NAGRODY 58.KFF
NAGRODA SMOK SMOKÓW za wkład w rozwój światowego filmu dokumentalnego: SERGEI LOZNITSA
REKOMENDACJA do Europejskiej Nagrody Filmowej: BIAŁA MAMA, reż. Zosyia Rodkevich i Evgeniya Ostanina (Rosja)
MIĘDZYNARODOWY KONKURS FILMÓW DOKUMENTALNYCH
Jury konkursu dokumentalnego w składzie: Péter Forgács – przewodniczący (Węgry), Pnina Blayer (Izrael), Joost Daamen (Holandia), Chris Niedenthal (Polska), Anna Zamecka (Polska) podjęło decyzję o przyznaniu następujących nagród:
ZŁOTY RÓG dla reżysera najlepszego filmu – Talal Derki za film O ojcach i synach (Katar, Liban, Niemcy, Syria)
Za odważne przeniknięcie reżysera do świata ekstremizmu, świata o którym rozmawiamy, ale do którego nie mamy dostępu. Opowiedziana wyjątkowym filmowym językiem historia ukazuje dramat dorastania w sytuacji, w której nienawiść, przemoc i śmierć jest codziennością. Jesteśmy świadkami przekazywania tego dramatu z pokolenia na pokolenie, z ojca na syna.
SREBRNY RÓG dla reżysera najlepszego średniometrażowego filmu dokumentalnego – Pablo Aparo i Martin Benchimol za film Lęk (Argentyna)
Ten subtelnie skomponowany film ukazuje odległą wioskę El Dorado, gdzie miejscowi znachorzy zdają się mieć znacznie większy autorytet niż zwyczajni lekarze. Ich wypełnione ciężką pracą życie przesiąknięte jest mistycznymi zdarzeniami i nadziejami.
SREBRNY RÓG dla reżysera najlepszego pełnometrażowego filmu dokumentalnego – Marta Prus za film Over the Limit (Polska, Niemcy, Finlandia)
Za zdecydowany i spójny pełnometrażowy debiut, który ukazuje złożone i napięte relacje pomiędzy trzema bohaterkami, balansującymi na granicy własnej wytrzymałości. Zrealizowany z wyjątkową wrażliwością film opowiada o trudnych, osobistych wyborach i niezwykle wysokiej cenie za sukces.
WYRÓŻNIENIE – Anastasiya Miroshnichenko za film Debiut (Białoruś)
Za stworzenie ujmujących obrazów, dzięki którym autorka pełnometrażowego Debiutu pozwala nam dyskretnie przyjrzeć się codziennej rutynie, trudnościom, marzeniom i nadziejom więźniarek.
Jury Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych (FIPRESCI) w składzie: Adam Kruk (Polska), Anders Larsson (Szwecja), Massimo Lechi (Włochy) przyznało nagrodę Talalowi Derki za film O ojcach i synach (Katar, Liban, Niemcy, Syria).
Za mocny, złożony i pełen niuansów obraz toksycznej spuścizny patriarchatu i niezwykle odważne podejście reżysera do tworzenia filmów.
MIĘDZYNARODOWY KONKURS FILMÓW KRÓTKOMETRAŻOWYCH
Jury konkursu krótkometrażowego w składzie: Mehrdad Oskouei – przewodniczący (Iran), Lydia Beilby (Wielka Brytania), Michael Brooke (Wielka Brytania), Matteo Gariglio (Szwajcaria), Mariusz Wilczyński (Polska) postanowiło przyznać następujące nagrody:
ZŁOTY SMOK dla reżysera najlepszego filmu – Armelle Mercat za film Popraw włosy, Oliver (Francja) – Film dziecięcym rysunkiem maluje dorosłą miłość i wstyd, który jej towarzyszy. Jak wiersz, za pomocą kilku słów, opowiada o subtelnych i złożonych emocjach, do wyrażenia których trzeba by napisać tom prozy. To jest możliwe tylko w filmie animowanym.
SREBRNY SMOK dla reżysera najlepszego filmu dokumentalnego – Michał Hytroś za film Siostry (Polska)
Bardzo młody reżyser przygląda się staremu światu i przy okazji doskonale pokazuje szczegóły codziennego życia. Film jest niezwykle zabawny, ale nigdy kosztem swojej elementarnej powagi wynikającej z faktu, że prawdopodobnie oglądamy zagrożony gatunek. Dokument zaprasza nas do świata, którego większość z nas nigdy nie doświadczy, przy okazji ukazując nam zwykłe człowieczeństwo.
