Podsumowanie Krakowskich Targów Filmowych i wydarzeń z sekcji Industry Zone.
Tegoroczna Industry Zone skierowana do profesjonalistów zajmujących się na co dzień filmem dokumentalnym, krótkometrażowym i animowanym odbyła się podczas 53. Krakowskiego Festiwalu Filmowego w dniach 27 maja– 2 czerwca 2013. Jednymi z centralnych punktów programu Industry Zone były Krakowskie Targi Filmowe, Dragon Forum oraz prezentacje Docs to Go!
Industry Zone miało w tym roku nową siedzibę – mieściła się w Artetece w budynku Małopolskiego Ogrodu Sztuki, w którym znajdowały się również Recepcja oraz Biuro Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Dzięki temu goście festiwalowi mogli szybko trafić do Wideoteki Krakowskich Targów Filmowych, co zaowocowało większą niż zwykle frekwencją.
Na Targi zgłoszono około 1000 filmów, z których, po dokonaniu wnikliwej selekcji, organizatorzy wybrali 270 tytułów. Jak co roku nasi partnerzy – East Silver, DOK Leipzig, Thessaloniki International Documentary Film Festival, Swiss Films oraz Visions du Reel – przygotowali wybór najciekawszych rekomendowanych przez nich filmów dokumentalnych ułożonych w specjalne sekcje.
Wszystkie zakwalifikowane filmy znalazły się katalogu targowym, a podczas Targów oglądać je można było w cyfrowej wideotece. Niezwykle sprawny, unikatowy program do oglądania filmów, wprowadzony przez organizatorów 7 lat temu, był pionierskim przedsięwzięciem w Europie i jednym z pierwszych systemów tego typu na świecie. System, prócz wielofunkcyjnej przeglądarki do zgromadzonych na serwerze targowym filmów, wyposażony jest w system narzędzi umożliwiających oglądającemu bezpośredni internetowy kontakt z osobą posiadającą prawa do filmu, oraz umożliwiający zapisywanie uwag i notatek, które od razu wysyłane są na adres mailowy zarejestrowanego uczestnika. System wymaga także od oglądającego oceny filmu, która ujęta zostaje w raporcie dla producenta/dystrybutora, który otrzymuje drogą mailową codzienny wykaz pozwalający sprawdzić, ile osób i kto dokładnie oglądał jego film i umożliwia szybki kontakt. Po zakończeniu Targów producent/dystrybutor otrzymuje zbiorczy raport podsumowujący obecność jego filmu na Targach.
W tym roku filmy w Wideotece oglądało 166 akredytowanych gości, a wśród użytkowników Krakowskich Targów Filmowych znaleźli się między innymi: programerzy festiwali: Grit Lemke, DOK Leipzig (Niemcy), Paolo Moretti, Visions du Reel (Szwajcaria), Patricia Drati Rønde, CPH:DOX International Film Festival (Dania), Senta van de Weetering, Internationale Kurzfilmtage Winterthur (Szwajcaria), Gennady Koffman, DocuDays (Ukraina), Petr Kubica, Jihlava International Documentary Film Festival (Czechy) Sinai Abt, Doc Aviv (Izrael), Illia Gladshtein, Molodist International Film Festival (Ukraina), Hana Kulhankova, One World International Human Rights Documentary Film Festival (Czechy), Kyrylo Marikutsa, Kyiv International Short Film Festival (Ukraina), Dominika Akuszewska, Raindance Film Festival London (Wielka Brytania), Laurence Boyce, Sleepwalkers Film festival (Estonia), Michał Dudziewicz, Plus Camerimage Film Festival (Polska),Veton Nurkollari, Dokufest Kosovo (Kosowo), dystrybutorzy i agenci sprzedaży: Cinzia Spironello, Some Like It Short (Hiszpania), Ina Rossow, Deckert Distribution (Niemcy), Kate Garner, Journeyman Pictures (Wielka Brytania), Tom Vaughan, Future Shorts (Wielka Brytania), Filippo d’Angelo, Vitagraph (Włochy), Marija Knezevic, Taskovski Film (Wielka Brytania), Donatien Pierda, Java Films (Francja), Patricie Pouzarova, EYZ Media GmbH (Niemcy); a także eksperci filmowi i przedstawiciele stacji telewizyjnych.
Filmy zgromadzone w Wideotece zostały w sumie odtworzone 3091 razy. Ponad 120 filmów ma na koncie więcej niż 10 odtworzeń.
