Międzynarodowy konkurs DocFilmMusic na Krakowskim Festiwalu Filmowym
Zagadkowa historia gwiazdy flamenco, filmowe opowieści o amerykańskich ikonach jazzu, soulu i rockandrolla, portrety światowej sławy australijskiej dyrygentki i charyzmatycznej estońskiej saksofonistki, filmy o poszukiwaniu korzeni muzyki klezmerskiej w Mołdawii i tradycyjnych pieśni żałobnych w Polsce, a także autobiografia Urszuli Dudziak. Tygiel rytmów i dźwięków w międzynarodowym konkursie dokumentów muzycznych 63. Krakowskiego Festiwalu Filmowego.
Muzyka towarzyszy nam od urodzin po śmierć. Przy kołysankach zasypiają niemowlęta, pieśniami żegnamy zmarłych. Muzyka koi i porywa, działa terapeutycznie i energetycznie, śpiewamy przy choince, podczas demonstracji ulicznych i w czas wojny. Muzyki słuchamy w klubach, filharmoniach i na stadionach. Muzyka podnosi na duchu i daje nadzieję. Nic dziwnego, że zawsze zajmuje też ważne miejsce w programie naszego festiwalu. – podkreśla Krzysztof Gierat, dyrektor Krakowskiego Festiwalu Filmowego.
Pionierzy amerykańskiej sceny
Trzy filmy dokumentalne o wielkich postaciach amerykańskiej muzyki na tle przemian społecznych i obyczajowych XX w. Lee Fields to prawdziwa legenda muzyki soul, która stała się inspiracją dla dzisiejszych raperów, jak Travis Scott czy A$ap Rocky. Zadebiutował ponad 50 lat temu i wciąż jeszcze nie powiedział ostatniego słowa. (“Lee Fields: Wierny wyznawca” reż. Jessamyn Ansary, Joyce Mishaan).
Little Richard to ikona rockandrolla i prekursor glam rocka, kolorowy queerowy ptak amerykańskiej sceny, a przy tym uduchowiony kaznodzieja, który uwodził tłum na scenie i w kościelnych salach. Jego barwny wizerunek i ekspresja sceniczna zachwycała takich artystów jak Mick Jagger, Paul McCartney czy John Waters. (“Little Richard: Jestem wszystkim”, reż. Lisa Cortés).
Ellis Marsalis to legendarny nowoorleański muzyk stojący na czele genialnego klanu nazywanego “pierwszą rodziną jazzu”. Muzyczne tradycje z powodzeniem kontynuują doskonale znani także w Polsce synowie Branford, Wynton, Delfeayo i Jason (“Ellis Marsalis”, reż. Sascha Just).
![](https://www.krakowfilmfestival.pl/wp-content/uploads/2023/04/little-richard-jestem-wszystkim_little-richard-i-am-everything-rez--lisa-cortes.jpg)
![](https://www.krakowfilmfestival.pl/wp-content/uploads/2023/04/lee-fields-wierny-wyznawca_lee-fields-faithful-man-rez--jessamyn-ansary-joyce-mishaan.jpg)
![](https://www.krakowfilmfestival.pl/wp-content/uploads/2023/04/ellis-ellis-marsalis.jpg)
Wielkie kobiety muzyki
“Ula” w reżyserii Agnieszki Iwańskiej to jeden z dwóch polskich filmów w konkursie. Jest zapisem fascynującej i burzliwej historii Urszuli Dudziak, opowiadanej zza kadru przez samą artystkę – skądinąd wyborną gawędziarkę. Słuchając scatowych wokaliz, poznajemy ją jako kobietę, imigrantkę i przede wszystkim nadzwyczajną artystkę, tworzącą z największymi osobowościami jazzu.
Maria Faust, to z kolei wybitna jazzmanka z Estonii. Jest wirtuozką saksofonu, która z tą samą brawurą improwizuje w życiu i na scenie. Dopuszcza kamerę tak blisko siebie, jak to możliwe, dzięki czemu możemy obejrzeć intymny portret tej wyrazistej i niezależnej kobiety. (“Machina Faust”, reż. Kaupo Kruusiauk).
Film “Czytając z nut” (reż. Janine Hosking) to wciągający i soczysty dokument o Simone Young – pierwszej kobiecie, która odnosi ogromny sukces w jednym z najbardziej konserwatywnych i zdominowanych przez mężczyzn światów i dyryguje orkiestrami najsłynniejszych teatrów operowych świata. Dokument wyprodukowała Cate Blanchett, dyrygentka z filmu „Tár”.
Na szczególną uwagę zasługuje obraz “La Singla” Palomy Zapaty. Tytułowa bohaterka jako nastolatka była wielkim odkryciem w świecie flamenco. Nie tylko dlatego, że romska dziewczyna z przedmieść Barcelony była głucha. Gwiazdą europejskich scen stała się za sprawą wyjątkowo namiętnej ekspresji, po czym na pięćdziesiąt lat zniknęła.
