Kids&Youth. Kino dla młodych na 65. Krakowskim Festiwalu Filmowym

Leśne przygody i beztroskie delektowanie się smakołykami pieczonymi nad ogniskiem, ratowanie maskonurów w zapierającej dech w piersiach Islandii, tęsknota za domem, doświadczenie okrucieństwa wojny i walka o możliwość wyrażania siebie… Dorastanie to ekscytujący i zarazem niezwykle trudny okres, podczas którego na młodych ludzi czeka wiele wyzwań – także tych spowodowanych przez czynniki zewnętrzne.

W tegorocznej sekcji Kids&Youth. Kino dla młodych nastoletnia publiczność – w ramach odbywającego się podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego projektu Doc4Teens – będzie miała okazję obejrzeć aż pięć wyjątkowych filmów dokumentalnych, których twórcy i twórczynie sportretowali blaski i cienie dojrzewania. Ukazane w nich bohaterki i bohaterowie nie tylko inspirują, lecz także skłaniają do refleksji nad własną tożsamością i problemami współczesnego świata. 

W cyklu  ”Ekologia wokół” – zamiast tradycyjnych zajęć – proponujemy filmowe lekcje ekologii, wierząc w to, że to właśnie kino jest jednym z narzędzi, które wspomaga budowanie poczucia odpowiedzialności i troski za naszą planetę. W dwóch kolejnych blokach  – ”Obok nas” oraz ”Opowieści ze świata” – młodzi widzowie zapoznają się z historiami rówieśniczek wywodzących się z różnych zakątków globu, które dorastają w cieniu emigracji, konfliktów oraz społecznych napięć.Ponadto – dla nieco młodszych odbiorców – w sekcji Kids&Youth. Kino dla młodych pojawi się także się poruszający film fabularny oraz niezwykle barwna, rodzinna animacja.  

Ekologia wokół

Czy pokolenie dzieci dorastających ze smartfonem w ręku potrafi jeszcze odnaleźć coś ekscytującego w otaczającym je świecie i po prostu świetnie bawić się podczas leśnej wyprawy? Okazuje się, że tak! Sławomir Mielnik, reżyser polskiego dokumentu ”Wycieczka do lasu”, przez rok towarzyszy grupie uczniów regularnie wyjeżdżających na łono natury, z uwagą obserwując emocje i zachowania młodych ludzi postawionych w nietypowej sytuacji. Z dala od zgiełku miasta i wszechobecnych ekranów, leśne wyzwania zdają się zatrzymywać uczestników „tu i teraz”, ucząc ich budowania więzi – zarówno z pozostałymi rówieśnikami, jak i przyrodą. Las – choć tak różny od rozpikselowanej rzeczywistości Minecrafta – w filmie Mielnika staje się ekscytującą przestrzenią, dzięki której młodzi ludzie nabywają nie tylko nowych doświadczeń i umiejętności, lecz także tworzą niezapomniane chwile.  

Na jednej z islandzkich wysp swoją lekcję szacunku i troski o środowisko odrabiają także nastoletnie bohaterki ”Maskonurów” (reż. Jessica Bishopp). Birta i Selma, zamiast spędzać noce na imprezowaniu, angażują się bowiem w niezwykłą misję, jaką jest ratowanie młodych maskonurów, które – zwiedzione światłami miasta – gubią właściwą drogę. Reżyserka dokumentu w ten ekologiczny wątek subtelnie wplata także osobistą historię wspomnianych protagonistek, tworząc udaną paralelę pomiędzy życiem zwierząt a ludzi – tak jak ptaki opuszczają swe gniazda, tak i one – nie bez lęku o przyszłość – stają u progu dorosłości.

Obok nas

Dorastanie staje się niewątpliwie o wiele bardziej dotkliwe, gdy okres beztroskiego dzieciństwa zostaje brutalnie przerwany konfliktem zbrojnym. Dwunastoletnia Zlata – tytułowa bohaterka dokumentu Mattiasa Bavré – próbuje odnaleźć się w Belgii po ucieczce z ogarniętej wojną Ukrainy. W nowej rzeczywistości dziewczynce towarzyszy mama i młodszy brat, ale sen z powiek spędza jej troska o ukochanego ojca, który pozostał, by walczyć za ojczyznę. Codzienne zmagania z tęsknotą i niepewnością splatają się tutaj z procesem dojrzewania, tworząc czułą opowieść o sile dziecka, które – pomimo krążącego widma wojny i wyrwaniu z dobrze znanego otoczenia – wciąż poszukuje siebie.

Opowieści ze świata

Wątek eksplorowania i wyrażania własnej tożsamości przez dziecko jest również bliski reżyserce filmu ”Fatmé”. W tym dokumencie Diala Al Hindaoui kreśli portret syryjskiej jedenastoletniej dziewczynki, która mieszka z rodziną w rozstawionym przy wiejskiej drodze namiocie uchodźczym. W świecie pełnym zasad i oczekiwań społecznych wobec kobiet, tytułowa Fatmé – energiczna, uparta, zadziorna – jest małą buntowniczką. Jej rozczochrane włosy, zabrudzone ubrania i zamiłowanie do bójek bynajmniej nie mieszczą się w stereotypowym obrazie dziewczynki, co budzi kontrowersje wśród otaczającej ją społeczności. Diala Al Hindaoui, sama mająca doświadczenie uchodźcze, z wyjątkową empatią i wrażliwością podąża za Fatmé, tworząc krótki, ale sugestywny obraz dzieciństwa przeżywanego na marginesie społeczeństwa. To film, który nie tylko rejestruje surową rzeczywistość, lecz także stawia pytania o płeć, tożsamość i dziecięcą niezależność. Intymna obserwacja przeradza się tu w poruszającą refleksję nad siłą, którą można odnaleźć nawet w najbardziej nieprzyjaznych warunkach.