Statystyka najczęściej oglądanych filmów:
– Ojciec i syn, reż. Paweł Łoziński – 61 odtworzeń
– Ojciec i syn w podróży, reż. Marcel Łoziński – 55 odtworzeń
– Zabójca z lubieżności, reż. Marcin Koszałka – 45 odtworzeń
– Dziennik z podróży, reż. Piotr Stasik – 43 odtworzeń
– The Big Leap, reż. Kristoffer Rus – 40 odtworzeń
– Wszystko jest możliwe, reż. Lidia Duda – 34 odtworzenia
– Miłość, reż. Filip Dzierżawski – 34 odtworzenia
– Darling, reż. Izabela Plucińska – 32 odtworzenia
– Nowy sen, Krzysztof Warlikowski, reż. Marcin Latałło – 31 odtworzeń
– Zabicie ciotki, reż. Mateusz Głowacki – 30 odtworzeń
Najlepiej ocenione filmy:
– Ojciec i syn w podróży, reż. Marcel Łoziński
– Ojciec i syn, reż. Paweł Łoziński
– Dziennik z podróży, reż. Piotr Stasik
– Zabicie ciotki, reż. Mateusz Głowacki
– Mazurek, reż. Julia Kolberger
Większość filmów prezentowanych w wideotece będzie miało szansę trafić do Krakowskich Targów Filmowych Online. Ta całoroczna platforma, działająca w podobny sposób jak targi stacjonarne, daje zarejestrowanym profesjonalistom z branży filmowej dostęp do najnowszych polskich produkcji dokumentalnych, animowanych i krótkometrażowych z dowolnego miejsca na świecie i w dowolnym czasie. Jest też doskonałą okazją do zapoznania się z dokonaniami polskich twórców dla osób z branży, które nie mogły być obecne na Krakowskim Festiwalu Filmowym. Krakowskie Targi Filmowe Online zostaną uzupełnione o najnowsze tytuły już we wrześniu.
Poza Targami bogaty program Industry Zone obejmował również panele dyskusyjne, spotkania indywidualne, konferencje, itp. Goście Industry Zone mogli wziąć udział w pitchingu Dragon Forum, który jak co roku odwiedzili redaktorzy zamawiający i eksperci filmowi. Podczas prezentacji mieli oni okazję zapoznać się z projektami kilkudziesięciu projektów filmów dokumentalnych z całej Europy. Po raz pierwszy zorganizowano seminarium poświęcone promocji filmów animowanych – Animating the Promotion, którego częścią była prezentacja polskich animacji w produkcji. W drugiej edycji Docs to Go!, czyli przygotowanej we współpracy z PISF-em prezentacji polskich filmów dokumentalnych w postprodukcji, udział wzięło 8 filmów, które są na etapie szukania pól dystrybucji. Przeglądowi filmów szwajcarskich towarzyszyła konferencja „Spojrzenie na Szwajcarię”, której uczestniczy – przedstawiciele szwajcarskiej branży audiowizualnej – opowiadali o produkcji, promocji i dystrybucji szwajcarskich dokumentów oraz o edukacji filmowej w tym kraju. Tegoroczny laureat Smoka Smoków Paul Driessen dał wykład mistrzowski na temat swojej metody pracy nad filmem animowanym. Podczas spotkania z Marion Döring można było dowiedzieć się, jak zgłosić film do Europejskiej Nagrody Filmowej, a w ramach Case Study poświęconemu poszukiwania funduszy na produkcję filmów dokumentalnych, w ramach którego swoimi doświadczeniami podzielili się Martichka Bozhilova z Agitprop z Bułgarii i Sławomir Grunberg, filmowiec i producent z USA, można było poszerzyć swoją wiedzę na temat finansowania w dokumencie oraz wziąć udział w warsztatach z prawa autorskiego.
Tradycyjnie już Magazyn FilmPro był współorganizatorem indywidualnych spotkań z zaproszonymi specjalistami z branży podczas trwających cały tydzień Film Pro Industry Meeings. Filmowcy z całego świata odwiedzający Krakowski Festiwal Filmowy mieli okazję spotkać się z dystrybutorami, m.in. Rise and Shine World Sales (Niemcy), Deckert Distribution (Niemcy), EYZ Media GmbH (Niemcy), Some Like It Short (Hiszpania), Journeyman Pictures (Wielka Brytania), Java Films (Francja), Sideway Films (Wielka Brytania), Taskovski Films (Wielka Brytania), Future Shorts (Wielka Brytania), Vitagraph (Włochy), a także programerami festiwali filmowych, m.in. Winterthur International Short FF (Szwajcaria), Molodist International FF (Ukraina), Berlinale (Niemcy), Doc Aviv International Documentary FF (Izrael), CPH:DOX International FF (Dania), Festival dei Popoli – International Documentary FF (Włochy), One World International Human Rights Documentary FF, (Czechy), Raindance FF (Wielka Brytania), Visions du Reel (Szwajcaria) i Dokufest (Kosowo).
Niektórzy z gości Industry Zone podzielili się swoimi wrażeniami z festiwalu z redakcją Polish Docs. Wywiady z Grit Lemke, Vetonem Nurkollarim, Patricią Drati Rønde i Kate Garner można przeczytać TUTAJ.
Producentem Industry Zone jest Krakowska Fundacja Filmowa. Przedsięwzięciu partnerują: Krakowskie Biuro Festiwalowe, Krakow Film Commssion, Wojewódzka Biblioteka Publiczna w Krakowie, Małopolski Ogród Sztuki. Wydarzenie objęte jest patronatem medialnym magazynu Film PRO.
Projekt zrealizowano przy wsparciu finansowym: Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, Stowarszyszenia Filmowców Polskich, Województwa Małopolskiego, Gminy Miejskiej Kraków, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Programu MEDIA.