Zakończyła się selekcja projektów z całego świata zgłoszonych na CEDOC Market oraz uczestników programu DOC LAB POLAND. Projekty biorące udział w warsztatach zaprezentowane będą na pitchingach Docs to Go i Docs to Start. Tegoroczna dziesiąta jubileuszowa odsłona obu wydarzeń organizowanych we współpracy z KFF Industry podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego odbywa się ponownie pod hasłem DOC LAB POLAND & UKRAINE.
22 projekty zakwalifikowały się do jubileuszowej 10. edycji DOC LAB POLAND, największego w Polsce programu skierowanego do dokumentalistów. Wśród filmów na etapie rozwoju lub montażu, które wezmą udział w II sesji warsztatowej z międzynarodowymi ekspertami w Krakowie, są nowe projekty uznanych i nagradzanych twórców, m.in. Michał Bielawski, Maciej Kubicki czy Paweł Chorzępa.
DOC LAB POLAND jest organizowany przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego we współpracy z Krakowskim Festiwalem Filmowym i KFF Industry. DOC LAB POLAND odbywa się od 2015 roku i jest programem wszechstronnego rozwoju projektów dokumentalnych w atmosferze partnerskiej dyskusji, skierowanym do producentów i reżyserów. Efektem dotychczasowych ośmiu zakończonych edycji jest ponad 190 rozwijanych i prezentowanych projektów, z których powstało już około 80 filmów zdobywających laury na całym świecie.
Uczestnicy programu rozwijają swoje projekty w ramach komponentu właściwego dla etapu, na którym jest ich projekt. Reżyserzy i producenci zakwalifikowani do komponentu Start pracują nad filmami w fazie developmentu lub wczesnych zdjęć, zaś uczestnicy komponentu Go rozwijają filmy będące w fazie montażu. Tutorami tegorocznej edycji są wybitni międzynarodowi specjaliści z dokumentalnej branży filmowej: Rada Šešić – selekcjonerka Sarajevo FF i szefowa Docu Rough Cut Boutique, Peter Jaeger – założyciel jednej z największych na świecie agencji sprzedaży dokumentów Autlook Filmsales oraz firmy konsultingowej Jaeger Creative, Adriek van Nieuwenhuiyzen – szefowa IDFA Industry, Guevara Namer – kuratorka DOK Co Pro Market podczas DOK Leipzig i Ove Rishoj Jensen – przez lata związany z EDN, obecnie szef FIPA Industry Forum i własnej firmy konsultingowej Paradiddle Pictures.
Autorzy projektów biorących udział w warsztatach będą mieli okazję zaprezentować się przed przedstawicielami branży filmowej podczas dwóch pitchingów Docs to Start i Docs to Go w ramach KFF Industry, organizowanego podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego. W gronie ekspertów znaleźli się przestawiciele największych festiwali filmowych – m.in. IDFA (Holandia), FIPADOC (Francja), CPH:DOX (Dania), Doclisboa (Portugalia), Documentary Edge (Nowa Zelandia), RIDM (Kanada), Hong Kong IFF, Docs Barcelona (Hiszpania) Ji.hlava International Documentary FF (Czechy), Sundance FF (USA) czy Visions du Reel (Szwajcaria) i agencji sprzedaży, m.in. Cat’n’Docs (Francja), Cinephil (Izrael), Movies for Festivals (Hiszpania), Syndicado (Kanada), 3Boxmedia International Sales (Niemcy), Fortissimo Films (Holandia), Film Delights (Austria) czy New Docs (Niemcy).
Reżyserzy i producenci najlepszych projektów mają również szansę na nagrody w postaci grantów finansowych, bonów na usługi postprodukcyjne oraz zaproszeń na najważniejsze europejskie markety koprodukcyjne. Wśród tegorocznych fundatorów nagród znaleźli się: Canal+, Wytwórnia Filmów Fabularnych we Wrocławiu, FINA, Fixafilm, MX35, Multilab – Krakowski Park Technologiczny, DOK Leipzig, IDFA, Institute of Documentary Film, FIPADOC i Polish Docs PRO.
