ZWYCIĘZCY 56. KRAKOWSKIEGO FESTIWALU FILMOWEGO
NAGRODA SMOK SMOKÓW – Marcel Łoziński
MIĘDZYNARODOWY KONKURS FILMÓW DOKUMENTALNYCH
Jury konkursu dokumentalnego w składzie: Klaus Eder – przewodniczący (Niemcy), Karolina Bielawska (Polska), Hussain Currimbhoy (USA), Amir Labaki (Brazylia), Michel Noll (Francja) podjęło decyzję o przyznaniu następujących nagród:
ZŁOTY RÓG dla reżysera najlepszego filmu – Zosya Rodkevich za film MÓJ PRZYJACIEL BORYS NIEMCOW (Estonia, Rosja)
Młoda reżyserka doskonale uchwyciła chwile osobiste i polityczne. Stworzyła intymny i surowy portret wyborów, a także naszego stosunku do władzy. Historia jest opowiedziana z rzadką odwagą i odnosi się do wrodzonej potrzeby wolności myślenia, wolności wypowiedzi i życia z godnością.
SREBRNY RÓG dla reżysera najlepszego średniometrażowego filmu dokumentalnego – Massimo Coppola za film ROMEO I JULIA (Włochy)
Za stworzenie pięknego, uniwersalnego filmu poruszającego ważne sprawy w lekki i inteligentny sposób. Nienachalnej opowieści o narodzinach uczucia, o wpływie historii na współczesność i zwykłych, codziennych zadrach. O złożonej naturze konfliktów, które wciąż dzielą ludzi.
SREBRNY RÓG dla reżysera najlepszego pełnometrażowego filmu dokumentalnego – Pier-Luc Latulippe i Martin Fournier za film NASZ DOM (Kanada)
Twórcy zabierają nas w podróż do kanadyjskiego dworu – domu dla 34 wyjątkowych osobowości. Odkrywając często zaskakujące, a zawsze oryginalne cechy niektórych mieszkańców, z każdą sceną rośnie nasze współczucie. Powoli zaczynamy rozumieć, że oglądamy właśnie ostatnie miesiąc ich życia w tym przyjaznym środowisku, zanim zostanie ono zniszczone, popychając bohaterów w bezdomność.
Nagroda za najlepsze zdjęcia ufundowana przez HBO Polska – Kristina Sereikaitė za film MARTWE USZY (reż. Linas Mikuta)
Za pracę, w której udało się uchwycić delikatną równowagę pomiędzy ojcem, synem a naturą, inteligentnie i delikatnie odkrywając równoległy świat, towarzyszący nam jeszcze długo po pokazie.
Jury Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych (FIPRESCI) w składzie: Ingrid Beerbaum (Niemcy), Luminita Boerescu (Rumunia), Janusz Kołodziej (Polska) przyznało nagrodę Wojciechowi Kasperskiemu za film IKONA (Polska).
Za refleksję nad ludzką duszą, a szczególnie nad duszami kobiet w różnym wieku, mieszkanek zakładu psychiatrycznego gdzieś na pustkowiu, których życie oddziałuje na obiorcę z intrygującą i nieodpartą siłą, także dzięki wyjątkowej artystycznej pracy operatoskiej i montażowej. Mimo trudnej prawdy objawiającej sie w filmie, wrażliwe podejście twórców pozwala na dostrzeżenie nadziei oraz obdarzenie bohaterek szczerym ludzkim zrozumieniem.
MIĘDZYNARODOWY KONKURS FILMÓW KRÓTKOMETRAŻOWYCH
Jury konkursu krótkometrażowego w składzie: Ewa Puszczyńska – przewodnicząca (Polska), Enrico Vannucci (Włochy), Nancy Phelps (Belgia), Aleksandra Maciuszek (Polska), Benjamin Cleary (Irlandia) postanowiło przyznać następujące nagrody:
ZŁOTY SMOK dla reżysera najlepszego filmu – Tamar Kay za film DOM NIEMEJ KOBIETY (Izrael)
za wypowiedz polityczną, która przedstawia codzienne życie swoich bohaterów takim, jakie ono jest, pozbawione stronniczości i gotowych tez, pozwalając widowni zmierzyć się z sytuacją (pozornie) nieustającego konfliktu między ludźmi.
