Prezentacja projektów zakwalifikowanych do nowego programu dla producentów i filmowców.
Organizatorem DOC LAB POLAND jest Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego, a strategicznym partnerem – Krakowski Festiwal Filmowy. DLP organizowany jest we współpracy z najważniejszym niemieckim festiwalem dokumentalnym DOK Leipzig oraz European Documentary Network – ich szefowie wzięli udział zarówno w selekcji projektów, jak i w konsultacjach z filmowcami i producentami. DOC LAB POLAND to program przeznaczony zarówno dla projektów w dewelopmencie (Doc Lab Start), a także projektów w postprodukcji (Docs to Go!).
W wyniku programu każdy z uczestników ma szansę na rozwinięcie projektu, prace nad trailerem, rozwinięcie umiejętności prezentowania, przygotowanie strategii produkcji, finansowania i komunikacji, pozyskanie producenta lub koproducenta oraz finansowania projektu lub otrzyma wsparcie przy kończeniu projektu (konsultacje merytoryczne, ale także w zakresie promocji i dystrybucji), a także szansę na zaprezentowanie filmu potencjalnym nabywcom.
Projekty w ramach Docs to start zostaną zaprezentowane 4 czerwca o godzinie 10.00:
Boskie! / reżyseria Barbara Białowąs i Katarzyna Trzaska; produkcja Katarzyna Trzaska; Zygizaga
Portret trzech odważnych i utalentowanych młodych kobiet artystek, absolwentek akademii sztuk pięknych – wobec braku pieniędzy, skrajnych opinii o ich twórczości, poważnych chorób i braku zrozumienia wśród najbliższych, zawieszonych pomiędzy bajeczną fikcją swojej sztuki i dążeniem do nieskrępowanej wolności, a szarością i ograniczeniami codziennej egzystencji.
Chciałbym ci powiedziec wszystko / reżyseria Zvika Portnoy; produkcja Maria Krauss, Joanna Plesnar; Plesnar & Krauss Films
Troje recydywistów dąży do odpowiedzi na zasadnicze pytanie: Czy mogą się uważać za ojców, mimo że nie byli obecni przy swoich dzieciach, kiedy te dorastały?
Diagnoza / reżyseria Ewa Podgórska; produkcja Małgorzata Wabińska; Entertain Studio
Do kurczącego się miasta w Polsce przybywa pierwszy na świecie psychoanalityk miast. Zaprasza na kozetkę mieszkańców. Będą mieli szansę wyrazić swoje najgłębsze tęsknoty i pragnienia.
Gdzie jesteś Tereso O.? / reżyseria Arkadiusz Bartosiak; Paweł Biniek; Medion Art Studio
Jest to film o byłej gwieździe i producentce porno Teresie Orłowski. Nietypowej, wyjątkowej i silnej kobiecie, która na przekór ustrojowi i obyczajowości Polski lat 80-tych, ale w zgodzie ze sobą, postanowiła w życiu coś osiągnąć.
Nowa Krew to historia miłosna z roku 1980, która sprawiła, że 400 osób z małego miasteczka na północy Polski wyemigrowało do Islandii.
Pan Jan i jego 40 dziewczyn / reżyseria Jacob Dammas; produkcja Jacob Dammas; GRANIZA
Portret jedynej w Polsce – i unikatowej nawet na światowej scenie – żeńskiej orkiestry dętej, której 40 młodymi dziewczętami na surowym strychu zabytkowej szkoły w Szczecinie kieruje 75-letni osobliwy dyrygent pan Jan Skroś.
Takie małe miasteczko Batory / reżyseria Anna Dejczer, produkcja Anna Dejczer GRIFILM
300 osób. 70 zawodów. Jedna załoga. Statek-miasto. Statek-legenda. Czy załodze legendarnego polskiego transatlantyku ‘TSS Stefan BatorY’ uda się spotkać w ostatnim wspólnym rejsie po latach!? Czy odtworzą dawne, znane im role?