PROJEKTY DOCS TO GO 2024:
Arek.Mama.Panorama, reż. Mikołaj Janik, prod. Andrzej Pałka, Wonderer Andrzej Pałka
Cambodjana, reż. Michał J. Owerczuk, Agata Modzelewska, Imagine Media
Dos Mundos, reż. Jarosław Migoń, prod. Marcin Pietuch, Marcin Pietuch Fabryka Dekoracji,
Dziecko z pyłu, reż. Weronika Mliczewska, prod. Weronika Mliczewska, Hanna Drewek, Ya Man Studio
How to play a war, reż. Anna Chasova , prod. Tetiana Pavliuk, View Lab, (Ukraina)Isabella, reż. Joanna Janikowska, prod. Anna Gawlita, Marta Szymanowska, Kijora Film
Na swoich zasadach, reż. Tadeusz Chudy, prod. Marta Wierzbicka, Smart Films Marta Wierzbicka
The World is (not) a Mine, reż. Natalia Koniarz, prod. Maciej Kubicki, Telemark
Women occupied, reż. Tetiana Hanzha, Zoia Volk, prod. Oksana Ivantsiv, Zoia Volk, (Ukraina)
Wściekła kura, czyli bajka o Podlasiu, reż. Joanna Deja, prod. Justyna Kluczewska, Maciej Ostatek, Raban
PROJEKTY DOCS TO START 2024:
En garde, reż. Mateusz Wajda, prod. Paweł Ziemilski, MX35 Wajda Ziemilski
Entr’actes, reż. Yuriy Shylov, prod. Olha Tuharinova – Alarm Productions, (Ukraina)
Ghetto Classics, reż. Katia Priwiezeciew, prod. Katia Priwiezeciew, Maciej Maciantowicz, Dynamo film
Jak twój ojciec, reż. Olga Taraszka, Damian Daniłowicz, prod: Damian Daniłowicz, Olga Taraszka
Jak zostałam porywaczką, reż. Andrew Carter, prod. Aleksandra Szczęsna, Hasko Film
Kalijuga, reż. Tomasz Wysokiński, prod. Piotr Kobus, Mańana
My Dear Vira, reż. Maryna Brodovska, Olga Chernykh, prod. Nataliia Sukach, Olga Chernykh, Cosmos Agency, (Ukraina)
Step into the Comfort Zone, reż. Yuriy Dvizon, prod. Olesya Lukyanenko, Bulava Production, (Ukraina)
Szymon, reż. Stefan Łazarski, prod. Agnieszka Skalska, Blue Onion Agnieszka Skalska
Teoria przetrwania, reż. Paweł Chorzępa, prod. Joanna Chorzępa, Bees Film House
Tren, reż. Michał Bielawski, prod. Maciej Kubicki, Telemark
Walc ze studni, reż. Tymon Nogalski, prod. Sławomir Richert, Katarzyna Tymusz, Warsaw Production Team
CEDOC – Central European Documentary Co-Production Market, jedyny w Polsce dokumentalny market koprodukcyjny dla producentów, którzy poszukują partnerów z Europy i ze świata, ma na celu umożliwienie producentom dokumentalnym nawiązania kontaktów z partnerami w innych krajach, z którymi lub dzięki którym będą mogli zrealizować swoje filmy. W tym roku wydarzenie odbędzie się po raz dziesiąty i będzie to jego jubileuszowa odsłona.
