Międzynarodowy konkurs dokumentalny
Mark Cousins
Przewodniczący jury Konkursu Dokumentalnego
Wielka Brytania
Urodził się w 1965 roku w Wielkiej Brytanii. Jest reżyserem, krytykiem filmowym, pasjonatem kina i podróżnikiem, a także pisarzem, autorem reportaży i filmów dokumentalnych. Cousins prowadził programy telewizyjne o filmie, był również wykładowcą akademickim oraz wieloletnim dyrektorem artystycznym Festiwalu Filmowego w Edynburgu. Jego najsłynniejszy, 15-godzinny projekt „The Story of Film. Odyseja filmowa” opowiada o liczącej ponad 120 lat historii światowego kina. Pozostałe filmy: „The First Movie”, „Oczy Orsona Wellesa” i „Kobiety za kamerą” zdobyły wiele nagród na międzynarodowych festiwalach. W ostatniej produkcji, „40 Days to Learn Film”, zrealizowanej spontanicznie w czasie izolacji, Cousins po raz kolejny zabiera widzów w filmową podróż.
Margreth Olin
Norwegia
Urodziła się w 1970 roku w Norwegii, gdzie studiowała w Bergen i Oslo. Realizuje głównie pełnometrażowe filmy dokumentalne jako reżyserka, scenarzystka i producentka. Pracuje również przy projektach teatralnych i pisze książki. Jej filmy są zaangażowane społecznie i często mówią o ludzkich słabościach. Uwagę krytyków i publiczności zwróciła produkcja z 2002 roku, „Moje ciało”. Następne dokumenty: „Raw Youth” (2005), „Anioł” (2010) i „Zawsze obcy” (2012), zdobyły uznanie na licznych festiwalach filmowych. Za swój ostatni film, przejmujący „Autoportret”, Olin otrzymała wiele nagród, w tym na Krakowskim Festiwalu Filmowym w 2020 roku.
Radu Ciorniciuc
Rumunia
Urodził się w 1987 roku w Rumunii. Jest reżyserem, operatorem zdjęć i dziennikarzem śledczym. Przez wiele lat pracował jako pisarz i reporter dla wielu głównych międzynarodowych gazet i telewizji. Jego badania koncentrują się przede wszystkim na prawach człowieka, dobrostanie zwierząt i kwestiach środowiskowych na całym świecie. Jego debiutancki film „Acasa, mój dom” został nagrodzony za najlepsze zdjęcia na międzynarodowym festiwalu kina niezależnego w Sundance oraz jako najlepszy dokument na Krakowskim Festiwalu Filmowym w 2020 roku.
Péter Kerekes
Słowacja
Urodził się w 1973 roku w Słowacji. Studiował reżyserię filmową w Wyższej Szkole Sztuk Pięknych w Bratysławie, gdzie obecnie wykłada. Razem z reżyserem Dušanem Hanákiem założył tam atelier filmu fabularnego i dokumentalnego. Kerekes pracuje jako reżyser, scenarzysta, producent i konsultant. W swoich filmach eksploruje różne obszary życia ludzkiego. Jest autorem m.in. filmów: „Aksamitni terroryści” (2013), „Kucharze historii” (2009) i „66 sezonów” (2003), które zdobyły liczne nagrody na wielu festiwalach. Jako producent wziął udział w realizacji filmów: „Okupacja 1968”, „Biały świat według Daliborka” (2017) Víta Klusáka i „Wiatr. Thriller dokumentalny” (2019) Michała Bielawskiego.
Anna Wydra
Polska
Jest założycielką i szefową Otter Films – warszawskiej firmy produkcyjnej, koncentrującej się na artystycznych fabułach i filmach dokumentalnych. Realizuje produkcje filmowe i telewizyjne, głównie na rynku międzynarodowym. Wraz z reżyserem Bartkiem Konopką otrzymała nominację do Oscara za film dokumentalny „Królik po berlińsku”. Jest producentką lub koproducentką licznych filmów dokumentalnych: „6 kroków” Bartosza Dombrowskiego, „Deep Love” Jana P. Matuszyńskiego, „Efektu domina” Elwiry Niewiery i Piotra Rosołowskiego, „Sztuki znikania” Bartka Konopki i Piotra Rosołowskiego oraz „Komunii” Anny Zameckiej. Wyprodukowane przez nią filmy otrzymały nagrody na wielu festiwalach międzynarodowych. Anna Wydra współpracuje z wieloma programami edukacyjnymi, w tym z IMPAKT-em i Doc Lab Poland, oraz jest członkinią Europejskiej Akademii Filmowej.