Czy wiedzieliście, że we współczesnym świecie istnieje takie miejsce, w którym każdy odgłos wydawany przez kobiety w przestrzeni publicznej – od stukotu obcasów po tworzoną przez nie muzykę – jest traktowany jako podlegający surowej karze akt nieposłuszeństwa? Dokument ”Ostatnia pieśń z Kabulu” w reżyserii Kevina Macdonalda i Ruhi Hamid przybliża poruszającą historię członkiń pierwszej żeńskiej orkiestry w Afganistanie – założonego w 2015 roku zespołu Zohra. W centrum opowieści znajduje się Marzia, młoda dziewczyna pochodząca z bardzo ubogiej rodziny, która dzięki muzyce odkrywa swoje powołanie. Gdy w 2021 roku władzę w kraju przejmują Talibowie, a muzyka staje się zakazana, artystki zmuszone są do ucieczki z kraju. Nowe życie przynosi nie tylko wolność, ale i szereg wyzwań – poczucie wyobcowania, bolesną tęsknotę za bliskimi i serię uprzedzeń. Marzia i jej koleżanki, mimo osobistych traum, spróbują jednak na nowo odnaleźć w muzyce uzdrawiającą moc. ”Ostatnia pieśń z Kabulu” to opowieść o determinacji młodych kobiet, które – nawet w obliczu zagrożenia i wygnania – nie rezygnują z marzeń.

Wielka siła małego człowieka

Z (super)bohaterką, która – podobnie jak dziewczynki we wszystkich przytoczonych powyżej historiach – dzielnie stawia czoła przeciwnościom losu, krakowska publiczność spotka się także w fabularnym ”Supa Modo”. Wzruszający i wielokrotnie nagradzany pełnometrażowy debiut Likariona Wainainy, uhonorowany Kryształowym Niedźwiedziem na Berlinalach, w niezwykle taktowny sposób podejmuje temat śmiertelnej choroby dziecka, konfrontując ją z potrzebą nadziei, zabawy i siły, jaką daje fantazja. Serce Jo bije bowiem w rytmie superbohaterskich opowieści, a wyobraźnia pozwala jej przesuwać przedmioty, zatrzymywać czas i naprawiać świat – dokładnie tak, jak robią to postaci z ulubionych filmów. ”Supa Modo” to hołd dla dziecięcej odwagi i pochwała potęgi przyjaźni, której magia rozświetla mrok w najtrudniejszych momentach.

Do tej ostatniej supermocy, jaką jest tworzenie bezinteresownych, wspierających relacji, ostatecznie dojrzewa także Kun – bohater animacji ”Mirai”, w której twórca, Mamoru Hosoda, z niezwykłą przenikliwością portretuje rozpiętość emocji, jakie władają umysłem kilkuletniego chłopca. Niemożność poradzenia sobie z zazdrością związaną z pojawieniem się w domu nowonarodzonej siostry, zagubienie, potrzeba miłości, stają się punktem wyjścia do podróży w czasie, pomagając Kunowi lepiej zrozumieć zarówno członków rodziny, jak i samego siebie.

 Filmy w sekcji Kids&Youth. Kino młodych:

  • Fatmé, reż. Diala Al Hindaoui, Francja, 15’, 2023
  • Maskonury / Puffling, reż. Jessica Bishopp, Wielka Brytania, 20’, 2023
  • Mirai, reż. Mamoru Hosoda, Japonia, 100’, 2018
  • Ostatnia pieśń z Kabulu / Last Song from Kabul, reż. Kevin Macdonald, Ruhi Hamid, Niemcy, Portugalia, Wielka Brytania, Katar, Afganistan, 34’, 2023
  • Supa Modo, reż. Likarion Wainaina, Kenia, Niemcy, 75’, 2018
  • Wycieczka do lasu / Trip to the forest, reż. Sławomir Mielnik, 61’, 2023
  • Zlata, reż. Mattias Bavré, Belgia, 51’, 2023

Wstęp na projekcje jest bezpłatny. Zapisy na pokazy dla zorganizowanych grup szkolnych: [email protected]

Karnety i bilety na 65. Krakowski Festiwal Filmowy już w sprzedaży!

Krakowski Festiwal Filmowy jest na ekskluzywnej liście wydarzeń filmowych kwalifikujących do Oscara® w kategoriach krótkometrażowych (fabuła, animacja, dokument) oraz pełnometrażowego filmu dokumentalnego, a także rekomenduje do Europejskiej Nagrody Filmowej w tych samych kategoriach.

Krakowski Festiwal Filmowy organizowany jest przy wsparciu finansowym Miasta Kraków, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, Programu Kreatywna Europa MEDIA oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego. Współorganizatorem jest Stowarzyszenie Filmowców Polskich.

Współorganizatorem KFF w Barbakanie jest Narodowe Centrum Kultury w ramach programu kulturalnego polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej 2025.

65. Krakowski Festiwal Filmowy odbędzie się w kinach od 25 maja do 1 czerwca 2025 roku oraz online na KFF VOD od 30 maja do 15 czerwca 2025 roku.

Aktualności

1 z 1131