Międzynarodowy konkurs dokumentalny

Nick Read

Przewodniczący
Wielka Brytania

Wielokrotnie nagradzany, nominowany do nagród Emmy i BAFTA reżyser filmów dokumentalnych. Wyprodukował, nakręcił i wyreżyserował ponad 80 filmów, często w odległych lub ryzykownych miejscach („Inside Israel’s Jails”, „Slumdog Children of Mumbai”, „The Condemned”). Laureat nagrody Foreign Press Association (dwukrotnie), Rory Peck Impact Award oraz Human Rights / Human Wrongs Award. Jego „Bolshoi Babylon”, pokazany premierowo na Festiwalu Filmowym w Toronto w 2018 roku, wszedł na ekrany 100 kin w Wielkiej Brytanii i znalazł się na liście kandydatur do nagród BAFTA i Akademii. Najnowszy film reżysera „Mam na imię Szczęście” po premierze na festiwalu IDFA 2022 uzyskał wiele nagród, w tym Złoty Róg w Krakowie (2023) dla najlepszego filmu dokumentalnego.

Margje de Koning

Holandia

Po 12 latach reżyserowania filmów dokumentalnych Margje de Koning podjęła funkcję wykładowcy na Uniwersytecie w Amsterdamie, a jednocześnie rozpoczęła wieloletnią karierę redaktorki zamawiającej. Od 2005 roku była odpowiedzialna za dział telewizyjny w IKON, a w 2012 roku została tam dyrektorem programowym ds. telewizji, radia i nowych mediów. Po przejęciu w 2016 roku IKON przez EO (jednego z holenderskich nadawców publicznych), Margje kontynuowała swoją misję, kierując zespołem ds. filmów dokumentalnych EOdocs. We wrześniu 2019 roku zakończyła tę współpracę, aby podjąć nowe wyzwania jako dyrektorka artystyczna festiwalu Movies that Matter.

Eliza Kubarska

Polska

Polska reżyserka, artystka i alpinistka. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych oraz Szkoły Wajdy w Warszawie. Autorka nagradzanych na świecie filmów dokumentalnych, których premiery i pokazy odbywały się na prestiżowych festiwalach od Hot Docs i LA Film Festival, po IDFA, Visions du Réel i Krakowski Festiwal Filmowy. Współpracowała z telewizjami ARTE, ZDF, HBO. Autorka takich filmów, jak „Badjao. Duchy z morza” (nagroda jury na Hot Docs), „Ściana cieni” (zdobywca 30 międzynarodowych nagród, m.in. Zürcher Filmpreis dla najlepszego reżysera) czy „Ostatnia wyprawa”. W 2023 roku otrzymała Grand Prix Międzynarodowego Aliansu Festiwali Filmów Górskich za wybitne osiągnięcia w twórczości filmowej. Uczestniczka wypraw m.in. w Karakorum, Himalaje, na Grenlandię, do Atlasu Wysokiego.

Monica Lazurean-Gorgan

Rumunia

Doświadczona producentka, dokumentalistka, członkini AMPAS/Oscar i EFA. Jest producentką m.in. filmów „Acasa, mój dom” w reżyserii Radu Ciorniciuca, zdobywcy nagrody Sundance Cinematography Award i innych 40 międzynarodowych nagród oraz filmu „Między rewolucjami” w reżyserii Vlada Petriego, zdobywcy nagrody FIPRESCI na Berlinale 2023. Monica jest reżyserką filmu „A Mere Breath” (Best Doc @ Sarajevo 2016) i „Wood” (CPH:Dox, HotDocs itp.).

Dragan von Petrovic

Serbia

Montażysta i reżyser filmów dokumentalnych i fabularnych. Dorastał w Leskovacu w Jugosławii. Studiował filozofię, ukończył Szkołę Reżyserii Filmowej AFC, a następnie podjął studia na wydziale montażu filmowego w Akademii Sztuk Dramatycznych w Belgradzie. Jego pełnometrażowy dokument „Dragan Wende – Berlin Zachodni” (2013), pokazywany i nagradzany na wielu festiwalach, był nominowany do nagrody dla najlepszego niemieckiego filmu dokumentalnego roku i Prix Europa. Jako niezależny montażysta pracował przy filmach nagradzanych na festiwalach w Wenecji, Karlowych Warach, Sarajewie, Locarno, w tym m.in. przy „Pikniku” (reż. Jure Pavlović) – zdobywcy Europejskiej Nagrody Filmowej dla najlepszego filmu krótkometrażowego w 2015 roku. Najlepszy montażysta roku 2021 według Stowarzyszenia Montażystów Filmowych Serbii, jest współzałożycielem stowarzyszenia DOKSERBIA.