SREBRNY SMOK dla reżysera najlepszego filmu animowanego – André Hörmann, Samo (Anna Bergman) za film Obon (Niemcy) – Pięknymi jak tradycyjne drzeworyty obrazami, w sposób bardzo współczesny, stara kobieta wspomina młodość i surową relację z ojcem, na którego miłość czekała bardzo długo.
WYRÓŻNIENIE – ShihChieh Chiu za film Fundamental (Tajwan)
SREBRNY SMOK dla reżysera najlepszego filmu fabularnego – Emmanuelle Fleytoux za film Spuśćcie psy (Francja, Belgia)
Czasami musimy coś zburzyć, żeby zbudować coś nowego. W tym zaskakującym i wzruszającym filmie bohaterowie przechodzą wyraźną przemianę, a my nie jesteśmy w stanie przewidzieć, czym zakończy się każde z ich płomiennych i nierzadko gwałtownych spotkań. Napięcie utrzymuje się do samego końca, kiedy uwolniona zostaje kobieca siła, a wraz z nią dosłowne i metaforyczne psy zostają wreszcie spuszczone.
WYRÓŻNIENIE – Jakub Piątek za film Users (Polska)
PRIX EFA KRAKÓW 2018 dla najlepszego filmu europejskiego (nominacja do Europejskiej Nagrody Filmowej w kategorii filmu krótkometrażowego) przyznana została filmowi Spuśćcie psy (Francja, Belgia) w reżyserii Emmanuelle Fleytoux.
Jury Międzynarodowej Federacji Klubów Filmowych (FICC) w składzie: Anna Balkiewicz (Polska), Dag Arne Nilssen (Norwegia), Tapesh Sharma (Indie) postanowiło przyznać nagrodę Don Quichota filmowi Zatrzymanie, w reżyserii Vincenta Lambe (Irlandia). To historia zbrodni, o której słyszymy od 25 lat. Brutalne morderstwo małego chłopca dotknęło nas wszystkich, a sam film był emocjonalnie wyczerpujący. Oparty na oryginalnych nagraniach z policyjnych przesłuchań film nie pokazuje drastycznych szczegółów, a mimo to groza zbrodni uderza obuchem. Widownia zamiera, kiedy prawda wychodzi na jaw. Pomimo koszmarnej zbrodni mamy wrażenie, że portretując młodych morderców, których genialnie zagrali Ely Solan i Leon Hughes, reżyser zdołał ukazać ich człowieczeństwo. To poruszająca historia, która w tragiczny sposób zmieniła życie wielu ludzi.
Wyróżnienie przyznano filmowi: Joe Boots (Niemcy, Stany Zjednoczone) w reżyserii Floriana Barona. Choć narracja jest jasna i prosta, trafiła prosto do naszych serc. Mimo, że snuta przez jednego człowieka, tak naprawdę to opowieść wszystkich żołnierzy powracających z wojny. Bohater jest odmieniony, ale nikt tego nie dostrzega, a większości z nas to nie obchodzi. Film jest hołdem dla wszystkich weteranów.
MIĘDZYNARODOWY KONKURS DocFilmMusic
Jury konkursu DocFilmMusic w składzie: Marcin Borchardt – przewodniczący (Polska), Ben Bassauer (Niemcy), Michael Treves (Izrael) podjęło decyzję o przyznaniu następujących nagród:
ZŁOTY HEJNAŁ dla reżysera najlepszego filmu – Stephen Nomura Schible za film Ryuichi Sakamoto: Coda (USA, Japonia) – za umiejętnie stworzony, intymny portret wyjątkowego, wybitnego kompozytora.
SPECJALNE WYRÓŻNIENIE – Jukka Kärkkäinen, J-P Passi za film Wojaże punków (Finlandia)
– dla opowieści o życiu, która jest większa od muzyki – dawajcie dalej czadu chłopaki, bo PUNK’S NOT DEAD!
KONKURS POLSKI
Jury konkursu polskiego w składzie: Tadeusz Sobolewski – przewodniczący, Petro Aleksowski, Anna Jadowska, Mikołaj Jazdon, Dorota Kobiela po obejrzeniu wszystkich filmów konkursowych postanowiło przyznać następujące nagrody regulaminowe:
ZŁOTY LAJKONIK dla reżysera najlepszego filmu ufundowany przez Prezesa Stowarzyszenia Filmowców Polskich – Rafał Łysak za film Miłość bezwarunkowa (Polska), za opowieść o intymnej rzeczywistości ludzi różnych pokoleń, która wymyka się stereotypowym osądom. Świat widziany z tak bliska potrafi być tolerancyjny, bo miłość jest bezwarunkowa.
