KFF Industry 2022 – podsumowanie

Branżowa część 62. Krakowskiego Festiwalu Filmowego – KFF Industry – odbyła się na przełomie maja i czerwca. W tym roku uczestnicy na nowo mogli spotkać się na żywo, gdyż wszystkie najciekawsze wydarzenia dla branży dokumentalnej i animowanej odbywały się na miejscu w Krakowie. 

Wydarzenia KFF Industry odbyły się między 31 maja a 4 czerwca. Jak co roku tydzień wypełniony był pitchingami, warsztatami, prezentacjami i spotkaniami networkingowymi.  Podczas tej edycji, w ramach Czech Focus, zorganizowane były również wydarzenia związane z czeską  kinematografią dokumentalną oraz gościnny pitching B2B Doc. Popołudniami goście mogli spędzić nieformalny czas podczas networkingowych spotkań przy lampce wina. Natomiast ci, którzy nie zdołali dotrzeć osobiście do Krakowa, mieli okazję obejrzeć część nagranych prezentacji projektów oraz korzystać z KFF Videolibrary w internecie. Dodatkowe spotkania indywidualne z ekspertami w formule online odbyły się od 6 do 8 czerwca.

ANIMATED IN POLAND

W tym roku odbyła się  już 10. edycja Animated in Poland, której centralnym wydarzeniem jest pitching polskich projektów animowanych. Każdego roku Animated in Poland rozpoczyna się jeszcze przed głównymi wydarzeniami festiwalowymi – poprzedzają go bowiem warsztaty, w których biorą udział wszyscy uczestnicy przygotowujący się do pitchingów. Również i w tym roku szkolenie poprowadził Wim Vanacker – członek komisji selekcyjnej konkursu filmów krótkometrażowych  Cannes FF, który wcześniej przez wiele lat był szefem sekcji scenariuszowej NISI MASA oraz European Short Pitch – jednego z najważniejszych pitchingów dla filmów krótkometrażowych w Europie. W tegorocznym pitchingu wzięło udział 8 projektów. Po prezentacjach uczestnicy mieli okazję porozmawiać z ekspertami na spotkaniach indywidualnych. W rozmowach wzięli udział przedstawiciele m.in. Anim’est (Rumunia), Animateka (Słowenia), Locarno FF (Szwajcaria), GLAS Animation (USA), Kaboom Animation FF (Holandia), New Europe Film Sales (Polska). Najlepsze projekty zostały wyróżnione nagrodami.  Nagrodę Sound Mind Studio – bon na 10 dni postprodukcji dźwięku do filmu otrzymał projekt projekt „Magda” w reżyserii Adeli Kaczmarek – Siwińskiej. Projekt “Cud” w reżyserii  Ewy Borysewicz zdobył Nagrodę Fixafilm w postaci bonu na usługi w zakresie postprodukcji obrazu o wartości 10 000 pl w studiu Fixafilm. Natomiast Wyróżnienie Crew United, czyli pięcioletnią subskrypcję Crew United w statusie Premium dla reżysera i producenta powędrowało do projektu „Koniunkcja” w reżyserii Marta Magnuskiej. 

Podczas tegorocznej edycji Animated in Poland, we współpracy ze Stowarzyszeniem Producentów Polskiej Animacji, zorganizowane zostały dwudniowe warsztaty scenariuszowe dla twórców, którzy chcieli rozwinąć swoje umiejętności w konstruowaniu historii przy tworzeniu filmu animowanego lub producentów, którzy potrzebowali narzędzi do oceny opowieści i do dialogu ze scenarzystami. Poprowadził je Artur Wyrzykowski, analityk opowieści i producent developmentu, autor bloga nieskonczone.pl.

Częścią Animated in Poland był także Talent Market, przygotowany również we współpracy ze Stowarzyszeniem Producentów Polskiej Animacji. Talent Market to wydarzenie organizowane z myślą o twórcach animacji, a także studentach i absolwentach szkół artystycznych, którzy dopiero planują rozpocząć karierę w tej branży. Podczas tegorocznego Talent Market twórcy poszukujący producenta do swoich projektów mieli okazję spotkać się oraz zaprezentować swoje filmy i portfolio przedstawicielom dziewięciu polskich studiów animacji – Animoon, Centrum Animacji Kraków, Dash Dot Creations, EgoFilm, GS Animation, KAZstudio, Letko oraz Pigeon Studio i Pigeon Productions.  

