NAGRODY 63. Krakowskiego Festiwalu Filmowego
NAGRODA SMOK SMOKÓW
za wkład w rozwój światowego filmu animowanego: MICHAEL DUDOK DE WIT (Holandia)
REKOMENDACJA KFF do Europejskiej Nagrody Filmowej w kategorii filmu dokumentalnego:
PIEŚNI ZIEMI, reż. Margreth Olin (Norwegia)
MIĘDZYNARODOWY KONKURS FILMÓW DOKUMENTALNYCH
Jury konkursu dokumentalnego w składzie: Andrzej Fidyk – przewodniczący (Polska), Karen Avetisyan (Armenia), Mette Hoffmann Meyer (Dania), Ada Solomon (Rumunia) podjęło decyzję o przyznaniu następujących nagród:
ZŁOTY RÓG dla reżysera najlepszego filmu – Nick Read i Ayse Toprak za film Mam na imię Szczęście (Wielka Brytania, Turcja)
Główną nagrodę otrzymuje dogłębnie wstrząsający film, który pozwolił nam zobaczyć z bliska, jak tysiące kobiet narażone są na ekstremalną przemoc – która często prowadzi do śmierci. Uznaliśmy, że reżyser dysponuje niezwykłymi umiejętnościami, dzięki którym możemy ujrzeć mroczny, posępny świat, o którym tak niewiele dotychczas wiedzieliśmy. W podziw wprawiły nas siła i hart ducha postaci, a także przedstawione więzi rodzinne.
SREBRNY RÓG dla reżyserki filmu o wysokich walorach artystycznych – Tunde Skovran za film Kim nie jestem (Rumunia, Kanada)
Na całym świecie wielu ludzi boryka się z potrzebą przynależności, a to kim powinniśmy być często leży w gestii rodziców. To wzruszająca, emocjonalna i prawdziwa podróż dwójki głównych bohaterów w celu odnalezienia siebie, przeplatana pięknymi sekwencjami marzeń, które podkreślają trudności związane z własną identyfikacją oraz uwypuklają kwestię oczekiwań ze strony rodziny i społeczeństwa. Jury zgodziło się przyznać nagrodę za wysokie walory artystyczne portretowi interseksualności zawartemu w filmie „Kim nie jestem”.
SREBRNY RÓG dla reżyserki filmu o tematyce społecznej – Ella Glendining za film Czy jest tam ktoś (Wielka Brytania)
Prezentowane filmy poruszają wiele ważnych tematów społeczno-politycznych, lecz to determinacja, odwaga i nadzieja, którymi wykazują się bohaterowie tego filmu całkowicie nas ujęły. Z pokorą przyjęliśmy, że każdy człowiek jest wyjątkowy i niezwykły, a warunkuje to wyłącznie nasze podejście do życia. Za fantastyczną lekcję, jaką dał nam ten film, Srebrny Róg dla reżysera filmu o tematyce społecznej otrzymuje Ella Glendining za film „Czy jest tam ktoś?”.
NAGRODA FIPRESCI
Jury Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych (FIPRESCI) w składzie: Igor Angjelkov (Macedonia), Antonis Lagarias (Francja), Paweł Mossakowski (Polska) przyznało nagrodę Elli Glendining za film Czy jest tam ktoś (Wielka Brytania).
Za przedstawienie pomijanego dotychczas problemu społecznego z determinacją, wnikliwością i przy użyciu różnorodnych filmowych środków wyrazu. Za stawianie odważnych, istotnych pytań o współczesne rozumienie „inności” i „normalności” oraz udzielanie nieupraszczających i niekonwencjonalnych odpowiedzi.
MIĘDZYNARODOWY KONKURS FILMÓW KRÓTKOMETRAŻOWYCH
Jury konkursu krótkometrażowego w składzie: Jan Naszewski – przewodniczący (Polska), Isabelle Favez (Szwajcaria), Anne Gaschütz (Niemcy), Brigid O’Shea (Niemcy, Australia) postanowiło przyznać następujące nagrody:
ZŁOTY SMOK dla reżysera najlepszego filmu – Tomek Popakul i Kasumi Ozeki za film Zima (Polska)
To film, w którym pęknięcia ujawniają się powoli. Pod powierzchnią lodowatego jeziora kryją się sekrety wiejskiej społeczności. Tu wierzenia zderzają się z niemoralnymi pragnieniami, zwierzęta obracają się przeciw opiekunom, a samotność zderza się z okrucieństwem. Kunszt wizualny podkreślają hipnotyzujące dźwięki. Gdy po tafli suną odłamki lodu, błyszczy w nich wirtuozeria reżyserów tej animacji.
