NAGRODY 63. Krakowskiego Festiwalu Filmowego
NAGRODA SMOK SMOKÓW
za wkład w rozwój światowego filmu animowanego: MICHAEL DUDOK DE WIT (Holandia)
REKOMENDACJA KFF do Europejskiej Nagrody Filmowej w kategorii filmu dokumentalnego:
PIEŚNI ZIEMI, reż. Margreth Olin (Norwegia)
MIĘDZYNARODOWY KONKURS FILMÓW DOKUMENTALNYCH
Jury konkursu dokumentalnegow składzie: Andrzej Fidyk – przewodniczący (Polska), Karen Avetisyan (Armenia), Mette Hoffmann Meyer (Dania), Ada Solomon (Rumunia) podjęło decyzję o przyznaniu następujących nagród:
ZŁOTY RÓG dla reżysera najlepszego filmu – Nick Read i Ayse Toprak za film Mam na imię Szczęście (Wielka Brytania, Turcja)
SREBRNY RÓG dla reżyserki filmu o wysokich walorach artystycznych – Tunde Skovranza film
Kim nie jestem (Rumunia, Kanada)
SREBRNY RÓG dla reżyserki filmu o tematyce społecznej –Ella Glendining za film Czy jest tam ktoś (Wielka Brytania)
NAGRODA FIPRESCI
Jury Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych (FIPRESCI) w składzie: Igor Angjelkov (Macedonia), Antonis Lagarias (Francja), Paweł Mossakowski (Polska) przyznało nagrodę Elli Glendining za film Czy jest tam ktoś (Wielka Brytania).
Za przedstawienie pomijanego dotychczas problemu społecznego z determinacją, wnikliwością i przy użyciu różnorodnych filmowych środków wyrazu. Za stawianie odważnych, istotnych pytań o współczesne rozumienie „inności” i „normalności” oraz udzielanie nieupraszczających i niekonwencjonalnych odpowiedzi.
MIĘDZYNARODOWY KONKURS FILMÓW KRÓTKOMETRAŻOWYCH
Jury konkursu krótkometrażowego w składzie: Jan Naszewski – przewodniczący (Polska), Isabelle Favez (Szwajcaria), Anne Gaschütz (Niemcy), Brigid O’Shea (Niemcy, Australia) postanowiło przyznać następujące nagrody:
ZŁOTY SMOK dla reżysera najlepszego filmu – Tomek Popakul i Kasumi Ozekiza film Zima (Polska)
SREBRNY SMOK dla reżysera najlepszego filmu dokumentalnego – Yaser Talebi za film Córka (Iran)
SREBRNY SMOK dla reżyserki najlepszego filmu animowanego – Sofiia Melnyk za film Mariupol. Sto nocy(Ukraina, Niemcy)
SREBRNY SMOK dla reżysera najlepszego filmu fabularnego – David Arslanianza film Underdog (Francja)
Nagroda dla najlepszego filmu europejskiego (Kandydat KFF do Europejskiej Nagrody Filmowej w kategorii filmu krótkometrażowego)– W lesie są ludzie w reżyserii Szymona Ruczyńskiego (Polska)
NAGRODA FICC
Jury Międzynarodowej Federacji Klubów Filmowych (FICC) w składzie: Maria Eriksson (Szwecja), Anita Petra Hamremoen (Norwegia), Grzegorz Pieńkowski (Polska) postanowiło przyznać nagrodę Don Quichota filmowi Underdog w reżyserii Davida Arslaniana (Francja)
Za przejmujące zobrazowanie emocji wywołanych zbrodniami współczesnej wojny w Ukrainie.
oraz wyróżnienie filmowi: Mariupol. Sto nocy w reżyserii Sofii Melnyk (Ukraina, Niemcy)
Za celne opisanie nierówności we współczesnym społeczeństwie i braku wrażliwości wynikającego z ksenofobii rasowej.
MIĘDZYNARODOWY KONKURS DOCFILMMUSIC
Jury konkursu muzycznego w składzie: Leszek Dawid – przewodniczący (Polska), Jinsu Chun (Korea Południowa), Lucie Králová (Czechy) postanowiło przyznać nagrodę:
ZŁOTY HEJNAŁ dla reżyserki najlepszego filmu – Agnieszka Iwańska za film Ula (Polska)
Za delikatnie utkaną, przejmującą historię styku miłości i muzyki, bezpretensjonalny i szczery portret jednej z najważniejszych wokalistek jazzowych – Urszuli Dudziak.