Treliński Liebestod / reżyseria Kuba Mikurda; produkcja Danuta Gęgotek, Katarzyna Siniarska; CoLab
Pictures
Film przedstawia hipnotyzujący portret wizjonerskiego reżysera operowego, Mariusza Trelińskiego. Podczas przygotowań do wielkiej premiery w nowojorskiej Metropolitan Opera, Treliński zabiera nas w ekscytującą podróż w niezwykły świat opery, zagłębiając się w jej ukryty język i odkrywając to, co opera może powiedzieć o nas samych.
Wiatr / reżyseria Michał Bielawski; produkcja Maciej Kubicki; Telemark
Wyprzedzając Billa / reżyseria Paulina Gawęcka, produkcja Tomasz Gaj; Workshop
Komputery zmieniły nasze życie. A to jest opowieść o człowieku, który zmienił życie komputerów. Nie miał na imię Bill ani Steve, miał na imię Jacek. Na przełomie lat ‘60 i ‘70 w Polsce inżynier Jacek Karpiński skonstruował jeden z pierwszych komputerów osobistych na świecie, wyprzedzając ówczesne czasy o 10 lat.
Gościnnie pokazane zostaną także dwa projekty z Litwy:
Po projekcji odbędą się indywidualne spotkania z twórcami.
Docs to go! pojawi się na Krakowskim Festiwalu Filmowym już po raz czwarty. To wspólna inicjatywa Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej i Krakowskiej Fundacji Filmowej, której celem jest promocja i prezentacja najciekawszych polskich filmów dokumentalnych w fazie postprodukcji, których premiera przewidywana jest w ciągu najbliższych miesięcy. Producenci i reżyserzy 12 wybranych projektów zaprezentują fragmenty wersji montażowych filmów oraz opowiedzą o produkcji obecnym na spotkaniu dystrybutorom, przedstawicielom stacji telewizyjnych i programatorom festiwali filmowych oraz innym ekspertom i osobom decyzyjnym. Zakwalifikowani uczestnicy zostaną przygotowani do prezentacji przez znakomitych konsultantów: jedną z czołowych europejskich agentek sprzedaży – Irena Taskovski oraz szefa European Documentary Network – Paula Pauwelsa.
Prezentacja projektów odbędzie się 5 czerwca o godzinie 10.00. White Cube, reż. Wojciech Pustoła, prod. Marta Golba (Endorfina Studio)Od wieków, na pograniczu Ligurii i Toskanii życie kręci się wokół „białego złota” – marmuru. Carrara to mekka rzeźbiarzy, sanktuarium tradycyjnego rzemiosła artystycznego, w którym kamień traktuje się z niemal religijnym szacunkiem, a kunszt jego obróbki podnoszony jest do rangi sztuki.
21 x Nowy Jork to dyskusja o kondycji współczesnego człowieka żyjącego w zachodnim społeczeństwie w XXI wieku, przeprowadzona głosami 21 bohaterów spotkanych w nowojorskim metrze.
„Koniec Świata w Dolinie Łez” będzie kreacyjnym dokumentem łączącym różne style filmowej narracji. Rozgrywać będzie się na dwóch płaszczyznach. Jedna z nich dotyczyć będzie dramatycznej przeszłości Doliny Łez i opowiedziana zostanie poprzez wspomnienia jej mieszkańców. Druga, obserwacyjna, płaszczyzna skupiać będzie się na teraźniejszości – codziennym życiu Tichilesti, nieuchronnie zbliżającego się ku swojemu końcowi. Kiedy wrócisz, reż. Anna Zamęcka, prod. Zuzanna Król (Wajda Studio), Anna Wydra (Otter Films)
Czternastoletnia Ola „dorosła“, kiedy mama wyprowadzila się z domu. Ola sama musiala zająć się domem i bratem, który wierzy, że jest szympansem i że pewnego dnia wyrośnie mu sierść i mocne pazury. Oli zależy, by autystyczny brat był ‘normalnym chłopcem’ i jak inne dzieci poszedł do Pierwszej Komunii; żeby u nich też był rodzinny obiad i prezenty. Ale komunijna uroczystość to dla Oli przede wszystkim okazja do dawno wymarzonego spotkania z mamą. Obiecała, że przyjedzie.
