60. KFF – 2020

172 filmy

Baza filmów z 2020 roku prezentowanych na 60. Krakowskim Festiwalu Filmowym od 31 maja do 7 czerwca.

  • Acasa, mój dom (Acasa, My Home)

    reż. Radu Ciorniciuc
    dok2020

    W bukaresztańskim rezerwacie przyrody mieszka romska rodzina. Jej życie ulegnie radykalnej zmianie, kiedy będzie musiała przenieść się do mieszkania w bloku. Pojawią się nieznane dotychczas problemy, wynikające z odmiennego stylu życia.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Acasa, mój dom
    Nagrody:Złoty Róg
  • Africa Mia

    reż. Richard Minier, Edouard Salier
    dok2019

    Tytuł filmu nawiązuje do utworu Las Maravillas de Mali – pionierów muzyki afro-kubańskiej. W 1964 roku grupa młodych malijskich muzyków została wysłana na karaibską wyspę, aby zacieśniać więzy kulturalne pomiędzy dwoma komunistycznymi krajami.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Africa Mia
  • Alicja i żabka (Alice and the Frog)

    reż. Olga Bołądź
    fab2020

    Trudny, budzący duże emocje temat aborcji – w zaskakującej oprawie. Opowieść o szybkim dorastaniu, które na główną bohaterkę spada gwałtownie, wbrew jej woli. Nastolatka trafia w sam środek fantazji, w której jest pięknie i strasznie zarazem. Z decyzją nie można jednak zwlekać w nieskończoność, a dookoła nie brakuje doradców.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Alicja i żabka
    Nagrody:Nagroda Specjalna
  • Anna

    reż. Dekel Berenson
    fab2019

    Gdzieś we wschodniej Ukrainie, w miejscu bez perspektyw i nadziei na zmianę Anna, samotna matka w średnim wieku, postanawia dać życiu jeszcze jedną szansę. Pod wpływem radiowej reklamy zapisuje się na wieczorek zapoznawczy organizowany przez agencję matrymonialną, która łączy Amerykanów z Ukrainkami.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Anna
  • Autoportret (The Self Portrait)

    reż. Margreth Olin, Katja Hogset, Espen Wallin
    dok2020

    Lene Marie Fossen nie chce być „ikoną anoreksji”, choć fotografia jest dla niej formą autoterapii. Jej zdjęcia, szokujące i piękne zarazem, stają się zapisem desperackiej walki z chorobą i śmiercią.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Autoportret
    Nagrody:Nagrody specjalne
  • backstage.episodes

    reż. Marcin Wojciechowski
    anim2020

    Jak tworzyć nowe utwory, skoro „porozrzucane dźwięki krążą po pokoju, a słowa nie nabierają żadnego kształtu”? Animacja Marcina Wojciechowskiego to nie tylko historia inspirowana życiem Iana Curtisa, wokalisty Joy Division, ale przede wszystkim uniwersalna opowieść o człowieku, który nie radzi sobie z rzeczywistością.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu backstage.episodes
  • Bajkonur. Ziemia (Baikonur. Earth)

    reż. Andrea Sorini
    dok2019

    Zbudowany w latach 50. ubiegłego wieku kosmodrom Bajkonur to miejsce narodzin mitu radzieckiej kosmonautyki – symbol jej wzlotu, upadku, a potem częściowego zmartwychwstania. Ten pustynny region Kazachstanu, przecinany niegdyś przez Jedwabny Szlak, to także miejsce nawarstwiania się wielu innych mitologii.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Bajkonur. Ziemia
  • Belfer (Teach)

    reż. Alexandru Brendea
    dok2019

    Pasjonat, entuzjasta wiedzy, erudyta, a przede wszystkim niezwykły nauczyciel. Bohater dokumentu miał już dosyć pomstowania na rumuński system edukacji, wziął sprawy w swoje ręce i założył szkołę. We własnym domu z zapałem uczy grupę uczniów nie tylko matematyki.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Belfer
  • Białe oko (White Eye)

    reż. Tomer Shushan
    fab2019

    Prozaiczna sytuacja przekształca się w dramat społeczny. Bohater przez przypadek odnajduje na ulicy swój ukochany rower, skradziony miesiąc wcześniej. Próbując go odzyskać, uruchamia łańcuch zdarzeń, który wkrótce każe mu zakwestionować własne działania. Kto popełnia tu większą zbrodnię? Rzekomy złodziej czy szlachetny sprawiedliwy?

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Białe oko
  • Brodząc (Wade)

    reż. Upamanyu Bhattacharyya, Kalp Sanghvi
    anim2019

    Dystopijna wizja Kalkuty, która w wyniku globalnego ocieplenia, została zalana przez nieuchronnie podnoszący się stan wód. Brodzący w powodzi, pozbawieni swoich domów mieszkańcy walczą o przetrwanie ze stadem tygrysów. Kto wyjdzie zwycięsko z tego starcia? Kogo trzeba będzie poświęcić, by ocalić innych?

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Brodząc
  • Brokat i kurz (Glitter & Dust)

    reż. Anna Koch, Julia Lemke
    dok2020

    Kto powiedział, że rodeo jest tylko dla mężczyzn? Cztery bohaterki dzieli prawie wszystko, pochodzą z odmiennych kręgów kulturowych i kierują się różnymi przesłankami, ale łączy je wspólna pasja. W siodle czują się równie dobrze, jak ich ojcowie i koledzy.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Brokat i kurz
  • Burzliwe życie Ike'a White'a (The Changin’ Times of Ike White)

    reż. Daniel Vernon
    dok2019

    Był człowiekiem wielu talentów, a tego, co przeżył, starczyłoby na kilka biografii. Płytę „Changin' Times” nagrał w więzieniu, gdzie odsiadywał dożywocie. Ze sprzecznych relacji wyłania się portret afroamerykańskiego artysty naznaczonego przez swe pochodzenie i uwikłanego we własne kłamstwa.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Burzliwe życie Ike
  • Byli sobie bracia (Once Were Brothers)

    reż. Daniel Roher
    dok2019

    W jaki sposób narodziła się jedna z najsłynniejszych grup w historii rock'n'rolla? Trudno wyobrazić sobie The Band bez Robbiego Robertsona, który jako gitarzysta i autor tekstów ukształtował muzyczny wizerunek zespołu. Występują m.in. Martin Scorsese, Bob Dylan i Bruce Springsteen.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Byli sobie bracia
  • Cadavre Exquis

    reż. Stéphanie Lansaque, François Leroy
    anim2018

    Z perspektywy jednookiego psa poznajemy wąskie uliczki starego Hanoi. Przy synkopowanych rytmach wietnamskiego bluesa, w ferii barw nasz przewodnik prowadzi nas tam, gdzie kierują go jego zmysły, głównie zmysł powonienia. Co spotka naszego czworonożnego bohatera wśród codziennego zgiełku miasta?

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Cadavre Exquis
  • Ciałość (Lushfulness)

    reż. Weronika Szyma
    anim2020

    Spojrzenie w lustro zachęca bohaterkę do stopniowego odkrywania własnej cielesności. Na początku niepewnie, z dystansem, później odważniej i z zaciekawieniem. Im śmielsza w gestach staje się kobieta, tym subtelniejsza staje się animacja. Zaczyna się erotyczna gra wizualnymi niedopowiedzeniami, fragmentami ciała, niewyraźnymi konturami.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Ciałość
  • Cienie bez słońca (Sunless Shadows)

    reż. Mehrdad Oskouei
    dok2019

    Rzadko udaje się wejść z kamerą za bramę irańskiego więzienia, zwłaszcza dla kobiet. Bohaterki filmu odsiadują wyroki za zabicie mężczyzn ze swoich rodzin. Dla tutejszych więźniarek życie za kratkami bywa bezpieczniejsze i swobodniejsze od tego na wolności.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Cienie bez słońca
    Nagrody:Srebrny Róg / Nagroda Specjalna
  • Co ma nadejść, jest zaledwie obietnicą (That Which Is to Come Is Just a Promise)

    reż. Flatform
    dok2019

    Transowy film zrealizowany przez włosko-niemiecki kolektyw artystyczny Flatform (Anna Maria Martena i Roberto Taroni) to ciąg przenikających się wzajemnie ujęć będący refleksją nad epoką człowieka - Antropocenem. Związane z nią zmiany, cykle susz i powodzi, docierają nawet na Funafuti, zagubioną na Pacyfiku wyspę archipelagu Tuvalu.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Co ma nadejść, jest zaledwie obietnicą
  • Czarna owca (Black Sheep)

    reż. Ed Perkins
    dok2018

    Historia Corneliusa Walkera, którego życie radykalnie zmieniło się, gdy zamordowany został jego rówieśnik, Damilola Taylor. Nakręcony z udziałem nieprofesjonalnych aktorów film zaciera granice między dokumentem a fabułą, stawiając trudne i bardzo aktualne pytania o rasę i tożsamość.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Czarna owca
  • Czarna wyspa (Kounachir)

    reż. Vladimir Kozlov
    dok2019

    W 1945 roku archipelag Kuryli został zaanektowany przez ZSRR. Wkrótce potem wypędzono mieszkających tam od pokoleń Japończyków, a ich kulturę wymazano z pamięci. Obecni mieszkańcy ciągle odnajdują ślady japońskiej przeszłości i tęsknie wypatrują lepszego jutra.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Czarna wyspa
  • Czuły film (Go and Tell Her)

    reż. Aleksandra Maciejczyk
    fab2019

    Polsko-ukraińskie pogranicze. Zoja przyjeżdża do Polski, żeby razem ze starszym bratem handlować na lokalnym targu, ale szybko ucieka od zajęcia, żeby spotkać się z dawno niewidzianą przyjaciółką – Iśką. Nastolatka właśnie pochowała ojca. Pomiędzy dziewczętami rodzi się napięcie i bliskość, które jedna z nich błędnie interpretuje.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Czuły film
  • Dad You've Never Had

    reż. Dominika Łapka
    dok2020

    Dominika odwiedza niewidzianego latami ojca, którego zna właściwie tylko z listów. Tych kilka dni, które spędzą razem w jego mieszkaniu, nie wystarczy, aby zmienić cokolwiek w ich niełatwej relacji. Ich rozmowy będą trudne i pełne emocji. Czy córce uda się w końcu zadać to najważniejsze pytanie?