SREBRNY SMOK dla reżysera najlepszego filmu dokumentalnego – Yaser Talebi za film Córka (Iran)
Poruszająca historia o dziewczynie, jej marzeniach i gotowości do poświęceń na rzecz osób, które kocha. Spośród wszystkich obejrzanych dokumentów, ten jest opowiedziany przystępnie, w sposób, który pozostawia miejsce na niejednoznaczność i daje przestrzeń do głębokiej identyfikacji z główną bohaterką.
SREBRNY SMOK dla reżyserki najlepszego filmu animowanego – Sofiia Melnyk za film Mariupol. Sto nocy (Ukraina, Niemcy)
Opowiadanie o trwającej wojnie nie należy do łatwych zadań. Tym bardziej, gdy próbuje się uchwycić emocjonalny ciężar terroru, żal po utraconej kulturze niematerialnej i żałobę po ludzkich istnieniach. Poprzez rysunki naocznego świadka – dziecka, ten animowany dokument umiejscawia to, co mikro w kontekście makro, a widzom pozwala spojrzeć na zaginionych mieszkańców Mariupola. Srebrnego Smoka za najlepszy film animowany przyznajemy filmowi „Mariupol. Sto nocy”.
SREBRNY SMOK dla reżysera najlepszego filmu fabularnego – David Arslanian za film Underdog (Francja)
Niczym zły sen, to intensywna opowieść o jednej nocy, podczas której wszystko idzie nie tak, a jednocześnie o prekaryzacji młodego pokolenia pracowników. Od początku wiemy, że los głównego bohatera jest już przesądzony – nie zdoła wykonać czekającego go niewykonalnego zadania. Zamiast banałów i utartych klisz fabuła skupia się na jedynym, co pozostało naszemu bohaterowi – konieczności zwrócenia się o pomoc do znajomych. Srebrnego Smoka dla reżysera najlepszego filmu fabularnego otrzymuje film „Underdog”.
Nagroda dla najlepszego filmu europejskiego (Kandydat KFF do Europejskiej Nagrody Filmowej w kategorii filmu krótkometrażowego) – W lesie są ludzie w reżyserii Szymona Ruczyńskiego (Polska)
Widząc ludzi w trudnej sytuacji, możemy pomóc, pozostać bierni lub ich wykorzystać. To sztuka opowiedzieć historię o poważnym, wielowymiarowym problemie na przestrzeni 10 minut. Szczególnie, gdy dotyczy on polityki, która wkracza w życie ludzi, a prowadzi do przemocy i cierpienia. A jednak temu filmowi się udało. Jego prosty styl i animacja oraz humanistyczne przesłanie o tym, jak niewiele trzeba, by być człowiekiem stanowi poruszające doświadczenie.
NAGRODA FICC
Jury Międzynarodowej Federacji Klubów Filmowych (FICC) w składzie: Maria Eriksson (Szwecja), Anita Petra Hamremoen (Norwegia), Grzegorz Pieńkowski (Polska) postanowiło przyznać nagrodę Don Quichota filmowi Underdog w reżyserii Davida Arslaniana (Francja)
Za przejmujące zobrazowanie emocji wywołanych zbrodniami współczesnej wojny w Ukrainie.
oraz wyróżnienie filmowi: Mariupol. Sto nocy w reżyserii Sofii Melnyk (Ukraina, Niemcy)
Za celne opisanie nierówności we współczesnym społeczeństwie i braku wrażliwości wynikającego z ksenofobii rasowej.
MIĘDZYNARODOWY KONKURS DOCFILMMUSIC
Jury konkursu muzycznego w składzie: Leszek Dawid – przewodniczący (Polska), Jinsu Chun (Korea Południowa), Lucie Králová (Czechy) postanowiło przyznać nagrodę:
ZŁOTY HEJNAŁ dla reżyserki najlepszego filmu – Agnieszka Iwańska za film Ula (Polska)
Za delikatnie utkaną, przejmującą historię styku miłości i muzyki, bezpretensjonalny i szczery portret jednej z najważniejszych wokalistek jazzowych – Urszuli Dudziak.