Tegoroczny CEDOC MARKET będzie gościć 35 projektów dokumentalnych oraz 10 producentów-ekspertów. Do dokumentów zgłoszonych m.in. z Polski, Niemiec, Izraela, Włoch, Francji, Czech, Słowacji, Niemiec, Azerbejdżanu czy UK dołączyły projekty z Rumunii (w ramach festiwalowego Fokusu na Rumunię). Wśród ekspertów znajdą się zarówno doświadczeni producenci – m.in. Alex Tondowski, Natalia Imaz, Christian Popp, Outi Rousu, Ümit Uludağ, Monica Lăzurean-Gorgan, Irina Malcea Candeajak, a także przedstawiciele marketów, funduszy filmowych i nadawców, m.in. Women Make Movies (USA), P.O.V. (USA), THE WHY Foundation (Dania), ZDF (Niemcy), HBO Max /Warner Bros (Czechy), TVN Discovery (Polska), Canal + (Polska), Czech TV (Czechy), Current Time TV (Czechy), East Doc Platfrom / East Silver (Czechy), Documentary Campus (Czechy), DOK Incubator (Niemcy), AGORA Doc Thessaloniki (Grecja) czy Docs Barcelona Industry (Hiszpania).
LISTA PROJEKTÓW CEDOC MARKET 2024:
Abortion In The Holy Land, reż. Efrat Shalom Danon, prod. Osnat Trabelsi – Trabelsi Productions, Izrael
Bay Okan, reż. Mumin Baris, prod. Bay Okan, K. Onur Karakus – Nikaia Films, Layla Film, Turcja
Children of The Unknown: Breaking the Silence, reż. Yulia Vishnevets, prod. Eugenia Vengerova – Finist.doc, Gruzja
Comfort Limit, reż. Alexander Koridze, prod. Alexander Koridze – Spark, Gruzja The Dancing Void, reż. Madara Dišlere, prod. Dace Siatkovska – Sunday Rebel Films, Łotwa
Exodus, reż. Maciej Puczyński, prod. Maciej Puczyński – OMProductions, Polska
The Flight of Icarus (Lot Ikara), reż. Daniele P. de Plano, prod. Wojciech Karubin – Movie Mates, Polska / Włochy
The Girl On The Rope, reż. lnur Pasha, prod. Turkan Huseyn, Elnur Pasha, Zeynab Isgandarova – Chinar Film, Azerbejdżan
Glorious Utopia, reż. Marek Moucka, prod. Tomas Gic, Katarina Krnacova – Silverart, Słowacja
Go Charlie, reż. Alex Harron, prod. Ross Wilson – Ross Wilson Productions, UK / Szkocja
Goodbye Andy Brown, reż. Lars Erlend Tubaas Øymo, prod. Karianne Berge – Indie Film AS, Norwegia
How To Bury a Hole?, reż. Piotr Jasiński, prod. Radim Procházka – Kuli Film, Czechy
The Island of Freedom, reż. Haruna Honcoop, prod. Haruna Honcoop – BE WATER MY FRIEND, Czechy
The Jump into the Void, reż. Oriol Gispert, Toni Comas, prod. Marta Palacín – La Lupa Produccions, Hiszpania
K + R = , reż. Lena Kusnierikova, prod. Monika Lostakova – Super film s.r.o., Słowacja
Keepers of the Ruins, reż. Mariia Shevchenko, prod. Ella Shtyka – Indie Media Polis, Ukraina
Kopa – the Napoleon of Football (Kopa – Napoleon Footbolu), reż. Iwo Kardel, prod. Paweł Nowacki – MEDIA PAWEŁ NOWACKI, Polska
The Last Rebels, reż. Martina Scalini, prod. Gianluca De Angelis – Tekla Films, Włochy
Leave Easy Come Back Safe, reż. Sasha Kulak, Masha Maroz, prod. Julia Shaginurova – Einbahnstraße Productions, Niemcy
Left Behind, reż. Nasib Farah, prod. Maria Robstad Nielsen – Emjay Productions, Dania
Lessons of Chemistry, reż. Magda Grudniewska, prod. Magda Grudniewska, Egor Efimov, Polska
Little Village, reż. Komeil Soheili, prod. Masoud Soheili, Jooyoung Kim – Yooran film, Korea Południowa