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Dad You
    Nagrody:Wyróżnienie
  • Daimi

    reż. Marie Grahtø
    fab2012

    Są święta Bożego Narodzenia. Pod choinką od dawna leżą już prezenty, ale dwunastoletnia Daimi czeka z ich rozpakowaniem na powrót mamy. Jest sama w ciemnym domu, a towarzystwa dotrzymuje jej jedynie udomowiona, niesforna świnka.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Daimi
  • Dalej jest dzień (Beyond Is the Day)

    reż. Damian Kocur
    fab2020

    Czarno-białe zdjęcia, naturszczycy w głównych rolach i mały realizm polskiej prowincji. Paweł jest samotnym mężczyzną, który pracuje na małym promie rzecznym. Dzień po dniu mija mu na tych samych czynnościach, aż na jego drodze staje Mohammad, nielegalny imigrant. Paweł postanawia mu pomóc. W końcu jest ktoś, z kim może porozmawiać.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Dalej jest dzień
    Nagrody:Srebrny Lajkonik
  • Dom Literatów czyli kartoteka zebrana (House of Writers)

    reż. Marek Gajczak
    dok2019

    Legendarny dom literatów przy ulicy Krupniczej w Krakowie był miejscem unikalnym w skali światowej. Po wojnie stał się przyczółkiem bezdomnych pisarzy. W latach 1945-1996 mieszkało tu ponad stu literatów (w tym Szymborska, Kisielewski, Mrożek, Różewicz czy Gałczyński).

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Dom Literatów czyli kartoteka zebrana
  • Dorośli (Adults)

    reż. Zhenya Kryukova
    fab2019

    W ponury dzień w ciasnym mieszkaniu po zmarłym mężczyźnie dochodzi do konfrontacji pomiędzy dwójką jego dorosłych dzieci. Brat i siostra nie widzieli się od dawna. Ich drogi się rozeszły, ale wzajemne animozje tylko nabrały na sile. Mieszanina żałoby, wódki i duszy tworzy mocny obraz kryzysu rodziny.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Dorośli
  • Druga rodzina (A Second Family)

    reż. Ramón Sánchez Orense, Susanne Krauss
    dok2019

    Sportowe emocje, młodzieńcza energia i mnóstwo radości. W takim otoczeniu dorasta nastoletnia Amina. Jej mama nie mogła znaleźć dla niej miejsca w tradycyjnej szkole, więc zapisała słyszącą córkę do tej przeznaczonej dla osób głuchoniemych. Dziewczynka doskonale się w niej odnalazła, opanowała język migowy i została trenerką drużyny koszykówki niesłyszących dzieci.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Druga rodzina
  • Dusza człowiek (A Friendly Man)

    reż. Łukasz Konopa
    dok2019

    O Jozy moglibyśmy bez wahania powiedzieć dusza człowiek. Otwarty, zabawny, zna języki, z pasją podchodzi do swojej pracy przewodnika po Jerozolimie. Tymczasem pod pogodnym obliczem skrywa się mężczyzna, który swoją burzliwą biografią mógłby obdzielić kilka osób.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Dusza człowiek
  • Dziecko z drewna i ukryta matka lasu (Wood Child and Hidden Forest Mother)

    reż. Stephen Irwin
    anim2020

    Trwa polowanie, na ziemię padają kolejne, martwe zwierzęta. Na strzały myśliwego odporny jest tylko mały chłopiec. Kula nie zabija go, lecz otwiera w brzuchu dziecka tunel do magicznego lasu. Tak zaczyna się psychodeliczna podróż w pętli czasowej pełnej cudacznych zwierząt, absurdalnych wydarzeń i zaskakujących metamorfoz.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Dziecko z drewna i ukryta matka lasu
  • Dzień Babci (Grandma's Day)

    reż. Ewa Ślusarczyk
    dok2019

    [16+] Bohaterką filmu jest 83-letnia Babcia Krysia, która od pewnego czasu poznaje tajniki mediów społecznościowych, głównie Facebooka. Jest to jednak tylko pretekst, aby poruszyć temat relacji międzyludzkich w czasach smartfonów i mediów społecznościowych.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Dzień Babci
  • Edna (One of Many)

    reż. Vuk Mitevski
    anim2019

    Macedonia, jako jeden z przystanków na bałkańskim szlaku migracyjnym, jest bezpośrednim świadkiem cierpienia tysięcy ludzi. ,,One of Many" przedstawia historię miłosną rozgrywającą się na tle kryzysu uchodźczego. Wizualne metafory i abstrakcyjne obrazy czynią opowieść bardziej poetycką, a brutalność – mniej dosłowną.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Edna
  • Efekt motylka (The Butterfly’s Dream)

    reż. Jarosław Szmidt
    dok2020

    Autor filmu z najbliższej odległości obserwuje walkę o życie siedmioletniej Zuzi, cierpiącej na niezwykle rzadką genetyczną chorobę. Jej skóra, wrażliwa niczym skrzydło motyla, rozpada się przy najlżejszym dotknięciu. Jedyną szansą na zmniejszenie cierpień dziewczynki jest kosztowna operacja w USA...

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Efekt motylka
  • Efekt motylka [seans z audiodeskrypcją i napisami dla niesłyszących] (The Butterfly’s Dream)

    reż. Jarosław Szmidt
    dok2020

    Film z audiodeskrypcją i napisami dla niesłyszących. Autor filmu z najbliższej odległości obserwuje walkę o życie siedmioletniej Zuzi, cierpiącej na niezwykle rzadką genetyczną chorobę. Jej skóra, wrażliwa niczym skrzydło motyla, rozpada się przy najlżejszym dotknięciu. Jedyną szansą na zmniejszenie cierpień dziewczynki jest kosztowna operacja w USA...

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Efekt motylka  [seans z audiodeskrypcją i napisami dla niesłyszących]
  • Epitafium (Epitaph)

    reż. Victor Asliuk
    dok2020

    Białoruska nekropolia. Dla jednych to miejsce spotkań ze zmarłymi bliskimi, przestrzeń skupienia i modlitwy, nieliczni poszukują śladów przeszłości, a jeszcze inni spędzają czas na… rodzinnym biesiadowaniu. Na wszystkich spoglądają zatrzymane w czasie nagrobne fotografie.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Epitafium
  • Ernst i światłość (Ernst and the Light)

    reż. Anders Thomas Jensen, Tomas Villum Jensen
    fab1996

    Jezus Chrystus powraca na ziemię z misją zbawienia świata przy pomocy nowego wybrańca. Jednak świat dwa tysiące lat później wygląda zupełnie inaczej, a wybraniec nie jest specjalnie zainteresowany propozycją współpracy.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Ernst i światłość
  • Exodus przez Dunaj (The Danube Exodus)

    reż. Péter Forgács
    dok1998

    Co łączy słowackich Żydów, uciekających w sierpniu 1939 roku przez Rumunię do Palestyny i besarabskich Niemców, rok później wracających do nigdy nie widzianej ojczyzny na mocy paktu Ribbentrop–Mołotow? Mistrzowski montaż przywraca życie bezimiennym bohaterom wielkiej historii.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Exodus przez Dunaj
    Nagrody:Srebrny Smok / Nagroda Specjalna
  • Fortunata

    reż. Paweł Banasiak
    dok2020

    Niezwykła historia życia polskiej modelki i celebrytki, która zrobiła oszałamiającą karierę we Włoszech na początku lat 2000. Życie na najwyższych obrotach ma jednak swoją cenę – narkotyczna euforia przeradza się w depresję. I kiedy wydaje się, że w końcu, po latach bohaterka odnalazła spokój dzięki wierze, następuje niezwykły zwrot akcji…

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Fortunata
  • Fotograf wojny (Photographer of War)

    reż. Boris Benjamin Bertram
    dok2019

    Słynny duński fotoreporter od ponad 20 lat dokumentuje wydarzenia związane z łamaniem praw człowieka i bieżącymi konfliktami, będąc często w samym centrum wojny. Jednak największe wyzwanie, z jakim przyjdzie mu się zmierzyć, czeka na niego w domu.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Fotograf wojny
  • Front grubych (Fat Front)

    reż. Louise Detlefsen, Louise Unmack Kjeldsen
    dok2019

    Są młode, piękne i – jak z dumą mówią o sobie – grube. Bohaterki nie wstydzą się swoich kształtów i walczą o to, by każdy mógł akceptować siebie bez względu na wygląd oraz opinie tych, którzy zarzucają im promowanie otyłości.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Front grubych
  • Gdzieś w międzyczasie 1940-1943 (Meanwhile Somewhere 1940-1943)

    reż. Péter Forgács
    dok1994

    Film zmontowany z amatorskich nagrań z okresu wojny. Sceny rozgrywające się w okupowanych krajach Europy gdzieś na marginesie historii, z dala od głównych frontów wojny. Świat oszalał, katastrofa zbliża się wielkimi krokami, ale życie siłą rozpędu toczy się dalej…

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Gdzieś w międzyczasie 1940-1943
  • Gdzie jesteś Adamie? (Where Are You, Adam?)

    reż. Oleksandr Zaporoshchenko
    dok2019

    Niezwykły kontemplacyjny dokument ukazujący życie kilku duchownych żyjących na Świętej Górze na półwyspie Athos. Ich codzienność podporządkowana jest surowym regułom. Gorliwie modlą się i wytrwale pracują dla dobra społeczności, z której wykluczono kobiety.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Gdzie jesteś Adamie?
  • Godny człowiek (A Worthy Man)

    reż. Kristian Håskjold
    fab2018

    Co nocy Erik samotnie pracuje w swojej piekarni. Regularnie słucha wtedy swojej ulubionej audycji „Żartowniś tygodnia”, w której bardzo chciałby wziąć udział i opowiedzieć swoje żarty. Testuje je na swojej rodzinie, która jest nieczuła na próby rozśmieszania przez ojca i męża. Nie znajdując wsparcia, mężczyzna coraz bardziej zamyka się w sobie, by wreszcie dać upust swojej desperacji.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Godny człowiek
  • Gorzka miłość (Bitter Love)

    reż. Jerzy Śladkowski
    dok2020

    Rejs statkiem po Wołdze może być dobrą okazją do uleczenia złamanego serca, przeżycia romansu czy naprawy szwankującego związku. Kamera czułym okiem przygląda się wielkim i małym dramatom, kibicując bohaterom w znalezieniu prawdziwej miłości.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Gorzka miłość
  • Gruba Kaśka (Fat Kathy)

    reż. Julia Pełka
    dok2019

    Z małżami łączy warszawiaków związek podobny do tego, który splatał kiedyś losy kanarków i górników. To na ośmiu obleczonych w niepozorne powierzchowności mięczakach spoczywa odpowiedzialność za zdrowie, a może i życie setek tysięcy mieszkańców miasta. Julia Pełka opowiada nie tylko o zawiłościach systemu wodociągowego stolicy.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Gruba Kaśka
  • Guczo. Notatki z życia (Guczo. Notes on Life)

    reż. Maria Zmarz-Koczanowicz
    dok2020

    Pełna archiwalnych smaczków historia wyklętego przez rodzinę arystokraty, człowieka o wielu twarzach i talentach. Czerpiący pełnymi garściami z życia miłośnik kobiecego piękna, sportowiec, artysta, przyjaciel Witkacego, obywatel świata… Kim tak naprawdę był August Zamoyski?