WYRÓŻNIENIE dla Palomy Zapaty za film La Singla (Hiszpania)
Za fascynującą podróż w poszukiwaniu zaginionego skarbu tańca flamenco.
KONKURS POLSKI
Jury konkursu polskiego – film krótkometrażowy w składzie: Jagoda Szelc – przewodnicząca, Damian Kocur, Joanna Wendorff-Ostergaard po obejrzeniu wszystkich filmów konkursowych postanowiło przyznać następujące nagrody:
ZŁOTY LAJKONIK dla reżysera najlepszego filmu fabularnego – Michał Toczek za film Być kimś (Polska)
Za zabawną i czułą rozprawę z ikonami i mitami polskiej historii, której tak bardzo brakuje nam w dzisiejszym polskim kinie.
ZŁOTY LAJKONIK dla reżysera najlepszego filmu dokumentalnego poniżej 30 minut – Mateusza Pietraka za film Trzy opowiadania o Basi (Polska)
Za przejmujący, ciepły ale daleki od sentymentów obraz lęku przed samotnością, która dotyka szczególnie najstarszych z nas.
ZŁOTY LAJKONIK dla reżysera najlepszego filmu animowanego – Tomek Popakul i Kasumi Ozeki za film Zima (Polska)
Za mroźny klimat, technikę i konsekwencje w rozwijaniu swojego głosu w polskiej animacji.
WYRÓŻNIENIE dla Jakuba Stoszka i Magdaleny Mistygacz za film Wyraj (Polska, Ukraina)
Jury chce wyróżnić autora, który sfotografował, wyreżyserował i zmontował film, który utrzymuje naszą pamięć o strasznej wojnie rozgrywającej się za naszą granicą w sposób pozbawiony epatowania jej oczywistymi obrazami.
Nagroda Centrum Technologii Audiowizualnych CeTA we Wrocławiu za debiut dla twórcy pierwszego lub drugiego filmu fabularnego – Bartek Stankiewicz za film Misie Polarne (Polska)
Jury konkursu polskiego – film dokumentalny w składzie: Maciej Cuske – przewodniczący, Maciej Kubicki, Ita Zbroniec-Zajt po obejrzeniu wszystkich filmów konkursowych postanowiło przyznać następujące nagrody:
ZŁOTY LAJKONIK dla reżysera najlepszego filmu dokumentalnego powyżej 30 minut – Małgorzata Kozera za film Twarze Agaty (Polska)
Autorka zaprasza nas do wędrówki w głąb bólu. Ten ból nas przenika do ostatniej tkanki, ale jednocześnie walka głównej bohaterki niesie ukojenie i nadzieję, że zawsze, nawet w najcięższych chwilach, można i warto cieszyć się każdą chwilą życia oraz wypełniać je pięknem. Za film odważny, trudny, bolesny, kojący, zachwycający barwami, obrazami i determinacją głównej bohaterki, za zaproszenie widzów do niezwykłego kina, pragniemy nagrodzić nagrodą Złoty Lajkonik film w reż. Małgorzaty Kozery pt. „Twarze Agaty”.
WYRÓŻNIENIE dla Pawła Hejbudzkiego za film Wiraż (Polska)
Twórcom tego filmu udała się trudna sztuka, pokazania relacji między rodzicami a dziećmi, pełnej niełatwych i bolesnych sytuacji bez oceniania i z sympatią. Równocześnie w kreacyjny i atrakcyjny dla widza sposób pokazują świat swoich bohaterów. Z zapartym tchem śledziliśmy losy głównego bohatera tego filmu, nie tyle walczącego o podium, co o miłość swojego ojca. Wyróżnienie dla filmu „Wiraż” w reżyserii Pawła Hejbudzkiego.
WYRÓŻNIENIE dla Clary Kleininger-Wanik za film Globus (Polska, Rumunia)
Świat dookoła nas się nieustannie zmienia. Często boimy się tych zmian. Szczególnie kiedy kolejny raz w życiu musimy udowodnić sobie i światu, że jesteśmy wciąż czegoś warci, że potrafimy odnaleźć się w nowej rzeczywistości. O takich bohaterach i o takim momencie w ich życiu opowiada film „Globus”, którego autorkę Clarę Kleininger – Wanik, pragniemy wyróżnić za to, że pokazując mały wycinek świata podpatrzony w cyrku, mówi o czymś bliskim każdemu z nas.