WYRÓŻNIENIE dla Palomy Zapaty za film La Singla (Hiszpania)
Za fascynującą podróż w poszukiwaniu zaginionego skarbu tańca flamenco.
KONKURS POLSKI
Jury konkursu polskiego – film krótkometrażowy w składzie: Jagoda Szelc – przewodnicząca, Damian Kocur, Joanna Wendorff-Ostergaard po obejrzeniu wszystkich filmów konkursowych postanowiło przyznać następujące nagrody:
ZŁOTY LAJKONIK dla reżysera najlepszego filmu fabularnego – Michał Toczek za film Być kimś (Polska)
Za zabawną i czułą rozprawę z ikonami i mitami polskiej historii, której tak bardzo brakuje nam w dzisiejszym polskim kinie.
ZŁOTY LAJKONIK dla reżysera najlepszego filmu dokumentalnego poniżej 30 minut – Mateusza Pietraka za film Trzy opowiadania o Basi (Polska)
Za przejmujący, ciepły ale daleki od sentymentów obraz lęku przed samotnością, która dotyka szczególnie najstarszych z nas.
ZŁOTY LAJKONIK dla reżysera najlepszego filmu animowanego – Tomek Popakul i Kasumi Ozeki za film Zima (Polska)
Za mroźny klimat, technikę i konsekwencje w rozwijaniu swojego głosu w polskiej animacji.
WYRÓŻNIENIE dla Jakuba Stoszka i Magdaleny Mistygacz za film Wyraj (Polska, Ukraina)
Jury chce wyróżnić autora, który sfotografował, wyreżyserował i zmontował film, który utrzymuje naszą pamięć o strasznej wojnie rozgrywającej się za naszą granicą w sposób pozbawiony epatowania jej oczywistymi obrazami.
Nagroda Centrum Technologii Audiowizualnych CeTA we Wrocławiu za debiut dla twórcy pierwszego lub drugiego filmu fabularnego – Bartek Stankiewicz za film Misie Polarne (Polska)
Jury konkursu polskiego – film dokumentalny w składzie: Maciej Cuske – przewodniczący, Maciej Kubicki, Ita Zbroniec-Zajt po obejrzeniu wszystkich filmów konkursowych postanowiło przyznać następujące nagrody:
ZŁOTY LAJKONIK dla reżysera najlepszego filmu dokumentalnego powyżej 30 minut – Małgorzata Kozera za film Twarze Agaty (Polska)
Autorka zaprasza nas do wędrówki w głąb bólu. Ten ból nas przenika do ostatniej tkanki, ale jednocześnie walka głównej bohaterki niesie ukojenie i nadzieję, że zawsze, nawet w najcięższych chwilach, można i warto cieszyć się każdą chwilą życia oraz wypełniać je pięknem. Za film odważny, trudny, bolesny, kojący, zachwycający barwami, obrazami i determinacją głównej bohaterki, za zaproszenie widzów do niezwykłego kina, pragniemy nagrodzić nagrodą Złoty Lajkonik film w reż. Małgorzaty Kozery pt. „Twarze Agaty”.
WYRÓŻNIENIE dla Pawła Hejbudzkiego za film Wiraż (Polska)
Twórcom tego filmu udała się trudna sztuka, pokazania relacji między rodzicami a dziećmi, pełnej niełatwych i bolesnych sytuacji bez oceniania i z sympatią. Równocześnie w kreacyjny i atrakcyjny dla widza sposób pokazują świat swoich bohaterów. Z zapartym tchem śledziliśmy losy głównego bohatera tego filmu, nie tyle walczącego o podium, co o miłość swojego ojca. Wyróżnienie dla filmu „Wiraż” w reżyserii Pawła Hejbudzkiego.
WYRÓŻNIENIE dla Clary Kleininger-Wanik za film Globus (Polska, Rumunia)
Świat dookoła nas się nieustannie zmienia. Często boimy się tych zmian. Szczególnie kiedy kolejny raz w życiu musimy udowodnić sobie i światu, że jesteśmy wciąż czegoś warci, że potrafimy odnaleźć się w nowej rzeczywistości. O takich bohaterach i o takim momencie w ich życiu opowiada film „Globus”, którego autorkę Clarę Kleininger – Wanik, pragniemy wyróżnić za to, że pokazując mały wycinek świata podpatrzony w cyrku, mówi o czymś bliskim każdemu z nas.