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Guczo. Notatki z życia
  • Guczo. Notatki z życia [film z audiodeskrypcją i napisami dla niesłyszących] (Guczo. Notes on Life)

    reż. Maria Zmarz-Koczanowicz
    dok2020

    Film z audiodeskrypcją i napisami dla niesłyszących. Pełna archiwalnych smaczków historia wyklętego przez rodzinę arystokraty, człowieka o wielu twarzach i talentach. Czerpiący pełnymi garściami z życia miłośnik kobiecego piękna, sportowiec, artysta, przyjaciel Witkacego, obywatel świata… Kim był tak naprawdę August Zamoyski?

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Guczo. Notatki z życia  [film z audiodeskrypcją i napisami dla niesłyszących]
  • Hard On

    reż. Joanna Rytel
    anim2019

    W scenografii jak w domku dla lalek, z surrealistycznym makijażem, bohaterki filmu – matka i córka – starają się dopasować do oczekiwań każdej z nich. Matka chciałaby, żeby córka nie przeszkadzała, kiedy odwiedzają ją kolejni mężczyźni. Dziewczynka chce pójść do szkoły, mieć psa i choć trochę uwagi ze strony matki.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Hard On
  • Hey! Teachers!

    reż. Yulia Vishnevets
    dok2020

    Dwoje młodych idealistów podejmuje pracę w szkole i bardzo chce ją zmienić. Na przestrzeni jednego roku szkolnego przyglądamy się ich wysiłkom, by zdobyć zaufanie nastoletnich uczniów, by rozbudzić w nich zainteresowania i wychować na lepszych ludzi.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Hey! Teachers!
    Nagrody:Wyróżnienie
  • Ikki Illa Meint

    reż. Andrias Høgenni
    fab2018

    Jakie konsekwencje może mieć zablokowanie kogoś w internecie? Przypadkowe spotkanie dwóch koleżanek w sklepie staje się przyczynkiem do rozważań na temat mediów społecznościowych i ich roli w kontaktach międzyludzkich.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Ikki Illa Meint
  • Imigrancki Blues – Amerykański sen (Hunky Blues – The American Dream)

    reż. Péter Forgács
    dok2009

    Historia węgierskiej emigracji do USA w początkach XX wieku. Rozmaite świadectwa, listy, fotografie i ujęcia z epoki sugestywnie oddają gorączkowy rytm i paradoksy życia w nowym świecie. Z jednej strony wolność od sztywnych ram klasowego systemu post-feudalnej Europy, z drugiej – ekonomiczny wyzysk na niespotykaną skalę.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Imigrancki Blues – Amerykański sen
  • In Case of an Emergency

    reż. Jakub A. Kozieł
    dok2019

    Albert kiedyś był królem życia. Miał w Nowym Jorku dobrze prosperujące studio fotograficzne i prowadził życie playboya. Dziś jest taksówkarzem w Tarnowie. Po latach, znużony prowincjonalną rzeczywistością, postanawia wrócić do USA i doprowadzić do końca kilka niezałatwionych spraw.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu In Case of an Emergency
  • Jakub, Mimmi i gadające psy (Jacob, Mimmi and the Talking Dogs)

    reż. Edmunds Jansons
    anim2019

    [7+] Jakub i Mimmi niezbyt się lubią. Wkrótce jednak pojawia się szansa, by to zmienić. Dzieci zaprzyjaźniają się z gangiem gadających psów. Przed nimi bardzo ważne wyzwanie…

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Jakub, Mimmi i gadające psy
  • Jak moja babcia stała się krzesłem (How My Grandmother Became a Chair)

    reż. Nicolas Fattouh
    anim2020

    Pewnego dnia kwiaty przestały pachnieć jak kiedyś. Potem muzyka w radio zaczęła szumieć, aż w końcu całkiem ucichła... Gdy starsza kobieta zaczęła po kolei tracić zmysły, opiekę nad babcią przejęła gosposia. Wzruszająca historia o starości, wykorzystująca metaforę do pokazania bolesnych procesów odchodzenia.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Jak moja babcia stała się krzesłem
  • Jak pływać, żeby nie utonąć (How to Swim and Not to Drown)

    reż. Anna Pawluczuk
    dok2019

    Nietypowy portret weterana zawodów w „pływaniu na byle czym”. Arnold corocznie konstruuje osobliwe, bliżej niezidentyfikowane obiekty pływające. Pracy towarzyszy nieustanny rozgardiasz, a życie rodzinne toczy się w rytmie podyktowanym oczekiwaniem na zbliżające się wydarzenie.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Jak pływać, żeby nie utonąć
  • Jak z filmu (The Fantastic)

    reż. Maija Blåfield
    dok2020

    Kino to potęga, działa na zmysły, pobudza wyobraźnię, ale przede wszystkim wpływa na nasze wyobrażenia o świecie. Bohaterami dokumentu są uciekinierzy z Korei Północnej, którzy na podstawie przemyconych zagranicznych filmów kształtowali swoją wizję rzeczywistości poza granicami zamkniętego kraju.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Jak z filmu
  • Jej obraz (Her painting)

    reż. Olga Papacz
    dok2020

    [16+] Film jest portretem Aliny, która każdego dnia podróżuje pomiędzy dwoma zupełnie odległymi światami. Dokument „Jej obraz” porusza temat ciałopozytywności i pokazuje, jak różne role możemy odgrywać, przebywając w odmiennych środowiskach.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Jej obraz
  • Jestem tutaj (I'm Here)

    reż. Julia Orlik
    anim2020

    „Jestem tutaj!” chciałaby krzyknąć bohaterka, ale nie jest w stanie poprosić nawet o szklankę wody. Nie może też wstać, bo choroba przykuła ją do łóżka i uzależniła od innych. Doskonale za to słyszy wszystko, co jej bliscy mówią na temat jej stanu. Przeszywająca opowieść o samotności przedstawiona z perspektywy umierającej kobiety.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Jestem tutaj
    Nagrody:Wyróżnienie
  • Jestem William (I Am William)

    reż. Jonas Elmer
    fab2017

    [10+] William to zwyczajny, ułożony chłopiec, który uważa, że ma w życiu pecha. Mama przebywa w szpitalu i nie może się nim opiekować, więc William trafia do innego miasteczka, pod skrzydła wuja Nilsa. Tutaj przeżyje przygodę, dzięki której odkryje swoją siłę i uwierzy w siebie.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Jestem William
  • Jest tam kto? (Are You There)

    reż. Maartje Nevejan
    dok2019

    W dzieciństwie Maartje Nevejan cierpiała na napady padaczkowe. W ich trakcie miała poczucie braku istnienia, chwilowego nieuczestniczenia w świecie. Dziś holenderska artystka mierzy się z zagadką kosmicznej nicości w projekcie multimedialnym, którego film jest niewielką, ale centralną częścią. Nevejan włącza w swój projekt artystów i naukowców – oraz widzów.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Jest tam kto?
  • Julia nad morzem (Julia at the Seaside)

    reż. Mariusz Rusiński
    dok2020

    [16+] Julia samotnie spędza swoje letnie wakacje nad morzem. Używając Tindera, spotyka się z różnymi ludźmi - niektórzy są natrętni, z innymi czuje się niezręcznie, ale może wśród nowo poznanych osób znajdzie się ktoś godny zaufania? O tym wszystkim twórcy opowiadają z mieszaniną czułości i ironii.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Julia nad morzem
  • Jutro już minęło (Tomorrow's Gone)

    reż. Boaz Goldberg
    dok2019

    Postać Charliego Megiry do dziś jest owiana tajemnicą. Wiadomo, że naprawdę nazywał się Gabi Abudraham, że był barwną figurą izraelskiego undergroundu, a wyglądem przypominał bohaterów wczesnych filmów Jarmuscha. Jakie demony skrywał Charlie pod swą sceniczną maską?

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Jutro już minęło
  • Kamerdyner (The Butler)

    reż. Daniel Dencik
    dok2019

    Christopher to młody oczytany człowiek, którego pasją jest kolarstwo. Choć regularnie bierze udział w zawodach, to zawsze przegrywa. Nie jest to zwyczajny pech, a świadoma decyzja. Kluczowa okazuje się być empatia i chęć bycia użytecznym.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Kamerdyner
  • Kamień (The Stone)

    reż. Bartosz Kozera
    fab2020

    W środku parku leży kamień. Nie jest to taki zwykły głaz. Poruszająca się na wózku zakonnica po dotknięciu go zostaje uzdrowiona. Przełożona klasztoru marzy o ogłoszeniu cudu, ale dla arcybiskupa kamień jest zbyt świeckim, pospolitym przedmiotem, aby mógł nabrać cech wyższych. Przeorysza nie zamierza się jednak poddać. Wpada na inny pomysł.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Kamień
  • Kiruna - Nowy wspaniały świat (Kiruna - A Brand New World)

    reż. Greta Stocklassa
    dok2019

    Reżyserka zabiera nas do tytułowej Kiruny, niewielkiego, liczącego niespełna 20 tys. mieszkańców miasta położonego za kręgiem polarnym. Ekspansja kopalni rudy żelaza zmusza lokalne władze do przeniesienia części miasta w nowe miejsce.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Kiruna - Nowy wspaniały świat
  • Kocham cię, tęsknię, mam nadzieję zobaczyć cię, zanim umrę (I Love You I Miss You I Hope I See You Before I Die)

    reż. Eva Marie Rødbro
    dok2019

    Mieszkając na przedmieściach Colorado Springs, trudno uciec od swojego przeznaczenia. Reżyserka obserwuje z bliska trzy generacje kobiet i tworzy impresjonistyczny obraz codzienności, w którym znajduje swoje odbicie także wewnętrzny świat bohaterek.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Kocham cię, tęsknię, mam nadzieję zobaczyć cię, zanim umrę
  • Kodak

    reż. Andrew Norman Wilson
    dok2019

    Historia, którą opowiada amerykański artysta Andrew Norman Wilson zmusza widza do odnajdowania ukrytych związków obrazów, archiwalnych fotografii, filmów, reklam, animacji komputerowych i fragmentów opowieści snutych przez dwóch enigmatycznych bohaterów. Film jest frapującą refleksją nad statusem obrazów i ludzi w społeczeństwie późnego kapitalizmu.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Kodak
  • Koszerna plaża (Kosher Beach)

