Międzynarodowy konkurs krótkometrażowy od 1961 roku prezentuje najlepsze krótkie dokumenty, fabuły oraz animacje. Spotykają się tu filmy najbardziej zróżnicowane stylistycznie i w reżyserii twórców z najdalszych zakątków świata, co czyni ten konkurs najbardziej intrygującym zestawem festiwalu. W tym roku o Złotego Smoka, nominację do Europejskiej Nagrody Filmowej oraz uproszczoną ścieżkę do Oscara zabiegać będzie 10 filmów dokumentalnych, 13 fabularnych i 12 animowanych.
Polska będzie tu reprezentowana we wszystkich kategoriach: dokumentu, fabuły i animacji. Wśród krótkich dokumentów przedstawiony zostanie film “Siostry” Michała Hytrosia ukazujący życie 12 zakonnic w najstarszym żeńskim klasztorze klauzurowym w Polsce. Marta Pajek powróci na Festiwal ze swoją zmysłową animacją “III”, która zostanie także pokazana w głównym konkursie krótkometrażowym festiwalu w Cannes. Film jest trzecią częścią tryptyku „Figury niemożliwe i inne historie”, której poprzednia część otrzymała Srebrnego Lajkonika na Festiwalu w 2016 roku. Wśród filmów fabularnych zaprezentowane zostaną dwa polskie tytuły: “Users” Jakuba Piątka i “Kobieta budzi się rano” Olgi Chajdas. Obydwa, choć zupełnie inne, opowiadają o samotności i zatraceniu siebie. Pierwszy z nich wciąga nas w niebezpieczny świat wirtualny, drugi obnaża rozpaczliwe próby poradzenia sobie ze światem wewnętrznym.
Wśród filmów dokumentalnych pojawią się rodzinne historie i osobiste dramaty: “Film dla Carlosa” o międzypokoleniowych i międzykulturowych różnicach w rodzinie reżysera Renato Borrayo Serrano, “Moje video” (reż. Andreas Boschmann) o rodzeństwie wychowywanym przez dziadków, które dzięki odnalezieniu starej kasety wideo ma okazję przywołać pogrzebane wspomnienia o rodzicach, “Pokochać imigranta” (reż. Ori Netterman, Adi Toledano), gdzie para bohaterów – Brytyjczyk i Izraelka – staje przed trudnym zadaniem udowodnienia swojej miłości w celu uzyskania wizy, umożliwiającej obcokrajowcowi zamieszkanie i pracę w Izraelu, czy “Tungrus” (reż. Rishi Chandna), tragikomiczna opowieść o pewnej rodzinie z Indii mieszkającej z kotami i… kogutem terroryzującym wszystkich domowników.
Nie zabraknie szerokiego spojrzenia na wydarzenia ze świata. Terror wojny syryjskiej wybrzmiewa we wstrząsającym eksperymentalnym dokumencie “Ludzie z ziemi jałowej” w reżyserii Heby Khaled, opowiedzianym z pierwszoosobowej perspektywy uczestnika zdarzeń, co potęguje grozę przedstawionych sytuacji. W Syrii ląduje także bohater animowanego dokumentu “Szkic Addaia” (reż. Esther Niemeier), który wcześniej znika bez śladu z rodzinnych Niemiec. Tragiczny finał opowieści jest punktem wyjścia do próby odpowiedzi na pytanie, co się rzeczywiście wydarzyło. Temat powojennej traumy pojawia się w filmie “Joe Boots” (reż. Florian Baron): tytułowy bohater pod wpływem wydarzeń z 11 września wstąpił do armii i przeżył koszmar w Iraku, który nie skończył się po powrocie do kraju. “Kierowca jest czerwony” (reż. Randall Christopher) to kolejny animowany dokument, trzymająca w napięciu opowieść o tropieniu jednego z największych nazistowskich zbrodniarzy wojennych. Majestatyczne piękno potężnej i mroźnej Rosji ukazane zostało w filmie “Ludzie północy” (reż. Ilia Povolotskiy). Trzech bohaterów, trzy różne zawody i trzy różne spojrzenia na Półwysep Kolski.
Filmy fabularne przeniosą nas w czasie i przestrzeni. W 1993 roku światem wstrząsnęły doniesienia o brutalnym zabójstwie dwuletniego Jamesa Bulgera, co stało się już wcześniej inspiracją dla polskiego filmu “Plac zabaw”. “Zatrzymanie” (reż. Vincent Lambe) odtwarza wydarzenia tamtego dnia, bazując na policyjnych nagraniach i zapisach z przesłuchań małych zbrodniarzy. “Świąteczny podarunek” (reż. Bogdan Muresanu) to Rumunia po politycznych przemianach grudnia 1989, ale w przewrotnym, tragikomicznym wydaniu, gdzie kluczową rolę odgrywa list do świętego Mikołaja. Osadzona wśród surowych zimowych krajobrazów Iranu “Dal” (reż. Yousef Kargar) opowiada o powracającym z Gruzji bohaterze, który ma do przekazania złe wieści rodzinie przyjaciela. “Ikar” (reż. Nicolas Boucart) to mit o Dedalu i Ikarze osadzony w hipnotyzujących okolicznościach bretońskiej wyspy Groix.
