Short Matters! Krótkie filmy roku na 64.KFF

Co fascynowało, poruszało i mierziło europejskie twórczynie i twórców w minionym roku? Nagradzane krótkometrażowe dokumenty, animacje i fabuły mogą pomóc w udzieleniu odpowiedzi na to pytanie. Już po raz kolejny publiczność Krakowskiego Festiwalu Filmowego będzie miała okazję zobaczyć produkcje, które znalazły się na prestiżowej liście filmów ubiegających się o nominację do Europejskich Nagród Filmowych.

Sekcja „Short Matters! Krótkie filmy roku” towarzyszy festiwalowi od lat. W tegorocznej edycji przeważają krótkie fabuły, ale w programie znalazły się też animacje i dokumenty. Wszystkie produkcje pokazywane pod jej szyldem to obrazy, które znalazły się na krótkiej liście tytułów ubiegających się o nominację do Europejskiej Nagrody Filmowej – odpowiednika amerykańskiego Oscara. 

Animacja

Wśród wybranych animacji znalazł się jeden z naszych ubiegłorocznych laureatów, film “W lesie są ludzie” Szymona Ruczyńskiego. To kameralna opowieść o tym, co dzieje się na granicy polsko-białoruskiej. Uchodźcy, próbujący przedostać się do Polski, ukrywają się w lesie. Oparta na relacjach świadków i własnych przeżyciach autora animacja jest przerażającym obrazem trwającego od 2021 roku kryzysu humanitarnego.

Mocna i charakterna “Suka” w reżyserii Carli Melo Gampert, to antropomorficzna opowieść o stawaniu się kobietą, a także o rolach jakie przybierają kobiety w społeczeństwie i wśród swoich najbliższych. O kobiecości traktuje też kolejna animacja, “27” (reż. Flóra Anna Buda). Węgierska reżyserka wprowadza widzów w niezwykle intymny świat fantazji erotycznych Alice. Bohaterka kończy 27 lat, wciąż mieszka z rodzicami, ucieczka w marzenia pozwala jej odciąć się od codzienności.

Fabuła

Od fantazji i marzeń sennych nie uciekają krótkie fabuły. Christian Avilés tworzy barwną opowieść o upragnionych wakacjach. Brytyjscy nastolatkowie z “Marząc o hiszpańskich wakacjach” są zmęczeni brakiem światła i typową wyspiarską pogodą, postanawiają udać się na Baleary. Na miejscu pragną wchłonąć mnóstwo słońca, które zabiorą z powrotem do swojej pochmurnej ojczyzny. W podróż udają się też bohaterki “Kobiety jadą do miasta” (reż. Enrique Buleo). Trzy świeżo owdowiałe emerytki postanawiają zakosztować życia i w tym celu udają się na wycieczkę po Europie.

Emerytką jest też Rita z “Akordów” (reż. Estibaliz Urresola Solaguren). Kobieta regularnie uczęszcza na próby chóru, któremu grozi rozwiązanie, po tym jak miasto odmówiło dalszej dotacji. Z propozycją finansową przychodzi firma, która od lat emituje dużą ilość zanieczyszczeń, które poważnie wpływają na zdrowie mieszkańców miasta, w tym syn bohaterki. Chórzystki muszą podjąć bardzo trudną decyzję. Z podobnymi dylematami nieraz zmagają się queerowi aktywiści z “Kwiatów z innego ogrodu” (reż. Jorge Cadena). Walczą oni z patriarchalnym systemem i niesprawiedliwością społeczną w rodzinnej Kolumbii.

Ostatnia z fabuł może skojarzyć się z filmowymi esejami Agnes Vardy. “Gąsienice” (reż. Michelle Keserwany, Noel Keserwany) to opowieść o Asmie i Sarah. Kobiety pochodzą z Lewantu, ale żyją i pracują we Francji. Obie dźwigają ciężar domu, który musiały opuścić. Początkowo nieufne wobec siebie, stopniowo odkrywają wspólną nić, która je łączy – sięgającą czasów, gdy Jedwabny Szlak łączył Lyon z ich rodzinnymi krajami. 

Dokument

“Ciężko pracujący” (reż. Susanna Flock, Robin Klengel, Leonhard Müllner, Michael Stumpf) to dość nietypowy dokument, w całości osadzony w wirtualnym świecie popularnej gry komputerowej Red Dead Redemption. Autorzy filmu opowiedzieli o postaciach drugoplanowych, znajdując w ich powtarzalnych ruchach, analogię do pracy w kapitalizmie. 

Film Manuela Muñoz Rivasa w bardzo nieoczywisty sposób koresponduje z pierwszym dokumentem. “Aqueronte” to prawdziwe slow cinema, reżyser portretuje grupę pasażerów przeprawiających się promem z jednego brzegu rzeki na drugi. Nic się nie dzieje, jest tylko ruch.

Filmy w sekcji Short Matters!:

  • 27, reż. Flóra Anna Buda, Francja, Węgry, 10’, 2023
  • Akordy / Chords, reż. Estibaliz Urresola Solaguren, Hiszpania, 30’, 2022
  • Aqueronte, reż. Manuel Muñoz Rivas, Hiszpania, 27’, 2023
  • Ciężko pracujący / Hardly Working, reż. Susanna Flock, Robin Klengel, Leonhard Müllner, Michael Stumpf, Austria, 21’, 2022
  • Gąsienice / Les Chenilles, reż. Michelle Keserwany, Noel Keserwany, Francja, Liban, 30’, 2023
  • Kobiety jadą do miasta / Women Visiting a City, reż. Enrique Buleo, Hiszpania, Francja, 15’, 2022
  • Kwiaty z innego ogrodu / Flores del otro patio, reż. Jorge Cadena, Szwajcaria, Kolumbia, 16’, 2022
  • Marząc o hiszpańskich wakacjach / Daydreaming So Vividly about Our Spanish Holidays, reż. Christian Avilés, Hiszpania, 24’, 2022
  • Suka / La Perra, reż.  Carla Melo Gampert, Francja, Kolumbia, 14’, 2023
  • W lesie są ludzie / There Are People in the Forest, reż. Szymon Ruczyński, Polska, 10’, 2023

Tradycyjnie na festiwalu nie zabraknie spotkań Q&A po wybranych projekcjach.

Karnety i bilety na 64. Krakowski Festiwal Filmowy już w sprzedaży!

Harmonogram projekcji i wydarzeń towarzyszących jest dostępny na stronie.

Krakowski Festiwal Filmowy jest na ekskluzywnej liście wydarzeń filmowych kwalifikujących do Oscara® w kategoriach krótkometrażowych (fabuła, animacja, dokument) oraz pełnometrażowego filmu dokumentalnego, a także rekomenduje do Europejskiej Nagrody Filmowej w tych samych kategoriach.

Festiwal realizowany jest ze środków: Gminy Miejskiej Kraków, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Programu Kreatywna Europa Komisji Europejskiej, Województwa Małopolskiego, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Współorganizatorem jest Stowarzyszenie Filmowców Polskich.

64. Krakowski Festiwal Filmowy odbędzie się w kinach od 26 maja do 2 czerwca 2024 roku oraz online na KFF VOD od 31 maja do 16 czerwca 2024 roku.

Aktualności

47 z 1098