    reż. Karin Kainer
    dok2019

    W Tel Awiwie, jednym z najbardziej zsekularyzowanych miast Izraela, znajduje się plaża przeznaczona dla ortodoksyjnych Żydówek. Odgrodzona i oznaczona, przyciąga plażowiczki odziane w tradycyjne stroje. Jest schronieniem, ale i miejscem spotkań rozmodlonych kobiet w różnym wieku. Pływają, ćwiczą, medytują, a nawet surfują pod czujnym okiem ratowników.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Koszerna plaża
  • Latawce (Kites)

    reż. Franciszek Dźwierżyński, Łukasz Stryjewski
    dok2020

    Kitesurferzy na Helu. Potęga żywiołu i ludzie, którzy z dziecięcą – zdawałoby się – beztroską potrafią ją okiełznać. Zapierające dech w piersiach ewolucje. I pasja, która pozwala dosłownie i w przenośni unieść się nad ziemią.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Latawce
  • Lili

    reż. Peter Hegedus
    dok2019

    Burzliwa historia XX wieku, trzy kontynenty i trzy pokolenia opuszczonych kobiet. Węgierka Lili od wielu lat mieszka w Australii. Ojczyznę opuściła tuż po rewolucyjnych wydarzeniach z 1956 roku. W Europie zostało jej starsze dziecko, mała Lili. Porzucona córka założyła własną rodzinę, przeżyła tragedię i samotnie wyjechała do Kanady.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Lili
  • Lola

    reż. Zuzanna Woźniczka
    dok2019

    [16+] Karol utożsamia się z damską wersją siebie występując jako drag queen pod pseudonimem Lola. Bohater jest na początku swojej nowej drogi. Bardzo intensywnie stara wejść w nowy świat, by zaistnieć na scenie i móc w pełni być sobą.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Lola
  • Los Bengalas

    reż. David Valero Simón
    fab2019

    Bezdroża słonecznej Hiszpanii i oldskulowy band w corocznej trasie po festiwalach w niewielkich wsiach i miasteczkach. Błyszczące marynarki i wpadające w ucho przeboje. To tournée jest jednak inne. Słowa piosenek zaczynają gdzieś umykać, gubią się czas i miejsce. To podróż ku ostatniemu wielkiemu koncertowi życia.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Los Bengalas
  • Maja

    reż. Marijana Jankovic
    fab2018

    Czułe spojrzenie na temat imigracji oczami dziecka. Maja przeprowadza się z rodzicami z Serbii do Danii, gdzie z dnia na dzień musi się nauczyć funkcjonowania w zupełnie nowej i obcej rzeczywistości.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Maja
  • Malownicze epoki (Picturesque Epochs)

    reż. Péter Forgács
    dok2016

    Hołd oddany Márii Gánóczy – znakomitej węgierskiej malarce tworzącej w powojennych Węgrzech. Obrazy i materiały filmowe z prywatnego archiwum bohaterki składają się na portret artystki, która w niełatwych czasach potrafiła łączyć miłość do sztuki z poświęceniem dla rodziny.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Malownicze epoki
  • Mam na imię Sonila (My Name Is Sonila)

    reż. Suela Bako
    fab2019

    Grupka kieszonkowców okrada pasażerów miejskiego autobusu. Portfel ginie też z torebki Sonili, która jednak nie zamierza przejść nad sprawą do porządku dziennego. Jest przekonana, że rozpozna sprawców, o ile policja udzieli jej pomocy. Z minuty na minutę prosta sprawa nabiera charakteru kafkowskiego absurdu.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Mam na imię Sonila
  • Maria nie żyje (Maria Is Not Alive)

    reż. Martyna Majewska
    fab2020

    Opowieść zawieszona pomiędzy dramatem i groteską, humorem i filozofią. Maria nie żyje, ale żyje. Popełniła samobójstwo, ale przez kilka dni pozostaje w swoim żywym ciele. Nie wiadomo, jak się zabiła, szuka przyczyn własnej śmierci. Nie pamięta ich. Obserwuje, jak wygląda świat bez niej. Co teraz?

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Maria nie żyje
  • Maski (Beyond Noh)

    reż. Patrick Smith
    anim2020

    Podróż przez kulturę, tradycję i wierzenia ludzi z całego świata z wykorzystaniem 3475 masek. Maski japońskiego teatru Nō, meksykańskie trupie czaszki czy ozdoby weneckiego karnawału mieszają się z wizerunkami Hello Kitty czy Lorda Vadera. Każda z nich jest symbolem lub skrywa za sobą swoją własną historię.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Maski
  • Miara szczęścia (Average Happiness)

    reż. Maja Gehrig
    anim2019

    Standardowe elementy prezentacji danych uciekły z Power Pointa, stając się bohaterami i scenografią animacji. Zmysłowy taniec wykresów słupkowych, diagramów i cyfr przypomina o wzajemnym oddziaływaniu na siebie poszczególnych wskaźników, efekcie domina, a także o problemach pojedynczych ludzi ukrytych za statystycznymi raportami.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Miara szczęścia
  • Między nami (Between Us)

    reż. Dorota Proba
    dok2020

    Czy istnieje przepis na udany związek? Trzy pary, różniące się wiekiem, stażem i doświadczeniem, ujawniają przed kamerą swoje lęki i marzenia dotyczące wspólnego życia. W tym ciepłym, mądrym filmie nie brakuje trudnych pytań, zaskakujących odpowiedzi, wielkich emocji ani humoru. Jak w życiu.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Między nami
  • Millenium

    reż. Daria Godyń
    anim2020

    Sylwester 1999. Mężczyzna, który tej nocy nie wychodzi z domu, przez przypadek staje się świadkiem morderstwa. Rozpoczyna samotne śledztwo na miarę Humphreya Bogarta XXI wieku. Nawiązująca do kina noir i dreszczowców Hitchcocka czarna komedia o milenijnym lęku z plastikowymi „maryjkami”, kocem w papieża i babcią w różowym dresie.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Millenium
  • Miłość bez granic (Higher Love)

    reż. Hasan Oswald
    dok2019

    Kiedy uzależniona od narkotyków Nani zachodzi w ciążę, jej partner Daryl, który nie jest już w stanie jej pomóc, próbuje przynajmniej uratować ich dziecko. Film bez znieczulenia pokazuje brutalną rzeczywistość związaną z amerykańskim kryzysem opioidowym.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Miłość bez granic
  • Miss Przeznaczenia (Little Miss Fate)

    reż. Joder von Rotz
    anim2020

    Psychodeliczna podróż do świata, którym steruje wielka Złota Ręka. Pewnego dnia centrum dowodzenia przejmuje sprzątaczka, a to może doprowadzić do widowiskowej katastrofy… Totalnie pokręcone science-fiction w estetyce kultowych gier arcade z soundtrackiem z komputerów Atari, pełne przemocy, obscenicznych scen i absurdalnego humoru.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Miss Przeznaczenia
  • Miss Universum 1929. Lisl Goldarbeiter. Królowa w Wiedniu (Miss Universe 1929. Lisl Goldarbeiter. A Queen in Wien)

    reż. Péter Forgács
    dok2006

    Nostalgiczne wspomnienia, czarno-białe emocje i pierwsze sygnały nadchodzącej katastrofy. Zmontowana z unikalnych archiwaliów z epoki historia bajecznego społecznego awansu wiedeńskiej ślicznotki i wielkiej miłości w przededniu katastrofy, która unicestwi ten świat.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Miss Universum 1929. Lisl Goldarbeiter. Królowa w Wiedniu
  • Mistrz świata (The Champion of the World)

    reż. Federico Borgia, Guillermo Madeiro
    dok2019

    Oto były mistrz świata w kulturystyce. Po sportowej karierze została mu jedynie poważna choroba nerek, lecz Antonio Osta nie powiedział jeszcze ostatniego słowa. Autorzy filmu przypatrują się jego skomplikowanej relacji z synem, stawiając pytania, czym tak naprawdę są męskość i siła.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Mistrz świata
  • Moja bezsenna ciemność (My Sleepless Night)

    reż. Ryszard Lenczewski
    dok2019

    Dokument Ryszarda Lenczewskiego to eksperymentalne spojrzenie na lata jego pracy i życie rodzinne. Operator filmowy oraz współautor zdjęć między innymi do „Idy” Pawła Pawlikowskiego tym razem filmuje przestrzeń przesiąkniętą duchem przeszłości – swoją pracownię i kolekcję pamiątkowych fotografii.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Moja bezsenna ciemność
  • Moja bezsenna ciemność [seans z audiodeskrypcją i napisami dla niesłyszących] (My Sleepless Night)

    reż. Ryszard Lenczewski
    dok2019

    Film z audiodeskrypcją i napisami dla niesłyszących. Dokument Ryszarda Lenczewskiego to eksperymentalne spojrzenie na lata jego pracy i życie rodzinne. Operator filmowy oraz współautor zdjęć między innymi do „Idy” Pawła Pawlikowskiego tym razem filmuje przestrzeń przesiąkniętą duchem przeszłości – swoją pracownię i kolekcję pamiątkowych fotografii.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Moja bezsenna ciemność [seans z audiodeskrypcją i napisami dla niesłyszących]
  • Mój ojciec w roli ojca (El Father Plays Himself)

    reż. Mo Scarpelli
    dok2020

    Nie jest łatwo nakręcić film fabularny z własnym ojcem. Zwłaszcza wtedy, gdy jest głównym aktorem, a filmowa opowieść inspirowana jest jego życiem w amazońskiej dżungli. I na dodatek ma on poważny problem z alkoholem. Praca na planie zamienia się w psychodramę.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Mój ojciec w roli ojca
  • Najszczęśliwszy facet na świecie (The Happiest Man in the World)

    reż. Joonas Berghall
    dok2020

    Alkoholik, mężczyzna zmagający się z depresją, były żołnierz, ojciec pozbawiony praw rodzicielskich czy chorujący na serce pacjent… Wszyscy są obywatelami najszczęśliwszego kraju świata, Finlandii. Jednym z nich jest również reżyser filmu, który postanawia bliżej przyjrzeć się krajanom.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Najszczęśliwszy facet na świecie
  • Nasza macierz (Our Motherland)

    reż. Shamira Raphaela
    dok2019

    Biały mężczyzna w średnim wieku, przykładny mąż i ojciec wielodzietnej rodziny. Nazywa się Constant Kusters i jest obecnie jednym z najważniejszych holenderskich polityków. Jego partia znana z wyrazistych prawicowych poglądów zyskuje na popularności, a wszystkiemu przyglądają się z niepokojem zasymilowani emigranci.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Nasza macierz
  • Na Górze Tyrryry (On the Top Tyrryry)