Międzynarodowy konkurs krótkometrażowy
Anca Damian
Przewodnicząca jury Konkursu Krótkometrażowego
Rumunia
Urodziła się w 1962 roku w Rumunii. Studiowała w Akademii Teatru i Sztuki Filmowej, gdzie uzyskała dyplom z kinematografii oraz doktorat z dziedziny sztuki, kina i mediów. Po ukończeniu studiów pracowała jako reżyserka, scenarzystka oraz producentka kilku filmów dokumentalnych poświęconych sztuce, a także jako operatorka przy dwóch filmach pełnometrażowych oraz wielu innych filmach dokumentalnych i krótkometrażowych. Jej drugi film, Droga na drugą stronę (2011), zdobył ponad 35 międzynarodowych nagród. Czarodziejska góra (2015) została pokazana na ponad 60 festiwalach na całym świecie i dostała kilka międzynarodowych nagród. Marona – psia opowieść (2019) miała swoją premierę w Annecy, otrzymała też wiele nagród na innych festiwalach filmowych i nominację do Europejskich Nagród Filmowych.
Maciej Bochniak
Polska
Urodził się w 1984 roku w Krakowie. Ukończył Wyższe Studium Scenariuszowe PWSFTviT. Pracuje jako reżyser i scenarzysta. Jest autorem filmu „Disco polo”, uhonorowanego nagrodą „Perspektywa” im. Janusza Morgensterna za najlepszy debiut 2015 roku. Wyreżyserował pokazywane na wielu międzynarodowych festiwalach filmy dokumentalne: „Miliard szczęśliwych ludzi”, „Ethiopiques: Revolt of the Soul” oraz „Przyjęcie”. Jego praca obejmuje również produkcje serialowe, takie jak „Belfer II”, „Diagnoza” i „Szadź”. Jego najnowszy film, „Magnezja”, otrzymał cztery nagrody na 45. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.
Darya Bassel
Ukraina
Urodziła się w 1985 roku w Ukrainie. Studiowała germanistykę w Odessie, a po ukończeniu studiów przeniosła się do Kijowa i pracowała jako producentka w telewizji i reklamie. W 2011 roku dołączyła do zespołu Międzynarodowego Festiwalu Filmów Dokumentalnych o Prawach Człowieka DocuDays UA w Kijowie, gdzie do dziś pracuje jako dyrektorka programowa. Poza pracą przy festiwalu zajmuje się produkcją filmową. W 2019 roku wraz z Viką Khomenko stworzyła studio Moon Man, które produkuje kreatywne autorskie filmy dokumentalne i fabularne. Była jurorką na festiwalach takich jak Visions du Réel, Astra, IDFA, CinéDOC Tbilisi, OIFF.
Laura D’Asta
Wielka Brytania
Jest wielokrotnie nagradzaną producentką, reżyserką, panelistką oraz dyrektorką artystyczną i programową. Jest też absolwentką TorinoFilmLab i należy do BFI BAFTA. Od 14 lat pracuje nad filmami krótkometrażowymi, fabularnymi, dokumentalnymi i wysokiej klasy serialami telewizyjnymi, a także zajmuje się tańcem i instalacjami. W 2011 roku odebrała Srebrnego Smoka na Krakowskim Festiwalu Filmowym za „Dziecko” w reżyserii Daniela Mulloya. Wraz z duńską reżyserką Suvi Andreą Helminen i producentem Ulrikiem Gutkinem realizuje „Connections”, interaktywny film opracowany w CPH: DOX Lab (2020–2021). Niedawno ukończyła również eksperymentalny film artystyczno-taneczny „Colours of Soul”.
Felipe Montoya
Kolumbia
Urodził się w 1993 roku w Kolumbii. Studiował komunikację audiowizualną na Uniwersytecie Antioquia i ukończył studia podyplomowe z kuratorstwa filmowego na Elías Querejeta Zine Eskola. Od 2015 roku jest dyrektorem programowym BOGOSHORTS – Bogotá Short Film Festival. Brał udział w warsztatach Talent Press w ramach Talents Latinoamérica 2020 i w kursach Developing Your Film Festival ICO oraz EAVE’s Marketing Workshop w 2019 roku. Był producentem i rzecznikiem prasowym w kolumbijskich wydarzeniach filmowych, takich jak VARTEX Medelin.
Konkurs polski
Jan P. Matuszyński
Przewodniczący jury Konkursu Polskiego
Polska
Urodził się w 1984 roku. Ukończył reżyserię na Wydziale Radia i Telewizji im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach i kurs dokumentalny w Szkole Wajdy w Warszawie. Jego filmy były wielokrotnie prezentowane na festiwalach filmowych w Polsce i za granicą. Reżyser pełnometrażowego dokumentu „Deep Love”, za który dostał m.in. Srebrnego Lajkonika na Krakowskim Festiwalu Filmowym i nagrodę dla najlepszego filmu dokumentalnego na MFF w Moskwie. Jego pełnometrażowy debiut fabularny, „Ostatnią rodzinę”, uznano za „najdojrzalszy artystycznie debiut ostatnich sezonów”; film otrzymał liczne nagrody w Polsce i na świecie. Jego najnowszy film fabularny to „Żeby nie było śladów” o sprawie Grzegorza Przemyka.
