Rusza nabór projektów filmów dokumentalnych na DOC LAB POLAND. Udział w programie obejmuje dwie sesje warsztatowo-konsultacyjne i zakończy się publicznymi prezentacjami projektów podczas KFF Industry na 63. Krakowskim Festiwalu Filmowym. Zgłoszenia można nadsyłać do 15 lutego.
Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego wraz z Krakowskim Festiwalem Filmowym ogłaszają nabór na 9. edycję DOC LAB POLAND – największego w Polsce programu dla profesjonalnych twórców filmów dokumentalnych. Aplikacje przyjmowane są na dwa odrębne komponenty: DOC LAB START dla projektów w developmencie lub DOC LAB GO dla filmów w montażu.
DOC LAB POLAND to największy w Polsce program dla dokumentalistów, organizowany od 2015 roku przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego. W związku z niewystarczającym finansowaniem ze środków publicznych w 2023, skróceniu ulegnie pierwsza sesja, a program obejmie przede wszystkim publiczne pitchingi projektów na KFF Industry podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego oraz indywidualne rozmowy z koproducentami, przedstawicielami telewizji, agentami sprzedaży, selekcjonerami festiwali – co roku odbywa się ich ok. 350. Wcześniej w kwietniu, w Warszawie uczestnicy programu odbędą konsultacje z organizatorami programu, by jak najlepiej przygotować się do sesji krakowskiej. Sam pitching zostanie poprzedzony intensywnymi warsztatami prowadzonymi przez najlepszych europejskich ekspertów – w poprzednich latach byli to np. szefowa IDFA Forum Adriek van Nieuwenhuijzen, szefowa festiwalu DOK Leipzig Leena Pasanen, wieloletni dyrektor EDN Paul Pauwels.
Podczas dotychczasowych ośmiu edycji, przez z programu skorzystali twórcy wielu głośnych i wielokrotnie nagradzanych dokumentów ostatnich lat m.in. Maciej Cuske, Michał Bielawski, Tomasz Wolski, Małgorzata Goliszewska, Piotr Stasik, Eliza Kubarska, Paweł Chorzępa, Piotr Bernaś, Agnieszka Zwiefka czy Łukasz Kowalski.
Stawiamy na filmy autorskie, posiadające międzynarodowy potencjał, starając się dołożyć cegiełkę do ich rozwoju i powstania. Dbamy o to, żeby udział w programie dawał uczestnikom możliwość kompleksowego rozwoju ich pomysłów. Odbywa się to w przestrzeni partnerskiej dyskusji, w towarzystwie największych ekspertów od kina dokumentalnego z Polski i zagranicy. Chcemy współtworzyć pejzaż polskiego kina dokumentalnego jako różnorodnego, ciekawego formalnie, na wysokim poziomie artystycznym – mówi Adam Ślesicki, pomysłodawca i dyrektor DOC LAB POLAND.
W zależności od zaawansowania projektu, twórcy mogą aplikować się na wybrany komponent programu DOC LAB POLAND:
DOC LAB START – dla projektów filmowych w fazie developmentu lub wczesnych zdjęć. Udział biorą: reżyser i producent. Projekty pełno- lub średniometrażowe, nie krótsze niż 50 min. Po intensywnym trzydniowym treningu uczestnicy prezentują swoje projekty podczas pitchingu DOCS TO START na 63. Krakowskim Festiwalu Filmowym, po którym odbywają szereg indywidualnych spotkań z ekspertami, potencjalnymi koproducentami, funduszami filmowymi, przedstawicielami telewizji i zagranicznych marketów koprodukcyjnych (Amsterdam, Lipsk, Jihlava, Sheffield i inne).
DOC LAB GO – dla filmów w fazie montażu. Udział biorą: reżyser i producent. Projekty pełno- lub średniometrażowe. Pitching DOCS TO GO na 63. Krakowskim Festiwalu Filmowym umożliwia indywidualne spotkania z selekcjonerami najważniejszych światowych festiwali (IDFA, DOK Leipzig, Hot Docs, Berlinale, Visions du Reel), oraz poszukiwanie partnerów dystrybucyjnych – spotkania z dystrybutorami, agentami sprzedaży (Autlook Film Sales, Deckert Distribution, Wide House, First Hand Films, Doc Alliance Films i inne).
W związku z ograniczonym w 2023 roku finansowaniem ze środków publicznych opłata za udział w całym programie wynosi 1500 zł + VAT za projekt (uczestnictwo do dwóch osób, płatne po zaakceptowaniu projektu). Opłata za aplikowanie to 80 zł brutto (przy dokonywaniu wpłaty koniecznie należy zatytułować przelew: „Wpłata na cele statutowe Fundacji” ). Szczegóły, regulamin i formularz zgłoszeniowy znajdują się na www.doclab.pl.
Zgłoszenia przyjmujemy jedynie za pośrednictwem formularza on-line na www.doclab.pl w zakładce „formularz” od 18 stycznia do 15 lutego 2023 roku, do godz. 23:59.
