Master Class: Jacek Petrycki

31.05, 12.00 – 13.30 PAŁAC POTOCKICH – PP 1

wstęp wolny

Podczas lekcji mistrzowskiej znakomitego operatora i reżysera filmów dokumentalnych, Jacka Petryckiego, będziemy zastanawiać się, w jaki sposób filmy dokumentalne wpływają na pejzaż kina. Laureat tegorocznego Smoka Smoków opowie o reakcjach światowych na niektóre z filmów, które współtworzył wizualnie, o roli archiwizowania materiałów, o fenomenie filmów found footage i o tym, jak techniki te przyczyniają się do kreowania autentycznych narracji w kinie dokumentalnym. Zaprezentuje również studium przypadku, analizując użycie zdjęć dokumentalnych w filmach fabularnych na przykładzie “Człowieka z marmuru” Andrzeja Wajdy oraz “Czarnego czwartku” Antoniego Krauze.

Czarno-biała fotografia przedstawiająca Jacka Petryckiego
Jacek_Petrycki_fot_D.Raczynski

Jacek Petrycki

Jacek Petrycki urodzony w 1948 w Poznaniu. Absolwent Szkoły Filmowej w Łodzi. Ceniony polski operator i reżyser filmów  dokumentalnych. Autor zdjęć do wielu głośnych filmów fabularnych i dokumentalnych, m.in. “89 mm od Europy”, “Wizyta”, “Ćwiczenia warsztatowe” Marcela Łozińskiego, “Pierwszej miłości”, “Gadających głów” czy “Amatora” Krzysztofa Kieślowskiego oraz “Gorączki” “Kobiety samotnej” Agnieszki Holland. Od 1987 roku współpracownik brytyjskiej telewizji Channel 4 oraz BBC.

Laureat m.in. nagrody BAFTA za “Zdradzonych” Clive’a Gordona, Złotej Żaby za “Boisko bezdomnych” Kasi Adamik, czy kilku wyróżnień na Krakowskim Festiwalu Filmowym. Nominowany do Europejskiej Nagrody Filmowej za “Podróż ku słońcu” Yeşima Ustaoğlu.

Petrycki jest realistą, który ma niezwykły talent do wydobywania poezji z codzienności. Zarówno w filmach dokumentalnych, jak i fabularnych fotografuje dokumentalnie. Nie boi się trudnych tematów, w jednym z wywiadów przyznał, że w dokumencie czasem trzeba powiedzieć rzeczy straszne i jeśli to czemuś służy, nie można tego unikać. To twórca, który w ciągu swojej kariery nie tylko doskonalił swoje umiejętności w dziedzinie operatorskiej, ale także przyczynił się do promocji polskiego kina dokumentalnego na arenie międzynarodowej. Jego pasja do kina i wyjątkowe spojrzenie na świat sprawiają, że jest cenionym operatorem oraz wybitnym pedagogiem.