PITCHINGI DOCS TO START, DOCS TO GO! ORAZ  CEDOC MARKET

W ramach KFF Industry odbyła się kolejna sesja DOC LAB POLAND, współorganizowana przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego. Uczestnicy wybranych 18 projektów dokumentalnych odbyli przed pitchingami warsztaty i konsultacje z międzynarodowymi tutorami. Zwieńczeniem warsztatów były dwie sesje pitchingowe: Docs to Start i Docs to Go!

Pitching Docs to Start to prezentacja projektów filmowych w fazie developmentu lub pierwszych zdjęć. Jego celem jest pozyskanie potencjalnych koproducentów i funduszy niezbędnych do dalszej realizacji filmu. Uczestnicy prezentowali swoje projekty producentom, przedstawicielom nadawców telewizyjnych, regionalnych funduszy filmowych i instytucji współfinansujących produkcję filmową, a także selekcjonerom z najważniejszych wydarzeń branżowych na świecie . Tutorami w sesji Start były Tracie Holder, niezależna amerykańska producentka i konsultantka, specjalistka od amerykańskich dokumentalnych funduszy filmowych oraz Adriek van Nieuwenhuiyzen, szefowa IDFA Industry. W ramach Docs  to Start zaprezentowano 10 projektów.

Po pitchingach reprezentanci projektów odbyli spotkania w formule one-on-one z potencjalnymi partnerami m.in.:  DOK Industry (Niemcy), Canal+ (Polska) , DOK Incubator (Czechy), East Doc Platform (Czechy), Emerging Producers (Czechy), Docsbarcelona Industry (Hiszpania) , Baltic Sea Forum for Documentaries (Łotwa), HBO Max (Węgry), Visions du Reel Industry – Pitching du reel (Szwajcaria), Hot Docs Forum (Kanada), Ex Oriente (Czechy), Eurodoc (Francja). Lightdox (Francja), New York Times Op-Docs (USA), Al Jazeera Documentary (Katar), MDR (Niemcy), Bohemian Productions (Czechy), ATM (Polska), Warboys Films (Francja), Schiwago Film (Niemcy), D1Film (Czechy), Parabellum Film (Niemcy). 

Celem  pitchingu Docs to Go! jest prezentacja i promocja najciekawszych polskich filmów dokumentalnych w fazie postprodukcji, których premiera przewidywana jest w ciągu najbliższych miesięcy. Producenci i reżyserzy wybranych projektów mieli okazję zaprezentować fragmenty wersji montażowych filmów oraz opowiedzieć o produkcji obecnym na spotkaniu dystrybutorom, agentom sprzedaży i programatorom festiwali filmowych oraz innym ekspertom i osobom decyzyjnym. W ramach tegorocznego Docs to Go! zaprezentowano osiem projektów.  Tutorami podczas warsztatów przygotowujących byli Rada Šešić, współpracująca z IDFA i Sarajevo FF  i Martijn te Pas, niezależny ekspert prowadzący e u R O P E doconsultancy. 

Do konsultacji w formie indywidualnych spotkań z przedstawicielami projektów zaproszeni zostali reprezentanci m.in.: Berlinale (Niemcy), Visions du Réel (Szwajcaria), Ji.hlava IDFF (Czechy), DOK Leipzig (Niemcy), Festival dei Popoli (Włochy), Doclisboa (Portugalia), Hot Docs (Kanada), One World International Human Rights Film Festival (Czechy), FIPA DOC (Francja), Trieste FF (Włochy), Febiofest (Słowacja), Docsbarcelona (Hiszpania), Full Frame IDFF (USA), Thessaloniki Doc Festival (Grecja), IDFA (Holandia), Sundance FF (USA), CPH:DOX (Dania), Taskovski Films (UK) Cat’n’Docs (Francja), First Hand Films (Szwajcaria), Sideways Film (UK), Syndicado (Kanada), Visible Film (Belgia), DOK Incubator (Czechy). 