Fabuły to także ważne tematy społeczne aktualne pod każdą szerokością geograficzną. W “Gruzach” (reż. Julio Ramos) budowa ekskluzywnej willi zostaje przerwana przez poważny wypadek. Nikt z pracowników nie jest zatrudniony legalnie i decyzja o ratowaniu życia kolegi przybiera dramatyczny obrót. “Prawie wszystko” (reż. Lisa Gertsch) to poruszająca, subtelna opowieść o miłości i postępującej gwałtownie chorobie przedstawiona w formule kina drogi. Jak na Wyspach Brytyjskich widzą Polaków? Na to pytanie szuka odpowiedzi film “Smycz” w reżyserii Harry’ego Lightona. “Spuśćcie psy” (reż. Emmanuelle Fleytoux) przedstawia miłosny trójkąt, trudną relację pomiędzy główną bohaterką a dwoma najważniejszymi mężczyznami jej życia: ukochanym i bratem. O miłości mówi również film… “Miłość” (reż. Oliver Adam Kusio), w którym bohater płaci prostytutce, by udawała jego dziewczynę na pogrzebie żony, z którą on dawno temu zerwał kontakt.
Mroczne kino rodem z Islandii, w którym sacrum zderza się z profanum, a wiara z obsesją to film “Zbawienie” (Thora Hilmarsdottir). Katrín dowiaduje się, że przeszła transfuzję, co jest sprzeczne z jej wyznaniem. W obcej krwi, która teraz płynie w jej żyłach, czai się coś niebezpiecznego. Szalona czarna komedia o tym, co może się stać, gdy mąż zacznie kaprysić na telezakupową pasję żony to natomiast temat filmu “Telezakupy” w reżyserii Deva Patela.
W filmach animowanych dramat przeplata się z komedią. W “Manivald” Chintis Lundgren trzydzieste trzecie urodziny lisa Manivalda zakłóca zepsuta pralka. Wizyta wilka wprowadzi zamęt w życie zarówno lisa, jak i jego matki. “Popraw włosy, Oliver” to historia bohatera, który desperacko pragnie ukryć przed żoną łysienie, jednak kolejne sposoby przestają się sprawdzać. Jak przeprawić na drugi brzeg lisa, zająca i kapustę, jeśli w łódce ma się tylko jedno miejsce, lis nie może zostać sam z zającem, a zając sam z kapustą? Peter Peake w “Weź zająca” stworzył animowaną wersję tej odwiecznej zagadki logicznej.
Podobnie jak dokument, animacja również podejmuje w tym roku trudne wątki traumy i przepracowywania przeszłości oraz poszukiwania własnej tożsamości. „Obon” (reż. André Hörmann, Samo (Anna Bergmann) to film, który z jednej strony brutalnie portretuje okrucieństwa wojny, z drugiej – subtelnie pokazuje więź ojca i córki. O demonach przeszłości opowiada również “Daj odejść” (reż. Ulö Pikkov), zainspirowany japońską tradycją. W “Fundamental” reżyser ShihChieh Chiu przedstawia świat religijnego fanatyzmu widziany oczami dorastającego chłopca. W konwencji azjatyckiej kreskówki autor krytycznie, ale z humorem pokazuje grzech i duchowe obrzędy. “Kojot” to mieszanka wybuchowa: szalona, psychodeliczna animacja o kojocie, któremu wilki zamordowały całą rodzinę, więc rusza on w podróż po zemstę.
Płynąca strumieniem świadomości narracja w filmie “32-Rbit” (reż. Victor Orozco Ramirez) jest dla reżysera okazją do snucia refleksji o współczesnym świecie, gdzie w gąszczu amatorskich filmów innych ludzi zaczynają zanikać nasze własne wspomnienia.