Międzynarodowy konkurs krótkometrażowy

Corina Schwingruber-Ilić

Przewodnicząca
Szwajcaria

Mieszka i pracuje w Lucernie i Belgradzie, kształciła się w Akademii Filmowców w Locarno, Akademii IDFA i Berlinale Talents. Od 2010 roku pracuje jako niezależna reżyserka i montażystka. Współzałożycielka PRO SHORT (Szwajcarskiego Stowarzyszenia Filmów Krótkometrażowych) oraz członkini Szwajcarskiej i Europejskiej Akademii Filmowej. Zrealizowała wiele udanych filmów krótkometrażowych. „All Inclusive” (2018), pokazywany w Wenecji, Toronto i podczas Sundance, zdobył Złotego Gołębia na festiwalu DOK Leipzig oraz Szwajcarską Nagrodę Filmową. Jej najnowszy film „Been There” (2023) otrzymał rekomendację festiwalu w Locarno do Europejskiej Nagrody Filmowej 2023.

Toril Simonsen

Wielka Brytania

Przez ponad 30 lat pracy w Norweskim Instytucie Filmowym zajmowała się promocją norweskich filmów krótkometrażowych i dokumentalnych. Członkini Rady Dyrektorów Norweskiego Festiwalu Filmów Krótkometrażowych (założonego w 1978 roku) w latach 1981-2003, dyrektor festiwalu w latach 1989-91. Współzałożycielka nordyckiego festiwalu filmów krótkometrażowych i dokumentalnych Nordisk Panorama, współdyrektorka pierwszego festiwalu w 1990 roku. Członkini Rady Dyrektorów Fredrikstad Animation Festival 2001-2003. Była w gronie inicjatorów norweskiego magazynu filmowego „Z” założonego w 1983 roku, do 1987 członkini redakcji. Zasiada w jury kilku międzynarodowych festiwali filmów krótkometrażowych i dokumentalnych.

Heinz Hermans

Niemcy

Założyciel i dyrektor interfilm Berlin – Międzynarodowego Festiwalu Filmów Krótkometrażowych. Studiował politykę i język włoski w Niemczech i we Włoszech. W 1981 roku założył w Berlinie kino artystyczne Eiszeit, które prowadził przez 9 lat. Kieruje jednym z największych na świecie festiwali filmów krótkometrażowych interfilm Berlin od jego powstania w 1982 roku. Dyrektor wielu festiwali filmowych, m.in. festiwalu filmów krótkometrażowych Pollicino (1992-1997) w Katanii na Sycylii, festiwalu filmów superkrótkich Going Underground w pociągach metra w Berlinie i Seulu (2001-2012), Short Visions w Ningbo w Chinach (2014). W 2018 roku był współzałożycielem i reżyserem pierwszego Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Almagro w Hiszpanii. Pracuje jako profesor wizytujący na uniwersytecie SCAU w Kantonie.

Tomek Popakul

Polska

Absolwent szkoły filmowej w Łodzi, specjalność animacja, przez rok studiował również scenariopisarstwo. Jest reżyserem filmów animowanych („Ziegenort”, „Czerń”, „Acid Rain”, „Księżyc”, „Zima”) wielokrotnie nagradzanych i prezentowanych na międzynarodowych festiwalach. Jego filmy zostały dwukrotnie zakwalifikowane na festiwal Sundance, dwukrotnie też uzyskały Vimeo Staff Pick. Jest kompozytorem muzyki kakofonicznej (albumy jako Astma: „Anekumena”, „Koniec antropocenu”, „Mountain Scream”, „Rat Angels”).Polska

