Sekcja “Focus on Israel” poświęcona kinematografii izraelskiej w programie 50.KFF.
Podczas 50. jubileuszowej edycji Krakowskiego Festiwalu Filmowego specjalnym gościem będzie kinematografia izraelska.
Filmy izraelskie triumfowały w obu konkursach międzynarodowych podczas ubiegłorocznej edycji Festiwalu – Nati Baratz, reżyser filmu „Wybraniec”, opowiadającego o poszukiwaniu kolejnego wcielenia buddyjskiego lamy, wyjechał z Krakowa ze Złotym Rogiem, a Moshe Zimerman kontrowersyjną „Pizzą w Auschwitz” wywalczył Złotego Smoka. Kinematografia izraelska doceniana jest też na świecie – warto przypomnieć choćby nominowany do Oscara „Walc z Baszirem” czy poruszający „Liban”, który zwyciężył w ubiegłym roku na festiwalu w Wenecji.
Jak w poprzednich latach, tak i w tym roku filmy z Izraela stanowią mocną reprezentację konkursową – mówi Krzysztof Gierat, dyrektor Festiwalu –
O Złoty Róg powalczą trzy dokumenty, a o Złotego Smoka dwie fabuły. Jednak ilość doskonałych filmów, jakie oglądaliśmy na festiwalach zagranicznych i podczas selekcji skłoniła nas do uhonorowania kinematografii izraelskiej dodatkowo sekcją specjalną, którą nazwaliśmy „Focus on Israel”.
Sekcja „Focus on Israel” będzie koncentrowała się na przybliżeniu widzom kina izraelskiego i zbudowaniu platformy do współpracy między filmowcami z obu krajów. Publiczność zobaczy 8 najnowszych pełnometrażowych dokumentów (wszystkie wyprodukowane w roku 2009), a przedstawiciele branży filmowej spotkają się na konferencji poświęconej możliwym wspólnym projektom. W Krakowie oczekiwani są izraelscy filmowcy, producenci, dystrybutorzy oraz szefowie najważniejszych festiwali, którzy przedstawią modele produkcji, dystrybucji i promocji filmów z Erec Israel. Podczas spotkania podsumowane zostaną także targi koprodukcyjne CoPro, odbywające się w dniach 24-30 maja 2010 roku w Tel Awiwie, na których polscy producenci przedstawią projekty filmów dokumentalnych przedstawicielom stacji telewizyjnych oraz fundacjom filmowych z Izraela. Krakowska Fundacja Filmowa, organizator 50.KFF jest także jednym z organizatorów CoPro.
W przyszłości Krakowski Festiwal Filmowy będzie co roku gościł inną kinematografię narodową, starając się przybliżać filmy krótkie i dokumentalne z danego regionu.
„Focus on Israel” – przegląd najnowszego dokumentalnego kina izraelskiego obejmuje pokazy 8 tytułów poruszających bardzo różnorodną tematykę – od kwestii o zasięgu globalnym, takich jak antysemityzm czy sprawy religijne po kameralne opowieści o osobistych dramatach i wyborach zwykłego człowieka.
Na przegląd złożą się:
TAK JEST, PANNO KOMENDANT! (Ken Amafakedet), reż. Itzik Lerner, Dan Setton
Baza wojskowa w Galilei prowadzi specjalny program treningowy skierowany do młodych mężczyzn ze środowisk patologicznych. Szeregowi przechodzą wyczerpujący trening wojskowy, który ma ich skłonić do radykalnej zmiany postawy życiowej. Konfrontacja z kadrą dowódców, którymi są młode kobiety o nienagannej przeszłości stawia mężczyzn przed koniecznością podjęcia prawdziwej próby posłuszeństwa.
DEZINFORMACJA (Hashmatsa), reż. Yoav Shamir
Co dziś oznacza antysemityzm? Na ile słowo to bywa nadużywane? Po ponad sześćdziesięciu latach od doświadczenia Holocaustu drugie pokolenie ocalonych Żydów szuka odpowiedzi na to pytanie. Yoav Shamir przemierzając świat w poszukiwaniu źródeł dzisiejszego antysemityzmu odkrywa, w jaki sposób Żydzi o różnym pochodzeniu i przekonaniach mierzą się ze wspólną przeszłością.
HOTEL DIPLOMAT (Diplomat), reż. Dana Goren
Hotel „Diplomat” wybudowano jako jeden z najbardziej luksusowych hoteli w Jerozolimie. Na początku lat 90., izraelski rząd, w odpowiedzi na masową migrację ludności z terenów byłego Związku Radzieckiego, przemianował go na tymczasowy ośrodek adaptacyjny. Dziś, po szesnastu latach hotel stał się nowym domem dla sześciuset imigrantów. Oto niektórzy z nich.
WIĘZIEŃ (Ha’asir), reż. Asaf Sudry
Benny właśnie wyszedł na wolność i próbuje odbudować kontakt z rodziną. Szybko przekonuje się, że osoby niegdyś mu bliskie wiodą teraz nowe życie, którego nie zamierzają zmieniać. Czy po latach spędzonych w więzieniu, nasz bohater będzie jeszcze w stanie prowadzić uczciwe życie? Czy potrafi zbliżyć się ponownie do byłej żony i córki?
JAK WIELE MIŁOŚCI (Kama ahava), reż. Kineret Hay-Gillor
Carmel był kiedyś obiecującym lekkoatletą, dzisiaj, z powodu pogłębiającego się zaniku mięśni prowadzi mały sklepik ze sprzętem sportowym. Jego żona Sara pomaga mu w codziennych obowiązkach. Autorka filmu – Kineret Hay-Gillor – portretując zmagania swoich rodziców z chorobą ojca kreśli przejmujący obraz dotykający tematu ludzkiego przywiązania i miłości.
INNY (Asmar), reż. Iris Rubin
Urodzona i wychowana w Izraelu nastoletnia Noga poznaje przystojnego emigranta z Iranu – Rahamima. Pomimo wyraźnych sprzeciwów rodziny młodzi spotykają się w ukryciu, potajemnie wymieniając miłosne listy na sensach kinowych. Po czterdziestu trzech wspólnie spędzonych latach małżonkowie w rozmowach ze swoją córką, reżyserką filmu, wspominają trudne i radosne chwile swojego małżeństwa.
SAMOTNY SAMARYTANIN (Shomroni Boded), reż. Barak Heymann
Kiedy Samarytanin staje przed wyborem: sekta czy rodzina, żadna decyzja nie wydaje się słuszna. Baruch i Tova Tzedaka zostali wykluczeni ze społeczności, ponieważ nie wyrzekli się córki, która sięgnęła po zakazany owoc – poślubiła mężczyznę spoza sekty. Czy konieczność przestrzegania surowej tradycji powinna stać w konflikcie ze zwykłymi ludzkimi odruchami?
WIĘZY KRWI (Kirvat Dam), reż. Noa Ben Hagai
Przeglądając korespondencję zmarłej babci Noa odkrywa istnienie krewnych, o których dotąd nie wiedziała. Postanawia odnowić rodzinne więzi i rozwikłać tajemnicę Pniny, która w latach 40-tych zniknęła z domu i przez wiele lat nie dawała znaku życia. Noa nawiązuje kontakt z jej rodziną przebywającą na terytorium Palestyny. Problem zacznie się, gdy jedna z córek Pniny zechce powrócić do Izraela. Więzy krwi okażą się nie być wystarczającym spoiwem dla rodziny.