Na platformie PLAY KRAKÓW rusza przegląd najciekawszych i najbardziej różnorodnych dokumentów muzycznych z kultowego filmowego konkursu DocFilmMusic Krakowskiego Festiwalu Filmowego. W programie muzyczna podróż przez najdalsze zakątki globu i galerię fascynujących postaci świata dźwięków.
Przygotowaliśmy jedyny w swoim rodzaju zestaw filmowych perełek, które podbiły serca naszej publiczności! – wyjaśnia Krzysztof Gierat, dyrektor Krakowskiego Festiwalu Filmowego. W ramach cyklu “Dźwięki muzyki zimą” zanurzymy się w utworach efemerycznej Aurory z Norwegii, przyjrzymy się bliżej męskiemu chórowi, w którym chodzi o znacznie więcej niż tylko śpiew, poznamy założycieli jedynego na świecie bandu ocalałych z Holokaustu, odpłyniemy w świat niepowtarzalnych nut laureata Oscara – Ryuichiego Sakamoto, by na deser wejść w świat sztuki niepowtarzalnego Mikołaja Trzaski.
Z krainy fiordów usłyszymy dźwięki Aurory. Bywa nazywana cudownym dzieckiem Björk i jest jedną z najbardziej charyzmatycznych wokalistek młodego pokolenia. Aurora Aksnes uchyla w filmie “Była sobie Aurora” drzwi do swego magicznego świata. Przed nami portret artystki, która próbuje ocalić niezależnego ducha i swą dziecięcą wrażliwość. Krążą wieści, że Aurora odwiedzi Polskę z kilkoma koncertami w pierwszych dniach marca.
Bohaterowie kolejnego filmu także pochodzą z dalekiej północy. W 2016 roku przed koncertem grupy Black Sabbath w Norwegii miał wystąpić amatorski chór złożony z 25 mężczyzn w średnim wieku. Kiedyś w żartach obiecali sobie nawzajem, że jeśli któryś z nich umrze, pozostali zaśpiewają na jego pogrzebie. Film “Męski klub” opowiada o wspólnej pasji, o szorstkiej męskiej przyjaźni i byciu razem w najtrudniejszych chwilach.
Życie zaczyna się po dziewięćdziesiątce – można pomyśleć, kiedy patrzy się dziś na bohaterów filmu “Saul & Ruby – Kapela ocalałych”. Obaj przeżyli Zagładę, mieszkają w USA i kilka lat temu założyli zespół grający muzykę klezmerską. Marzeniem Saula i Ruby`ego jest przyjazd z koncertami do Polski – kraju ich pochodzenia i miejsca największej traumy. Mimo różnych przeciwności losu udaje im się wreszcie zrealizować swój plan. Swoimi pełnymi wigoru opowieściami i muzyką przypominają nam o tym, co się wydarzyło w naszej części Europy.
Fanom muzyki filmowej nie trzeba przedstawiać tytułowego bohatera dokumentu “Ryuichi Sakamoto: Coda”. Laureat Oscara i wielu innych nagród, autor muzyki do filmów Bertolucciego, a ostatnio do „Zjawy”. Tym razem Sakamoto występuje również jako muzyczny eksperymentator, aktywista walczący z degradacją środowiska naturalnego i człowiek zmagający się z ciężką chorobą. Nowych dźwięków poszukuje w naturze – na biegunie północnym i w skażonych rejonach Fukushimy, ale także w Afryce. Opowieść o korzeniach muzyki zamienia się w filmową medytację, mówi o walce człowieka z jego ograniczeniami. Film został nagrodzony Złotym Rogiem w konkursie DocFilmMusic Krakowskiego Festiwalu Filmowego.
Artysta tak oryginalny i otwarty jak Mikołaj Trzaska zasługuje na bardzo niekonwencjonalny portret. Dlatego twórcy filmu “Ucho wewnętrzne” poszukują języka, który uchwyciłby geniusz jazzowych improwizacji, a zarazem muzyczną filozofię jednego z najznakomitszych polskich klarnecistów i saksofonistów, grającego z największymi sławami jazzu. Film odkrywa wewnętrzny pejzaż Trzaski, w szczególności zaś jego inspiracje i twórcze przyjaźnie, m.in. z pisarzem Andrzejem Stasiukiem.
Stęsknieni widzowie Krakowskiego Festiwalu Filmowego, w oczekiwaniu na kolejną edycję wydarzenia, które rozpocznie się 29 maja 2022, będą mogli wrócić do swoich ulubionych tytułów lub nadrobić filmowe zaległości.
Platforma PLAY KRAKÓW wystartowała we wrześniu 2020 roku i jest pierwszym miejskim serwisem typu VOD w Polsce. Operatorem platformy stworzonej na zlecenie Miasta Krakowa jest Krakowskie Biuro Festiwalowe. Można w niej znaleźć spektakle teatralne i operowe, filmy, koncerty, spotkania z ciekawymi postaciami świata literatury czy biznesu.
Krakowski Festiwal Filmowy jest na ekskluzywnej liście wydarzeń kwalifikujących do Oscara w kategoriach film krótkometrażowy (fabuła, animacja, dokument) oraz pełnometrażowy film dokumentalny, a także rekomenduje do Europejskiej Nagrody Filmowej w tych samych kategoriach.