Nagroda pod patronatem Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych za najlepsze zdjęcia ufundowana przez Black Photon – Michał Modlinger za film Wiraż (Polska)
Film, w którym oprócz brawurowo zrealizowanej sekwencji sportowej rywalizacji, poruszyła nas intymna praca kamery i odwaga autora zdjęć do przyglądania się z bliska trudnym relacjom bohaterów. Kamera w tym filmie nie boi się patrzeć na to co trudne i boli. Autor zdjęć swoją pracą buduje nić więzi pomiędzy widzami a bohaterami filmu i pozwala z nimi współodczuwać. Zaobserwowane sceny dokumentalne, które są tkanką tego filmu, pokazują niezwykłą wrażliwość autora zdjęć na drugiego człowieka i umiejętność stania się przezroczystym i empatycznym obserwatorem. Nagroda za zdjęcia dla Michała Modlingera do filmu „Wiraż”.
Nagroda im. Macieja Szumowskiego za szczególną wrażliwość na sprawy społeczne pod mecenatem Stowarzyszenia Autorów ZAiKS – Dariusza Janiczaka za film Kto Ci będzie okna mył? (Polska)
Za dyskretną, ale i intymną obserwację, umiejętne nawiązanie relacji z bohaterami oraz oddanie kamery w ich ręce, by poszerzyć nasze empatyczne spojrzenie na świat, który potrzebuje naszej uważnej obecności, nagrodę im Macieja Szumowskiego otrzymuje reżyser filmu „Kto Ci będzie okna mył?” – Dariusz Janiczak.
Nagrody przyznawane przez jury oceniającym polskie filmy krótkometrażowe i polskie filmy dokumentalne.
Nagroda Prezesa Stowarzyszenia Filmowców Polskich za montaż – Olga Bejm za film Trzy opowiadania o Basi (Polska)
Nagroda dla najlepszego producenta polskich filmów krótkometrażowych i dokumentalnych ufundowana przez Krajową Izbę Producentów Audiowizualnych, ATM Grupa i FDR Studio – Agnieszka Skalska i Agnieszka Dziedzic (KOI Studio) za film Radical Move (Polska)
Za umiejętne budowanie wartości produkcji w niełatwym, kulturowo złożonym kontekście i w zgodzie z talentami twórców oraz odwagę wyprodukowania filmu, który w artystycznie oryginalnej formie stawia bardzo aktualne pytanie o to jak współcześnie budować zdrowe relacje nie oparte na posłuszeństwie wobec autorytetu, Nagrodę dla Najlepszego Producenta Filmów Krótkometrażowych i Dokumentalnych otrzymuje film „Radical Move” w reżyserii Anieli Gabryel.
NAGRODA PUBLICZNOŚCI
Matczyzna w reżyserii Alexandra Mihalkovicha i Hanny Badziaka
(Szwecja, Ukraina, Norwegia)
NAGRODA JURY STUDENCKIEGO
Po obejrzeniu wszystkich filmów konkursowych, Jury studenckie w składzie: Zuzanna Adamowicz, Monika Babińska, Maja Duszak, Arkadiusz Hulbój, Jagoda Janicka, Przemysław Kania, Maksymilian Kosiorowski, Jan Andrzej Legus, Eliška Soukupová, Mateusz Trojnar, Wiktoria Wojas, Agnieszka Zimny postanowiło przyznać nagrodę filmowi Zima w reżyserii Tomka Popakula i Kasumi Ozeki.
Za przekaz, który wykracza poza lokalne konteksty, nie bojąc się stawiać widza w obliczu kontrowersji oraz za zobrazowanie poczucia alienacji w formie hipnotyzującego, fantasmagorycznego koszmaru.