Plastelinowy bohater filmu „Kochaj mnie i bój się” (reż. Veronica Solomon), by zdobyć podziw i szacunek innych, gotowy jest porzucić swoją tożsamość. Dokumentalna animacja “Miłość, powiedział” (reż. Ines Sedan) pokazuje poetę, Charlesa Bukowskiego, w chwili jego emocjonalnej słabości. Namalowane klatka po klatce ujęcia z archiwalnego wideo z jego spotkania z publicznością w San Francisco przeplatają się z ilustracją wiersza, który recytuje. “W oka mgnieniu” (reż. Kiana Naghshineh) to animowany thriller będący rejestracją zbrodni z perspektywy ofiary i jej oprawcy. Ujęcia pokazujące punkt widzenia kobiety i mężczyzny zmieniają się tak szybko jak tytułowe mrugnięcie okiem.
Lista filmów zakwalifikowanych do międzynarodowego konkursu filmów krótkometrażowych:
Filmy dokumentalne
“Film dla Carlosa” / “Film for Carlos”, reż. Renato Borrayo Serrano, 31’, Rosja, 2017
“Joe Boots” / “Joe Boots”, reż. Florian Baron, 30’, Niemcy, USA, 2017
“Kierowca jest czerwony” / “The Driver Is Red”, reż. Randall Christopher, 15’, USA, 2017
“Ludzie północy” / “The Northerners”, reż. Ilia Povolotskiy, 29’, Rosja, 2017
“Ludzie z ziemi jałowej” / “People of the Wasteland”, reż. Heba Khaled, 21’, Niemcy, Syria, 2018
“Moje wideo” / “My Home Video”, reż. Andreas Boschmann, 29’, Niemcy, 2018
“Pokochać imigranta” / “Love Immigrant”, reż. Ori Netterman, Adi Toledano, 22’, Izrael, 2017
“Siostry” / “The Sisters”, reż. Michał Hytroś, 19’, Polska, 2017
“Szkic Addaia” / “Tracing Addai”, reż. Esther Niemeier, 30’, Niemcy, 2018
“Tungrus”, reż. Rishi Chandna, 14’, Indie, 2017
Filmy fabularne
“Dal” / “The Distance”, reż. Yousef Kargar, 25’, Iran, 2017
“Gruzy” / “Debris”, reż. Julio Ramos, 14’, Peru, USA, 2017
“Ikar” / “Icarus”, reż. Nicolas Boucart, 25’, Belgia, 2017
“Kobieta budzi się rano” / “Morning Has Broken”, reż. Olga Chajdas, 15’, Polska, 2017
“Miłość” / “Love”, reż. Oliver Adam Kusio, 30’, Niemcy, 2018
“Prawie wszystko” / “Almost Everything”, reż. Lisa Gertsch, 25’, Szwajcaria, 2017
“Smycz” / “Leash”, reż. Harry Lighton, 17’, Wielka Brytania, 2018
“Spuśćcie psy” / “Release the Dogs”, reż. Emmanuelle Fleytoux, 20’, Francja, Belgia, 2017
“Świąteczny podarunek” / “The Christmas Gift”, reż. Bogdan Muresanu, 23’, Rumunia, 2018
“Telezakupy” / “Home Shopper”, reż. Dev Patel, 16’, USA, Singapur, 2017
“Users”, reż. Jakub Piątek, 29’, Polska, 2018
“Zatrzymanie” / “Detainment”, reż. Vincent Lambe, 30’, Irlandia, 2018
“Zbawienie” / “Salvation”, reż. Thora Hilmarsdottir, 24’, Islandia, Szwecja, 2017
Filmy animowane
“32-Rbit”, reż. Victor Orozco Ramirez, 8’, Niemcy, Meksyk, 2018
“Daj odejść” / “Letting Go”, reż. Ülo Pikkov, 11’, Estonia, Dania, 2017
“Fundamental”, reż. ShihChieh Chiu, 7’, Tajwan, 2017
‘III’, reż. Marta Pajek, 12’, Polska, 2017
“Kochaj mnie i bój się” / “Love Me, Fear Me”, reż. Veronica Solomon, 6’, Niemcy, 2018
“Kojot” / “Coyote”, reż. Lorenz Wunderle, 10’, Szwajcaria, 2018
“Manivald”, reż. Chintis Lundgren, 13’, Estonia, Chorwacja, Kanada, 2017
“Miłość, powiedział” / “Love He Said”, reż. Ines Sedan, 6’, Francja, 2018
“Obon”, reż. André Hörmann, Samo (Anna Bergmann), 15’, Niemcy, 2018
“Popraw włosy, Oliver” / “Keep Your Hair On, Oliver”, reż. Armelle Mercat, 12’, Francja, 2017
“Weź królika” / “Take Rabbit”, reż. Peter Peake, 15’, Wielka Brytania, 2017
“W oka mgnieniu” / “Augenblicke – a Blink of an Eye”, reż. Kiana Naghshineh, 4’, Niemcy, 2018
- Krakowski Festiwal Filmowy odbędzie się w dniach 27 maja – 3 czerwca 2018 roku.