W tym roku po pitchingach przyznano  osiem nagród oraz  pięć wyróżnień. W ramach Docs to Start Nagrodę HBO Max Award otrzymał projekt “Ubezpieczenie od meteorytów” reżyserowany i produkowany przez Natalię Śliwowską i Jorika Amit Galamę, który otrzymał – 10 000 PLN w gotówce. Do projektu “The Perfect Date”w reżyserii Małgorzaty Goliszewskiej, produkowanego przez Agnieszkę Skalską  (ZPR MEDIA / Koi Studio) trafiła Nagroda ORKA, czyli usługa postprodukcji obrazu o wartości 20 000 PLN. Projektowi “Czułość przemijania” w reżyserii Mateusza Mularskiego i produkcji Joanny Zielińskiej (Big  Wave Films) przyznano nagrodę FIXAFILM – usługę postprodukcji obrazu o wartości 15 000 PLN, a projektowi  “Dziura w ścianie” w  reżyserii Arjuna Talwara i produkcji Karoliny Śmigiel (Uni-Solo Studio) nagrodę MX35 w postaci usługi wynajmu sprzętu o wartości 10 000 PLN.
Wspomniane  wyróżnienia powędrowały do projektów: “Dziura w ścianie” (Wyróżnienie DOK Leipzig – zaproszenie na Co‐pro Meetings in Leipzig), projektu “W stronę słońca” w reżyserii Agnieszki Kokowskiej i  produkcji Justyny Ziemkiewicz i Sławomira Richerta (Warsaw Production Team) (Wyróżnienie Institute of Documentary Film – zaproszenie na East Doc Platform) oraz do projektu “Go&See”  w reżyserii Julii Kuzki i  produkcji Małgorzaty Małysy (Furia Film) (Wyróżnienie  Polish Docs Pro – wsparcie międzynarodowej promocji i zaproszenie na jedno z międzynarodowych branżowych wydarzeń.

Podczas sesji Docs To Go! Nagroda SMAKJAM – usługa postprodukcji obrazu o wartości 25 000 PLN –  powędrowała do projektu  “Córy węgla” w reżyserii Anety Nowickiej i produkcji Jacka Kucharskiego (Trafik), dwie Nagrody ORKA – usługa postprodukcji obrazu o wartości of 20 000 PLN każda – zostały przyznane projektowi “Znaki pana Śliwki” w reżyserii Urszuli Morgi i  Bartosza Mikołajczyka i  produkcji Stanisława Zaborowskiego, Darii Maślony i Jana Borowca (Silver Frame) oraz projektowi “Strach z głowy” w reżyserii Grzegorza Brzozowskiego i produkcji Natalii Grzegorzek (Koskino), natomiast projekt “Radość Hasana”  w reżyserii Natalii Pietsch i Grzegorza Piekarskiego oraz produkcji Katarzyny Kosteckiej (Larmo), otrzymał Nagrodę CAFE OLE, czyli usługę postprodukcji dźwięku o wartości 10 000 PLN. Wyróżnienia przyznano projektom: “Radość Hasana” (Wyróżnienie Institute of Documentary Film – zaproszenie na East Doc Platform) i  “Twarze Agaty”  w reżyserii Małgorzaty Kozery i produkcji Marii Krauss (Plessnar&Krauss Films) (Wyróżnienie  Fundacji Filmowej im. Władysława Ślesickiego – zaproszenie na Co‐pro Meetings w Lipsku).