Nagroda pod patronatem Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych za najlepsze zdjęcia ufundowana przez Black Photon – Michał Modlinger za film Wiraż (Polska)
Film, w którym oprócz brawurowo zrealizowanej sekwencji sportowej rywalizacji, poruszyła nas intymna praca kamery i odwaga autora zdjęć do przyglądania się z bliska trudnym relacjom bohaterów. Kamera w tym filmie nie boi się patrzeć na to co trudne i boli. Autor zdjęć swoją pracą buduje nić więzi pomiędzy widzami a bohaterami filmu i pozwala z nimi współodczuwać. Zaobserwowane sceny dokumentalne, które są tkanką tego filmu, pokazują niezwykłą wrażliwość autora zdjęć na drugiego człowieka i umiejętność stania się przezroczystym i empatycznym obserwatorem. Nagroda za zdjęcia dla Michała Modlingera do filmu „Wiraż”.
Nagroda im. Macieja Szumowskiego za szczególną wrażliwość na sprawy społeczne pod mecenatem Stowarzyszenia Autorów ZAiKS – Dariusza Janiczaka za film Kto Ci będzie okna mył? (Polska)
Za dyskretną, ale i intymną obserwację, umiejętne nawiązanie relacji z bohaterami oraz oddanie kamery w ich ręce, by poszerzyć nasze empatyczne spojrzenie na świat, który potrzebuje naszej uważnej obecności, nagrodę im Macieja Szumowskiego otrzymuje reżyser filmu „Kto Ci będzie okna mył?” – Dariusz Janiczak.
Nagrody przyznawane przez jury oceniającym polskie filmy krótkometrażowe i polskie filmy dokumentalne.
Nagroda Prezesa Stowarzyszenia Filmowców Polskich za montaż – Olga Bejmza film Trzy opowiadania o Basi (Polska)
Nagroda dla najlepszego producenta polskich filmów krótkometrażowych i dokumentalnych ufundowana przez Krajową Izbę Producentów Audiowizualnych, ATM Grupa i FDR Studio – Agnieszka Skalska i Agnieszka Dziedzic (KOI Studio) za film Radical Move (Polska)
Za umiejętne budowanie wartości produkcji w niełatwym, kulturowo złożonym kontekście i w zgodzie z talentami twórców oraz odwagę wyprodukowania filmu, który w artystycznie oryginalnej formie stawia bardzo aktualne pytanie o to jak współcześnie budować zdrowe relacje nie oparte na posłuszeństwie wobec autorytetu, Nagrodę dla Najlepszego Producenta Filmów Krótkometrażowych i Dokumentalnych otrzymuje film „Radical Move” w reżyserii Anieli Gabryel.
NAGRODA PUBLICZNOŚCI
Matczyzna w reżyserii Alexandra Mihalkovicha i Hanny Badziaka
(Szwecja, Ukraina, Norwegia)
NAGRODA JURY STUDENCKIEGO
Po obejrzeniu wszystkich filmów konkursowych, Jury studenckie w składzie: Zuzanna Adamowicz, Monika Babińska, Maja Duszak, Arkadiusz Hulbój, Jagoda Janicka, Przemysław Kania, Maksymilian Kosiorowski, Jan Andrzej Legus, Eliška Soukupová, Mateusz Trojnar, Wiktoria Wojas, Agnieszka Zimny postanowiło przyznać nagrodę filmowi Zima wreżyserii Tomka Popakula i Kasumi Ozeki.
Za przekaz, który wykracza poza lokalne konteksty, nie bojąc się stawiać widza w obliczu kontrowersji oraz za zobrazowanie poczucia alienacji w formie hipnotyzującego, fantasmagorycznego koszmaru.
