Druga tegoroczna sesja programu DOC LAB POLAND odbędzie się w dniach 29 maja – 2 czerwca, w ramach KFF Industry 57. Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Złożą się na nią warsztaty z tutorami i indywidualne konsultacje, prezentacja projektów dokumentalnych na etapie developmentu (DOCS TO START) i na etapie prac końcowych (DOCS TO GO!) wraz z indywidualnymi spotkaniami z potencjalnymi partnerami oraz międzynarodowy market koprodukcyjny (w tym roku gościem specjalnym będą Niemcy).
TUTORZY
W tym roku krakowskie warsztaty i konsultacje w ramach DOC LAB POLAND poprowadzą międzynarodowi eksperci:
Paul Pauwels – dyrektor European Documentary Network, wcześniej dyrektor belgijskiej firmy produkcyjnej Congoo bvba. Paul Pauwels ma bogate doświadczenie w koprodukcjach międzynarodowych zarówno jako redaktor zamawiający, jak i producent filmowy – pracował dla belgijskiej telewizji publicznej VRT, a przez blisko 30 lat pracował jako producent filmów realizowanych zarówno na lokalny, jak i międzynarodowy rynek. Był również dyrektorem zarządzającym szkoły filmowej ETMA. Jest bardzo cenionym wykładowcą i konsultantem, moderatorem konferencji i tutorem warsztatów filmowych, a także członkiem Eurovision Documentary Workgroup.
Rada Šešić – krytyczka filmowy, reżyser, wykładowca i selekcjonerka festiwalowa – specjalizuje się przede wszystkim w kinie południowoazjatyckim i wschodnioeuropejskim. Związana jest z festiwalami: IDFA, IFFR, Sarajevo Film Festival i Kerala Film Festival oraz z Holenderskim Instytutem Edukacji Filmowej NIF. W Holandii zrealizowała cztery filmy, nagradzane później na festiwalach, w Sarajewie, gdzie wcześniej mieszkała również zajmując się twórczością filmową. Jest cenioną konsultantką – zwłaszcza w tematyce filmu dokumentalnego.
Lise Lense-Møller – producentka i dyrektor zarządzający Magic Hour Films – kopenhaskiej firmy produkcyjnej, która wyprodukowała (także jako koproducent) ponad 60 filmów. Wiele z nich spotkało się z międzynarodowym uznaniem, szczególnie „Burma VJ”, który otrzymał 52 międzynarodowe nagrody i nominację do Oscara. Lise jest także wykładowczynią i od 25 lat prowadzi międzynarodowe warsztaty, między innymi w ramach programu MEDIA – EAVE. Prowadzi również małe wydawnictwo.
Brigid O’Shea – tutor i wykładowca, specjalizuje się w strategii festiwalowej dla projektów dokumentalnych. Szefowa DOK Industry Programme od 2013 roku. Karierę zaczynała pracując przy festiwalu Berlinale. Potem pracowała przy wielu programach dokumentalnych, wśród nich są IDF – Instytut Filmu Dokumentalnego i Documentary Campus. Jest także producentką filmową.
Peter Jäger – założyciel I pierwszy szef AUTLOOK Filmsales GmbH. Urodził się w Belgii. Studiował prawo i filozofię. Później pracował jako konsultant u kilku największych, niezależnych dystrybutorów filmowych, zajmujących się produkcjami takimi jak „Festen”, „Mulholland Drive” i trylogią „Władca pierścieni”. W 2005 roku Peter Jäger założył AUTLOOK Filmsales GmbH, międzynarodową firmę zajmującą się dystrybucją filmów dokumentalnych. Dziś Autlook jest wiodącym dystrybutorem na świecie. Peter Jäger jest również ekspertem programu MEDIA, członkiem jury Flamandzkiego Funduszu Filmowego, Wiedeńskiego Funduszu Filmowego oraz wykładowcą na Akademii Filmowej w Wiedniu, Donau-University Krems, Akademii Filmowej w Berlinie, Eurodocs, Cine Regio, MAIA warsztat i IDFA Academy. Jako konsultant jest goszczony m.in. przez IDFA, Hot Docs, Berlinale i festiwal w Cannes.
PITCHINGI I NAGRODY
Drugim, obok warsztatów, ważnym elementem programu będą publiczne prezentacje (pitchingi) dla międzynarodowego grona ekspertów oraz indywidulane spotkania z nimi. Uczestnicy pitchingu DOCS TO START spotkają się z potencjalnymi koproducentami i instytucjami finansującymi produkcję, uczestnicy DOCS TO GO! – z selekcjonerami festiwalowymi oraz z agentami sprzedaży i dystrybutorami.
Najciekawsze projekty i najlepsze prezentacje otrzymają nagrody w postaci grantów finansowych, bonów produkcyjnych i postprodukcyjnych oraz zaproszeń na najważniejsze europejskie markety koprodukcyjne. W tym roku będą to: w ramach programu DOC LAB START: nagroda HBO w wysokości 10 000 PLN, nagroda Krakowskiego Klastra Filmowego: świadczenia produkcyjne i postprodukcyjne w wysokości 25 000 PLN, wyróżnienie DOK Leipzig: zaproszenie na market do Lipska oraz wyróżnienie European Documentary Network: zaproszenie warsztaty na Lisbon Doc; a w programie DOC LAB GO: nagroda Krakowskiego Parku Technologicznego: świadczenia postprodukcyjne w wysokości 20 000 PLN i wyróżnienie Instytutu Dokumentarnego Filmu z Pragi: zaproszenie na Project Market.
MARKET KOPRODUKCYJNY
Kolejnym istotnym wydarzeniem podczas 57. Krakowskiego Festiwalu Filmowego będzie DOC LAB POLAND CO-PRODUCTION MARKET: spotkania producentów, omawianie projektów i nawiązywanie współpracy. W markecie weźmie udział 50 uczestników z Polski i zagranicy (Niemcy, Chorwacja, Izrael, Wielka Brytania, Szwajcaria, Czechy, USA, Rumunia). Gośćmi będą producenci, przedstawiciele festiwali, funduszy filmowych i telewizji oraz agenci sprzedaży. W związku z FOCUS ON GERMANY na KFF, część marketu zostanie poświęcona polsko-niemieckim spotkaniom koprodukcyjnym. DOC LAB POLAND CO-PRODUCTION MARKET to jedyne w Polsce spotkania koprodukcyjne dla producentów filmów dokumentalnych, poszukujących partnerów polskich i zagranicznych.
Organizatorem DOC LAB POLAND jest Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego, a partnerem strategicznym – Krakowski Festiwal Filmowy. Program jest organizowany we współpracy z DOK Leipzig, najważniejszym niemieckim festiwalem filmów dokumentalnych, EDN – European Documentary Network, czeskim Institute of Documentary Film oraz Warszawskim Festiwalem Filmowym. Partnerami edycji 2017 są: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Instytut Adama Mickiewicza i Culture.pl, Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej, Polski Instytut Sztuki Filmowej, Urząd Miasta Stołecznego Warszawy, Marszałek Województwa Małopolskiego, HBO Europe, Creative Europe Desk Polska, Mazovia Warsaw Film Commission i Mazowiecki Instytut Kultury, Krakowskie Biuro Festiwalowe i Krakow Film Commission, Krakowski Park Technologiczny, Krakowski Klaster Filmowy, kancelaria MKZ Partnerzy oraz Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych. Patronami Medialnymi są: Film Pro, Film & TV Kamera, Co Jest Grane 24, Polish Docs i TVP Kultura.
Więcej na: www.doclab.pl