![](https://www.krakowfilmfestival.pl/wp-content/uploads/2023/04/la-singla-rez--paloma-zapata-scaled.jpg)
![](https://www.krakowfilmfestival.pl/wp-content/uploads/2023/04/knowing-the-score.jpg)
![](https://www.krakowfilmfestival.pl/wp-content/uploads/2023/04/machina-faust-rez--kaupo-kruusiauk.jpg)
![](https://www.krakowfilmfestival.pl/wp-content/uploads/2023/03/ula-rez--agnieszka-iwanska.jpg)
Tropami dźwięków
Dziś prawdziwych klezmerów już nie ma. Młody argentyński filmowiec o żydowskich korzeniach postanawia udowodnić, że jest inaczej, i wyrusza z kamerą do Mołdawii, ojczyzny swojej babci. Muzyczno-dokumentalne kino drogi splata się tu z historią miłosną z udziałem pewnej klarnecistki (i współreżyserki filmu), momentami zmienia się w autotematyczny żart, a czasem w esej na temat ginącej kultury jidysz. Wędrując przez karpackie pogranicze, twórcy filmu “Projekt klezmerski” Leandro Koch i Paloma Schachmann odkrywają, że choć klezmerzy dawno zniknęli, pozostawili po sobie liczne ślady w tamtejszej muzyce.
Tytuł filmu “Żegnam cię, mój świecie wesoły” (reż. Joo Joostberens) nawiązuje do tradycyjnej polskiej pieśni żałobnej, która w nowej aranżacji znalazła się na płycie „Rzeczy ostatnie”, nagranej przez zespół Polskie Znaki. Projekt ten miał przypomnieć o muzyce ludowej, która przez wieki oswajała temat śmierci, stanowiący tabu w dzisiejszej kulturze. Opowieść o powstawaniu tego albumu staje się poematem o przemijaniu i o doświadczeniu straty. Bohaterami są ci, którzy pomagają innym w odchodzeniu i w przeżywaniu żałoby, a towarzyszą im sędziwe wiejskie śpiewaczki, profesjonalni muzycy i gwiazdy popu. Życie dopisało do tej historii zaskakujący epilog.
![](https://www.krakowfilmfestival.pl/wp-content/uploads/2023/04/projekt-klezmerski_the-klezmer-project-rez-dir_--leandro-koch-paloma-schachmann.jpg)
![](https://www.krakowfilmfestival.pl/wp-content/uploads/2023/03/zegnam-cie-swiecie-wesoly_goodbye-my-wonderful-world-rez--joo-joostberens.jpg)
![](https://www.krakowfilmfestival.pl/wp-content/uploads/2023/04/zombies.jpg)
DocFilmMusic – najmłodszy konkurs Festiwalu
Tradycyjnie w konkursie będzie przyznana tylko jedna nagroda – Złoty Hejnał. A za wskazanie laureata będzie odpowiadało międzynarodowe jury, w skład którego wejdą przedstawiciele branży filmowej i muzycznej.
Filmy zakwalifikowane do konkursu:
- Czytając z nut / Knowing the Score, reż. Janine Hosking, Australia | 90’ | D
- Ellis Marsalis / Ellis, reż. Sascha Just, USA | 96’ | D
- La Singla, reż. Paloma Zapata, Hiszpania | 90’ | D
- Lee Fields: Wierny wyznawca / Lee Fields: Faithful Man, reż. Jessamyn Ansary, Joyce Mishaan, USA | 83’ | D
- Little Richard: Jestem wszystkim / Little Richard: I Am Everything, reż. Lisa Cortés, USA | 98’ | D
- Machina Faust, reż. Kaupo Kruusiauk, Estonia | 78’ | D
- Projekt klezmerski / The Klezmer Project, reż. Leandro Koch, Paloma Schachmann, Austria, Argentyna | 115’ | D
- Ula, reż. Agnieszka Iwańska, Polska | 72’ | D
- The Zombies – niepoprawni marzyciele / Hung Up On a Dream: The Zombies Documentary, reż. Robert Schwartzman, USA | 109′ | D
- Żegnam cię, mój świecie wesoły / Goodbye My Wonderful World, reż. Joo Joostberens, Polska | 54’ | D
Szczegółowy program Festiwalu będzie opublikowany w połowie maja na stronie www.krakowfilmfestival.pl.
Krakowski Festiwal Filmowy jest na ekskluzywnej liście wydarzeń filmowych kwalifikujących do Oscara® w kategoriach krótkometrażowych (fabuła, animacja, dokument) oraz pełnometrażowego filmu dokumentalnego, a także rekomenduje do Europejskiej Nagrody Filmowej w tych samych kategoriach.
Krakowski Festiwal Filmowy realizowany jest przy wsparciu finansowym Unii Europejskiej w ramach programu “Kreatywna Europa”, Miasta Krakowa, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Województwa Małopolskiego. Współorganizatorem jest Stowarzyszenie Filmowców Polskich, a głównym organizatorem – Krakowska Fundacja Filmowa.
63. Krakowski Festiwal Filmowy odbędzie się w kinach w dniach od 28 maja do 4 czerwca oraz online na terenie całej Polski od 2 do 18 czerwca 2023.