Codzienna (nie)codzienność. Pierwsze tytuły 65. KFF

“Niebiańscy kochankowie” Fermina de la Serny zamieszkują spokojne miasteczko w Peru, bohaterki “Czerwonych latarni w światłach reflektorów” Bipuljit Basu głośne przedmieścia Kalkuty. Sprzątają, modlą się, gotują, pracują, spędzają czas z bliskimi na rozmowach i zabawie. Tym, co wyróżnia osoby z dwóch filmów zaproszonych do międzynarodowego konkursu dokumentalnego 65. Krakowskiego Festiwalu Filmowego, to ich seksualność.

Choć rzeczywistość ciągle pozostawia wiele do życzenia, wybraliśmy dokumenty, które przełamują ekranowy stereotyp ofiary w odniesieniu do pracy seksualnej czy transpłciowości. W filmie indyjskim bohaterki biorą aktywny udział w kręceniu filmu fabularnego inspirowanego ich życiem, dzięki czemu odzyskują godność i sprawczość. A opowieść o Cristinie i La Bonicie promieniuje ich witalną energią, pozwalając zanurzyć się bez reszty w ich świat –zmysłowy, czasem brutalny i jednocześnie uduchowiony. – komentuje kuratorka sekcji Anita Piotrowska.

Oba dokumenty jeszcze na etapie produkcji zachwyciły jury najważniejszych międzynarodowych festiwali. “Niebiańscy kochankowie” (reż. Fermin de la Serna) został zauważony m.in. w Berlinie, otrzymując wsparcie Berlinale World Cinema Fund, z kolei “Czerwone latarnie w światłach reflektorów” (reż. Bipuljit Basu) uzyskały finansowanie Sundance Institute’s Documentary Fund. 

Niebiańskie dylematy

Codziennie przez peruwiańskie odnogi Amazonii przepływa kilkadziesiąt statków towarowych. Wśród pracowników na pokładzie nie może zabraknąć osób zajmujących się kuchnią. Odwiedzaniem lokalnych targowisk, dźwiganiem zakupionych produktów i przyrządzaniem potraw dla załogi od dekad zajmują się Cristina i La Bonita. Dwie transpłciowe osoby, które wciąż poszukują swojej tożsamości.

“Niebiańscy kochankowie” Fermina de la Serny to tętniący kolorami, barwny obraz peruwiańskich miasteczek oraz czuły portret dwóch dojrzałych osób, które zmagają się z presją społeczną, ekonomicznymi niedoborami i religijnymi uprzedzeniami. Cristina ma za sobą burzliwą przeszłość i terapię hormonalną. Jest pewna siebie, wyzwolona seksualnie, a jednak nie do końca spełniona. Gdyby udało jej się wygrać los na loterii, chciałaby skorzystać z pomocy surogatki, by zostać rodzicem. Z kolei uduchowiona La Bonita marzy o przyjęciu do królestwa niebieskiego, co niestety okazuje się być dość skomplikowane w przypadku osób transpłciowych.

Przyziemne uniesienia

CAM ON to mała, całkowicie niezależna wytwórnia filmowa, założona przez grupę amatorów. Ich krótkie fabularne nagrania zachwycają pomysłowością i oryginalnością. Początkowo filmowa pasja jest dla ich autorów i autorek odskocznią od rzeczywistości, którą jest dorastanie i praca w kalkuckim domu publicznym. Z czasem staje się próbą sprzeciwienia się dyskryminacji i ostracyzmowi dotykającym ich rodziny.

Bipuljit Basu w “Czerwonych latarniach w światłach reflektorów” udowadnia, że kinofilia ma się dobrze, a film wciąż może zmieniać życie. Dla bohaterek pracujących w domu publicznym i ich dzieci kamera jest realną szansą na zmianę, a także nowym otwarciem dla całej społeczności. Pokazy produkcji powstałych w CAM ON są wyjątkowym przeżyciem nie tylko dla osób je realizujących, zaproszonej na projekcje widowni, ale i dla publiczności oglądającej ten autotematyczny dokument z gwarnego, kolorowego serca Indii.

W międzynarodowym konkursie filmów dokumentalnych o Złoty i Srebrne Rogi ubiegać się będzie 15 najnowszych filmów z całego świata. O wszystkim zadecyduje zespół selekcyjny pod wodzą dyrektora Festiwalu Krzysztofa Gierata i kuratorki sekcji dokumentalnej Anity Piotrowskiej. Kto wie, być może wśród wybranych tytułów pojawi się też polska produkcja. Przekonamy się już niebawem.

Karnety na 65. Krakowski Festiwal Filmowy już w sprzedaży!

Krakowski Festiwal Filmowy jest na ekskluzywnej liście wydarzeń filmowych kwalifikujących do Oscara® w kategoriach krótkometrażowych (fabuła, animacja, dokument) oraz pełnometrażowego filmu dokumentalnego, do Europejskiej Nagrody Filmowej w tych samych kategoriach, a także kwalifikuje do nagród BAFTA.

Krakowski Festiwal Filmowy organizowany jest przy wsparciu finansowym Miasta Kraków, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, Programu Kreatywna Europa MEDIA. Współorganizatorem jest Stowarzyszenie Filmowców Polskich.

65. Krakowski Festiwal Filmowy odbędzie się w dniach od 25 maja do 1 czerwca 2025 roku oraz od 30 maja do 15 czerwca online na KFF VOD. 

Kategoria: News.

Aktualności

1 z 1107