W konkusie krótkometrażowym wystartuje 38 filmów.
W ślad za wynikami konkursu muzycznego i polskiego publikujemy wyniki selekcji do konkursu filmów krótkometrażowych. Wystartuje w nim 38 filmów, w tym 7 polskich.
Międzynarodowy konkurs filmów krótkometrażowy to trzon Krakowskiego Festiwalu Filmowego, odbywa się nieprzerwanie od roku 1961. Do konkursu kwalifikują się filmy o czasie trwania nieprzekraczającym 30 minut. W wyniku tegorocznej selekcji w konkursie rywalizować będzie 11 dokumentów, 12 fabuł i 15 animacji. Warto przypomnieć, że od tegorocznej edycji Festiwalu wszystkie cztery nagrody przyznawane w konkursie krótkometrażowym, a więc Złoty Smok i trzy Srebrne Smoki, znacząco skracają ścieżkę do ubiegania się o oscarowe nominacje w kategorii filmów krótkich.
Aż cztery konkursowe fabuły pochodzą z Wielkiej Brytanii, m. in. hipnotyzujący „Shallow” o polityku, któremu w dramatycznych okolicznościach przyjdzie sprawdzić w praktyce głoszone przez siebie ideały oraz utrzymany w klimacie totalitarnego science-fiction „Unorginal”, który za punkt wyjścia obiera sytuację, gdy wszystkie oryginalne historie zostały już opowiedziane, a zamknięci w industrialnych podziemiach pisarze bezowocnie próbują stworzyć coś nowego.
W dokumentalnej części konkursu pojawią się filmy eksplorujące współczesne tematy polityczne jak choćby przedstawiona za pomocą rodzinnych fotografii historia współczesnego Egiptu w „Things I Heard On Wednesday” w reżyserii Abu Bakr Shawky czy obraz ciągle przepełnionej traumą Ameryki w dziesięć lat po zamachach z 11 września w filmie „American Dreamer” Thomasa Haleya. Na antypodach tematów światowych plasują się kameralne historie – rumuńska „Maria”, której bohaterka, staruszka, która żyła pełnią życia żegna się z rodziną czy niemiecki „Mr. Siebzehnruebl”, którego 81-letni bohater to wielki pasjonat X Muzy, który utrzymuje w działaniu wiekowe kino… pornograficzne. Daleko od światowego zgiełku uciekli także Siergiej Łoźnica, zaglądając z kamerą do położonego z dala od cywilizacji rosyjskiego szpitala dla umysłowo chorych („Letter”) oraz twórcy z Kirgistanu, Artykpai Suiundukov i Moldoseit Mambetakunov, którzy w dokumencie „Nomadic” śledzą ginący świat koczowników. Polskie dokumenty krótkometrażowe w konkursie to „Matka 24h” Marcina Krawczyka o podróżującym po goszczących go rodzinach obrazie matki Boskiej Częstochowskiej oraz „Kiedy będę ptakiem” Moniki Pawluczuk, opowiadający historię kobiety z birmańskiego plemienia, która w podeszłym wieku zakłada na szyję metalowe obręcze, tylko po to, żeby zarobić na utrzymanie jako atrakcja turystyczna w Tajlandii, dokąd uciekła wraz z mężem i synami, gdy tymczasem w Birmie, gnębionej przez oddziały junty rządzącej krajem, została ich córka.
FILMY W KONKURSIE KRÓTKOMETRAŻOWYM:
- Allah jest wielki (Allah is Great), reż. Andrea Iannetta, Indie, 25’
- Piękna Belinda (Belinda Beautiful), reż. Marianne Blicher, Dania, 24’
- Dyktator (Great), reż. Andreas Henn, Niemcy, 23’
- Pokój 606 (Room 606), reż. Peter Volkart, Szwajcaria,15’
- Mielizna (Shallow), reż. Will Bridges, Wielka Brytania, 17’
- Jąkająca miłość (Stammering Love), reż. Jan Czarlewski, Szwajcaria, 20’
- The Big Leap, rez. Kristoffer Rus, Polska, 17’
- Gość (The Guest), reż. Daniel Montanarini, Wielka Brytania, 11’
- W desperacji (The Mass of Men), reż. Gabriel Gauchet, Wielka Brytania, 17’
- Sfatygowani przystojniacy (Tired of Being Handsome), reż. Léo Marchand, Anne-Laure Daffis, Francja, 30’
- Nieoryginalny (Unoriginal), reż. David Jackson, Wielka Brytania, 15’
- Zabicie ciotki (Killing Auntie), reż. Mateusz Głowacki, Polska, 30’
Animacje
- Mały staw przy Wielkim Murze (A Little Pond by the Great Wall), reż. Dmitry Geller, Rosja/Chiny, 6’
- Achill, reż. Gudrun Krebitz, Niemcy, 9’
- Ugryźć ogon (Bite of Tail), reż. Song E Kim, USA/Korea Południowa, 9’
- Być jak porucznik Columbo (Columbos), reż. Kawai + Okamura, Japonia, 9’
- Kochanie (Darling), reż. Izabela Plucińska, Niemcy/Polska, 7’
- Deux iles, reż. Éric Lambé, Francja, 6’
- Do serca Twego (To Thy Heart), reż. Ewa Borysewicz, Polska, 10’
- Jak Edmund stał się osłem (Edmond Was a Donkey), reż. Franck Dion, Kanada/Francja, 15’
- Fuga na wiolonczelę, trąbkę i pejzaż (Fugue for Cello, Trumpet and Landscape), reż. Jerzy Kucia, Polska, 17’
- Futon, reż. Yoriko Mizushiri, Japonia, 6’
- Spojrzenie (Look), reż. Justine Klaiber, Jane Mumford, Szwajcaria, 5’
- Plug&Play, reż. Michael Frei, Szwajcaria, 6’
- Koniec (The End), reż. Ülo Pikkov, Estonia, 6’
- Karmiciel larw (The Maggot Feeder), reż. Priit Tender, Estonia, 15’
- Toto, reż. Zbigniew Czapla, Polska, 12’
- Amerykański marzyciel (American Dreamer), reż. Thomas Haley, Francja, 32’
- Kiedy będę ptakiem (When I Am A Bird), reż. Monika Pawluczuk, Polska, 30’
- List (Letter), reż. Sergei Loznitsa, Rosja, 20’
- Maria, reż. Claudiu Mitcu, Rumunia, 17’
- Matka 24h (Mother 24/7), reż. Marcin Janos Krawczyk, Polska, 30’
- Kiniarz z Bawarii (Mr. Siebzehnruebl), reż. Tuna Kaptan, Niemcy, 19’
- Nomadowie (Nomadic), reż. Artykpai Suiundukov, Moldoseit Mambetakunov, Kirgistan, 26’
- Sceny sprzed (Previous Scenes), reż. Aleksandra Maciuszek, Kuba, 29’
- Święty i dziwka (Saint & Whore), reż. Anne Zohra Berrached, Niemcy, 28’
- Po godzinach (Spare Time), reż. Myriam Rachmuth, Szwajcaria, 22’
- Sprawy, o których słyszałem w środy (Things I Heard on Wednesdays), reż. Abu Bakr Shawky, Egipt, 9’