Każdego roku w ramach Krakowskiego Festiwalu Filmowego, poza czterema filmowymi konkursami, najlepsze dokumenty, krótkometrażowe fabuły i filmy animowane prezentowane są w kilkunastu sekcjach tematycznych. Jedną z nich jest Polska panorama, prezentująca najciekawsze dokonania polskich twórców z ostatniego roku.
“Polską panoramę, podobnie jak konkurs polski, traktujemy jako wskazówkę dla zagranicznych selekcjonerów, którzy licznie odwiedzają nasz festiwal” – mówi dyrektor Krakowskiego Festiwalu Filmowego Krzysztof Gierat. – “Dostrzeżone przez nich tutaj filmy, robią potem często zawrotną karierę na świecie”.
Film o Pilchu, reż. Adam Lewandowski
Kraków w tegorocznej selekcji, poprzez swoją historię i postaci z nim związane, jest szczególnie mocno reprezentowany. Przykład stanowią między innymi filmowe portrety dwóch wybitnych literatów: Stanisława Lema i Jerzego Pilcha, którzy znaczną część swojego życia, także zawodowego, związali z Krakowem. “Autor Solaris” Borysa Lankosza to kreacyjny dokument, w którym twórcy filmu wraz z wybitnymi lemologami, historykami i bliskimi pisarza zbliżają się do rozwikłania zagadek i paradoksów życia Lema. Adam Lewandowski w “Filmie o Pilchu” prowadzi fascynującą opowieść o jednym z najwybitniejszych współczesnych prozaików, utkaną z głosów jego przyjaciół oraz wypowiedzi samego bohatera.
Exodus, reż. Paulina Bondaronek
Świat krakowskiego teatru rysuje się w trzech kolejnych filmach dokumentalnych. “Exodus” (reż. Tristan Anderson, Paulina Bondaronek) przybliża historię nieoczekiwanych i dramatycznych w skutkach rezultatów wystawienia przez Teatr KTO spektaklu “Neomonachomachia”. Film “Ostatnie diamenty” Mariana Przybylskiego to portret braci Janickich, niezwykle barwnych i znanych w środowisku krakowskim aktorów teatru Cricot 2 Tadeusza Kantora. Edyta Wróblewska w dokumencie “Zygmunt Hübner – gra z rzeczywistością” przedstawia postać jednego z najwybitniejszych ludzi teatru, dyrektora m.in. Starego Teatru w Krakowie w ponurych czasach PRLu, który w swoich działaniach w niezwykle wyrazisty sposób realizował społeczną i obywatelską misję.
How To Destroy Time Machines, reż. Jacek Piotr Bławut
Dokument “How to Destroy Time Machines” Jacka Piotra Bławuta to portret wielkiego pasjonata, amerykańskiego artysty, który całkowicie poświęcił się eksperymentom muzycznym, rejestrując, manipulując i komponując utwory z niezwykłych lub też pozornie zwykłych zjawisk dźwiękowych. O wielkiej pasji, ale także o pokonywaniu słabości opowiada film “Raz dwa zero” Anny Pawluczuk, którego dziewięcioletnia bohaterka wyczynowo trenuje gimnastykę artystyczną. Z kolei bohater dokumentu “XXXLove” Joanny Frydrych angażując się bez wytchnienia w pomoc tym, którym otyłość zrujnowała życie intymne, sam oddala się od swojej rodziny i zaniedbuje życie prywatne.
Raz dwa zero, reż. Anna Pawluczuk
Film “Trzy siostry” Dariusza Kowalskiego to portret sióstr, mieszkających w romskim, przepełnionym cygańską muzyką osiedlu pod Limanową, ale to także opowieść o poczuciu wyobcowania i poszukiwaniu tożsamości. Bohaterkami dokumentu Michała Tkaczyńskiego – “I tak wszystko widziałam…” także są trzy kobiety, chociaż opowiadają zupełnie inną historię. To film o losach polskich kobiet pochodzenia żydowskiego, które przeszły przez piekło II wojny światowej i zgotowany przez niemieckich nazistów Holocaust.
