Już za trzy tygodnie 52. Krakowski Festiwal Filmowy.
Już za trzy tygodnie 52. Krakowski Festiwal Filmowy. Przed nami 7 dni festiwalowych, wyczekiwane premiery i blisko 250 filmów z całego świata. Przedstawiamy gorące tytuły, najważniejsze sekcje i nowe lokalizacje.
Festiwal odbędzie się w dniach 28 maja – 3 czerwca w krakowskich kinach: Kijów.Centrum, w Kinie Pod Baranami, Mikro, Agrafce oraz w nowo pozyskanej na potrzeby filmu i festiwalu Scenie Wyspiańskiego w PWST przy ul. Straszewskiego 21.
Lokalizacją specjalną będzie po raz drugi plenerowe Kino Pod Wawelem, w którym zagości podzielona na afiszu z Kinem Pod Baranami najpopularniejsza sekcja pozakonkursowa festiwalu „Dźwięki muzyki”. To właśnie u stóp Wawelu zobaczymy najnowszy dokument muzyczny Martina Scorsese „George Harrison. Living in a Material World”, obraz dokumentujący pracę Sigura Rosa nad albumem „Inni” w brytyjsko-islandzkim filmie Vincent Morisseta („Sigur Rós: Inni”) czy „Uderz we mnie muzyką” Miquela Galofré, który po otwarciu festiwalu w rytmie reggae zatrzyma nas na dłużej w Jamajce. Wstęp na pokazy plenerowe będzie wolny.
W tej sekcji przedstawimy aż 11 tytułów, w tym jeden dwuczęściowy – mówi dyrektor festiwalu Krzysztof Gierat. Pod Wawelem znajdą się tytuły sporadycznie prezentowanie w Polsce na jednorazowych pokazach, a w Kinie Pod Baranami absolutne premiery – dodaje.
Dla pokazów konkursowych, które od lat skupiają liczną publiczność organizatorzy przeznaczyli największe kino festiwalowe Kijów.Centrum oraz dodatkowo Kino Mikro. To właśnie tam będziemy mieli okazję zobaczyć liczący w tym roku aż 104 tytuły przegląd filmów z całego świata, które będą rywalizować o trzy główne nagrody: Złotego Smoka, Złotego Lajkonika i Złoty Róg.
Główny obiekt festiwalu to tradycyjnie kino Kijów.Centrum, gdzie w poniedziałek odbędzie się Gala otwarcia z polską premierą wyczekiwanego „Marleya” Kevina Macdonalda przy osobistym udziale reżysera filmu, laureata Oscara za „One day in September” i gościa specjalnego festiwalu. Kolejne wielkie wieczory w tej lokalizacji to światowa premiera „Wiery Gran” Marii Zmarz-Koczanowicz, ceremonia wręczenia nagrody specjalnej Smoka Smoków, która już 30 maja powędruje do rąk świetnej czeskiej dokumentalistki Heleny Třeštíkovej – uroczystemu wręczeniu nagrody towarzyszyć będzie pokaz jednego z najbardziej znanych filmów reżyserki „René”, zwycięzcy Europejskiej Nagrody Filmowej i rezultatu 20-letniej pracy. Następny wieczór w kinie Kijów.Centrum to świetne „Mieszkanie” (The Flat) Arnona Goldfingera, które właśnie rozpoczęło swoją podróż przez najważniejsze festiwale filmowe na świecie. W piątek odbędzie się pokaz specjalny „Wirtualnej wojny” Jacka Bławuta (jedna z niewielu okazji by zobaczyć film na wielkim ekranie), a w przedostatni wieczór będzie można podziwiać polską reprezentację w konkursie dokumentalnym. Gala zamknięcia festiwalu z uroczystym wręczeniem nagród oraz seansem prezentującym zwycięskie filmy tegorocznej edycji będzie miała miejsce w niedzielę 3 czerwca.
Pokazy pozakonkursowe odbywać się będą w Kinie Pod Baranami, w Kinie Agrafka oraz w drugiej co wielkości sali kinowej festiwalu – Scenie Wyspiańskiego w PWST, gdzie odbędzie się większość seansów jednego z najważniejszych pozakonkursowych bloków festiwalu „Krakowskich premier dokumentalnych”. Tam będzie miała miejsce także część pokazów sekcji „Laureaci festiwali” prezentującej filmy, które odniosły międzynarodowy sukces na najważniejszych festiwalach filmowych na świecie, zdobyły uznanie widzów i rozgłos.
Najwięcej seansów pozakonkursowych gościć będzie Kino Pod Baranami. Tam zobaczymy między innymi filmy sekcji Short Matters!, prezentującej nominowane do Europejskiej Nagrody Filmowej krótkie metraże ze „Świetną rodziną” (The Wholly Family), najnowszym filmem Terrego Gilliama, i „Paparazzi” Piotra Bernasia, jednym z najbardziej kontrowersyjnych polskich dokumentów ubiegłego roku, na czele. Kino Pod Baranami będzie również główną lokalizacją dla większości seansów sekcji „Spojrzenie na Włochy” – przeglądu najnowszych filmów dokumentalnych gościa specjalnego festiwalu, kinematografii włoskiej, obrazów prezentowanych w ramach „Panoramy filmu polskiego” oraz wspomnianej już sekcji „Dźwięki muzyki”.
Kino Agrafka zaprosi na dzielone z Kinem Pod Baranami seanse sekcji „Spojrzenie na Włochy”, „Laureaci festiwali” oraz „Gdzieś w Europie”, prezentującej niezwykłe historie zwykłych Europejczyków, dokumenty, które przeniosą nas do bliższych i dalszych zakątków starego kontynentu, poruszą i zaintrygują, kierując kamerę na to, czego ciągle o Europie nie wiemy.
52. edycji Krakowskiego Festiwalu Filmowego towarzyszyć będą skierowane do profesjonalistów imprezy branżowe – Krakowskie Targi Filmowe (start: 29 maja) i Dragon Forum (31 maja – 4 czerwca). W tym roku Industry Zone wraca do wnętrz Międzynarodowego Centrum Kultury przy Rynku Głównym. Do tej samej lokalizacji przenoszą się również warsztaty i pitching Dragon Forum.
Ostatnią lokalizacją festiwalową, za to najłatwiej dostępną, będzie wirtualne kino festiwalowe na platformie Kinoplex, gdzie będzie można zobaczyć online 12 filmów, a wśród nich ostatni film słynnego szwedzkiego dokumentalisty Petera Torbiörnssona „Żegnaj Nikaraguo” (Goodbye Nicaragua. The Last Chapter), świetny dokument o lobbingu i jego wpływie na politykę Unii Europejskiej „Unijny biznes” (The Brussels Business), austriackich filmowców Friedricha Mosera i Matthieu Lietaerta, „Zaćmienie słońca” (Solar Eclipse), Martina Marecka, opowiadające tragikomiczną historię jaka miała miejsce po podłączeniu do prądu zambijskiej wioski. Polecić należy również rewelacyjny dokument muzyczny podążający śladem niezwykłej grupy mongolskich muzyków „Anda Union”.
Online będziemy mogli zobaczyć także Galę zamknięcia, która będzie transmitowana na stronie internetowej festiwalu.