Jury konkursu dokumentalnego
Péter Forgács (Węgry) Przewodniczący
Pochodzący z Budapesztu niezależny reżyser filmowy, artysta multimedialny, którego prace prezentowane były na całym świecie. Od 1978 roku zrealizował ponad trzydzieści filmów, w tym najbardziej znane jak „Private Hungary” – serię nagradzanych filmów zrealizowanych z wykorzystaniem prywatnych materiałów wideo z lat 30. I 60. XX wieku.
Pnina Blayer (Izrael)
Od 30 lat jest dyrektorką artystyczną Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Hajfie, największego i najbardziej prestiżowego wydarzenia filmowego w Izraelu. Z festiwalem była związana już wcześniej jako programer. Była dyrektorem studiów filmoznawczych na Uniwersytecie w Hajfie. Kierowała Cinemateką w Hajfie, gdzie wcześniej była dyrektorem do spraw programu i edukacji. Jest członkinią Izraelskiej i Europejskiej Akademii Filmowych.
Joost Daamen (Holandia)
Programer Międzynarodowego Festiwalu Filmów Dokumentalnych w Amsterdamie (IDFA). Studiował historię i film na Uniwersytecie w Amsterdamie. Od 2005 roku pracuje w departamencie programowym IDFA, gdzie wybiera filmy do konkursu filmów pełnometrażowych i sekcji filmów eksperymentalnych Paradocs.
Chris Niedenthal (Polska)
Urodził się w 1950 roku w polskiej rodzinie w Londynie. Po studiach fotograficznych w London College of Printing przyjechał w 1973 roku do Polski na kilka miesięcy – i został do dziś. Od końca lat 70. współpracował z amerykańskim tygodnikiem „Newsweek”, dla którego fotografował narodziny Solidarności i stan wojenny. Od 1985 roku robił reportaże w całej wschodniej i centralnej Europie, Związku Radzieckim i na Bałkanach dla amerykańskiego czasopisma „Time”. Dokumentował najważniejsze wydarzenia lat 80. w Polsce i sąsiednich krajach.
Anna Zamecka (Polska)
Polska reżyserka, scenarzystka i producentka filmowa. Studiowała antropologię kulturową, dziennikarstwo i fotografię w Warszawie i Kopenhadze. Jej pełnometrażowy debiut „Komunia” (2016) zdobył wiele prestiżowych nagród, m.in. Europejską Nagrodę Filmową dla najlepszego filmu dokumentalnego oraz nagrodę Tygodnia Krytyki na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Locarno. Członkini Europejskiej Akademii Filmowej.
Jury konkursu krótkometrażowego
Mehrdad Oskouei (Iran) Przewodniczący
Irański niezależny producent, reżyser i scenarzysta filmów dokumentalnych, nauczyciel. Jego filmy prezentowane były na ważnych festiwalach filmowych, zarówno w kraju jak i za granicą, gdzie zdobywały pochlebne opinie krytyków. Był jurorem na ponad 120 renomowanych festiwalach filmowych, był również ambasadorem kultury OCHA – Biura Narodów Zjednoczonych ds. Koordynacji Pomocy Humanitarnej. Zasiada w zarządach Irańskich Stowarzyszeń Filmów Krótkometrażowych oraz Dokumentalnych. Wykłada w szkołach filmowych w Iranie, a jego studenci uważani są za nową generację w irańskim dokumencie.
Lydia Beilby (Wielka Brytania)
Kuratorka, artystka, wykładowczyni. Od 2010 roku jest programerką sekcji filmów krótkometrażowych Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Edynburgu. Jest członkinią kolektywu analogowych obrazów filmowych Screen Bandita, którego prace były zamawiane i prezentowane na festiwalach filmowych i w galeriach w Wielkiej Brytanii i innych krajach Europy, w tym na festiwalu filmów krótkometrażowych w Oberhausen, na London Short Film Festival, a także w londyńskim Battersea Arts Centre.
Michael Brooke (Wielka Brytania)
Pisarz, wydawca, producent multimediów specjalizujący się w kinie Europy Środkowo-Wschodniej. Regularnie publikuje na łamach magazynu „Sight & Sound” oraz w „Journal of Film Preservation”, współtworzył rozdziały książek „Polish Cinema Now!” (2010), „Shadows of Progress” (2010) oraz „Gothic: The Dark Heart of Film” (2013). Współpracuje z wydawcami video. Jego własne produkcje Blu-ray zawierały filmy m.in. Waleriana Borowczyka, Miloša Formana, Alekseya Germana, Krzysztofa Kieślowskiego, Jiří Menzela, Jana Švankmajera.