Nagroda Excellence Line za wyjątkową jakość obrazu ufundowana przez Samsung
Pieśni ziemi w reżyserii Margreth Olin (Norwegia)
NAGRODY KFF INDUSTRY – ANIMATED IN POLAND I DOC LAB POLAND 2023
NAGRODY ANIMATED IN POLAND
Nagroda SOUND MIND STUDIO – bon Studia Sound Mind na 10 dni post-produkcji dźwięku do filmu dla projektu Joko reż. Izabela Plucińska, prod. Piotr Szczepanowicz, Grzegorz Wacławek / ANIMOON
Nagroda FIXAFILM – bon na usługi w zakresie postprodukcji obrazu o wartości 10 000 PLN dla projektu Hair Story, reż. Dominika Wyrobek, prod. Paulina Ratajczak / FUNDACJA LAS SZTUKI, STUDIO MUNKA – STOWARZYSZENIE FILMOWCÓW POLSKICH
Wyróżnienie CeTA – CENTRUM TECHNOLOGII AUDIOWIZUALNYCH – aport rzeczowy: użyczenie sprzętu i infrastruktury oraz wykonanie wybranych usług o wartości 30 000 PLN dla projektu Jest Taki Błękit, reż. Zofia Snarska, prod. Przemysław Adamski / AKADEMIA SZTUK PIĘKNYCH W WARSZAWIE
Wyróżnienie CREW UNITED – pięcioletnia subskrypcja Crew United w statusie Premium – dla reżysera i producenta wyróżnionego projektu dla projektu Hair Story, reż. Dominika Wyrobek, prod. Paulina Ratajczak / FUNDACJA LAS SZTUKI, STUDIO MUNKA – STOWARZYSZENIE FILMOWCÓW POLSKICH
NAGRODY DOC LAB POLAND
DLA PROJEKTÓW PREZENTOWANYCH NA DOCS TO GO:
Nagroda SMAKJAM – usługa postprodukcji obrazu o wartości 25 000 PLN dla projektu Aria Di Bravura, reż. Małgorzata Goliszewska, prod. Wojciech Karubin / Movie Mates
Nagroda FIXAFILM – usługa postprodukcji obrazu o wartości 15 000 PLN dla projektu Runa, reż. Agnieszka Zwiefka, prod. Agnieszka Zwiefka, Zofia Kujawska / Chilli Productions
Nagroda CAFE OLE – usługa postprodukcji dźwięku o wartości 10 000 PLN dla projektu Dokąd umierają malarze, reż. Michał Pietrak prod. Wiesław Łysakowski / Orient Film
Wyróżnienie Institute of Documentary Film – zaproszenie na East Doc Platform dla projektu Dokąd umierają malarze, reż. Michał Pietrak prod. Wiesław Łysakowski/ Orient Film
DLA PROJEKTÓW PREZENTOWANYCH NA DOCS TO START:
Nagroda CANAL+ – 10 000 PLN w gotówce dla projektu Sceny rodzinne, reż. Anu Czerwiński, prod. Anna Stylińska / Film Frame, My Way Studio
Nagroda ORKA – usługa postprodukcji obrazu o wartości of 20 000 PLN dla projektu Grudzień, reż. Grzegorz Paprzycki, prod. Piotr Śmiechowski / Telemark
Nagroda MX35 – usługa wynajmu sprzętu o wartości 10 000 PLN dla projektu Bałtyk, reż. Iga Lis, prod. Patrycja Przygoda, Stanisław Zaborowski / Silver Frame
Nagroda CAFE OLE – usługa postprodukcji dźwięku o wartości 10 000 PLN dla projektu Wściekła Kura czyli Bajka o Podlasiu, reż. Joanna Deja, prod. Justyna Kluczewska, Maciej Ostatek / Fundacja Raban.
Wyróżnienie DOK Leipzig – zaproszenie na Co‐pro Meetings in Leipzig dla projektu Omelko’s House or Guests from Kharkiv, reż. Halyna Lavrinets, prod. Alexandra Bratyshchenko / Eleron Pictures
Wyróżnienie IDFA – zaproszenie na IDFA Forum jako obserwator dla projektu Second Line, reż. Olga Stuga, prod. Olga Stuga / EP Olga Stuga
Wyróżnienie Polish Docs Pro – wsparcie międzynarodowej promocji i zaproszenie na jedno z międzynarodowych branżowych wydarzeń dokumentalnych dla projektu Grudzień, reż. Grzegorz Paprzycki, prod. Piotr Śmiechowski / Telemark