Maiden Ukraine, reż. Taisiia Kutuzova, prod. Alona Savchuk – Crimean Waves, Ukraina
Missing in Action, reż. Kateryna Holovko, Marharyta Melnychuk, prod. Aliona Kachkan, Oleksandr Popudrenko, Eugene Rachkovsky – TABOR, Ukraina
Motherland, reż. Anna-My Novotny, Tomas Stark, prod. Gustav Ahlgren, Weronika Mliczewska – Picky Pictures AB, Szwecja
My name is Christine. Christine Granville, reż. Sylwia Rosak, prod. Maciek Ostatek, Justyna Kluczewska – Zespół Filmowy Raban sp. z o.o., Polska
One Inch Eastward, reż. Irina Maldea, prod. Brendan Culleton, Ralitsa Golemanova, Olha Symonenko – akajava films, Irlandia
Princess Warrior, reż. Ioana Turcan, prod. Cristina Badea – Adenium Film, Rumunia
She Got Game, reż. Elena Rebeca Carini, prod. Matteo Pecorara & Irina Malcea Candea – Luna Film/Small Boss, Rumunia
Stand on One’s Feet (Stanąć na nogi), reż. Piotr Domagała, prod. Karol Gnat – Magneto Media / Awake Films, Polska
Strange Bird, reż. Shakked Auerbach, prod. Dan Shadur – Shadurian Productions, Izrael
A Summer of Nothing, reż. Alina Manolache, prod. Monica Lăzurean-Gorgan, Elena Martin – FILMWAYS, Rumunia
The True Maestro, reż. Maciej Pisarek, prod. Maciej Pisarek – BING BONG, Polska
Turning Point (Punkt zwrotny), reż. Michał Szcześniak, prod. Zbigniew Domagalski, Monika Błachnio – Studio Filmowe Kalejdoskop, Polska
Wrestlers (Wrestlerzy), reż. Grzegorz Szczepaniak, prod. Marta Dużbabel – ATM GRUPA S.A., Polska
Producenci bez projektów:
Alex Tondowski – Tondowski Film (Niemcy)
Christian Popp – Tag Film (Francja)
Konrad Głąbek – Multilab (Polska)
Kristian Van der Heyden – Harald House Belgium BV (Belgia)
Natalia Imaz – Parabellum film GmbH (Niemcy)
Outi Rousu – Pystymetsä (Finlandia)
Paweł Płonka – 24MEDIA (Polska)
Rosa Garcia – 601 Producciones Audiovisuales (Hiszpania)
Ümit Uludağ – CORSO Film- und Fernsehproduktion – Roelly Winker GbR (Niemcy)
Yauchen Dziachek – USA / JETSONIX LLC (USA)
DOC LAB POLAND i CEDOC Market współorganizowane są przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego i Krakowską Fundację Filmową w ramach KFF Industry podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego.
KFF INDUSTRY 2024:
Producent: Krakowska Fundacja Filmowa
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu własnego Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych: Rozwój Sektorów Kreatywnych
Projekt zrealizowany ze wsparciem finansowym: Visegrad Fund, Stowarzyszenie Filmowców Polskich
Projekt współfinansowany ze środków Miasta Krakowa
Partnerzy: Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego, SPPA – Stowarzyszenie Producentów Polskiej Animacji, KIPA – Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych, KBF – Krakowskie Biuro Festiwalowe, Krakow Film Commission, ASP w Krakowie, DAE – Documentary Association of Europe, Instituite of Documentary Film, DOK Leipzig , Thessaloniki IDFF, Festival dei Popoli, Wytwórnia Filmów Fabularnych we Wrocławiu, Fixafilm, Sound Mind, Crew United, Lassota Krawiec , VN Lab PWSFTviT
Patroni medialni: Business Doc Europe, Modern Times Review, Film&TV Camera, Magazyn Filmowy SFP, Polish Docs, Polish Shorts, Polish Animations