W imponującej sali kina Kijów po raz kolejny tłumnie zgromadziła się publiczność i twórcy oraz twórczynie w oczekiwaniu na werdykt. Kinowa część 64. Krakowskiego Festiwalu Filmowego dobiega końca, a jej ukoronowaniem jest ceremonia wręczenia nagród. W tym roku wydarzenie poprzedziła światowa premiera filmu “All Inclusive” Małgorzaty Szumowskiej i Michała Englerta. Po pokazie filmu zamknięcia rozpoczęła się uroczysta gala, w której uczestniczył wiceprezydent Krakowa, Stanisław Mazur.
Werdykt 64. Krakowskiego Festiwalu Filmowego
Pokazy filmów nagrodzonych, 2 czerwca 2024 KINO ASP
- godz. 12:00 | Drzewa milczą, reż. Agnieszka Zwiefka
- godz. 14:00 | Rok z życia kraju, reż. Tomasz Wolski | Wydra, reż. Akihito Izuhara
- godz. 16:00 | O karawanie i psach, reż. Askold Kurov, Anonymous 1
- godz. 18:00 | Tako rzecze Peaches, reż. Philipp Fussenegger, Judy Landkammer
- godz. 20:00 | Innego końca nie będzie, reż. Piotr Milczarek | Comme Des Cowboys, reż. Julia Sadowska | Zupa z tygrysa, reż. Kacper Świtalski
Konkurs polski
Tytuł najczęściej nagradzanego filmu otrzymały Drzewa milczą Agnieszki Zwiefki. Reżyserka odebrała Złotego Lajkonika za najlepszy polski dokument powyżej 30 minut. Film doceniło jury konkursu polskiego pod przewodnictwem Piotra Śliskowskiego: Za opowieść, która jest dziełem kompletnym. Za film, w którym uchodźca jest człowiekiem, a nie pustym medialnym tematem. Za przejmujący zapis bólu, rozpaczy, odrzucenia i braku akceptacji, ale jednocześnie za obraz dający nadzieję. Złoty Lajkonik trafił w ręce Agnieszki Zwiefki za film Drzewa milczą. Film Agnieszki Zwiefki otrzymał również wyróżnienie w międzynarodowym konkursie dokumentalnym, a także rekomendację Krakowskiego Festiwalu Filmowego do Europejskich Nagród Filmowych. Specjalne wyróżnienie otrzymała bohaterka filmu, Runa Husni.
Już po raz drugi przyznano trzy Złote Lajkoniki filmom krótkometrażowym. Najlepszą polską fabułą został film Comme Des Cowboys autorstwa Julii Sadowskiej za intymne i sugestywne filmowe opowiadanie. Za osobisty głos autorki, która nie podpierając się tematem, uchyla drzwi do świata własnej wrażliwości. Jury pod przewodnictwem Jacka Borcucha nagrodziło animację Innego końca nie będzie Piotra Milczarka za pełną oryginalnego humoru satyrę obnażającą wady współczesnego społeczeństwa, a wśród dokumentów zachwyciła ich Zupa z tygrysa Kacpra Świtalskiego nagrodzona za historię o tym, jak chwytać życie. Za pokazanie nam, że niezwykła przygoda może czekać tuż za rogiem. Soczyste, nasycone kolorami zdjęcia zabierają nas w podróż, której nie dotyczą żadne ramy, a niosą ją najprostsze, przy tym najważniejsze emocje. Wyróżnienie od Jury otrzymała Elżbieta Benkowska za krótkometrażową fabułę Siła oporu.
Nagrodę dla najlepszego producenta polskich filmów krótkometrażowych i dokumentalnych ufundowana przez Krajową Izbę Producentów Audiowizualnych, ATM Grupa i FDR Studio przyznano Annie Bławut-Mazurkiewicz za film Wszystko ma żyć w uznaniu za niezwykle odważną pracę produkcyjno-organizacyjną oraz w podziękowaniu za współtworzenie jednego z najbardziej poruszających filmów o grozie współczesnego konfliktu zbrojnego i poświęceniu w obronie praw najbardziej potrzebujących.