Polskie kino dokumentalne od kilkunastu lat przeżywa renesans. Staramy się pomóc utrzymać ten dobry trend. Wspieramy przede wszystkim debiutantów – zarówno reżyserów, jak i producentów – ale bardziej doświadczeni filmowcy też chętnie korzystają z okazji, które daje DOC LAB POLAND. Dzięki programowi oraz dzięki naszej współpracy z Krakowskim Festiwalem Filmowym, skraca się dystans między polskimi dokumentalistami, a światowym rynkiem filmowym – mówi Katarzyna Ślesicka, pomysłodawczyni i dyrektorka DOC LAB POLAND.
Podczas dotychczasowych 8. edycji DOC LAB POLAND uczestnicy programu mieli okazję konsultować swoje projekty z takimi ekspertami, jak uznani polscy dokumentaliści: Lidia Duda, Jacek Bławut, Paweł Łoziński, Bartek Konopka, Wojciech Staroń, producenci: Anna Wydra, Mariusz Włodarski; międzynarodowi eksperci rynku kina dokumentalnego m.in. Lise Lense-Møller – producentka i dyrektor zarządzający Magic Hour Films, Peter Jäger – założyciel AUTLOOK Filmsales GmbH, Nadja Tennstedt –szefowa DOK Leipzig Industry, Paul Pauwels – producent Congoo BVBA i wieloletni dyrektor European Documentary Network, Leena Pasanen, była szefowa Biografilm Festival Bologna oraz DOK Leipzig, Rada Šešić, selekcjonerka festiwalowi IDFA Amsterdam oraz Sarajevo FF, Adriek van Nieuwenhuijzen, szefowa IDFA Forum, szefowa produkcji dokumentalnej HBO Europe Hanka Kastelicova i wielu innych.
Autorzy najlepszych projektów co roku otrzymują nagrody finansowe i rzeczowe – w postaci bonów na usługi postprodukcyjne oraz zaproszenia na najważniejsze europejskie markety koprodukcyjne. W 2022 roku organizatorzy i partnerzy programu przyznali nagrody o łącznej wartości 150 000 zł. Znalazły się wśród nich m.in. Nagroda HBO MAX Award w wysokości 10 000 PLN, trzy Nagrody ORKA – każda po 20 000 PLN, Nagroda SMAKJAM – usługa postprodukcji obrazu o wartości 25 000 PLN, Nagroda CAFE OLE – postprodukcja dźwięku o wartości 10 000 PLN, Nagroda MX35 – usługa wynajmu sprzętu filmowego o wartości 10 000 PLN, zaproszenia na DOK Leipzig Co-Pro Meetings, czy zaproszenia na East Doc Platform.
DOC LAB POLAND jest organizowany przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego we współpracy z Krakowskim Festiwalem Filmowym. Kierują nim Adam Ślesicki i Katarzyna Ślesicka. DOC LAB POLAND odbywa się od 2015 roku i jest programem wszechstronnego rozwoju projektów dokumentalnych w atmosferze partnerskiej dyskusji, skierowanym do producentów i reżyserów. Efektem dotychczasowych siedmiu zakończonych edycji jest ponad 190 rozwijanych lub pitchowanych projektów, z których powstało już ok. 80 filmów zdobywających laury na całym świecie. Wśród projektów, które uczestniczyły w minionych edycjach DOC LAB POLAND są m.in. „Lombard”, (Grand Prix na Docs Against Gravity), „Spacer z aniołami” Tomasza Wysokińskiego (Złoty Lajkonik na 61. KFF ), „Zwyczajny kraj” Tomasza Wolskiego (Złoty Lajkonik na 60. KFF, nagroda Jury Clinique de Genolier na Vision du Reel), „Wieloryb z Lorino” Macieja Cuske (m.in. Srebrny Lajkonik na 60. KFF), „Ściana cieni” Elizy Kubarskiej (premiera na Hot Docs Canadian International Documentary Festival), „Miłość bezwarunkowa” Rafała Łysaka (Złoty Lajkonik na 58. KFF), „Najbrzydszy samochód świata” Grzegorza Szczepaniaka (Złoty Lajkonik na 57. KFF), „Książę i Dybuk” Elwiry Niewiery i Piotra Rosołowskiego (Nagroda dla Najlepszego Dokumentu na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji). Fundacja jest także organizatorem jedynego w Polsce międzynarodowego Marketu Koprodukcyjnego CEDOC MARKET na KFF (co roku ponad 30 uczestniczących producentów i ok. 400 spotkań), a także DOC DEVELOPMENT, programu intensywnego rozwoju projektów dokumentalnych na wczesnym etapie i IMPAKT – programu intensywnego rozwoju zawodowego producentów filmowych i współpracujących z nimi twórców.
Partnerem strategicznym DOC LAB POLAND jest Krakowski Festiwal Filmowy. Zagranicznymi partnerami są: DOK Leipzig, IDFA, Institute of Documentary Film Institute z Pragi. Polskimi partnerami są: CANAL+, Mazowiecki Instytut Kultury, Mazovia Warsaw Film Commission, Krakowskie Biuro Festiwalowe, Krakow Film Commission, Smakjam, Orka, Fixafilm, MX35, Cafe Ole, Warszawski Festiwal Filmowy, American Film Festival. Program został dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.