SREBRNY LAJKONIK dla reżysera najlepszego filmu dokumentalnego – Marta Prus za film Over the limit (Polska, Niemcy, Finlandia), głęboko i sugestywnie wprowadzający widza w świat dramatycznych wyborów sportsmenki i artystki.
WYRÓŻNIENIE dla Michała Hytrosia za film dokumentalny Siostry (Polska), za ukazanie komedii świata za klasztornymi murami.
SREBRNY LAJKONIK dla reżysera najlepszego filmu animowanego – Marta Pajek za film III (Polska), za efektowne narysowanie żywych kształtów intymnego doświadczenia kobiety i mężczyzny.
SREBRNY LAJKONIK dla reżysera najlepszego krótkometrażowego filmu fabularnego – Maciej Kawalski za film Atlas (Polska), za trafną, komediową próbę spuentowania szaleństwa współczesnego świata.
WYRÓŻNIENIE dla Damiana Kocura za film fabularny 1410 (Polska), za odwagę stawiania pytań naiwnych i śmiechu z wielkich spraw.
Nagroda Prezesa Stowarzyszenia Filmowców Polskich za montaż – dla Grażyny Gradoń za film Notatki z życia. Edward Żebrowski (reż. Maria Zmarz-Koczanowicz).
Nagroda im. Macieja Szumowskiego za szczególną wrażliwość na sprawy społeczne ufundowana przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji – Tomasz Knittel za film Universam Grochów (Polska).
Nagroda dla najlepszego producenta polskich filmów krótkometrażowych i dokumentalnych ufundowana przez Krajową Izbę Producentów Audiowizualnych – Anna Kępińska i Maciej Kubicki (Telemark) za film Over the Limit
Nagroda pod patronatem Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych za najlepsze zdjęcia ufundowana przez Coloroffon Film – Adam Suzin za film Over the Limit.
NAGRODA JURY STUDENCKIEGO
Po obejrzeniu wszystkich filmów konkursowych, Jury studenckie w składzie Dominika Dąbek, Barbara Doniec, Kamila Jankowska, Jędrzej Kościński, Katarzyna Kuca, Katarzyna Panas, Klara Pawlicka, Marzena Pitek, Maciej Reguła, Viktoria Semenska, Bartosz Tesarz, Luiza Wesołowska postanowiło przyznać nagrodę filmowi Ryuichi Sakamoto: Coda (USA, Japonia) w reżyserii Stephena Nomury Schible, za ukazanie, jak najbardziej destrukcyjne zjawiska mogą inspirować najczystsze dźwięki.
NAGRODA PUBLICZNOŚCI
Marta Prus – Over the Limit
NAGRODY KFF INDUSTRY I DOC LAB POLAND
ANIMATED IN POLAND:
NAGRODA SOUND MIND – projekt filmu “Kaprysia”, reż. Betina Bożek, prod. Pracownia Filmu Animowanego – Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie
WYRÓŻNIENIE SPECJALNE CENTRUM TECHNOLOGII AUDIOWIZUALNYCH – projekt filmu „Red Light Train”, reż. Alicja Kot, prod. Pracownia Filmu Animowanego – Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie
DOCS TO START:
NAGRODA HBO AWARD – projekt filmu „Skandal!” reż. Bartosz Paduch, prod. Maciek Ostatek, Kacper Jaroszyński / Fundacja „W To Mi Graj”
NAGRODA KRAKOWSKIEGO KLASTRA FILMOWEGO – projekt filmu „Spacer z aniołami”, reż. Tomasz Wysokiński, prod. Tomasz Wysokiński /Ayahuasca Project
NAGRODA LIGHTCRAFT – projekt filmu „Ostatnia wyprawa”, reż. Eliza Kubarska, prod. Monika Braid /Braidmade Films
WYRÓŻNIENIE EUROPEAN DOCUMENTARY NETWORK (EDN) – projekt filmu „Lekcje z demokracji”, reż. Michał Helwak, prod. Marcin Wierzchosławski / Metro Films
WYRÓŻNIENIE DOK LEIPZIG – projekt filmu „Ambulans Polska – Syria”, reż. Aleksander Zalewski, prod. Anna Kubik Sobala / Aksamit
DOCS TO GO!:
NAGRODA COLOROFFON – projekt filmu „Lekcja miłości”, reż. Małgorzata Goliszewska, Katarzyna Mateja, prod. Anna Stylińska / Fundacja Widok
WYRÓŻNIENIE INSTYTUTU FILMU DOKUMENTALNEGO – projekt filmu „Zwyczajny kraj”, reż. Tomasz Wolski, prod. Anna Gawlita / Kijora Film