Po raz kolejny na festiwalu przyznano nagrodę im. Macieja Szumowskiego za szczególną wrażliwość na sprawy społeczne pod mecenatem Stowarzyszenia Autorów ZAiKS. Tytuł trafił do Grzegorza Brzozowskiego za film Tylko dzień i noc. Tak uzasadniono werdykt: film ma niebywałe wyczucie czasu historycznego i czułość w portretowaniu bohaterów i bohaterek w sytuacji zbiorowego zagrożenia, co zaowocowało powstaniem niezwykle współczesnej i jednocześnie uniwersalnej opowieści o każdym z nas.
Wyróżnienie Wytwórni Filmów Fabularnych we Wrocławiu za debiut dla twórcy pierwszego lub drugiego filmu fabularnego otrzymała Ewa Borysewicz za Cud. Film został doceniony również za najlepszy montaż. Nagrodę Prezesa Stowarzyszenia Filmowców Polskich otrzymała Aleksandra Rosset – Żak.
Nagroda pod patronatem Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych za najlepsze zdjęcia ufundowana przez Black Photon trafiła do Aliaksandra Tsymbaliuk za film Koka. Krótkometrażowy dokument został doceniony za niezwykle intymny obraz bohaterów żyjących na wybrzeżu Morza Beringa oraz za wyjątkowe zdjęcia budujące niespotykany nastrój opowieści pełnej napięcia i czułości.
Międzynarodowy konkurs filmów dokumentalnych
Jury, którego przewodniczącym był nasz ubiegłoroczny laureat, Nick Read, zadecydowało, że Złoty Róg otrzyma Askold Kurov i Anonimowy Twórca O karawanie i psach. W uzasadnieniu możemy przeczytać: Obserwacja nieubłaganego odliczania do rozpoczęcia wojny na Ukrainie na początku 2022 roku czyni z filmu O karawanie i psach dokument wyjątkowy. Pokazuje nie tylko historyczny moment, ale także nieopisane wysiłki rosyjskich dziennikarzy i aktywistów w walce o wolność prasy i prawa człowieka. Ten misternie zrealizowany, ważny film zyskał szacunek jury i bez wahania polecamy go międzynarodowej publiczności.
Srebrny Róg dla reżysera filmu o wysokich walorach artystycznych przyznano Tomaszowi Wolskiemu za Rok z życia kraju. Jak możemy przeczytać w werdykcie: Jury było pod ogromnym wrażeniem mistrzowskiego montażu: widocznego w tempie, doborze ścieżki dźwiękowej, pejzażu dźwiękowym i konstrukcji narracji. Film wywołuje szeroki wachlarz emocji, od śmiechu po współczucie i oburzenie, czyniąc odległą historię tym bardziej istotną i aktualną dla współczesnej publiczności.
A Srebrny Róg dla reżyserki filmu o tematyce społecznej otrzymała Oksana Karpovych, autorka filmu Przechwycone. Film został doceniony ze względu na swoje wyjątkowe walory estetyczne film Przechwycone na długo pozostanie w pamięci widzów. Nagrania rozmów telefonicznych między rosyjskimi poborowymi a członkami ich rodzin tworzą obraz społeczeństwa w rozkładzie. Matki, siostry i partnerki stają się współwinne banalności zła. Poruszające obrazy zdewastowanych krajobrazów, które ci sami żołnierze widzieli na Ukrainie, nadają kontekstu warstwie dźwiękowej, tym samym tworząc przekonującą i niezwykłą perspektywę na obecny konflikt.
Wyróżnienie przyznano wspomnianemu wcześniej dokumentowi Agnieszki Zwiefki. Jury wyraziło swoje uznanie dla filmu Drzewa milczą, który porusza kwestie ryzyka i traumy, jakich doświadczają uchodźcy na obrzeżach Europy, na polskiej granicy. Skupiając się na emocjach nastoletniej Kurdyjki, która bierze na siebie odpowiedzialność za całą swoją rodzinę, twórcy pokazują nam elokwentną i silną bohaterkę. Jej wewnętrzne życie emocjonalne zobrazowane zostało animowanymi sekwencjami, jednak największe wrażenie na jury wywarły eleganckie i subtelne zdjęcia.
