Kino plenerowe pod Wawelem z wielkimi muzycznymi hitami!
Ciepłe czerwcowe noce prowokują do tego, by spędzać je pod gołym niebem! Dodatkową okazję stwarza co roku Kino Pod Wawelem, gdzie prezentowane są „Dźwięki muzyki”, cieszącą się ogromną popularnością sekcja pozakonkursowa. Rokrocznie o doskonały program cyklu dba Piotr Metz. W tegorocznej edycji stawiamy na muzyczne klasyki, wielkie filmy wielkich mistrzów. Medialnie wspiera nas w tym roku Radio Kraków. Wstęp wolny zapewni Tauron Dystrybucja.
Kino pod Wawelem w czasie 55. Krakowskiego Festiwalu Filmowego pokaże, że muzykę jako temat swych filmów wybierali najwięksi z największych. Miloš Forman chciał nakręcić legendarny musical — hippisowską ikonę „Hair” — jeszcze w 1968 roku w Czechosłowacji, ale swe marzenie zrealizował dopiero dekadę później już w Stanach Zjednoczonych, dodając gorzkiej refleksji losom pokolenia wojny w Wietnamie. Historia „The Doors” i jej charyzmatycznego wokalisty Jima Morrisona to lustrzane odbicie kontrkulturowych zmian w Ameryce końca lat sześćdziesiątych i ten fragment historii kraju, który Oliver Stone dokumentował także w innych swoich filmach. „Ściana” przez udział Boba Geldofa, późniejszego twórcy megakoncertów Live Aid i kandydata do pokojowego Nobla, nadaje filmowej wersji rock opery, napisanej przez jej twórcę Rogera Watersa o sobie i swoim zespole, nowego wymiaru, szczególnie dzięki histeryczno-surrealistycznej wyobraźni Alana Parkera. „Buena Vista Social Club” to już instytucja i unikatowy przypadek — ostatni do czasu „Sugar Mana” — kiedy za sprawą filmu cały świat poznał tak wspaniałą i tak głęboko ukrytą muzykę. ”Super 8 Stories” Emira Kusturicy to zapis trasy koncertowej jego „The No Smoking Orchestra”, z którą nie tylko zjeździł Europę, ale trafił nawet na Przystanek Woodstock, gdzie niżej podpisany i namiot pełen fanów bezskutecznie czekali po całonocnym bałkańskim after party na pojawienie się głównego bohatera. W filmie tym zachwyca się nieudawaną spontanicznością zespołu nieżyjący już Joe Strummer z The Clash, widząc w tak traktowanej muzyce przyszłość. Z kolei ostatni z prezentowanych twórców — Martin Scorsese — zebrał już muzyczno-filmowe CV nieporównywalne z żadnym innym reżyserem. „Bez stałego adresu: Bob Dylan” to epicka opowieść o epickim artyście. Tylko Scorsese udało się namówić do wyjścia z cienia Suze Rotolo, legendarną narzeczoną Dylana z okładki jego pierwszej, naprawdę wielkiej płyty. Zapraszam na 6 wieczorów z historią muzyki popularnej. Tradycyjnie już z Wawelem w tle.
Piotr Metz
Program
PON|MON 1.06 KINO POD WAWELEM 21.30
“Hair”, reż. Miloš Forman, (USA, GER, 1979) 121’
WT|TUE 2.06 KINO POD WAWELEM 21.30
“The Doors”, reż. Oliver Stone, (USA, 1991) 140’
ŚR|WED 3.06 KINO POD WAWELEM 21.30
“Ściana” | The Wall, reż. Alan Parker, (GBR, 1982) 95’
CZW|THU 4.06 KINO POD WAWELEM 21.30
“Buena Vista Social Club”, reż. Wim Wenders, (FRA, CUB, GER, USA, GBR, 1999) 101’
PT|FRI 5.06 KINO POD WAWELEM 21.30
“Super 8 Stories”, reż. Emir Kusturica, (ITA, GER, 2001) 90’
SOB|SAT 6.06 KINO POD WAWELEM 21.30
“Bez stałego adresu: Bob Dylan” | No Direction Home: Bob Dylan, reż. Martin Scorsese, (JPN, USa, GBR, 2005) 208’