Matteo Gariglio (Szwajcaria)
Reżyser filmów dokumentalnych, fotograf o korzeniach szwajcarsko-włoskich. Pracował przy projektach w różnych językach, w wielu krajach na całym świecie. Jego filmy dotyczą kondycji życia ludzi egzystujących na skraju społeczeństwa. Krótkometrażowy dokument „Przy stadionie” zdobył Złotego Smoka na 57. KFF oraz wiele nagród na innych festiwalach filmowych. Film był nominowany do Europejskiej i Szwajcarskiej Nagrody Filmowej.
Mariusz “Wilk” Wilczyński (Polska)
Polski reżyser animacji, performer. Jego retrospektywy odbywały się na całym świecie, m.in. w Muzeum Sztuki Współczesnej w Nowym Jorku, w Galerii Narodowej w Londynie, w Babylon Kreuzberg w Berlinie, Muzeum Narodowym w Warszawie, a także na festiwalach min.: Berlinale, Nowe Horyzonty we Wrocławiu, Holland Animation Film Festival w Utrechcie, na Festiwalu w Edynburgu, czy Mill Valley Film Festival w San Francisco. Wilczyński realizuje także filmy animowane na żywo, wyświetlane na wielkich ekranach, podczas pokazów nazywanych „Wilkanoc”, do których zaprasza muzyków tworzac z nimi improwizowane spektakle.
Jury konkursu DocFilmMusic
Marcin Borchardt (Polska) Przewodniczący
Scenarzysta, reżyser, filmoznawca. Urodził się w 1967 roku. Autor filmów dokumentalnych, reklam, wideoklipów, programów telewizyjnych. Wykładowca estetyki krótkiego filmu fabularnego w Gdyńskiej Szkole Filmowej, kina awangardowego, eksperymentalnego i współczesnej dokumentalistyki na Uniwersytecie Gdańskim. Autor monografii „Awangarda muzyki XX wieku. Przewodnik dla początkujących” oraz innych monografii naukowych i artykułów. Jego dokument „BEKSIŃSCY. Album wideofoniczny” w 2017 roku otwierał 57. Krakowski Festiwal Filmowy.
Ben Bassauer (Niemcy)
Założyciel i dyrektor ds. zakupów i sprzedaży firmy Monoduo Films powstałej w 2011 roku. Absolwent Bard College w Nowym Jorku, gdzie studiował film i sztuki elektroniczne i gdzie rozpoczął pracę w firmie Magnolia Pictures jako asystent ds. zakupów. Po przeprowadzce do Berlina pracował dla Europejskich Targów Filmowych odbywających się podczas Berlinale, by później otworzyć swoją własną firmę Monoduo Films – agencję sprzedaży i firmę dystrybucyjną specjalizującą się w pełnometrażowych dokumentach muzycznych.
Michael Treves (Izrael)
Dystrybutor i agent sprzedaży działający na rynku międzynarodowym od ponad 16 lat. W 2003 roku założył i do dziś jest dyrektorem generalnym firmy JMT Films, która reprezentuje ponad 100 filmów. Urodził się w Paryżu w 1963 roku. Uzyskał licencjat ze studiów społecznych na Uniwersytecie w Tel Awiwie, tytuł magistra zarządzania w biznesie w Międzydyscyplinarnym Centrum Herzliya w Izraelu oraz dyplom z Finansów i Komercjalizacji Audiowizualnej na paryskiej Sorbonie oraz w tamtejszym Narodowym Instytucie Audiowizualnym.
Jury konkursu polskiego
Tadeusz Sobolewski (Polska) Przewodniczący
Krytyk filmowy, dziennikarz, scenarzysta, autor książek. Ukończył studia polonistyczne na Uniwersytecie Warszawskim. Pracował w tygodniku „Film”, miesięczniku ‘Kino”, którego był redaktorem naczelnym (1990-1994). Swoje teksty o filmie oraz próby prozatorskie zamieszczał także
w „Kulturze”, „Literaturze”, „Tygodniku Powszechnym” oraz „Gazecie Wyborczej”, w której pracuje od 1995.
Mikołaj Jazdon (Polska)
Filmoznawca, pracuje w Instytucie Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych UAM. Autor książek „Dokumenty Kieślowskiego” (Poznań 2002), „Polskie kino niezależne” (redaktor tomu, Poznań 2005) i „Kino dokumentalne Kazimierza Karabasza” (Poznań 2009). Autor opracować do albumów z filmami DVD z serii Polska Szkoła Dokumentu. Współautor scenariuszy do 12 odcinków telewizyjnej serii Sztuka dokumentu (2008) o czołowych polskich dokumentalistach. Dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Filmów Dokumentalnych „Off Cinema” w Poznaniu.
Dorota Kobiela (Polska)
Malarka, reżyserka i scenarzystka. Ukończyła wydział grafiki warszawskiej ASP oraz wydział reżyserii w Warszawskiej Szkole Filmowej. . Opowieść filmowa o Vincencie Van Goghu „Loving Vincent” przyniosła jej międzynarodową sławę. Film zdobył wiele nagród, m.in. nagrodę publiczności na Festiwalu Filmów Animowanych w Annecy, główną nagrodę w konkursie filmów animowanych na 20.Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Szanghaju, nagrodę Europejskiej Akademii Filmowej dla najlepszego europejskiego filmu animowanego 2017 roku oraz nominacje do Złotych Globów, nagrody BAFTA oraz do Oscara.
