstfack College of Arts, Crafts and Design (Szwecja) i Uniwersytetu Harvarda (USA). Laureat ponad 90 nagród za twórczość filmową, m.in. Grand Prix w Krakowie, Espinho, Zagrzebiu, Kazimierzu, Ottawie, Nikozji, Amsterdamie, Montrealu i Bydgoszczy.
JANUSZ WRÓBLEWSKI
Krytyk filmowy, publicysta tygodnika „Polityka”. Autor książki Reżyserzy – zbioru esejów i wywiadów z największymi twórcami kina autorskiego na świecie. Studiował socjologię, ukończył Wydział Polonistyki na UW. Pracował jako redaktor m.in. w „Kinie”, „Życiu Warszawy” i „Machinie”. Współpracował z „Playboyem”, „Zwierciadłem”, „Dialogiem” i „Gazetą Wyborczą” oraz z Polskim Radiem. Wieloletni szef telewizyjnego „Pegaza”. Juror m.in. na festiwalach w Cannes, Wenecji i Toronto. Kurator programu filmowego „Turkey meets Poland”, prezentowanego podczas roku kultury polskiej w Turcji w 2014 roku. Członek międzynarodowego stowarzyszenia FIPRESCI. Odznaczony przez ministra kultury orderem Zasłużony Kulturze Gloria Artis.
HANNA POLAK
Reżyserka filmów dokumentalnych, operator filmowy, fotografka. Absolwentka Wydziału Operatorskiego moskiewskiego W.G.I.K., który ukończyła pod okiem Wadima Jusowa – wybitnego operatora mistrzów rosyjskiego kina. Za film Dzieci z Leningradzkiego (2005), otrzymała nominację do Oscara, dwie nominacje do Nagrody Emmy, nagrodę International Documentary Award oraz wiele innych wyróżnień na całym świecie. W 2003 roku otrzymała nagrodę dla najlepszego producenta na Krakowskim Festiwalu Filmowym za film Dworcowa ballada. Jest laureatką nagrody za najlepsze zdjęcia do filmu Kamienna Cisza (2007, reż. K. Kopczyński) na Kijowskim Festiwalu Filmowym. Autorka takich filmów, jak Albertowi Mayslesowi z uznaniem (2004), Twarze bezdomności (2010) i Bitwa Warszawska 1920 w 3D (2010) oraz Nadejdą lepsze czasy (2015), obrazu nagrodzonego m.in. Nagrodą Specjalną Jury IDFA w Amsterdamie.
JAROSŁAW KAMIŃSKI
Absolwent Wydziału Montażu Filmowego oraz doktor sztuk filmowych praskiej FAMU. Od 1992 wykładowca, a w latach 1996-1999 prodziekan Wydziału Reżyserii PWSFTviT w Łodzi. Od 2012 roku jest kierownikiem tamtejszej Katedry Montażu. Pełnił funkcję wiceprezesa, a następnie prezesa Polskiego Stowarzyszenia Montażystów. Członek Polskiej Akademii Filmowej i EFA – Europejskiej Akademii Filmowej. Pracował przy realizacji wielu filmów fabularnych, takich jak Moja krew (2009), Jesteś Bogiem (2012), Pokłosie (2012), Jack Strong (2014) oraz Ida (2013), a także dokumentalnych – Kraj urodzenia (2003), Szczur w koronie (2005), Bocznica (2009) czy Losing Sonia (2012). Trzykrotny laureat Polskiej Nagrody Filmowej w kategorii montaż (2004 – Żurek, 2013 – Jesteś Bogiem, 2014 – Ida).
GRAŻYNA STACHÓWNA
Profesor w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego, historyk filmu, prowadzi badania związane z historią filmu powszechnego i polskiego, autorka m.in. dwóch książek o twórczości Romana Polańskiego i dwóch o melodramatach filmowych, a także ponad dwustu artykułów; redaktorka jedenastu tomów zbiorowych. Z pasją interesuje się kulturą popularną, jest wielbicielką kina indyjskiego, steampunku, baśni filmowych i brytyjskich seriali. Fanka „Sherlocka” i Benedicta Cumberbatcha.
JURY MIĘDZYNARODOWEJ KRYTYKI FILMOWEJ (FIPRESCI)
MAREK HENDRYKOWSKI – POLSKA
ULRICH WIMMEROTH – NIEMCY
OHAD LANDESMAN – IZRAEL
JURY MIĘDZYNARODOWEJ FEDERACJI DYSKUSYJNYCH KLUBÓW FILMOWYCH (FICC)
MACIEJ GIL – POLSKA
CHRISTL GRUNWALD-MERZ – NIEMCY
ODD VAAGLAND – NORWEGIA
JURY STUDENCKIE
TOMASZ LASEK
MARTA STAŃCZYK
MATEUSZ GÓRA
KAJA ŁUCZYŃSKA
KAROLINA NIECKARZ
MARIA BŁĘDOWSKA
PAULINA RICHERT
ALICJA MAZURKIEWICZ
KAMILA KOŁACZ
MATEUSZ KICKA
URSZULA SZANDUŁA
ALICJA ŁUCZYŃSKA