Kolejnym wydarzeniem branżowym w ramach KFF Industry współorganizowanym przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego oraz przy wsparciu platformy Pitch The Doc był CEDOC Market – Central European Documentary Co-Production Market – jedyne w Polsce spotkanie koprodukcyjne dla producentów dokumentalnych, którzy poszukują partnerów polskich i zagranicznych. W tym roku na spotkania między producentami zaproszonymi na market oraz spotkania one-on-one z międzynarodową branżą dokumentalną: producentami, agentami sprzedaży, nadawcami telewizyjnymi, funduszami, a także przedstawicielami wiodących europejskich programów szkoleniowych i pitchingów zostało zakwalifikowanych 29 projektów dokumentalnych. Przedstawiciele projektów mieli szansę porozmawiać z przedstawicielami m.in.: DOK Industry (Niemcy), Canal+ (Polska).  HBO Max (Węgry), Hot Docs Forum (Kanada), Ex Oriente (Czechy), Eurodoc (Francja), CPH Industry (Dania), Sundance Institute (USA), Lightdox (Francja), New York Times Op-Docs (USA), Al Jazeera Documentary (Katar), MDR (Niemcy), Bohemian Productions (Czechy), ATM (Polska), Warboys Films (Francja), Schiwago Film (Niemcy), D1Film (Czechy), Parabellum Film (Niemcy). 

PREZENTACJE I SPOTKANIA Z EKSPERTAMI

Czech Focus

Specjalnym gościem tegorocznej 62. edycji Krakowskiego Festiwalu Filmowego była kinematografia czeska. Program Czech Focus obejmował pokazy wyselekcjonowanych, najnowszych czeskich filmów dokumentalnych, krótkometrażowych i animowanych.  Ważnym elementem była seria paneli i spotkań skupiająca się na finansowaniu, produkcji, dystrybucji i promocji filmów dokumentalnych w Czechach z udziałem przedstawicieli czeskiej branży filmowej. W ramach sekcji odbyły się polsko-czeskie spotkania koprodukcyjne w formule  roundtable, podczas których zostały zaprezentowane czeskie i polskie firmy produkcyjne. Spotkania te miały na celu zainicjowanie koprodukcji między Polską i Czechami. Wydarzenie to zorganizowane zostało we współpracy z Krajową Izbą Producentów Audiowizualnych (KIPA) i Audiovisual Producers’ Association (APA). Panoramę czeskiej branży filmowej zaprezentowali przedstawiciele najważniejszych czeskich wydarzeń dla filmowych profesjonalistów: Zdenek Blaha (Institute of Documentary Film/East Doc Platform), Sofia Tocar (East Silver), Miriam Ryndová (dok.incubator), Jarmila Outratová (Emerging Producers/Ji.hlava Industry), Tereza Šťastná (Ex Oriente Film), Tomáš Poštulka (One World IHRDFF). Natomiast o możliwościach produkcyjnych i finansowaniu filmów dokumentalnych w Czechach opowiadali Radim Procházka (Kuli Film/APA), Alice Tabery (CINEPOINT), Zdenek Blaha (Institute of Documentary Film/East Doc Platform).

Panele i prezentacje

Prezentację na temat możliwości finansowania filmów w Stanach Zjednoczonych poprowadziła Tracie Holder, wiodąca strateg ds. finansowania filmów, która przedstawiła podstawy finansowania filmów dokumentalnych dla filmowców spoza USA oraz najskuteczniejsze sposoby uzyskania dostępu do funduszy amerykańskich. 

W ramach paneli dyskusyjnych Meet the Festival Programmers i Meet the Sales Agents można było poznać bliżej profile festiwali i firm sprzedających filmy dokumentalne oraz porozmawiać z przedstawicielami Doclisboa, Trieste FF, One World IHRDFF, Febiofest, FIPADOC, Visions du Reel, Cat’n’Docs, Taskovski Films, Visible Film czy Film Motor. 

Jak co roku odbył się też panel prawny przygotowany przy współpracy z kancelarią prawną Lassota Krawiec sp.j. W tym roku temat panelu skupił się wokół umów scenariuszowych – w dokumentach, fabułach i animacjach. Na pytania dotyczące umów zawieranych przez scenarzystów odpowiadał mecenas Marcin Lassota, specjalizujący się w prawie autorskim i prawie filmowym oraz od lat związany z rynkiem audiowizualnym i branżą kreatywną.