Anna Jadowska (Polska)
Polska scenarzystka i reżyserka. Debiutowała w 2003 roku filmem „Dotknij mnie”, nagrodzonym m. in. Nagrodą Główną w Konkursie Kina Niezależnego na Festiwalu Filmowym w Gdyni i Złotą Kaczką dla najlepszego filmu offowego. Jej kolejny film „Teraz ja” (2004), ponownie otrzymał nagrodę na Festiwalu Filmowym w Gdyni. Za swój ostatni film „Dzikie Róże” otrzymała nagrodę Stockholm Impact Award na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Sztokholmie, Główną Nagrodę na Festiwalu Filmowym w Cottbus, a także nominację do Orłów w kategorii Najlepsza Reżyseria.
Petro Aleksowski (Polska)
Operator filmowy, reżyser. Absolwent Wydziału Operatorskiego i Realizacji Telewizyjnej łódzkiej PWSFTviT oraz Organizacji Produkcji Filmowej i Telewizyjnej na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Zrealizował zdjęcia do ponad czterdziestu filmów fabularnych (m.in. „Pitbul. Niebezpieczne kobiety” Patryka Vegi), dokumentalnych, krótkometrażowych, seriali i spektakli telewizyjnych. Jest autorem filmów dokumentalnych, realizowanych również dla telewizji. Jego najnowszy film „Przerwana misja” zaprezentowany zostanie w sekcji Polska panorama na 58. Krakowskim Festiwalu Filmowym.
Jury FIPRESCI
Adam Kruk (Polska)
Krytyk filmowy, publicysta, animator kultury. Absolwent filmoznawstwa UAM w Poznaniu, wykłada na Uniwersytecie Wrocławskim, w Dolnośląskiej Szkole Wyższej, Filmotece Szkolnej i Nowych Horyzontach Edukacji Filmowej. Od 2009 r. związany z „Dwutygodnikiem”, pisał także dla „Kina, „Ekranów”, „Kwartalnika Filmowego”, „Znaku”, „Toposu” czy publikacji książkowych.
Anders E Larsson (Szwecja)
Niezależny krytyk i pisarz ze Szwecji. Jest redaktorem naczelnym fińsko-szwedzkiego magazynu „Presens”, pisze teksty o filmie, teatrze, muzyce dla różnych wydawnictw, min. dla miesięcznika „Films Score”. Jest również muzykiem i kompozytorem muzyki filmowej.
Massimo Lechi (Włochy)
Krytyk filmowy i teatralny z Genui. Studiował literaturę na Uniwersytecie w Genui. Przez kilka lat pracował jako asystent reżysera oraz asystent produkcji. Po uzyskaniu dyplomu z zakresu reżyserii filmowej zrealizował dwa filmy krótkometrażowe. Od 2006 roku pisze recenzje oraz raporty z festiwali filmowych dla włoskich portali internetowych oraz magazynów.
Jury FICC
Anna Balkiewicz (Polska)
Filmoznawczyni, organizatorka kultury, edukatorka. Obecnie pracuje w Akademickim Centrum Kultury UG współorganizując DKF UG Miłość Blondynki, a także imprezy cykliczne takie jak Nordic Focus Festival czy Shalom Polin.
Przegląd Filmów o Tematyce Żydowskiej. Współpracuje z Kinem Światowid w Elblągu, Gdańsk Doc Film Festival, Video
Studio Gdańsk i Gdańskim Teatrem Szekspirowskim.
Dag Arne Nilssen (Norwegia)
Urodził się w 1961 roku w Norwegii. Dziennikarz, nauczyciel. W latach 2013-2016 był redaktorem magazynu filmowego „Heftig”. Członek Norweskiej Federacji Klubów Filmowych
(FICC). Publikował artykuły i relacje z norweskich festiwali filmowych, Krakowski Festiwal Filmowy jest pierwszym zagranicznym festiwalem, w którym zasiada wśród jurorów FICC.
Tapesh Sharma (Indie)
Sekretarz Indyjskiej Federacji Klubów Filmowych oraz Klubu Filmowego w Chandigarh. Jako juror FICC brał udział w wielu festiwalach, m.in. w Budapeszcie, Karlowych Warach, Fryburgu oraz w Krakowie. Jest artystą rzeźbiarzem.
Jury studenckie
Dominika Dąbek
Barbara Doniec
Kamila Jankowska
Jędrzej Kościński
Katarzyna Kuca
Katarzyna Panas
Klara Pawlicka
Marzena Pitek
Maciej Reguła
Viktoria Semenska
Bartosz Tesarz
Luiza Wesołowska