Już po raz siódmy Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego wraz z Krakowskim Festiwalem Filmowym ogłaszają nabór na DOC LAB POLAND – największy program dla profesjonalnych twórców filmów dokumentalnych w Polsce. Aplikacje przyjmowane są na dwa odrębne komponenty: DOC LAB START dla projektów w developmencie lub DOC LAB GO! dla filmów w montażu. Można je składać do 15 stycznia 2021 roku. Regulamin i formularz zgłoszeniowy znajdują się na www.doclab.pl
DOC LAB POLAND to największy w Polsce program dla dokumentalistów, organizowany od 2015 roku przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego. Na etapie konsultacji eksperci i uczestnicy są równorzędnymi partnerami, prowadzą dyskusje i wspólnie zastanawiają się nad najlepszymi rozwiązaniami dla filmów. Warsztaty obejmują: konsultacje reżyserskie i montażowe, pracę nad trailerami i materiałami promocyjnymi, trening prezentacji projektów, konsultacje z agentami sprzedaży, rozwijanie budżetów i planów finansowania. Zwieńczeniem warsztatów i konsultacji jest publiczny pitching projektów na KFF Industry podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego oraz indywidualne rozmowy z koproducentami, przedstawicielami telewizji, agentami sprzedaży, selekcjonerami festiwali.
Podczas dotychczasowych sześciu edycji, przez program przewinęli się twórcy wielu głośnych i wielokrotnie nagradzanych dokumentów ostatnich lat: Maciej Cuske, Michał Bielawski, Tomasz Wolski, Piotr Stasik, Eliza Kubarska czy Agnieszka Zwiefka. Wierzę, że w przypadku ich filmów, jak i wielu innych, uczestnictwo w DOC LAB POLAND było cegiełką dołożoną do ich sukcesów. Dbamy o to, aby udział w programie dawał dokumentalistom możliwość pogłębionej dyskusji o ich pomysłach i zrealizowanych materiałach, dostarczał im kontaktów z partnerami, wiedzy i przestrzeni do międzynarodowej prezentacji kręconych przez nich dokumentów oraz pomagał zaistnieć im na świecie. Stawiamy na filmy autorskie, posiadające międzynarodowy potencjał. Jednocześnie nie zamykamy się na żaden temat. Chcemy naszym wsparciem współtworzyć obraz polskiego dokumentu jako różnorodnego, oryginalnego, na wysokim poziomie artystycznym – mówi Adam Ślesicki, współpomysłodawca i dyrektor DOC LAB POLAND.
Na DOC LAB POLAND 2021 mogą zgłosić się filmowcy-dokumentaliści (reżyserzy i producenci) mający już za sobą pierwsze zrealizowane produkcje. W zależności od zaawansowania projektu twórcy mogą aplikować na wybrany komponent programu DOC LAB POLAND:
DOC LAB START – dla projektów filmowych w fazie developmentu lub wczesnych zdjęć. Udział biorą: reżyser i producent. Projekty pełno- lub średniometrażowe, nie krótsze niż 50 min. W ramach komponentu DOC LAB START twórcy mają możliwość konsultacji merytorycznej projektu pod kątem rozwoju tematu i dramaturgii, wyboru bohaterów i sposobu narracji; pracy nad budżetem i planem finansowania, opracowania koncepcji prezentacji projektu, poszukiwania partnerów do produkcji i finansowania. W skład warsztatów wchodzą trzy intensywne sesje: początek kwietnia, przełom maja i czerwca (w ramach KFF Industry) i połowa października oraz udział w pitchingu DOCS TO START na 61.Krakowskim Festiwalu Filmowym po którym istnieje możliwość odbycia indywidualnych spotkań z ekspertami, potencjalnymi koproducentami, funduszami filmowymi, przedstawicielami telewizji i zagranicznych marketów koprodukcyjnych (Amsterdam, Lipsk, Jihlava, Sheffield i inne).
DOC LAB GO – dla filmów w fazie montażu. Udział biorą: reżyser i producent, a w pierwszej i ostatniej sesji ewentualnie także montażysta. Projekty pełno- lub średniometrażowe. Udział zakłada konsultacje wersji montażowych z wybitnymi montażystami i reżyserami; opracowanie strategii komunikacji, promocji i dystrybucji filmu, przygotowanie pakietów promocyjnych, konsultacje z dystrybutorami i agentami sprzedaży. Opracowanie strategii festiwalowych. W skład warsztatów wchodzą trzy intensywne sesje: pierwsza połowa kwietnia, przełom maja i czerwca (w ramach KFF Industry) i połowa października. Pitching DOCS TO GO! na 61. Krakowskim Festiwalu Filmowym umożliwia indywidualne spotkania z selekcjonerami najważniejszych światowych festiwali (IDFA, DOK Leipzig, Hot Docs, Berlinale, Visions du Reel), dystrybutorami, agentami sprzedaży (Autlook Film Sales, Deckert Distribution, Wide House, First Hand Films, Doc Alliance Films), redaktorami zamawiającymi – poszukiwanie partnerów dystrybucyjnych.
Opłata za udział w całym programie wynosi 1500 zł + VAT za projekt (uczestnictwo do dwóch osób, płatne po zaakceptowaniu projektu). Opłata za aplikowanie to 50 zł. Szczegóły, regulamin formularz zgłoszeniowy znajdują się na www.doclab.pl
Zgłoszenia przyjmujemy jedynie za pośrednictwem formularza on-line na www.doclab.pl w zakładce „formularz” od 10 grudnia 2020 do 15 stycznia 2021 roku, do godz. 23:59.
Podczas dotychczasowych 6. edycji DOC LAB POLAND uczestnicy programu mieli okazję konsultować swoje projekty z takimi ekspertami, jak uznani polscy dokumentaliści: Lidia Duda, Wojciech Staroń, Jacek Bławut, Paweł Łoziński; międzynarodowi eksperci rynku kina dokumentalnego m.in. Lise Lense-Møller – producentka i dyrektor zarządzający Magic Hour Films, Peter Jäger – szef AUTLOOK Filmsales GmbH, Brigid O’Shea – szefowa DOK Industry, Paul Pauwels – producent Congoo BVBA i były dyrektor EDN European Documentary Network, Leena Pasanen, szefowa Biografilm Festival Bologna oraz była szefowa DOK Leipzig, Rada Šešić, selekcjonerka festiwalowi IDFA Amsterdam oraz Sarajevo FF, Adriek van Nieuwenhuijzen, szefowa IDFA Forum, szefowa produkcji dokumentalnej HBO Europe Hanka Kastelicova, producentka Anna Wydra, specjalistka ds. promocji HBO Agnieszka Niburska, agentka sprzedaży Aleksandra Derewienko i wielu innych.
Autorzy najlepszych projektów mają również szansę na nagrody w postaci grantów finansowych, bonów na usługi postprodukcyjne oraz zaproszenia na najważniejsze europejskie markety koprodukcyjne. W 2020 roku organizatorzy programu wraz z jego partnerami przyznali nagrody o łącznej wartości 70 000 zł. Znalazły się wśród nich m.in. nagroda HBO Award w wysokości 10 000 PLN, 2 nagrody ColorOffOn – bony na usługi postprodukcyjne o wartości 25 000 PLN każdy, zaproszenie na market koprodukcyjny do Lipska od DOK Leipzig, czy zaproszenie na pitching od FIPA DOC Festival International Documentaire.