Lista filmów zakwalifikowanych do międzynarodowego konkursu krótkometrażowego.
Międzynarodowy konkurs krótkometrażowy prezentuje krótkie dokumenty, fabuły oraz animacje twórców z najdalszych zakątków świata, przez co stanowi najbardziej zróżnicowany i intrygujący zestaw konkursowy festiwalu. Nagrody przyznane w tym konkursie skracają ścieżkę do Oscara, a nagroda dla najlepszego filmu europejskiego jest równocześnie nominacją do Europejskiej Nagrody Filmowej.
Wyraźnie dominującym tematem filmów konkursowych tegorocznej edycji są bieżące wydarzenia na świecie i silne odniesienia do aktualnej sytuacji społeczno-politycznej. Zeszłoroczny laureat konkursu muzycznego Ayat Najafi w mockumencie “Nic się tu nie stało” śledzi sytuacje, nastroje i opinie po zamachu w Teheranie, który mógł się wydarzyć. “Dom”, dobrze znanego w Krakowie brytyjskiego twórcy, Daniela Mulloya, to komentarz dotyczący kryzysu migracyjnego, który w przewrotny sposób pokazuje jak krucha i iluzoryczna może być starannie wypracowana stabilizacja. Dokument “Dom niemej kobiety” (reż. Tamar Kay) jest natomiast historią rodziny żyjącej po obu stronach konfliktu palestyńsko-izraelskiego z perspektywy ośmioletniego chłopca.
Dziecięcy bohaterowie występują także w dwóch mocno korespondujących ze sobą filmach fabularnych, które dotykają problemu wpływu polityki na życie jednostki oraz szkodliwych konsekwencji nacjonalizmu i szowinizmu. W brytyjskim filmie “Patriotka” (reż. Eva Riley) i węgierskim “Tabula Rasa” (reż. Sándor Csoma) dzieci są zmuszone do konfrontacji swoich emocji, odczuć i pragnień z oczekiwaniami świata dorosłych.
Na uwagę zasługują także fabuły polskich reżyserów. Lech Majewski w swym najnowszym filmie “Cuba Libre” opowiada historię kobiety i mężczyzny, których zbliża rozmowa telefoniczna, mimo iż dzielą setki tysięcy kilometrów. Piotr Adamski w filmie “Otwarcie” z udziałem cenionego artysty Zbigniewa Libery w roli umierającego “eksponatu” w muzeum, porusza fundamentalne kwestie etyki w sztuce.
Na Festiwalu nie zabraknie także klasycznych dokumentów obserwacyjnych, które zgłębiają relacje rodzinne. O dojrzewaniu i przejrzewaniu miłości opowiadają dwa współbrzmiące filmy: “Więzi” (reż. Zofia Kowalewska) – historia pary z 45 letnim stażem małżeńskim, ale też wątkiem zdrady i odkupienia oraz słowackie “Gniazdo” (reż. Kristína Schnirzová), które drąży temat starości nieuchronnie powiązanej z samotnością. Z kolei francuska produkcja “Dziki zachód” (reż. Mathieu Le Lay) ukazuje życie niezwykłej społeczności osiadłej w sercu bezkresnej kalifornijskiej pustyni.
W konkursie znalazło się także miejsce dla kina gatunkowego: futurystyczno-apokaliptyczna “Ostatnia podróż tajemniczego Paula WR” (reż. Romain Quirot) jest historią o astronaucie, który pozostaje ostatnią nadzieją dla ludzkości zagrożonej ostateczną zagładą. Motyw apokalipsy pojawia się także w hiszpańskim filmie “Graffiti” (reż. Lluis Quilez), którego bohater walczy o przetrwanie w opustoszałym mieście. Świat zmierza też nieuchronnie do końca w “Wędrówce Fiedora po Moskwie na początku XXI wieku” (reż. Aksinya Gog) z powodu rozprzestrzeniającego się wirusa umierającej miłości.
Zrealizowany przez Jaya Rosenblatta, laureata Krakowskiego Festiwalu Filmowego i niekwestionowanego mistrza “found-footage”, film “Kiedy się obudzicie” jest rozważaniem na temat siły podświadomości. Reżyser zestawia ze sobą setki nieprzymierzalnych obrazów, które w jego ujęciu tworzą jeden spójny strumień wydarzeń projektowanych przez mózgi poddanych hipnozie śmiałków.
Filmy animowane wyróżniają się bogactwem tematów i różnorodnością stosowanych technik. Próbują opisać to, co niedefiniowalne, penetrują światy wyobrażeniowe, często balansując na granicy fikcji i realizmu, jak w filmie “Na lądzie i na morzu” (reż. Mia Blomgren, Klara Swantesson) – autentycznej historii 87-letniego marynarza ze Szwecji, który opowiada o swoich bogatych i niezwykle barwnych doświadczeniach zawodowych i miłosnych, czy duńskim “Mr Sand” (reż. Soetkin Verstegen), odtwarzającym atmosferę pierwszych pokazów filmowych. Chen Winner w eksperymentalnych “Odsłonach” interpretuje w formie wizualnej wypowiedzi takich postaci jak m.in. Allen Ginsberg, Charles Bukowski czy David Lynch.
Nie brakuje także prostych, ale niezwykle poruszających historii: “Z życia śmieciarza” (reż. Evgenia Gostrer) to film pokazujący jak praca staje się antidotum na samotność i pomaga zapełnić pustkę w życiu. Z kolei w “Kawie mrożonej” (reż. Stephanie Lansaque, Francois Leroy) praca dla młodej bohaterki staje się niezbędną rutyną po utracie matki.
