Filmy z muzyką w roli głównej będą pokazywane w samym sercu Krakowa – w Kinie Pod Baranami oraz po raz pierwszy w kinie plenerowym Pod Wawelem.
Od kilku lat niesłabnącym zainteresowaniem widzów Krakowskiego Festiwalu Filmowego cieszy się cykl „Dźwięki muzyki”. Składają się na niego filmy dokumentalne, które ogniskują swoje zainteresowanie na biografiach muzyków, historiach zespołów lub całych gatunków muzycznych.
Podobnie jak w roku ubiegłym podczas 51. edycji „Dźwięki muzyki” zabrzmią pod dachem i pod gołym niebem. W tym roku organizatorzy Krakowskiego Festiwalu Filmowego zapraszają do rozbawionego, rockowego Londynu przełomu lat 70. i 80., kiedy karierę rozpoczynał zespół The Police; na energetyczne koncerty zespołu The Klezmatics, który ma wyjątkowy dar porywania tłumów; na nostalgiczną wyprawę do Odessy; na spacer norweskim ulicami, gdzie byli narkomani biorą udział w nowatorskim projekcie nagrywając płytę z muzyką opowiadającą o ich doświadczeniach; na koncert do Budapesztu i na europejskie przedwojenne bezdroża, gdzie ramię w ramię grali klezemerzy i lautarzy; oraz do chylącej się ku upadkowi Jugosławii, kiedy wyobraźnię młodych ludzi rozpalał zespół Bijelo Dugme, którego liderem był Goran Bregović.
Dokumenty, które składają się na cykl charakteryzuje duża różnorodność muzyczna i szeroka rozpiętość stylistyczna, ale we wszystkich, bez wyjątku, pierwsze skrzypce, nomen omen, gra muzyka.
Kino plenerowe usytuowane zostało w tym roku Pod Wawelem przy ul. Powiśle 11. To niezwykle atrakcyjne miejsce przy nowopowstałym Centrum Obsługi Ruchu Turystycznego. Widzowie będą podziwiać nie tylko muzykę na wielkim ekranie, ale monumentalne wzgórze wawelskie w tle. I to wszystko za darmo.
Na cykl DŹWIĘKI MUZYKI składają się filmy:
Klezmatics: na świętej ziemi (The Klezmatics: on Holy Ground), reż. Erik Greenberg Anjou, USA, 2010, 105’
The Klezmatics to „za duży na małe sale koncertowe” nowojorski zespół, który łączy muzykę klezmerską z elementami jazzu, gospel i rocka. Ich energetyczne koncerty porywają do tańca tłumy, o czym kilkakrotnie można było się przekonać na ulicy Szerokiej w Krakowie podczas Festiwalu Kultury Żydowskiej. Dokument portretuje członków grupy, którzy starają się pogodzić swoją pasję do muzyki z życiem rodzinnym i innymi zainteresowaniami. Podczas światowej trasy zdobywcy nagrody Grammy odwiedzili też Polskę.
Seanse:
23.05./ 22.00 / Kino pod Wawelem
28.05. / 22.00 / Kino Pod Baranami / Sala Czerwona
Bijelo dugme (White Button), reż. Igor Stoimenov, Serbia, 2010, 85’
W połowie lat 70. w Jugosławii z wielką siłą eksplodował rock’n’roll. Muzyczną sceną zawładnęło wtedy Bijelo Dugme – zespół, którego liderem był Goran Bregović. Nagrywali płyty na Zachodzie, wprawiali kraj w osłupienie ekscentrycznymi strojami i skandalicznymi wybrykami, a jednocześnie tworzyli po serbsku, bośniacku i albańsku. Muzycy – popularniejsi niż prezydent Tito, hołubieni przez nastolatki i ich babcie – przeorali świadomość socjalistycznej republiki, która właśnie zaczynała drżeć w posadach.
Seanse:
24.05. / 22.00 / Kino Pod Baranami / Sala Czerwona
26.05. / 22.00 / Kino pod Wawelem
Pirat z Korsyki, który podgrzewał mleko dla syna Stinga, a w londyńskich barach nie miał godnego siebie przeciwnika. Francuski gitarzysta algierskiego pochodzenia, członek The Police, Henry Padovani jest bohaterem i narratorem filmu. Prowadzi widza przez meandry rock’n’rolla lat 70. i 80., a jego sławni przyjaciele – Sting czy Kim Wilde – oprowadzają nas po życiu człowieka, którego niezwykle cenią za oddanie i lojalność. A wszystko przy wtórze gitar The Clash, The Who, The Pretenders i The Police.
Seanse:
24.05./ 22.00 / Kino pod Wawelem
26.05. / 22.00 / Kino Pod Baranami / Sala Czerwona
Kent, Clas i Charlie żyją na ulicy i każdego dnia zmagają się ze skutkami uzależnienia narkotykowego oraz obojętnością ze strony przechodniów. Z inicjatywy magazynu Oslo, który powstał z myślą o pomocy środowiskom narkomanów, mężczyźni biorą udział w muzycznym projekcie The Street Record. Wykonane przez nich piosenki, które stanowią klucz do zrozumienia ich doświadczeń, zostają wydane w formie albumu i trafią do sprzedaży. Zaangażowany dokument Mali Finborud Nøren śledzi losy tego nowatorskiego projektu.
Seanse (razem z „Z serca Odessy”):
25.05./ 22.00 / Kino pod Wawelem
27.05. / 22.00 / Kino Pod Baranami / Sala Czerwona
Z serca Odessy (From the Heart of Odessa), reż. André Schreuders, Holandia / Ukraina 2007, 60’
Alec Kopyt, muzyk z Amsterdamu przyjeżdża do Odessy na zaproszenie przyjaciela – by ponownie śpiewać pieśni na Mołdawiance – dawnej żydowskiej dzielnicy. Alec kompletuje zespół, by zagrać w nowo otwartej restauracji towarzysza z dawnych lat. Wspólnie z nim wędrujemy po Odessie odwiedzając miejsca, które opuścił 15 lat temu. Odżywają jego wspomnienia – i to stanowi siłę tego bardzo osobistego filmu.
Seanse (razem z „Pieśni ulicy”)
25.05./ 22.00 / Kino pod Wawelem
27.05. / 22.00 / Kino Pod Baranami / Sala Czerwona
Inni Europejczycy (The Other Europeans), reż. Yvonne Andrä, Wolfgang Andrä, Niemcy, 122’
14 znanych na arenie międzynarodowej muzyków żydowskiego i romskiego pochodzenia rusza w podróż przez Stary Kontynent. Poszukują sposobu powrotu do czasów, w których klezmerzy i lautarzy, zanim nie rozdzieliła ich II wojna światowa, odgrywali ważną rolę w tworzeniu i przekazywaniu europejskich tradycji muzycznych.
Seanse:
23.05. / 22.00 / Kino Pod Baranami / Sala Czerwona
28.05. / 22.00 / Kino pod Wawelem
Wiatr od wschodu (Eastern Wind: the Film), reż. György Szomjas, Węgry, 80’
Michel jest muzykiem, który z żoną Węgierką mieszka w małej wiosce w Prowansji. Małżeństwo ma 24-letni syna, Baltazara, który gra na skrzypcach. Michel zostaje zaproszony do udziału w koncercie w Budapeszcie i zabiera ze sobą syna. Dla Baltazara ta podróż to powrót do korzeni, do ojczyzny matki, dla Michela to doskonała okazja do zagrania koncertu ze starymi przyjaciółmi.
Seanse:
25.05. / 22.00 / Kino Pod Baranami / Sala Czerwona
27.05. / 22.00 / Kino pod Wawelem