SREBRNY SMOK dla reżysera najlepszego filmu dokumentalnego – Zofia Kowalewska za film WIĘZI (Polska)
Za ciepły i pełen humoru film, wzruszającą i precyzyjnie zrealizowaną refleksję na temat miłości, przywiązania i przebaczenia.
SREBRNY SMOK dla reżysera najlepszego filmu animowanego – Sofie Kampmark za film TSUNAMI (Dania)
Film, który reprezentuje prawdziwego ducha niezłomności w obliczu przeciwności losu, a jego zakończenie przynosi nam wszystkim nadzieję na przyszłość.
SREBRNY SMOK dla reżysera najlepszego filmu fabularnego – Damien O’Donnell za film JAK MINĄŁ DZIEŃ? (Irlandia)
Pięknie zrytmizowane, przejmujące dzieło, umiejętnie i odważnie podejmujące ważny problem rzadko przedstawiany na ekranach.
PRIX EFA KRAKÓW 2016 dla najlepszego filmu europejskiego (nominacja do Europejskiej Nagrody Filmowej w kategorii filmu krótkometrażowego) przyznana została filmowi NIE JESTEM STĄD, w reżyserii Maite Alberdi i Giedrė Žickytė (Chile, Litwa, Dania)
Za głęboko humanistyczny obraz życia, pamięci i godności kobiety, która pomimo ciężkiej choroby uosabia dumę i więź z własną ojczyzną, kulturą i językiem i choć jej historia rozgrywa się daleko poza Europą, to wydaje się doskonałą realizacją motta Unii Europejskiej “In Variete Concordia – Zjednoczeni w różnorodności”.
Jury Międzynarodowej Federacji Klubów Filmowych (FICC) w składzie: Alba Cruells Roger (Hiszpania), Michael Schäfer (Niemcy), Mikołaj Torz (Polska) postanowiło przyznać nagrodę Don Quichota filmowi OTWARCIE, w reżyserii Piotra Adamskiego (Polska), który rozpoczyna dyskusje na temat godności, pyta o to gdzie przebiega granica między sztuką, a cynizmem i oglądactwem. Jury postanowuło także przyznać wyróżnienie filmowi: DOM NIEMEJ KOBIETY w reżyserii Tamar Kay (Izrael) za to, że wyjątkowo trafnie, używając perspektywy małego chłopca, ukazuje absurd niekończącego się konfliktu.
MIĘDZYNARODOWY KONKURS DocFilmMusic
Jury konkursu DocFilmMusic w składzie: Michael Lindsay-Hogg – przewodniczący (USA), Johannes Klein (Hiszpania), Elizabeth Radshaw (Kanada), podjęło decyzję o przyznaniu następujących nagród:
ZŁOTY HEJNAŁ dla reżysera najlepszego filmu – Gitta Gsell za film MELODIA HAŁASU (Szwajcaria)
Za piękne do podziwiania obrazy, te o charakterze industrialnym jak i sielskim, niesamowitą ścieżkę akustyczną, oczywiście wykonaną z najwyższą starannością, historię ekscentrycznej grupy ludzi pełnych pasji, którzy tworzą dźwięki z hałasu przy użyciu instrumentów stworzonych ze śmieci lub komputerów, a nawet warzyw. To całkowicie oryginalne dzieło sztuki.
KONKURS POLSKI
Jury konkursu polskiego w składzie: Joanna Kos-Krauze – przewodnicząca, Agnieszka Glińska, Stefan Laudyn, Ewa Sobolewska, Agnieszka Zwiefka po obejrzeniu wszystkich filmów konkursowych postanowiło przyznać następujące nagrody regulaminowe:
ZŁOTY LAJKONIK dla reżysera najlepszego filmu ufundowany przez Prezesa Stowarzyszenia Filmowców Polskich – Wojciech Kasperski za film IKONA (Polska)
Delikatny, wstrząsający film. Opowiedziany z wielką dojrzałością, uważnością i odwagą. Przywraca sens pytań pierwszych, tych najważniejszych. Obraz, który przypomina, że film czasami może być dziełem sztuki. Ten jest na pewno.
SREBRNY LAJKONIK dla reżysera najlepszego filmu dokumentalnego – Paweł Łoziński za film NAWET NIE WIESZ, JAK BARDZO CIĘ KOCHAM (Polska)
Otwiera nowe przestrzenie gatunku. Skromny, wielki film.