    reż. Renata Kijowska
    dok2019

    Poznajcie zespół Na Górze, złożony z rockandrollowców i buntowników. Niektórzy członkowie grupy są niepełnosprawni umysłowo, część z nich to pensjonariusze domu pomocy społecznej, ale dzięki swej wielkiej pasji robią to, co lubią najbardziej. I są w tym naprawdę dobrzy.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Na Górze Tyrryry
  • Nieokiełznany (Untamed)

    reż. Juliette Viger
    anim2016

    Nowy Jork, jazz i… wilk. Skryta nastolatka usiłuje oswoić ojca, który zmienił się w dzikie zwierzę. Zatracony w muzycznym szaleństwie, coraz bardziej oddala się od swojej córki i nie zauważa skali zniszczeń, jakie powoduje swoim zachowaniem.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Nieokiełznany
  • Nieplanowane (Overdue)

    reż. Tessa Louise Pope
    dok2019

    Trzy dziewczyny opowiadają o podejmowaniu najważniejszej w życiu decyzji. Ich twarze w zbliżeniach wyrażają więcej niż słowa: ból, samotność i przytłaczający ciężar odpowiedzialności. Choć wszystkie trzy są przekonane, że postąpiły słusznie, doświadczenie aborcji już na zawsze zmieni ich życie.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Nieplanowane
  • Niewidzialne (The Unseen)

    reż. Behzad Nalbandi
    dok2019

    Prostytucja, narkomania, przemoc i bezdomność to codzienność bohaterek animowanego dokumentu Behzada Nalbandiego. Nazywa się je kartonowymi śpiącymi, bo rozłożone kartonowe pudła są ich domem, zanim kobiety nie trafią do zamkniętego ośrodka na obrzeżach stolicy Iranu.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Niewidzialne
  • Niewinność (Innocence)

    reż. Ben Reid
    fab2019

    Opowiedziana z werwą najlepszych brytyjskich kryminałów zagadka, która wciąga od pierwszego do ostatniego ujęcia. Są w tym filmie emocje, dramat i napięcie. W tajemniczych okolicznościach ginie pracownik domu opieki społecznej – wypada przez okno. Jak do tego doszło? Odpowiedź zna tylko jedna osoba: Dylan, chłopak z zespołem Downa.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Niewinność
    Nagrody:Nagroda Specjalna
  • Nina

    reż. Hristo Simeonov
    fab2019

    Kino małego realizmu społecznego, pozbawiona tkliwego sentymentalizmu obserwacyjna opowieść o dziewczynce w potrzasku. W jaki sposób Nina pozbawiona została beztroskiej radości dzieciństwa i trafiła pod „opiekę” znacznie starszego od siebie mężczyzny, w obcym mieście, z dala od swojej rodziny? Pieniądze na utrzymanie zdobywa jako kieszonkowiec. Przyjaźni szuka w towarzystwie porzuconego psiaka. Przy kolejnej kradzieży zostaje złapana na gorącym uczynku, ale jej ofiara postanawia nie wzywać policji. Ofiarowuje za to swoją pomoc. Czy to jednak wystarczy, aby uciec do lepszego życia? Film otrzymał wyróżnienie jury na 60. Krakowskim Festiwalu Filmowym.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Nina
    Nagrody:Wyróżnienie
  • Ninosca

    reż. Peter Torbiörnsson
    dok2020

    O czym marzy młoda dziewczyna z małej wioski w Nikaragui? O księciu z bajki, który pozwoli jej wyrwać się z biednego domu. Książę się pojawi, ale zamiast szczęścia przyniesie przemoc i nędzę. Minie 20 lat, nim Ninosca zdecyduje się opuścić brutalnego męża i wyruszyć za marzeniami do Hiszpanii.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Ninosca
  • Noamia

    reż. Antonio Galdamez
    fab2020

    Za chwilę wzejdzie słońce. Za chwilę nowy dzień. Rybacy wracają na ląd z sieciami pełnymi ryb. Krzyk mew budzi mieszkańców nadmorskiej metropolii, a przed komisarzem Delmanem kolejne śledztwo. Być może najtrudniejsze w jego życiu, bo z ofiarą łączy go pewna tajemnica. Kino gatunkowe łączy się tu z elementami społecznego realizmu.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Noamia
    Nagrody:Wyróżnienie
  • Nocna zmiana (keep shiftin')

    reż. Verena Wagner
    dok2019

    Przygraniczna fabryka szkła ożywa wraz z pojawieniem się pierwszych pracowników. To dobrze zbudowani i wytatuowani mężczyźni z Czech i Niemiec. Żyją w symbiozie, porozumiewają się w obu językach, choć przede wszystkim skupiają się na pracy. Dzięki sile ich mięśni powstaje kruche piękno.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Nocna zmiana
  • Nokturn (Nocturne)

    reż. Gwanjo Jeong
    dok2019

    Muzyka może łączyć, ale też i dzielić. Przekonuje się o tym dwójka koreańskich braci, z których jeden jest wirtuozem fortepianu i autystykiem, drugi zaś pozostaje w jego cieniu zarówno na scenie, jak i w oczach wychowującej ich samotnie matki.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Nokturn
  • Odmienne stany świadomości (Altered States of Consciousness)

    reż. Piotr Stasik
    dok2020

    „Kim chciałbyś zostać?”, „o czym mógłbyś nam opowiedzieć?”, „co jest najważniejsze w życiu?” – odpowiedzi na te pytania udzielają dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera. Dokument pozwala choć trochę wniknąć w zakamarki tych fascynujących i nieszablonowych umysłów.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Odmienne stany świadomości
  • Ojciec (The Father)

    reż. Gleb Osatinski
    fab2019

    Andriej musi podpisać dokumenty dotyczące odłączenia jego ojca od aparatury podtrzymującej życie. Ta graniczna decyzja wyzwala w mężczyźnie dawne wspomnienia. „Ojciec” to opowiedziana z czułością subtelna historia o relacji ojca i syna, o rzeczach i chwilach najważniejszych, które kształtują nas jako ludzi.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Ojciec
  • Oko ducha (Ghost Eye)

    reż. Wouter Sel, Thijs De Cloedt
    anim2020

    Johnny Supro to animowany „Taksówkarz” Scorsese, który z perspektywy samochodu obserwuje społeczną degrengoladę: przemoc, alkoholizm, seksualne napaści. Czy na jego życie miała wpływ dziewczyna nazwana „Okiem ducha”? Utrzymana w poetyce neo-noir podróż do najmroczniejszych zakamarków ludzkiego wnętrza.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Oko ducha
  • On nie może żyć bez kosmosu (He Can't Live Without Cosmos)

    reż. Konstantin Bronzit
    anim2019

    Konstantin Bronzit powraca, by znów zabrać widzów w kosmos. Tym razem reżyser przedstawia relację kobiety i jej syna, który na świat przychodzi w… skafandrze kosmonauty. Marzenia chłopca o locie poza ziemską atmosferę stopowane są przez matkę, której kosmos odebrał już bliską osobę. Wzruszająca animacja o dorastaniu i poszukiwaniu swojego przeznaczenia.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu On nie może żyć bez kosmosu
    Nagrody:Srebrny Smok
  • Ostatnie dni lata (Last Days of Summer)

    reż. Klaudia Kęska
    fab2020

    Letnią sielankę w dobrze prosperującej rodzinnej winnicy przerywa atak na jedną z młodych pracownic sezonowych – Yanę. Relację ofiary może potwierdzić tylko jedna osoba: jej przyjaciółka Tosia. Nastolatka staje przed trudnym moralnym wyborem pomiędzy sprawiedliwością a ochroną swoich bliskich. Co wybierze?

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Ostatnie dni lata
    Nagrody:Nagrody specjalne
  • Ostatni rycerze prawej strony (Last Knights of The Right Side)

    reż. Michał Edelman
    dok2020

    Choć w czarnych kominiarkach wyglądają niemal identycznie, do skrajnie prawicowych poglądów doprowadziły ich bardzo różne drogi. Michał Edelman przez pół roku towarzyszył z kamerą członkom Brygady Łódzkiej ONR podczas organizowanych przez nich akcji – z kulminacją podczas Dnia Niepodległości w 2019 roku.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Ostatni rycerze prawej strony
  • Papa

    reż. Maryia Yakimovich
    dok2020

    Przejmujący, piękny film o trudnej miłości. Nastrojowe, ulotne animacje i domowe ujęcia VHS przywołują beztroskie chwile z przeszłości. Ale szczęśliwe dzieciństwo jest tylko iluzją maskującą trudne wspomnienia: chorobę psychiczną ojca, strach i rozpad rodziny.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Papa
  • Papierowy dom (Paper House)

    reż. Martyna Holda
    anim2020

    W „Papierowym domu” mieszka dziewczynka, która nigdy nie zaznała miłości w swojej rodzinie. Dla matki zawsze była ciężarem, zbędnym elementem błąkającym się obok. Dziewczynka musiała bawić się sama, lalkami odgrywać sceny kochającej się rodziny i uciekać do świata wyobraźni… Czarno-biała animacja przypominająca, że dzieciństwo nie zawsze jest kolorowe.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Papierowy dom
  • Patision Avenue

    reż. Thanasis Neofotistos
    fab2018

    Tempo, nerw i jedno ujęcie. Precyzyjna forma sprawia, że błaha historia wciąga widza niczym wir. Aktorka śpieszy się na przesłuchanie, gdy odkrywa, że jej syn został w domu sam. Musi zażegnać kryzysową sytuację, dysponując tylko telefonem i szybkim krokiem, którym pokonuje niespokojną dzielnicę Aten. Wielka Nagroda Jury – Hollywood Film Festival.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Patision Avenue
  • Perła pustyni (Pearl of the Desert)

    reż. Pushpendra Singh
    dok2019

    Manganiarowie to muzułmańska społeczność, która zamieszkuje głównie pustynny Radżastan i słynie ze swego muzycznego dziedzictwa. Łącząc kulturoznawczą obserwację z dokumentem kreacyjnym, film opowiada o zderzeniu pielęgnowanych od pokoleń tradycji z nowoczesnością.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Perła pustyni
    Nagrody:Złoty Hejnał
  • Pielgrzymi Bożego Miłosierdzia (Pilgrims of Divine Mercy)

    reż. Przemysław Jan Chrobak
    dok2020

    Film drogi. Czterech nawróconych w więzieniu recydywistów wyrusza na piechotę do Watykanu, ciągnąc na specjalnym wózku dar dla papieża – obraz Jezusa Miłosiernego. Do grupy poobijanych przez życie twardzieli od początku zdaje się nie pasować piąty pielgrzym, uciekający od własnych demonów…

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Pielgrzymi Bożego Miłosierdzia
  • Pieśni z krainy węgla (Coal-Country Song. Gundermann)

    reż. Grit Lemke
    dok2019

    „Bob Dylan z kopalni” – tak mówiono o jednym z najsłynniejszych bardów NRD, którego gwiazda świeciła jeszcze po zjednoczeniu Niemiec. Gerhard Gundermann z robotnika wierzącego w komunizm stał się ikoną przemian, jakie dotknęły industrialny region i cały kraj.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Pieśni z krainy węgla
  • Plantarium

    reż. Tomek Ducki
    anim2020

    Tajemniczy ogród ukryty pod powierzchnią ziemi zarządzany jest przez samotnego ogrodnika. To miejsce ponure, duszne i niepokojące, ale jednocześnie magiczne. Pewnego dnia z doniczki - zamiast rośliny - wyrasta mały chłopiec z niebezpiecznymi paznokciami...