Konkurs polski – krótki metraż

Jacek Borcuch

Polska

Reżyser i scenarzysta, studiował filozofię na UW oraz aktorstwo w Akademii Teatralnej w Warszawie i Studiu Aktorskim w Gdyni. Jego film „Wszystko, co kocham” był sensacją Festiwalu Filmowego w Sundance 2010, gdzie jako pierwszy w historii polski film został pokazany w konkursie głównym. Wielokrotnie nagrodzony film został także polskim kandydatem do Oscara w 2011 roku dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego. Kolejne filmy „Nieulotne” i „Słodki koniec dnia” również wracały z nagrodami festiwalu Sundance.
Reżyserski debiut Borcucha „Kallafiorr” otworzył w polskiej kinematografii erę filmów niezależnych i jako pierwszy niezależny film trafił do szerokiej dystrybucji kinowej. Reżyser seriali „Mrok” (2006), „Bez tajemnic” (2011) i „Warszawianka” (2023).

Joanna Łapińska

Polska

Absolwentka wydziału psychologii na Uniwersytecie Warszawskim, menadżerka kultury z wieloletnim doświadczeniem. Od 2002 do 2016 roku związana była z Międzynarodowym Festiwalem Filmowym T-Mobile Nowe Horyzonty, w latach 2007-2016 dyrektorka artystyczna festiwalu. Pomysłodawczyni i szefowa Studia Nowe Horyzonty oraz projektu Polish Days skierowanego do międzynarodowej branży filmowej. Od września 2016 dyrektorka programowa Festiwalu Transatlantyk. W 2021 i 2022 roku szefowa Gdynia Industry podczas Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, w 2023 roku otrzymała nominację na stanowisko Dyrektorki Artystycznej tego festiwalu jako pierwsza kobieta w historii na tym stanowisku. Jurorka licznych międzynarodowych festiwali filmowych. Członkini Europejskiej Akademii Filmowej.

Julia Orlik

Polska

Absolwentka (2021) i wykładowczyni PWSFTviT w Łodzi. Mieszkanka Krupskiego Młyna, gdzie w rodzinnym garażu powstały jej wszystkie studenckie filmy. Oprócz animacji interesuje się również krwawymi efektami specjalnymi, charakteryzacją filmową oraz prowadzeniem warsztatów filmowych z dziećmi i młodzieżą. Jej etiuda „Jestem tutaj” znalazła się na shortliście GSA BAFTA Student Film Awards 2021 oraz zdobyła m.in. Złotą Gołębicę na Festiwalu DOK Leipzig, Grand Prix na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym Etiuda & Anima, nagrodę dla najlepszej animacji na festiwalu Animafest Zagreb oraz na Slamdance Film Festival w Los Angeles. Edukację zakończyła dyplomem „To nie będzie film festiwalowy” (2022), który na przekór tytułowi był prezentowany i wyróżniany na licznych festiwalach.

Konkurs polski – dokumenty

Piotr Śliskowski

Przewodniczący
Polska

Absolwent Wydziału Operatorskiego PWSFTviT w Łodzi (1990). Od 2016 roku wykłada na wydziale operatorskim uczelni (doktorat w 2018 roku). Prezes Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych (od 2019 roku). Autor zdjęć do filmów dokumentalnych, seriali i filmów fabularnych. Współpracował m.in. z: Ryszardem Bugajskim („Generał Nil, 2009), Feliksem Falkiem („Joanna”, 2010), Janem Hryniakiem („Trick”, 2010), Waldemarem Krzystkiem („80 milionów”, 2011), Piotrem Trzaskalskim („Mistrz”, 2005, „Mój rower”, 2012), David Blair („Hurricane”, 2018) czy Michał Rosa („Piłsudski”, 2019). Na Festiwalu Camerimage otrzymał wyróżnienie w Konkursie Filmów Polskich za film „Mistrz” (2005), był także kilkukrotnie nominowany do Złotej Żaby w konkursie głównym.

Marta Minorowicz

Polska

Marta Minorowicz jest absolwentką Szkoły Filmowej Andrzeja Wajdy i teatrologii na Uniwersytecie Jagiellońskim. Jej debiutancki film fabularny „Iluzja” zdobył Grand Prix na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Tiranie w 2022 roku, a pełnometrażowy hybrydowy film dokumentalno-fabularny „Zud” był nominowany do nagrody Kryształowego Niedźwiedzia na Berlinale 2016 i uzyskał nagrodę Fathy Farag na Cairo International Film Festival za najlepszy wkład artystyczny oraz specjalne wyróżnienie na Festiwalu Filmowym w Gdyni. Jej filmy dokumentalne „Kawałek lata” i „Decrescendo” zostały docenione na wielu festiwalach w Polsce i za granicą, m.in. wyróżnieniem na Krakowskim Festiwalu Filmowym, Grand Prix Clermont-Ferrand International Short Film Festival oraz Grand Prix DOK Leipzig.