Nagroda Excellence Line za wyjątkową jakość obrazu ufundowana przez Samsung
Pieśni ziemi w reżyserii Margreth Olin (Norwegia)
NAGRODY KFF INDUSTRY – ANIMATED IN POLAND I DOC LAB POLAND 2023
NAGRODY ANIMATED IN POLAND
Nagroda SOUND MIND STUDIO – bon Studia Sound Mind na 10 dni post-produkcji dźwięku do filmu dla projektu Joko reż. Izabela Plucińska, prod. Piotr Szczepanowicz, Grzegorz Wacławek / ANIMOON
Nagroda FIXAFILM – bon na usługi w zakresie postprodukcji obrazu o wartości 10 000 PLN dla projektu Hair Story, reż. Dominika Wyrobek, prod. Paulina Ratajczak / FUNDACJA LAS SZTUKI, STUDIO MUNKA – STOWARZYSZENIE FILMOWCÓW POLSKICH
Wyróżnienie CeTA – CENTRUM TECHNOLOGII AUDIOWIZUALNYCH – aport rzeczowy: użyczenie sprzętu i infrastruktury oraz wykonanie wybranych usług o wartości 30 000 PLN dla projektu Jest Taki Błękit, reż. Zofia Snarska, prod. Przemysław Adamski / AKADEMIA SZTUK PIĘKNYCH W WARSZAWIE
Wyróżnienie CREW UNITED – pięcioletnia subskrypcja Crew United w statusie Premium – dla reżysera i producenta wyróżnionego projektu dla projektu Hair Story, reż. Dominika Wyrobek, prod. Paulina Ratajczak / FUNDACJA LAS SZTUKI, STUDIO MUNKA – STOWARZYSZENIE FILMOWCÓW POLSKICH
NAGRODY DOC LAB POLAND
DLA PROJEKTÓW PREZENTOWANYCH NA DOCS TO GO:
Nagroda SMAKJAM – usługa postprodukcji obrazu o wartości 25 000 PLN dla projektu Aria Di Bravura, reż. Małgorzata Goliszewska, prod. Wojciech Karubin / Movie Mates
Nagroda FIXAFILM – usługa postprodukcji obrazu o wartości 15 000 PLN dla projektu Runa, reż. Agnieszka Zwiefka, prod. Agnieszka Zwiefka, Zofia Kujawska / Chilli Productions
Nagroda CAFE OLE – usługa postprodukcji dźwięku o wartości 10 000 PLN dla projektu Dokąd umierają malarze, reż. Michał Pietrak prod. Wiesław Łysakowski / Orient Film
Wyróżnienie Institute of Documentary Film – zaproszenie na East Doc Platform dla projektu Dokąd umierają malarze, reż. Michał Pietrak prod. Wiesław Łysakowski/ Orient Film
DLA PROJEKTÓW PREZENTOWANYCH NA DOCS TO START:
Nagroda CANAL+ – 10 000 PLN w gotówce dla projektu Sceny rodzinne, reż. Anu Czerwiński, prod. Anna Stylińska / Film Frame, My Way Studio
Nagroda ORKA – usługa postprodukcji obrazu o wartości of 20 000 PLN dla projektu Grudzień, reż. Grzegorz Paprzycki, prod. Piotr Śmiechowski / Telemark
Nagroda MX35 – usługa wynajmu sprzętu o wartości 10 000 PLN dla projektu Bałtyk, reż. Iga Lis, prod. Patrycja Przygoda, Stanisław Zaborowski / Silver Frame
Nagroda CAFE OLE – usługa postprodukcji dźwięku o wartości 10 000 PLN dla projektu Wściekła Kura czyli Bajka o Podlasiu, reż. Joanna Deja, prod. Justyna Kluczewska, Maciej Ostatek / Fundacja Raban.
Wyróżnienie DOK Leipzig – zaproszenie na Co‐pro Meetings in Leipzig dla projektu Omelko’s House or Guests from Kharkiv, reż. Halyna Lavrinets, prod. Alexandra Bratyshchenko / Eleron Pictures
Wyróżnienie IDFA – zaproszenie na IDFA Forum jako obserwator dla projektu Second Line, reż. Olga Stuga, prod. Olga Stuga / EP Olga Stuga
Wyróżnienie Polish Docs Pro – wsparcie międzynarodowej promocji i zaproszenie na jedno z międzynarodowych branżowych wydarzeń dokumentalnych dla projektu Grudzień, reż. Grzegorz Paprzycki, prod. Piotr Śmiechowski / Telemark