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Plantarium
  • Pocałunek Kadara. Prywatne Węgry 12 (Kadar’s Kiss – Private Hungary 12)

    reż. Péter Forgács
    dok1997

    Ironiczne spojrzenie na Węgry czasów realnego socjalizmu obnaża schizofreniczny rozdźwięk między oficjalną a prywatną wersją komunistycznej rzeczywistości. Drętwe ideologiczne przemowy ilustrowane niemrawą krzątaniną robotników na wielkim placu budowy – i fotografowane gdzieś w ukryciu nagie kobiece ciała.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Pocałunek Kadara. Prywatne Węgry 12
  • Podróż zimowa (Winter Journey)

    reż. Anders Østergaard
    dok2019

    Małżeństwo utalentowanych żydowskich muzyków ucieka w trakcie drugiej wojny światowej do Stanów Zjednoczonych. Po latach syn w rozmowie z ojcem odkrywa szczegóły ich życia w nazistowskich Niemczech.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Podróż zimowa
  • Pollywood

    reż. Paweł Ferdek
    dok2020

    Nie od dziś wiadomo, że Hollywood stworzyli polscy Żydzi. Ruszając ich śladem, współczesny reżyser z Polski próbuje spełnić swój własny American Dream. Na pierwszym planie jest pogoń za marzeniami, od zawsze napędzająca przemysł filmowy. Tylko jak znaleźć receptę na sukces?

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Pollywood
    Nagrody:Wyróżnienie
  • Położna (The Midwife)

    reż. Maria Stachurska
    dok2020

    Bohaterką filmu jest bohaterka okresu okupacji – Stanisława Leszczyńska. Przedwojenna położna, pomagająca żydom z łódzkiego getta, została pojmana przez gestapo i zesłana do obozu w Oświęcimiu. Tutaj rozpoczęła się jej misja: odbierać porody w najmroczniejszym miejscu na Ziemi.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Położna
  • Portret kobiecy (Portrait of a Woman)

    reż. Natalia Durszewicz
    anim2020

    Tytułowy „portret kobiecy” wymalowany jest ze społecznych oczekiwań, stereotypów i kulturowych konstruktów. Wreszcie bohaterka postanawia wyzwolić się z otaczających ją ograniczeń. Czy uda jej się uciec? Animowana interpretacja wiersza laureatki Nagrody Nobla, Wisławy Szymborskiej, namalowana czerwoną paletą barw.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Portret kobiecy
  • Powiedz mi coś jeszcze (Tell Me More)

    reż. Martyna Peszko
    dok2020

    Minimalistyczna kronika codziennych wyzwań, jakich wymaga pielęgnacja sparaliżowanego człowieka. I wysiłków podejmowanych przez córkę, by – być może po raz ostatni – porozmawiać z mamą, która komunikuje się ze światem jedynie poprzez ruchy gałek ocznych.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Powiedz mi coś jeszcze
  • Powrót do domu (Coming Home)

    reż. Benjamin Swiczinsky
    anim2019

    Donald Trump ogłasza dzień, w którym „kowboje przegrali z Indianami". Amerykę na nowo zasiedlają jej rdzenni mieszkańcy, pozostali muszą wrócić do swoich domów. W podróż udaje się m.in. Bruce Lee, Robert de Niro czy Woody Allen… O polityce migracyjnej USA, strachu przed imigrantami oraz kolonializmie z dystansem i w komiksowej stylistyce.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Powrót do domu
  • Powtórnie rzeźbione w czasie: Sanatorium Zonnestraal (Re-sculpted in Time: Sanatorium Zonnestraal)

    reż. Michiel van Bakel
    anim2020

    “Lubię wizualizować rzeczy wcześniej niewidziane i w ten sposób wzbogacać moje doświadczanie realności”, mówi Michiel van Bakel – i to właśnie robi w swoim filmie. Fotograf i filmowiec, który studiował też astronomię i psychologię swoich kompetencji używa do przywołania widmowych obrazów słynnego holenderskiego sanatorium.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Powtórnie rzeźbione w czasie: Sanatorium Zonnestraal
  • Po stronie nocy (The Night Side)

    reż. Alexandra Navratil
    dok2019

    Szwajcarska artystka bada historię fascynującego, przeżywającego renesans medium, jakim jest fotografia analogowa. W filmie przywołuje nieznane szczegóły ciągu technologicznego, który towarzyszył produkcji materiałów światłoczułych Agfa-Orwo. Jaką rolę 25 lat temu pełniła w nim niewidoma Gundula Brett? Czy obraz rodzi się tylko na styku ciemności i światła?

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Po stronie nocy
  • Praca dla pełnoetatowego głupca ((Fool Time) Job)

    reż. Gilles Cuvelier
    anim2017

    Pedro znalazł nową pracę. Trochę dziwną, ale czasy są ciężkie i nie należy narzekać. To naprawdę szansa! Nie przypuszczał, jak wiele się zmieni w jego życiu…

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Praca dla pełnoetatowego głupca
  • Prawie jak człowiek (Almost Human)

    reż. Jeppe Rønde
    dok2020

    Poruszający się na granicy gatunków film poświęcony pytaniom o naturę związku między człowiekiem i technologią. Czy już stworzyliśmy nowego Frankensteina? Jeśli tak, to czy nas zniszczy? A może pokocha? Jeppe Rønde nie podsuwa gotowych interpretacji. Zakłada, że najciekawsze jest formułowanie pytań.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Prawie jak człowiek
  • Problem

    reż. Tomasz Wolski
    fab2020

    Jedno ujęcie i zdarzenie, które wytrąca z codziennej rutyny mieszkańców pewnego podwórka. Wszyscy śpieszą się do swoich zadań, ale na chodniku leży nieprzytomny mężczyzna – tytułowy "problem". Trzymająca w napięciu krótka fabuła, w której pobrzmiewa dokumentalne i realistyczne zacięcie reżysera.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Problem
  • Punta Sacra

    reż. Francesca Mazzoleni
    dok2019

    Lokalna społeczność Ostii, mimo ciągłych zmian w tej okolicy, nie zamierza się poddawać – ani morskiemu żywiołowi, ani ludzkim planom. Reżyserka z czułością obserwuje kobiecą wspólnotę i unikalny klimat miejsca, które za chwilę może zniknąć z mapy.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Punta Sacra
  • Pyza (Chubby)

    reż. Madeleine Sims-Fewer, Dusty Mancinelli
    fab2019

    Rozedrgana kamera. Choinka. Światełka. Świąteczne zamieszanie, rozmowy, sprzeczki, rozrabiające dzieci. Zabawa, która wymyka się spod kontroli. Ale może wymknęła się znacznie wcześniej? Tajemnica, którą skrywa charyzmatyczna Jude rozerwie tę delikatną rodzinną tkankę na strzępy.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Pyza
    Nagrody:Srebrny Smok
  • Rekonstrukcja (Reconstruction)

    reż. Jiří Havlíček, Ondřej Novák
    fab2018

    17-letni Olda czeka na proces w areszcie dla nieletnich. Codzienne monotonne więzienne czynności przeplatają się z rekonstrukcją zdarzenia, które doprowadziło młodego mężczyznę za kratki. Pewnej letniej nocy wakacyjna nuda zamieniła się w okrutną zabawę, która zakończyła się tragicznie.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Rekonstrukcja
  • Roz-poznanie (Co-ognition)

    reż. Przemysław Świda
    anim2020

    Bohater udaje się w szaleńczy bieg po własnej świadomości, próbując rozpoznać kolejne wersje samego siebie. Co stanie się, gdy „ja” bohatera wreszcie się spotkają? Animacja w abstrakcyjny sposób przedstawia proces kształtowania osobowości, wykorzystując do tego wizualne zabawy czarną kreską i swobodne przenikanie się kolejnych obrazów.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Roz-poznanie
  • Rozwiązanie (Reason)

    reż. Szymon Ruczyński
    anim2020

    W małym miasteczku żyje kobieta nazywana wiedźmą. Ludzie oskarżają ją o rzucanie uroków, śmierć siedmiu krów, zatrzymanie rozwoju miejskich inwestycji i inne nieszczęścia. Wiedźmy broni tylko jedna kobieta. Czy i ona zmieni zdanie, gdy w jej życiu wydarzy się tragedia? Hejt i fałszywa moralność wpisane w historię o polowaniu na czarownicę.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Rozwiązanie
  • Sasha (The Sasha)

    reż. María Molina Peiró
    dok2019

    20 kwietnia 1972 roku Charles Duke postawił swój pierwszy krok na Księżycu. Miał wtedy 36 lat i na powierzchni Srebrnego Globu zostawił nie tylko odciski swoich butów, ale i pewną ważną dla niego fotografię, która stała się przedmiotem frapujących artystyczno-dokumentalnych rozważań Marii Moliny Peiro.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Sasha
  • Saul & Ruby – Kapela ocalałych (Saul & Ruby's Holocaust Survivor Band)

    reż. Tod Lending
    dok2019

    Obaj przeżyli Zagładę, mieszkają w USA i kilka lat temu założyli zespół grający muzykę klezmerską. Największym marzeniem Saula i Ruby`ego jest przyjazd z koncertami do Polski – kraju ich pochodzenia i miejsca największej traumy.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Saul & Ruby – Kapela ocalałych
  • Słoneczna wycieczka (Solar Walk)

    reż. Réka Bucsi
    anim2017

    Eksperymentalna, figlarna wizualna kompozycja, której autorką jest urodzona na Węgrzech Réka Bucsi. Eksploracja kosmosu, której oddają się główni bohaterowie filmu, jest według reżyserki przygodą piękną, absurdalną i melancholijną zarazem. Animowany jej ręką Wszechświat ukazuje swoją może nie ludzką, ale zaskakująco przyjazną twarz.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Słoneczna wycieczka
  • Słuchaj (Now Listen)