Katarzyna Janowska
Polska
Jest dziennikarką prasową, telewizyjną i internetową. Do grudnia 2015 roku pełniła funkcję dyrektorki kanału TVP Kultura. Wcześniej była redaktorką naczelną tygodnika „Przekrój”. Jako redaktorka naczelna serwisu Onet Kultura stworzyła kulturalną nagrodę roku O!Lśnienia, która ma na celu promocję polskiej kultury. Jest współautorką książki „Rozmowy o przyszłości. W którą stronę zmierza świat”. Od marca tego roku pełni rolę głównego producenta treści kulturalnych w grupie Onet-RASP. Jest laureatką wielu nagród dziennikarskich, otrzymała też nagrodę od Muzeum Sztuki w Łodzi za promocję sztuki. Była nominowana do nagrody MediaTory w kategorii InicjaTOR za swój autorski program „Rezerwacja”. Jest autorką i współprowadzącą talk-show w TVP Kultura „Hala odlotów”, który zdobył nagrodę Grand Press za 2015 rok.
Krzysztof Czyżewski
Polska
Urodził się w 1958 roku. Ukończył filologię polską na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wykładał na wielu uniwersytetach w Europie i USA; obecnie jest profesorem Uniwersytetu Bolońskiego. Jest animatorem programów dialogu międzykulturowego w Europie Środkowej, na Bałkanach, Kaukazie, w Azji Środkowej, Indonezji, Bhutanie i na innych pograniczach świata. Współtworzy Fundację Pogranicze i Ośrodek „Pogranicze – sztuk, kultur, narodów” w Sejnach oraz Międzynarodowe Centrum Dialogu w Krasnogrudzie. Za swoją ostatnią książkę eseistyczną „W stronę Xenopolis” otrzymał Nagrodę Ambasadora Nowej Europy.
Piotr Bernaś
Polska
Urodził się w 1973 roku. Ukończył Mistrzowską Szkołę Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy oraz National Film and TV School w Wielkiej Brytanii. Jest reżyserem i operatorem, wcześniej pracował jako fotoreporter wojenny. Dwukrotnie został laureatem Złotej Żaby na Camerimage: za Paparazzi (2011) i Wieloryba z Lorino (2020); był nominowany do Europejskiej Nagrody Filmowej w 2011 roku i nagrody Griersona w 2018 roku. Prowadził warsztaty operatorskie w NFTS w Anglii oraz wykładał w Laboratorium Reportażu na Uniwersytecie Warszawskim. W swoich filmach kładzie duży nacisk na stronę wizualną i metaforę pojedynczego obrazu. Miesza styl kamery obserwacyjnej z narracją fabularną, koncentrując się na detalach i dbając o autentyczność zastanych sytuacji.
Adriana Prodeus
Polska
Ukończyła historię sztuki na Uniwersytecie Wrocławskim. Jest krytyczką filmu i sztuki. W miesięczniku „KINO” odpowiada za temat numeru i rozwija cykl reportaży o pracowniach animacji. W „Vogue” publikuje felieton „Demontaż atrakcji”. Prowadziła programy kulturalne w mediach publicznych: „WOK. Wszystko o kulturze” w TVP2 (nagroda MediaTory 2013), „Weekendowy magazyn filmowy” w TVP1, „O wszystkim z kulturą” w PR2. Publikowała w wielu tytułach prasowych. Jest autorką książki „Themersonowie. Szkice biograficzne” (2009). Wykłada w Instytucie Sztuki PAN. Specjalizuje się w awangardzie filmowej i filmie animowanym. Jest kuratorką przeglądu adaptacji Międzynarodowego Festiwalu Opowiadania we Wrocławiu, a także wielu programów, m.in. na festiwalu Nowe Horyzonty czy w Anthology Film Archives w Nowym Jorku.
FIPRESCI
Vladimir Seput
Chorwacja
Krytyk i kurator filmowy. Od ponad 10 lat pisze i tłumaczy teksty o kinematografii dla różnych gazet w Europie. Redaguje również książki o filozofii, teorii krytycznej i sztuce współczesnej.
Dieter Wieczorek
Francja
Krytyk filmowy, publikuje w europejskich czasopismach. Założyciel i redaktor naczelny „International independent Journal of film and festival review Interference”. Twórca festiwalu audiowizualnego „Festival International Signes de Nuit”.
Piotr Czerkawski
Polska
Kurator programowy Kina Nowe Horyzonty we Wrocławiu, krytyk filmowy. Laureat nagrody PISF w kategorii Krytyka Filmowa. Autor książki “Drżące kadry. Rozmowy o życiu filmowym w PRL- u” . Członek Europejskiej Akademii Filmowej.
Jury FICC
Igor Dąbrowski
Polska
Nóra Sándor
Wielka Brytania
Rajbhushan Shyamsundar Sahasrabuddhe
Indie
Jury studenckie
-
Jędrzej Kościński, Joanna Krygier, Emilia Kutrzeba, Mateusz Leśniak, Paulina Gandor, Monika Pietras, Krzysztof Strumiński, Olga Trembach, Agnieszka Wójtowicz