21 projektów zostało zakwalifikowanych do 8. edycji DOC LAB POLAND, największego w Polsce programu skierowanego do dokumentalistów. Uczestnicy wezmą udział w dwóch sesjach warsztatowych, których finałem będzie prezentacja projektów na pitchingach podczas KFF Industry na Krakowskim Festiwalu Filmowym.
DOC LAB POLAND jest organizowany przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego we współpracy z Krakowskim Festiwalem Filmowym. Kierują nim Adam Ślesicki i Katarzyna Ślesicka. DOC LAB POLAND odbywa się od 2015 roku i jest programem wszechstronnego rozwoju projektów dokumentalnych w atmosferze partnerskiej dyskusji, skierowanym do producentów i reżyserów. Efektem dotychczasowych siedmiu zakończonych edycji jest ponad 170 rozwijanych lub pitchowanych projektów, z których powstało już blisko 70 filmów zdobywających laury na całym świecie – do tej pory jest to ponad 250 nagród i wyróżnień. Wśród projektów, które uczestniczyły w minionych edycjach DOC LAB POLAND są m.in. „Spacer z aniołami” Tomasza Wysokińskiego (Złoty Lajkonik na 61. KFF ), „Zwyczajny kraj” Tomasza Wolskiego (Złoty Lajkonik na 60. KFF, nagroda Jury Clinique de Genolier na Vision du Reel), „Wieloryb z Lorino” Macieja Cuske (m.in. Srebrny Lajkonik na 60. KFF), „Ściana cieni” Elizy Kubarskiej (premiera na Hot Docs Canadian International Documentary Festival), „Miłość bezwarunkowa” Rafała Łysaka (Złoty Lajkonik na 58. KFF), „Najbrzydszy samochód świata” Grzegorza Szczepaniaka (Złoty Lajkonik na 57. KFF), „Książę i Dybuk” Elwiry Niewiery i Piotra Rosołowskiego (Nagroda dla Najlepszego Dokumentu na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji).
Uczestnicy programu rozwijają swoje projekty w ramach komponentu właściwego etapowi na którym jest ich projekt. Reżyserzy i producenci zakwalifikowani do komponentu Start pracują nad filmami w fazie developmentu lub wczesnych zdjęć, zaś uczestnicy komponentu Go rozwijają filmy będące w fazie montażu. Projekty biorące udział w warsztatach będą mieli okazję zaprezentować się przed przedstawicielami branży filmowej podczas wydarzeń KFF Industry w ramach Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Autorzy najlepszych projektów mają również szansę na nagrody w postaci grantów finansowych, bonów na usługi postprodukcyjne oraz zaproszeń na najważniejsze europejskie markety koprodukcyjne. Fundatorami nagród są w tym roku: HBO Max, Smakjam, Orka Film, Fixafilm, Cafe Ole i MX35, a ich pula wyniesie ok. 100 000 zł.
Wśród filmów zakwalifikowanych do Doc Lab Poland znalazły się projekty uczestników innych programów rozwoju organizowanych przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego, np. rozwijane na Doc Development 2021: „Go&See” Julii Kuzki, „The Perfect Date” Małgorzaty Goliszewskiej i „Dziennik buntownika – Krystian Lupa” Sylvie Derdacki, które dzięki udziałowi w programie znalazły producenta; projekty uczestników ostatniej edycji IMPAKTU, programu dla producentów: produkcja Justyny Przybylskiej „Ta, którą kocham” w reżyserii Pawła Hejbudzkiego oraz Justyny Ziemkiewicz „W stronę słońca” (reż. Agnieszka Kokowska), który był także uczestnikiem Doc Development 2020. Z kolei „Strach z głowy” Grzegorza Brzozowskiego brał udział w zeszłej edycji IMPAKTU. W poprzednich latach w komponencie Doc Lab Poland – Start udział brały zakwalifikowane w tym roku do Go: „Gdy powieje harmattan” Edyty Wróblewskiej, „Twarze Agaty” Małgorzaty Kozery oraz „Córy węgla” Anety Nowickiej.
