Virtual Reality na 64. KFF

Wracamy do wirtualnej rzeczywistości! Już po raz drugi zapraszamy na festiwalowe pokazy filmów VR. Za tegoroczną selekcję tytułów odpowiada Joanna Popińska, autorka jednej z ubiegłorocznych produkcji. Filmy będzie można oglądać podczas 64. Krakowskiego Festiwalu Filmowego od poniedziałku do piątku w Pałacu Potockich. Wstęp wolny.

Przy wyborze projektów do sekcji VR, chciałam pokazać dzieła z Europy Środkowej i Wschodniej oraz związane tematycznie z tym regionem. Chcąc zainspirować widzów i twórców, którzy odwiedzą festiwal, szukałam projektów różnorodnych zarówno pod względem tematów, jak i zastosowanych środków. W naszej selekcji mamy impresyjną opowieść o sile muzyki w najciemniejszych chwilach; Interaktywne doświadczenie, które stawia widza w sytuacji wyboru z zaskakującymi konsekwencjami; medytacyjną podróż przez tajemniczy świat Wisły z pieśnią Eurydyki w tle; opowieść o depresji i sposobach radzenia sobie z nią; a także podnoszącą na duchu podróż przez ogarniętą wojną Ukrainę, gdzie artyści starają się zachować normalność i wnosić nadzieję. Każdy projekt jest wykonany w innej technice i oferuje różnorodne podejście do narracji, co mam nadzieję będzie interesujące dla widzów chcących poznać świat VR. – komentuje Joanna Popińska, kuratorka sekcji VR.

Darkening, reż. Ondřej Moravec

Jak postrzega świat osoba cierpiąca na depresję? Animowany film immersyjny wykorzystuje wirtualną rzeczywistość, aby poruszyć temat depresji i sposobów radzenia sobie z nią. Reżyser i główny bohater, Ondřej, prowadzi nas przez krajobrazy, które kojarzą mu się z historią jego zmagań z depresją od okresu dojrzewania. Dzięki animacji łączącej stylizowaną formę otoczenia Ondřeja i abstrakcyjne obrazy jego emocji, widzowie doświadczą i zrozumieją, jak to jest żyć z tą chorobą, jak sobie z nią radzić i jakie mechanizmy stosują osoby z depresją, aby poczuć się lepiej.

Human Violins, reż. Ioana Mischie

„Human Violins” to interaktywne doświadczenie VR poświęcone sile transformującej muzyki w najciemniejszych czasach. Zainspirowane prawdziwym faktem: podczas Holokaustu Żydom pozwolono wybrać tylko jeden przedmiot przed wyjazdem do obozów, a wielu z nich wybrało skrzypce. Śledzimy fabularyzowaną historię Almy, miłośniczki skrzypiec, i mamy szansę zagrać i kontynuować dziedzictwo jej muzyki.

Missing 10 Hours VR, reż. Fanni Fazakas

Witamy w Missing 10 Hours, na nocnej imprezie, na której najważniejsza jest dobra zabawa, bez względu na konsekwencje. Tutaj wszystko jest dozwolone. Tak przynajmniej uważa Greg. Nadmierne picie, naruszanie prywatności kobiet w toalecie, aż po nagłe aresztowanie przez policję. “Missing 10 Hours VR” zabiera nas w podróż pełną wyzwań i trudnych decyzji, ostatecznie prowadząc do szokującego odkrycia. To interaktywna historia oparta na prawdziwych przeżyciach młodych ludzi, która prowadzi użytkownika przez narrację, pozwalając mu podejmować decyzje wpływające na wynik. UWAGA, film dla osób 18+

Simple Songs about Death, reż. Marta Wieczorek, Maciej Czurychta

Doświadczenie zakłada medytacyjną podróż przez mglisty krajobraz Wisły. Jako odbiorca jesteśmy jedynie obserwatorem napotykanych sytuacji, nie mamy wpływu na bieg wydarzeń. Siedzimy na lodowej krze, płynąc powoli wraz z nurtem rzeki. W obrębie instalacji możemy poruszać się i zmieniać swój punkt widzenia. Słyszymy wiatr, szumiący w rytmie spokojnego oddechu. Mgła wokół nas stopniowo opada, odsłaniając niewyraźną linię brzegu oraz mijane przestrzenie i obiekty. Nad nami przelatuje klucz żurawi. Z biegiem czasu w naszym otoczeniu, na mijających nas wyspach dostrzegamy leżące ciało, otoczenie nadal jest bezpieczne i spokojne.

You Destroy. We Create. The War on Ukraine’s Culture, reż. Felix Gaedtke, Gayatri Parameswaran 

Co się dzieje, gdy muzea nie mogą już pokazywać swoich zbiorów, a zamiast tego muszą je ukrywać? Co to znaczy być artystą ulicznym, gdy twoje miasto jest bombardowane? Co to znaczy być muzykiem, gdy twój kraj jest atakowany? „You Destroy. We Create” zabiera nas w 25-minutową, wciągającą podróż przez rozdarty wojną kraj, w którym artyści i profesjonaliści ze sfery kultury zajmują się ochroną, odbudową i tworzeniem sztuki. Od początku wojny liczba ofiar cywilnych wzrosła do ponad 6000, a ponad 7 milionów uciekło z kraju. Kolejną poważną ofiarą wojny jest sztuka i kultura. Według UNESCO do listopada 2022 r. w całym kraju zniszczonych zostało ponad 200 miejsc o znaczeniu kulturowym. Twórcy wykorzystują połączenie filmów stereo 360°/180°, nagrań z drona, skanów fotogrametrycznych i animacji CG, aby przedstawić angażującą emocjonalnie historię.

Wstęp na projekcje VR jest wolny. Stanowiska znajdować się będą w podziemnej części Pałacu Potockich (Rynek Główny 20).

Karnety i bilety na 64. Krakowski Festiwal Filmowy już w sprzedaży!
Harmonogram projekcji i wydarzeń towarzyszących jest dostępny na stronie.

Krakowski Festiwal Filmowy jest na ekskluzywnej liście wydarzeń filmowych kwalifikujących do Oscara® w kategoriach krótkometrażowych (fabuła, animacja, dokument) oraz pełnometrażowego filmu dokumentalnego, a także rekomenduje do Europejskiej Nagrody Filmowej w tych samych kategoriach.

Festiwal realizowany jest ze środków: Gminy Miejskiej Kraków, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Programu Kreatywna Europa Komisji Europejskiej, Województwa Małopolskiego, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Współorganizatorem jest Stowarzyszenie Filmowców Polskich.

64. Krakowski Festiwal Filmowy odbędzie się w kinach od 26 maja do 2 czerwca 2024 roku oraz online na KFF VOD od 31 maja do 16 czerwca 2024 roku.

Kategoria: News.
Tag: / .

Aktualności

52 z 1102