W zestawieniu nie zabrakło też animacji. “Ostatni pokój”(reż. Marta Chyła-Janicka) to historia małżeństwa, które oprowadza potencjalną klientkę po mieszkaniu, przeznaczonym do sprzedaży. W ostatnim pokoju rozmowa schodzi na niespodziewane tory, obnażając pozorność komunikacji między ludźmi. Z kolei film animowany Tymona Albrzykowskiego, “Zdarzenie plastyczne” to zrealizowana w technice non-camera, bezpośrednio na taśmie filmowej, abstrakcyjna metamorfoza form geometrycznych, ilustrowana niezwykle sugestywną muzyką. Jedyny film fabularny w panoramie to “Fusy” Konrada Kądzieli – przewrotna opowieść o telewizyjnej wróżce, która z powodzeniem doradza innym, doświadczając wielu niepowodzeń we własnym życiu prywatnym.
Program Panoramy polskiej:
“Autor Solaris”, reż. Borys Lankosz, Polska, Francja, Niemcy | 56’ | D
ND 28.05 godz. 17:30 Małopolski Ogród Sztuki
CZW 01.06 godz. 16:30 Kino Reduta
“Dramaty”, reż. Zvika Gregory Portnoy, Polska | 76’ | D
ŚR 31.05 godz. 17:30 Kino Mikro
PT 02.06 godz. 12:30 Małopolski Ogród Sztuki
“Exodus”, reż. Paulina Bondaronek, Tristan Anderson, Wielka Brytania, Polska | 21’ | D
WT 30.05 godz. 17:30 Kino Mikro
CZW 01.06 godz. 12:30 Kino Mikro
“Film o Pilchu”, reż. Adam Lewandowski, Polska | 49’ | D
ND 28.05 godz. 17:30 Małopolski Ogród Sztuki
CZW 01.06 godz. 16:30 Kino Reduta
“Fusy”, reż. Kordian Kądziela, Polska | 27’ | F
PON 29.05 godz. 17:30 Kino Mikro
ŚR 31.05 godz. 14:00 Kino Pod Baranami
“How to Destroy Time Machines”, reż. Jacek Piotr Bławut, Polska | 40’ | D
WT 30.05 godz. 12:30 Kino Mikro
CZW 01.06 godz. 19:00 Kino Pod Baranami
“I tak wszystko widziałam…,” reż. Michał Tkaczyński, Polska | 52’ | D
PON 29.05 godz. 19:00 Kino Pod Baranami
CZW 01.06 godz. 15:00 Małopolski Ogród Sztuki
“Ostatni pokój”, reż. Marta Chyła-Janicka, Polska | 6’ | A
PON 29.05 godz. 19:00 Kino Pod Baranami
CZW 01.06 godz. 15:00 Małopolski Ogród Sztuki
“Ostatnie diamenty”, reż. Marian Przybylski, Polska | 13’ | D
WT 30.05 godz. 17:30 Kino Mikro
CZW 01.06 godz. 12:30 Kino Mikro
“Raz dwa zero”, reż. Anna Pawluczuk, Polska | 15’ | D
PON 29.05 godz. 19:00 Kino Pod Baranami
CZW 01.06 godz. 15:00 Małopolski Ogród Sztuki
“Trzy siostry”, reż. Dariusz Kowalski, Polska | 56’ | D
WT 30.05 godz. 12:30 Kino Mikro
CZW 01.06 godz. 19:00 Kino Pod Baranami
“XXXLove”, reż. Joanna Frydrych, Polska | 60’ | D
PON 29.05 godz. 17:30 Kino Mikro
ŚR 31.05 godz. 14:00 Kino Pod Baranami
“Zdarzenie plastyczne”, reż. Tymon Albrzykowski, Polska | 5’ | A
ŚR 31.05 godz. 17:30 Kino Mikro
PT 02.06 godz. 12:30 Małopolski Ogród Sztuki
“Zygmunt Hübner – gra z rzeczywistością”, reż. Edyta Wróblewska, Polska | 64’ | D
WT 30.05 godz. 17:30 Kino Mikro
CZW 01.06 godz. 12:30 Kino Mikro