- PROJEKTY DOC LAB START 2022
CZUŁOŚĆ PRZEMIJANIA, reż. Mateusz Mularski , prod. Joanna Zielińska – Big Wave Films
DZIENNIK BUNTOWNIKA-KRYSTIAN LUPA, reż. Sylvie Derdacki, prod. Mikołaj Pokromski – Pokromski Studio
DZIURA W ŚCIANIE, reż. i prod. Arjun Talwar
GO&SEE, reż. Julia Kuzka , prod. Natalia Grabowska
MIREK, MACIEJ I TEN TRZECI, reż. i prod. Adela Kaczmarek
MŁODA KREW, reż. Agata Baumgart, prod. Grzegorz Pacek – Mokry Nos Psa
NA WŁASNYCH ZASADACH , reż. Tadeusz Chudy, prod. Dominika Pałka – DJ FILM Dominika Pałka
THE PERFECT DATE, reż. Małgorzata Goliszewska, prod. Agnieszka Skalska – ZPR MEDIA S.A.
POSŁUCHAJ CO CHCĘ CI POWIEDZIEĆ, reż. Małgorzata Imielska, prod. Barbara Ławska – Studio Filmowe Kalejdoskop
PUSTOSTAN, reż. Anna Piechura, Felix Mirosław Mamczur , prod. Benno Zerbst
UBEZPIECZENIE OD METEORYTÓW, reż. i prod. Natalia Śliwowska, Jorik Amit Galama
W STRONĘ SŁOŃCA , reż. Agnieszka Kokowska, prod. Justyna Ziemkiewicz, Sławomir Richert – Warsaw Production Team
- PROJEKTY DOC LAB GO 2022
ATLANTYDA, reż. Natalia Pietsch , prod. Katarzyna Kostecka – Larmo
BECZKA ŚMIERCI , reż. Paweł Tarasiewicz , prod. Paweł Tarasiewicz – Amondo Films
CÓRY WĘGLA, reż. Aneta Nowicka , prod. Jacek Kucharski – Trafik
GDY POWIEJE HARMATTAN, reż. Edyta Wróblewska , prod.Edyta Wróblewska, Marta Dużbabel, Agnieszka Rostropowicz-Rutkowska – Szymon Kudła – Inspiracje i Energia, Pinot Films
STRACH Z GŁOWY, reż. Grzegorz Brzozowski , prod. Natalia Grzegorzek – Koskino Sp. z o.o.
TA, KTÓRĄ KOCHAM, reż. Paweł Hejbudzki, prod. Justyna Przybylska, Filip Luft – Airy Movies Filip Luft
TWARZE AGATY , reż. Małgorzata Kozera , prod. Maria Krauss – Plesnar & Krauss FILMS Sp. z o.o.
ZNAKI, reż. Urszula Morga, Bartosz Mikołajczyk , prod. Stanisław Zaborowski, Daria Maślona, Jan Borowiec – Silver Frame
ZORZA, reż.:Ewa Kitlińska , prod. Katarzyna Mazurkiewicz – Stowarzyszenie Form Różnych
Jednocześnie cały czas trwa nabór projektów na powiązany z Doc Lab Poland jedyny w Polsce międzynarodowy market koprodukcyjny CEDOC MARKET (Central European Documentary Co-Production Market), który odbędzie się na Krakowskim Festiwalu Filmowym w ramach KFF Industry. Zgłoszenia można przysyłać do 10 kwietnia 2022 roku, zaś projekty zgłoszone do 31 marca 2022 roku zostaną zwolnione z opłaty selekcyjnej. Zgłoszeń można dokonać za pośrednictwem formularza na stronie www.doclab.pl
Patronami medialnymi 8. edycji Doc Lab Poland są: DAFilms, Magazyn FilmPro, Polish Docs, TVP Kultura, siłanauki.pl, cinema.pl, Magazyn Ekrany i Magazyn Filmowy SFP.
Więcej informacji na www.doclab.pl.