Joanna Ostrowska

Polska

Doktorka nauk humanistycznych w zakresie historii, studiowała również w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ, Katedrze Judaistyki UJ, Gender Studies UW, Zakładzie Hebraistyki UW i PWSFTviT w Łodzi. Wykładowczyni akademicka, krytyczka filmowa i dramaturżka teatralna. Od 2019 roku programerka LGBT+ Film Festival w Warszawie. W swojej pracy badawczej zajmuje się tematyką związaną z przemocą seksualną w czasie II wojny światowej i zapomnianymi ofiarami nazizmu. Autorka głośnych książek „Przemilczane. Seksualna praca przymusowa w czasie II wojny światowej” (2018, nagroda Mauthausen-Memorial-Forschungspreis) i „Oni. Homoseksualiści w czasie II wojny światowej” (2021, Nagroda Nike Czytelników i Czytelniczek 2022).

Międzynarodowy konkurs DocFilmMusic

Michał Fojcik

Polska

Sound designer, autor dźwięku do ponad 100 filmów fabularnych, dokumentalnych i animowanych. Pracował przy takich filmach jak „Biała odwaga”, „Prime Time”, „Bogowie” oraz „Acid Rain”. Zdobywca Polskiej Nagrody Filmowej Orły oraz nagrody na Festiwalu w Gdyni za dźwięk do filmu „Orzeł. Ostatni patrol”. Za pracę przy filmie „Pianoforte” otrzymał nagrodę Motion Picture Sound Editors Golden Reel za najlepszy montaż muzyki do filmu dokumentalnego. Prowadzi studio postprodukcji dźwięku Sound Mind.

Ana Sofia Fonseca

Portugalia

Wielokrotnie nagradzana portugalska reżyserka o kabowerdeńskich korzeniach uwielbia opowiadać fascynujące i inspirujące ludzkie historie. Jej pełnometrażowy dokument „Cesária Évora” (2022) wszedł na ekrany kin m.in. we Francji i Holandii. Jego międzynarodowy obieg rozpoczęła światowa premiera na festiwalu SXSW, był następnie prezentowany na ponad 60 festiwalach, w tym na IDFA, Krakowskim Festiwalu Filmowym i Sheffield Doc Fest. Obok nominacji do nagrody IDA w kategorii „Najlepszy dokument muzyczny” zdobył m.in. nagrodę Portugalskiej Akademii Filmowej Sophia dla najlepszego filmu dokumentalnego. 25-letnie doświadczenie pomaga twórczyni w prowadzeniu Carrossel Produções, lizbońskiej firmy produkcyjnej, w której pracuje nad kolejnymi projektami dokumentalnymi.

Matej Bobrik

Słowacja/Polska

Słowacki reżyser urodzony w Pradze. Absolwent wydziału reżyserii w Szkole Filmowej w Łodzi oraz kursu dokumentalnego DOK PRO w Szkole Wajdy. Jego studencki film „Tam, gdzie słońce się nie spieszy” brał udział w konkursach międzynarodowych festiwali filmowych, m.in. IDFA, DOK Leipzig i Visions du Réel. Debiutancki dokument „Odwiedziny” wyprodukowany przez Studio Munka zdobył nagrodę Silver Eye na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Dokumentalnych w Jihlavie. Najnowszy film Mateja Bobrika „Odległości” zdobył w 2023 roku w Jihlavie nagrodę dla Najlepszego Filmu Dokumentalnego z Europy Środkowej i Wschodniej. Obecnie reżyser mieszka w Warszawie, tworzy autorskie filmy oraz reżyseruje seriale dokumentalne m.in. dla Netflixa i Canal+.

FIPRESCI

  • Ziva Emersic Słowenia
  • Rafał Marszałek Polska
  • Hannes Wesselkaemper Niemcy