Hipnotyzer, reż. Przemysław Kamiński, prod. Maciej Kubicki (Telemark)
Hipnotyzer to film dokumentalny, którego głównym bohaterem jest Jurij – ukraiński emigrant obdarzony niezwykłym darem wprowadzania ludzi w stan hipnozy. Ponadprzeciętny talent Jurija nie powoduje wcale, że łatwiej mu podejmować codzienne życiowe decyzje i rozwiązywać problemy, z którymi boryka się każdy z nas.
Trofeum, reż. Mateusz Romaszkan, Marta Wójtowicz-Wcisło, prod. Kuba Kosma (TAK Film)
Na dnie morza, reż. Marcin Sauter, prod. Barbara Ławska (SF Kronika)
Wiosna smoków, reż. Jarosław Wszędybył, prod. Magdalena Bryk (Moth Films)
Piłka nożna to więcej niż sport. To religia. We wszystkich krajach na wszystkich kontynentach grają w nią miliony osób. Grają w nią także Czerwone Smoki Brwinów. Wyniki osiągają wprawdzie bardzo mierne, ale nie przeszkadza im to mieć nadziei, że kiedyś los się odmieni. „WIOSNA SMOKÓW“ będzie opowieścią właśnie o tym zespole oraz o jego trenerze Pawle, człowieku, który wyznaczył sobie cel – podnieść Smoki z kolan. Opowieścią bazującą na obserwacji wydarzeń z życia zespołu w rundzie wiosennej. Historią pełną emocji i zwrotów akcji, bo piłka nożna, tak jak życie – czasami potrafi być przewidywalna do bólu, ale czasami kompletnie zaskakująca.
Nauka chodzenia, reż. Marcin Kopeć, prod. Dawid Janicki, Joanna Szymańska (Shipsboy)
Główny bohater filmu to postać wielowymiarowa – gangster, który stara się być dobrym człowiekiem. W jego przypadku nie jest to jednak łatwe. Całe dotychczasowe życie sprawiał cierpienie innym i wzbudzał w ludziach strach. Piotr – czterdziestopięcioletni były członek warszawskiej mafii po wyjściu z więzienia próbuje ułożyć sobie życie od nowa. Jak twierdzi, pragnie odpokutować za grzechy przeszłości, podejmując pierwszą legalną pracę – w hospicjum. Widz obserwuje bohatera, który stawia pierwsze kroki w normalnym społeczeństwie, przełamuje swoje wewnętrzne i zewnętrzne blokady, walczy ze słabością. Pod koniec filmu pozostajemy z pytaniem: czy Piotr dostosuje się do swojego nowego życia opartego na innych wartościach niż te dotychczas wyznawane, czy jego przemiana będzie trwała?
Jarocin. Pod prąd, reż. Marek Gajczak, Leszek Gnoiński, prod. Aneta Zagórska, Witold Bereś (Stowarzyszenie Film Kraków)
JAROCIN – niewielkie miasteczko w Wielkopolsce staje się symbolem niezależności, buntu i wolności w zniewolonym systemie. A dokonuje tego muzyka rockowa. Film o Jarocinie będzie filmem o wolności. Nie tylko tej rozumianej jako wolność jednostki w totalitarnym świecie, ale również o wolności artystycznej, wolności tworzenia i wyrażania siebie, wolności w każdym wymiarze.
Ziemia bezdomnych, reż. Marcin Janos Krawczyk, prod. Marcin Krawczyk (Janos Film Production)
Dodatkowo 5 czerwca w godzinach 14.00 – 16.00 DOC LAB POLAND zaprasza na Forum Koprodukcyjne. W czasie jego trwania zagraniczni producenci mają okazję spotkać się z polską branżą filmową i porozmawiać o potencjalnej współpracy koprodukcyjnej.