SREBRNY LAJKONIK dla reżysera najlepszego filmu animowanego – Marta Pajek za film FIGURY NIEMOŻLIWE I INNE HISTORIE II (Polska)
Za znakomitą syntezę treści, grafiki, animacji, dźwięku oraz metafizycznych przeczuć.
SREBRNY LAJKONIK dla reżysera najlepszego krótkometrażowego filmu fabularnego – Piotr Adamski za film OTWARCIE (Polska)
Zdyscyplinowany wizualnie i emocjonalnie obraz. Dlatego tak poruszający.
Nagroda Prezesa Stowarzyszenia Filmowców Polskich za montaż – Tymoteusz Wiskirski za film IKONA (reż. Wojciech Kasperski)
Nagroda im. Macieja Szumowskiego za szczególną wrażliwość na sprawy społeczne ufundowana przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji – Wojciech Kasperski za film IKONA (Polska)
Nagroda dla najlepszego producenta polskich filmów krótkometrażowych i dokumentalnych ufundowana przez Krajową Izbę Producentów Audiowizualnych – Agnieszka Wasiak z Lava Films Sp. z o.o. za film 21 X NOWY JORK (reż. P. Stasik)
Nagrodę Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych za najlepsze zdjęcia ufundowana przez Chimney Poland dla Łukasza Żala za film IKONA (reż. Wojciech Kasperski)
NAGRODA JURY STUDENCKIEGO
Po obejrzeniu wszystkich filmów konkursowych, Jury studenckie w składzie: Monika Boguska, Tytus Gołuński, Zuzanna Głódź, Mateusz Kicka, Kamila Kołacz, Katarzyna Kowalczyk, Jędrzej Kościński, Małgorzata Kramek, Tomasz Lasek, Agata Morawska, Paulina Richert, Sylwia Wieleba postanowiło przyznać nagrodę filmowi:
FIGURY NIEMOŻLIWE I INNE HISTORIE II w reżyserii Marty Pajek (Polska) za zbudowanie hipnotyzującego, onirycznego świata, który umożliwia uchwycenie emocjonalnego rozedrgania współczesnego człowieka.
NAGRODA PUBLICZNOŚCI
Ex aequo:
SIEKANY brytyjski krótkometrażowy film fabularny w reżyserii Lewisa Rose’a oraz KTO MNIE TERAZ POKOCHA? izraelski dokument w reżyserii Baraka i Tomera Heymanna.
NAGRODY DOC LAB POLAND
DOCS TO START:
NAGRODA HBO AWARD – projekt filmu BOJLESKA reż. Bogna Kowalczyk, prod. Tomasz Morawski / BOFFO
NAGRODA KRAKOWSKIEGO KLASTRA FILMOWEGO – projekt filmu STUDIUM CHAOSU, reż. Tomasz Śliwiński, Magdalena Hueckel, prod. Marika Kuźmicz / ARTON FOUNDATION
WYRÓŻNIENIE EUROPEAN DOCUMENTARY NETWORK (EDN) – projekt filmu MISJA, reż. Monika Krupa, prod. Dorota Mandziara / TRZY FILM
NAGRODA DOK LEIPZIG – projekt filmu WOLTA, reż. Monika Kotecka, Karolina Poryzała, prod. Agnieszka Wasiak / LAVA FILMS
DOCS TO GO!:
NAGRODA STOWARZYSZENIA FILMOWCÓW POLSKICH – projekt filmu MIŁOŚĆ BEZWARUNKOWA, reż. Rafał Łysak, prod. Jacek Bławut, Victoria Ogneva / JACEK BŁAWUT FILM PRODUCTION
NAGRODA KRAKOWSKIEGO PARKU TECHNOLOGICZNEGO – projekt filmu NAJBRZYDSZY SAMOCHÓD ŚWIATA, reż. Grzegorz Szczepaniak, prod. Grzegorz Szczepaniak / WYDAWNICTWO FONOGRAFICZNE ANAGRAM
WYRÓŻNIENIE EAST DOC PLATFORM – projekt filmu WIEŚ PŁYWAJĄCYCH KRÓW, reż. Katarzyna Trzaska, prod. Katarzyna Trzaska / ZYGIZAGA ROBERT ZYGMUNTOWSKI