    reż. Kijek/Adamski
    anim2020

    Trwają próby dialogu między kobietą a zastygłym na piedestale mężczyzną. Ona chce mu coś powiedzieć używając języka migowego, on milczy zaklęty w skale. Dopiero uderzenie kamieniem sprawia, że pomnik zaczyna się rozpadać, a między bohaterami pojawia się szansa na nić porozumienia.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Słuchaj
  • Sonia (Siv Sleeps Astray)

    reż. Catti Edfeldt, Lena Hanno
    fab2016

    [6+] Siedmioletnia Sonia po raz pierwszy nocuje poza domem. U Celestyny, jej nowej koleżanki, wszystko jest całkiem inne, a nawet odrobinę magiczne. Dzięki parze wyjątkowo rozmownych borsuków ta noc będzie dla dziewczynki pełna niezapomnianych przygód. „Sonia” to adaptacja książki Pii Lindenbaum – tej samej, która opisała przygody Nusi i Zlatanki.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Sonia
  • Sukienka (The Dress)

    reż. Tadeusz Łysiak
    fab2020

    Julia pracuje w przydrożnym motelu i poddaje się wszechogarniającemu poczuciu odrzucenia i samotności. Jest inna i społeczeństwo wielokrotnie dało jej to odczuć. Marzy jednak o związku, o bliskości fizycznej z mężczyzną. Niespodziewanie na jej drodze staje przystojny kierowca ciężarówki. Zaczyna o nim fantazjować.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Sukienka
  • Swobodne opadanie. Prywatne Węgry 10 (Free Fall – Private Hungary 10)

    reż. Péter Forgács
    dok1996

    Kronika zapowiedzianej śmierci: opowiedziana przy pomocy unikalnych rodzinnych archiwaliów historia Zagłady węgierskich Żydów. Oglądamy drobiazgowo udokumentowaną przez filmowca amatora z Szegedu codzienność zamożnej rodziny Petö: od beztroskich jeszcze pierwszych lat wojny, przez kolejne etapy szykan – aż po tragiczne lato 1944.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Swobodne opadanie. Prywatne Węgry 10
  • Synek (Sonny)

    reż. Paweł Chorzępa
    dok2019

    Subtelna opowieść o trudnej rodzinnej relacji. Marcin w wieku dwunastu lat został odebrany rodzicom–alkoholikom i resztę dzieciństwa spędził w domu dziecka. Po osiągnięciu pełnoletności wraca do rodzinnego domu i próbuje na nowo nawiązać kontakt z ojcem. Nałóg okazuje się jednak silniejszy. Marcin traci nadzieję...

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Synek
    Nagrody:Srebrny Lajkonik
  • Syn naszego ojca (Our Fathers' Sons)

    reż. Ulaa Salim
    fab2014

    Relacja ojca i syna na tle różnic pokoleniowych i kulturowych. Urodzony w Jordanii ojciec przeniósł się z rodziną po lepsze życie do Danii. Teraz jego syn musi mierzyć się ze wszystkimi uprzedzeniami kierowanymi pod adresem ojca.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Syn naszego ojca
  • Szepty (Whispers)

    reż. Izabela Zubrycka
    dok2019

    [16+] Na pewnej podlaskiej wsi żyje kobieta blisko związana z naturą, zajmuje się ogrodem, zielarstwem. Gdy zapada zmrok, oddaje się pradawnej praktyce szeptuństwa. Autorka z wrażliwością przygląda się niezwykłemu światu, który najpełniej ujawnia się w cichych szmerach szeptów bohaterki.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Szepty
  • Szklane negatywy (Glass Negatives)

    reż. Jan Borowiec
    dok2019

    Odnalezienie ukrytych na strychu lubelskiej kamienicy tytułowych negatywów portretujących miejscową żydowską społeczność staje się początkiem fascynującej podróży w czasie i przestrzeni. Drobiazgowa analiza cudem przywróconych do życia fotografii prowadzi do zaskakujących odkryć…

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Szklane negatywy
  • Sztangista (Weightlifter)

    reż. Dmytro Sukholytkyy-Sobchuk
    fab2018

    Petro, zawodowy sztangista przygotowuje się do ważnych zawodów. Przed ich rozpoczęciem otrzymuje tragiczną wiadomość, która zmusza go do podjęcia ważnej decyzji. Bohater daleki jest od stereotypu, głęboko przeżywa tragedię i boryka się z wątpliwościami dotyczącymi tego, co się wydarzyło. Wraca do niego przeszłość…

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Sztangista
  • Świąteczny prezent (The Christmas Gift)

    reż. Bogdan Mureşanu
    fab2018

    20 grudnia 1998 roku, kilka dni po krwawym stłumieniu przez Nicolae Ceausescu zamieszek w Timisoarze, spokojny wieczór ojca rodziny zamienia się w koszmar. Dowiaduje się, że jego synek wysłał list do Mikołaja z bardzo szczególnym życzeniem…

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Świąteczny prezent
  • Toomas w Dolinie Dzikich Wilków (Toomas Beneath the Valley of the Wild Wolves)

    reż. Chintis Lundgren
    anim2019

    Utrata pracy zmusza Toomasa do poszukiwania innego źródła dochodów. Zaczyna od bycia hydraulikiem, a kończy na angażu we włoskich porno-westernach. Swoje nowe zajęcie ukrywa przed ciężarną żoną. Ona jednak też ma swoje tajemnice… Niecenzuralna animacja z wilkami w rolach głównych, prowadząca do nieprzewidywalnego finału.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Toomas w Dolinie Dzikich Wilków
  • Traktat Wittgensteina (Wittgenstein Tractatus)

    reż. Péter Forgács
    dok1992

    Eksperymentalny esej filmowy oparty na „Traktacie logiczno-filozoficznym” Wittgensteina. Zderzając archiwalne, czarno-białe ujęcia z początku XX wieku z mówionymi i pisanymi cytatami, Forgács ilustruje kluczowe dla wiedeńskiego filozofa pojęcia logiki, języka i rzeczywistości.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Traktat Wittgensteina
  • Twarz Carlotty (Carlotta's Face)

    reż. Valentin Riedl, Frédéric Schuld
    anim2019

    Valentin Riedl zajmuje się neuronauką i jest lekarzem, Frédéric Schuld to artysta parający się animacją. Wspólnie przedstawiają obraz wewnętrznego świata kobiety cierpiącej na prozopagnozję, zaburzenie postrzegania uniemożliwiające rozpoznanie swojej własnej twarzy.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Twarz Carlotty
  • Tygrysice menopauzy (Tigress of Menopause)

    reż. Henryk Dederko
    dok2020

    Dosadny i naturalistyczny a, jednocześnie ciepły i niesłychanie wzruszający. Nowy film Henryka Dederki przybliża fenomen musicalu „Klimakterium… i już!” – w którym cztery tytułowe „tygrysice” - z przymrużeniem oka, ale bez owijania w bawełnę – opowiadają i śpiewają o życiu po menopauzie.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Tygrysice menopauzy
  • Tygrysice menopauzy [AD] (Tigress of Menopause)

    reż. Henryk Dederko
    dok2020

    Film z audiodeskrypcją oraz z napisami dla niesłyszących. Dosadny i naturalistyczny a jednocześnie ciepły i niesłychanie wzruszający. Nowy film Henryka Dederki przybliża fenomen musicalu „Klimakterium… i już!” – w którym cztery tytułowe „tygrysice” - z przymrużeniem oka, ale bez owijania w bawełnę – opowiadają i śpiewają o życiu po menopauzie.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Tygrysice menopauzy [AD]
  • Uległość (Submission)

    reż. Michał Ciechomski
    fab2020

    Historia wędkarza, który staje w obliczu końca świata. Mroczna przepowiednia świętej Ichthis rozpoczyna utrzymaną w apokaliptycznym klimacie, aktualną opowieść o więzi Natury i Człowieka, i o tym, jak łatwo zniszczyć delikatny balans między tymi siłami. Intrygujące i niepokojące kino, wpisujące się w dyskusję o ekologii, niepozbawione elementów humoru.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Uległość
  • Uścisków twoich mi potrzeba (I Need the Handshakes)

    reż. Andrej Kuciła
    dok2020

    Niewielka osada zagubiona w bezkresie białoruskiej prowincji. W małym domku na uboczu mieszka 92-letnia Walentyna, która opiekuje się sparaliżowaną od urodzenia córką. Przeraźliwie piękny film o bezgranicznym poświęceniu, ogromnej sile wyobraźni i poezji, która potrafi zastąpić rzeczywistość.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Uścisków twoich mi potrzeba
    Nagrody:Nagroda Specjalna
  • U babci (At grandma's)

    reż. Milena Mądra
    dok2019

    [16+] Film stanowi opowieść o wyjątkowej bliskości babci i wnuczki, mimo fizycznych ograniczeń. Starsza kobieta i niepełnosprawna dziewięcioletnia dziewczynka wiodą pozornie nieskomplikowane życie, odnajdując przyjemność w każdej czynności.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu U babci
  • U barbera (Q's Barbershop)

    reż. Emil Langballe
    dok2019

    Parę dni z życia jednego z najbardziej wyluzowanych barberów w Danii. Wizyta w salonie Quasima to nie tylko możliwość obcięcia się w stylu Willa Smitha lub Mike’a Tysona, ale też okazja do spotkań towarzyskich i rozmów o miłości, polityce czy tęsknocie za opuszczonym krajem.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu U barbera
  • We Have One Heart

    reż. Katarzyna Warzecha
    dok2020

    Wzruszająca animowana historia o pamięci, utracie i poszukiwaniu korzeni. Opowieść o wielkiej miłości polskiej studentki i irackiego Kurda przerwanej przez wojenną zawieruchę – a jednocześnie kronika dorastania kolejnego pokolenia u schyłku PRL i stopniowego odkrywania rodzinnych tajemnic.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu We Have One Heart
  • White Riot

    reż. Rubika Shah
    dok2019

    Londyński ruch Rock Against Racism narodził się w 1976 roku jako protest wobec radykalizacji postaw nacjonalistycznych. Jego bronią stały się przede wszystkim masowe wydarzenia muzyczne. Gorącą atmosferę tamtych wydarzeń odtwarzają dziś współtwórcy i sympatycy ruchu.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu White Riot
    Nagrody:Wyróżnienie
  • Wielki strach (The Fear)

    reż. Pawlina Carlucci Sforza
    dok2020

    Przerażająca opowieść o czasach bezprawia i strachu, który do dziś pomaga chronić tożsamość morderców. Tuż po wojnie w okolicach Przeworska z rąk sąsiadów masowo ginęli ludzie wracający z robót w Niemczech. Autorom filmu udało się dotrzeć do wstrząsających relacji osób, które jako dzieci były świadkami zbrodni.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Wielki strach
  • Wieloryb z Lorino (The Whale From Lorino)