Forum Dokumentu i Animacji

Tradycyjnie odbyło się również Forum Dokumentu i Animacji. Poza projekcjami konkursowymi, przeglądami polskiej produkcji filmów animowanych i dokumentalnych z ostatniego roku, ważnym punktem programu jest doroczne spotkanie filmowców dokumentalistów i animatorów. Tematem tegorocznego Forum był „Film a rzeczywistość”. Podczas 3 Paneli uczestnicy rozmawiali m.in o współczesnym dokumencie oraz kondycji i perspektywach filmu animowanego w Polsce. Panelistami Forum w tym roku byli członkowie SFP-ZAPA (Jacek Bromski, Sylwia Biaduń, Karolina Bielawska, Kamil Skałkowski) oraz reżyserki Zuzanna Solakiewicz i Ewa Borysewicz, producentka Plesnar & Krauss FILMS Maria Krauss, Jerzy Kapuściński – dyrektor artystyczny Studio Munka-SFP, Jerzy Armata z Sekcja Filmu Animowanego SFP oraz  Robert Jaszczurowski, producent z GS Animation. Organizatorem Forum Dokumentu i Animacji jest Stowarzyszenie Filmowców Polskich we współpracy z Krajową Izbą Producentów Audiowizualnych, Gildią Reżyserów Filmów Dokumentalnych i Krakowską Fundacją Filmową.

KFF Industry Meetings

KFF Industry Meetings to indywidualne spotkania z obecnymi na Krakowskim Festiwalu Filmowym programerami festiwalowymi. Spotkania skierowane są do producentów, twórców filmowych oraz innych profesjonalistów zaangażowanych w promocję filmową i mają formę 15 minutowych konsultacji indywidualnych. Tegoroczne KFF Industry Meetings podzielone zostało na dwie kategorie: animacje i fabuły oraz dokumenty. Spotkania odbywały się stacjonarnie, wyłącznie dla gości obecnych w Krakowie. W części animacyjno-fabularnej ekspertami byli Laurence Boyce (POFF Shorts – Estonia), Emilio Occhialini (Sedicicorto IFF – Włochy) i Anne Gaschütz (Filmfest Dresden – Niemcy). Natomiast w spotkaniach poświęconych filmom dokumentalnym była okazja porozmawiać  z programerami Tomášem Poštulką (One World International Human Rights IFF – Czechy), Massimo Tria (Trieste Film Festival – Włochy), Tomasem Baltazarem (Doclisboa – Portugalia), Mouradem Moussą (Visions du Reel – Szwajcaria), Moniką Lostakovą (IFF Febiofest Bratislava – Słowacja) i Marion Czarny (FIPADOC – Francja). 

B2B Doc Launch Pad Pitching

Podczas KFF Industry odbyło się również gościnne wydarzenie – B2B Doc Launch Pad Pitching, który pierwotnie planowany był w Kijowie.  Do pitchingu zorganizowanego przez Baltic to Black Sea Documentary Network przy współpracy z KFF Industry zostało wybranych 14 projektów filmów dokumentalnych z Białorusi, Ukrainy, Mołdawii, Gruzji, Armenii i Azerbejdżanu, które zaprezentowane były publicznie gronu międzynarodowych decision makers, składającemu się z uznanych producentów, funduszy i instytucji filmowych, stacji TV, programerów festiwali filmowych, dystrybutorów i agentów sprzedaży. Po prezentacjach uczestnicy mieli szansę na spotkania w formule one-on-one. 

Partnerami KFF Industry 2022 są: Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego, Stowarzyszenie Producentów Polskiej Animacji, B2B Doc, APA, KIPA, Institute of Documentary Films, Sound Mind Studio, Fixafilm, Crew United Polska, Lassota Krawiec sp.j., 

Współorganizatorem jest Creative Europe Desk Polska.

Projekt zrealizowany przy wsparciu finansowym: Polskiego  Instytutu Sztuki Filmowej, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Miasta Kraków i Stowarzyszenia Filmowców Polskich.

Patroni medialni: Film & TV Camera, Polish Docs, Polish Shorts, Polish Animations, Business Doc Europe, Modern Times Review, Film New Europe.

Organizatorem i producentem KFF Industry jest Krakowska Fundacja Filmowa. Wydarzenie odbywa się podczas 62. Krakowskiego Festiwalu Filmowego.

zdjęcia: Tomasz Korczyński / KFF, Agnieszka Fiejka / KFF, Agnieszka Cynarska-Taran / KFF

Kategoria: News.

Aktualności

184 z 1103