Międzynarodowy konkurs filmów muzycznych DocFilmMusic
Najlepszym dokumentem muzycznym została uznana historia niepokornej wokalistki i aktywistki na rzecz praw kobiet i osób LGBTQ+. Złoty Hejnał otrzymali twórcy Tako rzecze Peaches – Philipp Fussenegger i Judy Landkammer. Jury, w którego składzie zasiadał przewodniczący Matej Bobrik oraz Ana Sofia Fonseca i Michał Fojcik, uzasadniło swój werdykt: ten film to niesamowita podróż do życia kogoś, kto pokazuje nam siłę walki o nasze prawa, wprowadzając na scenę tak ważne kwestie, jak wzmocnienie pozycji kobiet, wolność seksualna i starzenie się, nawet gdy tematy te nie były popularne. Film zachwyca swoją autentycznością.
Międzynarodowy konkurs filmów krótkometrażowych
Tegoroczny Złoty Smok ponownie trafił do animacji. Zwycięzcą okazał się Akihito Izuhara nagrodzony za film Wydra. Uzasadnienie jury: czyste dzieło sztuki, które jest zarówno minimalistyczne, jak i maksymalistyczne. Tajemniczy poetycki film, który każe nam się zatrzymać w ciszy, by kontemplować relację między ludzką cywilizacją a naturą.
Członkowie Jury pod przewodnictwem Coriny Schwingruber-Ilić postanowiło przyznać Srebrny Róg dla reżysera najlepszego dokumentu Ivanowi Zahinosowi za Don Benjamina. Jurorzy w swoim werdykcie napisali: to historia o lokalnej społeczności, która postanawia obronić dom zarówno swój, jak i ten należący do nas wszystkich. Dzięki niezłomności głównego bohatera, ten podnoszący na duchu film przywraca wiarę w ludzkość, wyciska łzy i daje nadzieję. Nagroda za najlepszą krótką fabułę trafiła do Anny Korom za Diamentową piękność. Dla jurorów był to tytuł unikatowy, intensywny emocjonalnie i wizualnie. To film, który jednocześnie odpycha i urzeka, a swoją historię opowiada z przewrotnym poczuciem humoru, ale również z szacunkiem i empatią wobec swoich bohaterów. Srebrny Smok dla animacji przyznano Seung-Hee Jung za Wspomnienia ciemnej chmury, czyli kreatywne ukazanie szaleństwa jakie rządzi naszą współczesną rzeczywistością i nierzeczywistością, z którą każdy może się identyfikować. Dystopia może mienić się tysiącami barw.
Nagrodę dla najlepszego filmu europejskiego, kandydata Krakowskiego Festiwalu Filmowego do Europejskiej Nagrody Filmowej w kategorii krótkometrażowej otrzymał Mohammed Almughanni za polsko-palestyńsko-francuską produkcję Pomarańcza z Jaffy.
Oglądając filmy w warunkach pokoju i bezpieczeństwa, co powinno być podstawowym prawem człowieka, jako jury wzywamy do zaprzestania zabijania i zakończenia okupacji Palestyny oraz do poszukiwania pokojowego rozwiązania przez obie strony konfliktu i społeczność międzynarodową.
Nagroda publiczności
W tym roku ulubionym filmem widzów zgromadzonych w krakowskich kinach studyjnych okazał się pełnometrażowt dokument “Wszystko ma żyć” w reżyserii duetu Tetiana Dorodnitsyna i Andrii Lytvynenko.
Krakowski Festiwal Filmowy jest na ekskluzywnej liście wydarzeń filmowych kwalifikujących do Oscara® w kategoriach krótkometrażowych (fabuła, animacja, dokument) oraz pełnometrażowego filmu dokumentalnego, a także rekomenduje do Europejskiej Nagrody Filmowej w tych samych kategoriach.
Festiwal realizowany jest ze środków: Gminy Miejskiej Kraków, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Programu Kreatywna Europa Komisji Europejskiej, Województwa Małopolskiego, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Współorganizatorem jest Stowarzyszenie Filmowców Polskich.
64. Krakowski Festiwal Filmowy odbędzie się w kinach od 26 maja do 2 czerwca 2024 roku oraz online na KFF VOD od 31 maja do 16 czerwca 2024 roku.