Silną reprezentację stanowią animacje polskie, a w tym roku w tej kategorii bezsprzecznie dominują polskie reżyserki. “Xoxo Pocałunki i uściski” Wioli Sowy, to piękna opowieść o intymności, fascynacji i cielesnej ekspresji, a także o emocjach i wyznaczaniu emocjonalnych granic. “Figury niemożliwe i inne historie II” Marty Pajek są obrazem świata pełnego paradoksów i iluzji, opartego na koncepcji figury niemożliwej. Niezwykle ciekawą plastycznie formę i technikę animacji prezentuje film Anity Kwiatkowskiej-Naqvi, “Locus”, a “Sex dla opornych” Izabeli Plucińskiej to erotyczna komedia zrealizowana w tradycyjnej technice animacji poklatkowej.
Międzynarodowy konkurs filmów krótkometrażowych to trzon Krakowskiego Festiwalu Filmowego, odbywa się nieprzerwanie od roku 1961. Do konkursu kwalifikują się filmy o czasie trwania nieprzekraczającym 30 minut. W ramach tegorocznej edycji zaprezentowanych zostanie 10 filmów dokumentalnych, 15 filmów fabularnych i 15 animacji, a wśród nich produkcje z Ameryki Północnej, Południowej, Azji, Afryki i Europy. Z najciekawszymi realizacjami z całego świata, o trofea Złotego Smoka i trzech Srebrnych Smoków, zmierzy się 6 filmów polskich twórców.
56. Krakowski Festiwal Filmowy odbędzie się w dniach 29 maja – 5 czerwca 2016 roku.
Szczegółowy program zostanie opublikowany w pierwszych dniach maja.
Więcej szczegółów: www.krakowfilmfestival.pl
Lista filmów zakwalifikowanych do międzynarodowego konkursu krótkometrażowego:
Filmy dokumentalne:
“Dom niemej kobiety”, reż. Tamar Kay, 2015, Izrael, 32’
“Dwa dzieciństwa”, reż. Vladimir Golovnev, 2015, Rosja, 26’
“Dziki Zachód”, reż. Mathieu Le Lay, 2015, Francja, 26’
“Gniazdo”, reż. Kristína Schnirzová, 2015, Słowacja, 25’
“Isabella Morra”, reż. Isabel Pagliai, 2015, Francja, 22’
“Kiedy się obudzicie”, reż. Jay Rosenblatt, 2016, USA, 11’
“Nic się tu nie stało”, reż. Ayat Najafi, 2016, Iran, Niemcy , 21’
“Nie jestem stąd”, reż. Maite Alberdi, Giedre Zickyte, Chile, Litwa, Dania, 2015, 26’
“Więzi”, reż. Zofia Kowalewska, 2016, Polska, 18’
“Życie po dżungli”, reż. Hazel Chandler, 2015, Sierra Leone, 22’
Filmy fabularne:
“Cuba Libre”, reż. Lech Majewski, 2015, Polska/Holandia, 21’
“Dobre życie”, reż. Youri Dingemans, 2015, Holandia, 29’
“Dom”, reż. Daniel Mulloy, 2016, Kosowo, Wielka Brytania, 20’
“Gdzie byłaś?”, reż. Clemens Beier, 2015, Niemcy, 30’
“Graffiti”, reż. Lluis Quilez, 2015, Hiszpania, 30’
“Jak minął dzień?”, reż. Damien O’Donnell, 2015, Irlandia, 14’
“Ostatnia podróż tajemniczego Paula WR”, reż. Romain Quirot, 2015, Francja, 17’
“Otwarcie”, reż. Piotr Adamski, 2016, Polska, 30’
“Patriotka”, reż. Eva Riley, 2015, Wielka Brytania, 15’
“Poszukiwacze jadeitu”, reż. Lee Yong Chao, 2015, Tajwan, Mjanma, 30’
“Radioamator”, reż. Lars Persson, 2015, Szwecja, 19’
“Siekany”, reż. Lewis Rose, 2015, Wielka Brytania, 17’
“Tabula Rasa”, reż. Sándor Csoma, 2015, Węgry, 30’
“Wędrówka Fiedora po Moskwie na początku XXI wieku”, reż. Aksinya Gog, 2015, Rosja, 24’
“Zimowe igraszki”, reż. Dusty Mancinelli, 2015, Kanada, 15’
Filmy animowane:
“Byłem zwycięzcą”, reż. Jonas Odell, 2016, Szwecja, 15’
“Figury niemożliwe i inne historie II”, reż. Marta Pajek, 2016, Polska, 14’
“Kawa mrożona”, reż. Stephanie Lansaque, Francois Leroy, 2015, Francja, 15’
“Locus”, reż. Anita Kwiatkowska-Naqvi, 2016, Polska, 10’
“Miłość”, reż. Réka Bucsi, 2016, Węgry, Francja, 15’
“Mr Sand”, reż. Soetkin Verstegen, 2016, Dania, 8’
“Na lądzie i na morzu”, reż. Mia Blomgren, Klara Swantesson, 2015, Szwecja, Dania, 12’
“Odsłony”, reż. Chen Winner, 2015, Izrael, 5’
“Seks dla opornych”, reż. Izabela Plucińska, 2015, Kanada, Niemcy, Polska, 12’
“Sen dziecka”, reż. Christophe Gérard, 2015, Francja, 10’
“Tsunami”, reż. Sofie Kampmark, 2015, Dania, 7′
“United Interest”, reż. Tim Weimann, 2015, Niemcy, 9’
“Xoxo Pocałunki i uściski”, reż. Wiola Sowa, 2016, Polska, 13’
“Zebra”, reż. Ülo Pikkov, 2015, Estonia, 6’
“Z życia śmieciarza”, reż. Evgenia Gostrer, 2016, Niemcy, 5’