W Międzynarodowym Centrum Kultury miała miejsce konferencja „Focus on Israel”.
W Międzynarodowym Centrum Kultury miała miejsce konferencja „Focus on Israel”.
Zaproszeni goście przedstawili pokrótce sposób finansowania izraelskiej produkcji filmowej, który jest w dużym stopniu oparty na funduszu państwowym. Realizację filmów o dużych budżetach ułatwia współpraca międzynarodowa. Daje ona przede wszystkim większe możliwości pozyskania funduszy, a dodatkowo możliwość dotarcia do szerszej publiczności.
W związku z tym, że nie ma jednej instytucji zajmującej się finansowaniem koprodukcji, izraelska branża filmowa poszukuje różnych możliwości zdobycia pieniędzy. Dotychczasowe działania filmowców w tym zakresie obejmowały głównie współpracę z europejskimi i amerykańskimi stacjami telewizyjnymi. Jednak ogrom powstających projektów sprawia, że wiele z nich odpada w drodze selekcji. Wsparcia udziela również Ministerstwo Spraw Zagranicznych.
Powstałe na przestrzeni ostatnich lat firmy i instytucje specjalizujące się w koprodukcji i międzynarodowej promocji filmów stanowią kolejne źródło dofinansowania. Wśród nich jest działająca od 1999 roku Fundacja Marketingowa CoPro – instytucja założona z myślą o zagranicznej promocji dokumentalnych koprodukcji międzynarodowych. Fundacja udziela wsparcia na każdym etapie produkcji i postprodukcji prowadząc działania marketingowe m.in. wydając magazyn informacyjny. W sytuacji, gdy budżet na promocję jest znikomy, sieć promocji, jaką oferuje CoPro może być dla filmu niezwykle pomocna.
Ze względu na napięte stosunki polityczne w tym rejonie geograficznym Izrael jest praktycznie pozbawiony możliwości koprodukcyjnych ze swoimi sąsiadami. Tym bardziej tamtejsi producenci poszukują możliwości współpracy w innych krajach, co stanowi dużą szansę dla polskich filmowców.
Udział w konferencji „Focus on Israel” wzięli m.in. Riky Zaks, wicedyrektor generalna i menadżer produkcji w The New Israeli Foundation for Cinema and TV, fotografka i dziennikarka, Orna Yarmut, niezależna producentka, dyrektor CoPro – Fundacji Marketingowej dla filmu dokumentalnego, Ruth Diskin, dyrektor międzynarodowej firmy marketingowo-dystrybucyjnej Ruth Diskin Films, Philippa Kowarsky, producentka filmowa i telewizyjna, właścicielka firmy dystrybucyjno-koprodukcyjnej Cinephil, Barak Heymann, filmowiec i współwłaściciel firmy Heymann Brothers Films, IIana Tsur, dyrektor artystyczna Międzynarodowego Festiwalu Filmu Dokumentalnego DOCAVIV w Tel Avivie.
Zajrzyjcie do FOTOGALERII konferencji