    reż. Maciej Cuske
    dok2019

    Wśród mieszkańców syberyjskich rubieży ciągle żywa pozostaje tradycja polowań na walenie. Rytuał połowu dostarcza pożywienia i pozwala przetrwać w trudnych warunkach. Film kontempluje codzienność Półwyspu Czukockiego i odsłania brutalne strony życia w tym zapomnianym miejscu.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Wieloryb z Lorino
    Nagrody:Srebrny Róg / Nagrody specjalne
  • Większość (Majority)

    reż. Tessa Hoffe
    fab2019

    „Syn też jest Polakiem?”, „Urodził się tu. Jest też Rumunem” – na zadane ewidentnie nie po raz pierwszy pytanie odpowiada Sonia, administratorka osiedla dla seniorów. Właśnie złożono na nią skargę. Nie w niej czy w przeciekającym dachu tkwi jednak problem, a w rezydentach i ich nieskrywanej niechęci wobec imigrantki.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Większość
  • Własne śmieci (Your Own Bullshit)

    reż. Daria Kopiec
    anim2020

    Znajdź pracę, ożeń się, weź się do roboty – od powtarzanych przez rodziców frazesów bohaterowi puchną uszy. Animowana karykatura rodzinnego obiadu i satyra na życie w cieniu społecznych oczekiwań. Dramat w trzech aktach: dwóch daniach i deserze polanych religijnym sosem, doprawionych chóralnym śpiewem i podanych w groteskowej zastawie.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Własne śmieci
    Nagrody:Srebrny Lajkonik
  • Współczesny mężczyzna (A Modern Man)

    reż. Eva Mulvad
    dok2017

    Charlie Siem to współczesny człowiek sukcesu, znany na całym świecie skrzypek i model pracujący z najważniejszymi projektantami. Jest młody, przystojny i bogaty, a luksusowe życie upływa mu w nieustannej trasie. Czy jest coś, czego mu brakuje?

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Współczesny mężczyzna
  • Wszyscy jej umarli kochankowie (All Her Dying Lovers)

    reż. Anna Benner, Eluned Zoe Aiano
    anim2020

    Podobno była kiedyś taka pielęgniarka, która została zgwałcona przez nazistów. Podobno potem zachorowała. Podobno postanowiła się zemścić... Animacja wykorzystując opowieści mieszkańców czeskiego miasteczka, próbuje odtworzyć miejską legendę z czasów II wojny światowej.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Wszyscy jej umarli kochankowie
  • Wykop (The Foundation Pit)

    reż. Andrey Gryazev
    dok2020

    Oto współczesna Rosja bez cenzury, uchwycona w kalejdoskopie YouTube`a. Z ekranów wylewają się skargi i bluzgi nagrywane przez desperatów i frustratów. Ich adresatem jest prezydent Putin. Tytuł filmu nawiązuje do głośnej powieści Andrieja Płatonowa.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Wykop
  • Wyrok w sprawie K. (The Verdict in the Case of K.)

    reż. Özgür Anil
    fab2020

    Wyrok sądowy za gwałt na 17-letniej dziewczynie w czasie młodzieżowej imprezy, nagrany na telefon przez kolegę sprawcy, nie zamyka sprawy. Pozostaje trauma ofiary, ale i jej rodziny. Pozostaje stygmat, z którym wszyscy będą musieli na nowo nauczyć się żyć – ale każdy widzi to inaczej: nastolatka, jej brat, ich ojciec, społeczeństwo.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Wyrok w sprawie K.
  • Wystarczy nie śpiewać (Just Don't Sing)

    reż. Jędrzej Michalak
    dok2019

    Jędrzej Michalak obnaża w swoim filmie niecodzienny splot muzyki oraz polityki. Poly-Rythmo to popularny zespół łączący brzmienia soulowe i rytmy voodoo. W swoich wspomnieniach, muzycy zespołu wracają do czasów Mathieu Kérékou, „wojującego nacjonalisty”, rządzącego autorytarnie w Beninie.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Wystarczy nie śpiewać
  • W Kijowie się nie strzela (There's No Shooting in Kyiv)

    reż. Jakub Šedý
    dok2019

    “Dla swojej rodziny staram się żyć normalnie” powiedział jeden z bohaterów dokumentu opowiadającego o codziennym życiu w Kijowie. Mieście, w którym wciąż pobrzmiewają wojenne echa.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu W Kijowie się nie strzela
  • W potrzasku (Between a Rock and a Hard Place)

    reż. Mads Koudal
    fab2019

    Opowieść o wyborze niemożliwym, acz nieuniknionym, a także o głębokiej więzi matki i córki. Życie rzadko pisze nam scenariusze, o których marzymy. Niechciany urzędniczy list zmienia na zawsze bieg życia obu bohaterek, z których tylko jedna ma pełną świadomość tego, co się ma wydarzyć. Nie może jednak temu zapobiec.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu W potrzasku
  • W zgodzie (In harmony)

    reż. Dorota Bator
    dok2019

    Tytuł dokumentalnej impresji Doroty Bator opisuje miejsce pomiędzy cywilizacją i naturą. Życie dwojga staruszków przebiega w harmonii z przyrodą i w rytmie natury. Wśród zielonych drzew oraz śpiewających ptaków uprawiają ziemię i hodują pszczoły w malowniczo położonej pasiece.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu W zgodzie
  • xABo: Ksiądz Boniecki (xABo: Father Boniecki)

    reż. Aleksandra Potoczek
    dok2020

    Intymny portret człowieka w drodze. Film pokazuje księdza Adama Bonieckiego, który w wieku 85 lat zawsze znajduje czas na głęboką rozmowę, a równocześnie pozostaje rozdarty między swoją wiarą i niepokojem o kształt współczesnego Kościoła, szczególnie w Polsce. Film otrzymał Nagrodę Publiczności na 60. Krakowskim Festiwalu Filmowym.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu xABo: Ksiądz Boniecki
    Nagrody:Nagroda Specjalna
  • xABo: Ksiądz Boniecki [Audiodeskrypcja] (xABo: Father Boniecki [Audioseskrypcja])

    reż. Aleksandra Potoczek
    dok2020

    Film z audiodeskrypcją oraz z napisami dla niesłyszących. Intymny portret człowieka w drodze. Film pokazuje księdza Adama Bonieckiego, który w wieku 85 lat zawsze znajduje czas na głęboką rozmowę, a równocześnie pozostaje rozdarty między swoją wiarą i niepokojem o kształt współczesnego Kościoła, szczególnie w Polsce. Film otrzymał Nagrodę Publiczności na 60. Krakowskim Festiwalu Filmowym.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu xABo: Ksiądz Boniecki [Audiodeskrypcja]
    Nagrody:Nagroda Specjalna
  • Zajezdnia w Asmarze (Depot Asmara)

    reż. Beatrice Möller
    dok2019

    Małe afrykańskie państwo na wschodnim wybrzeżu kontynentu. Niegdysiejsza włoska kolonia, później kraj okupowany przez sąsiednią Etiopię. Dzięki Europejczykom do Erytrei zawitała kolej, Etiopię uważa się za przyczynę jej upadku. Film koncentruje się na dwójce mężczyzn, którzy nie wyobrażają sobie życia z dala od torowisk.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Zajezdnia w Asmarze
  • Zamęt. Kronika rodzinna (The Maelstrom: A Family Chronicle)

    reż. Péter Forgács
    dok1997

    Wykorzystane w tym filmie ujęcia zostały nakręcone w Holandii na przełomie lat 30. i 40 ubiegłego wieku. Uwiecznieni na nich ludzie korzystają z życia: uprawiają sport, bawią się z dziećmi, flirtują. Choć trudno znieść myśl, że nie potrafimy odróżnić jednych od drugich, są wśród nich zarówno przyszłe ofiary, jak i sprawcy Holokaustu.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Zamęt. Kronika rodzinna
  • Zepsuta głowa (Broken head)

    reż. Maciej Jankowski
    dok2019

    „Lubię czuć się silny” deklaruje osadzony na oddziale dla recydywistów Andrzej. Jednak kłopoty z prawem i narkotykami każą mu przyznać się do słabości. Czy terapia oraz program resocjalizacji pomogą mu stanąć na nogi i uporządkować skomplikowaną relację z dziewczyną?

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Zepsuta głowa
  • Złote guziki (The Golden Buttons)

    reż. Alex Evstigneev
    dok2020

    Rosyjska szkoła dla kadetów zatrzymała się w czasie. Chłopcy, co prawda korzystają z telefonów komórkowych, by porozumiewać się z bliskimi i przeglądać Internet, a zajęcia z musztry są uzupełnione o ćwiczenia baletowe, to jednak duch i myśl o potędze wschodniego mocarstwa wydają się od lat być niezmienne. Kamera cierpliwie portretuje uczniów, daje im możliwość opowiedzenia o sobie, ale też podgląda ich w różnych prozaicznych sytuacjach. Z dokumentu wyłania się obraz zwyczajnych chłopców, których w młodym wieku wplątano w niebezpieczne mechanizmy. Film otrzymał nagrodę Srebrnego Smoka dla najlepszego krótkometrażowego dokumentu na 60. KFF.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Złote guziki
    Nagrody:Srebrny Smok / Nagroda Specjalna
  • Zwyczajny kraj (An Ordinary Country)

    reż. Tomasz Wolski
    dok2020

    Rozmowy kontrolowane i rejestracje za pomocą ukrytych kamer, brudne zapisy przesłuchań i akcji werbunkowych oraz filmy instruktażowe dla funkcjonariuszy aparatu bezpieczeństwa – z takich materiałów wyłania się obraz peerelowskiego życia na podsłuchu.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Zwyczajny kraj
    Nagrody:Złoty Lajkonik
  • Zwykły facet (Just a Guy)

    reż. Shoko Hara
    dok2020

    To nie jest kolejna opowieść o psychopatycznym mordercy i gwałcicielu. Choć bez wątpienia Richard Ramirez nim był. To historia oczarowanych nim kobiet, z którymi łączyła go zażyła korespondencyjna znajomość. Reżyserka za pośrednictwem animowanej formy oddaje im głos, sama będąc jedną z nich.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Zwykły facet
    Nagrody:Złoty Smok
  • Z głębi lądu (Dreams from The Outback)

    reż. Jannik Splidsboel
    dok2019

    Przez lata Aborygeni byli traktowani na swojej ziemi niczym podludzie. Chociaż czasy się zmieniły, pokłosie kolonizacji widać do dziś. Bezrobocie, alkoholizm, samobójstwa – to najczęstsze skojarzenia z rejonem Kimberley, gdzie mieszkają bohaterowie filmu.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Z głębi lądu