„Tonia i jej dzieci” Marcela Łozińskiego, „Argentyńska lekcja” Wojciecha Staronia i „1994” Kaveh Tehrani najlepszymi filmami 51. Krakowskiego Festiwalu Filmowego.
Werdykt Jury 51.KFF
MIĘDZYNARODOWY KONKURS DOKUMENTALNY
Jury konkursu dokumentalnego 51. Krakowskiego Festiwalu Filmowego w składzie: Tue Steen Müller – przewodniczący (Dania), Dušan Hudec (Słowacja), Marcin Koszałka (Polska), Kaleo La Belle (Szwajcaria), Annamaria Percavassi (Włochy) podjęło decyzję o przyznaniu nagród:
ZŁOTY RÓG dla reżysera najlepszego filmu – Wojciech Staroń za film ARGENTYŃSKA LEKCJA (Polska), który od początku do końca zachowuje równowagę między formą i treścią. Opowiada o odmiennych kulturach, jednak przede wszystkim skupia się na pięknie przyjaźni rodzącej się pomiędzy małym chłopcem i dziewczynką. Jury uznało film za prawdziwe arcydzieło.
SREBRNY RÓG dla reżysera najlepszego średniometrażowego filmu dokumentalnego – Marcus Lindeen, za film ROZCZAROWANI (Szwecja), który stanowi doskonałe studium autoanalizy dokonanej przez dwóch bohaterów, którzy poszukując swojej tożsamości przeszli operację zmiany płci. Linia dialogowa w idealny sposób rozwija przejmującą historię.
SREBRNY RÓG dla reżysera najlepszego pełnometrażowego filmu dokumentalnego – Paweł Kloc za film KOŁYSANKA Z PHNOM PENH (Polska), który poprzez wyrazisty język filmu, przedstawia niekonwencjonalną walkę o miłość i akceptację w ciężkich warunkach egzystencjalnych. Duży nacisk na rozwój postaci sprawił, że film trzymał jury w napięciu do samego końca.
NAGRODA STOWARZYSZENIA TWÓRCÓW OBRAZU FILMU FABULARNEGO za najlepsze zdjęcia w filmie dokumentalnym ufundowana przez Lightcraft – Wojciech Staroń (Polska) za zdjęcia do filmu ARGENTYŃSKA LEKCJA
WYRÓŻNIENIA:
Alejandra Sanchez za film BARANEK BOŻY (Francja/Meksyk), który śledzi konsekwencje odważnej decyzji bohatera o konfrontacji z instytucją Kościoła.
Tomasz Wolski za film LEKARZE (Polska), który przenosi widza do ważnej instytucji publicznej i przy pomocy wyjątkowych obrazów i oszczędnych, a czasem zabawnych dialogów opowiada historie o sytuacjach z pogranicza życia i śmierci.
Jury studenckie konkursu dokumentalnego, w składzie Michał Lesiak, Małgorzata Steciak, Daniel Stopa postanowiło przyznać nagrodę filmowi LEKARZE w reżyserii Tomasza Wolskiego (Polska)
MIĘDZYNARODOWY KONKURS FILMÓW KRÓTKOMETRAŻOWYCH
Jury konkursu krótkometrażowego 51. Krakowskiego Festiwalu Filmowego w składzie: Lech Kowalski – przewodniczący (USA), João Garção Borges (Portugalia), Bartek Konopka (Polska), Delphine Lyner (Szwajcaria), Ülo Pikkov (Estonia) postanowiło przyznać następujące nagrody:
ZŁOTY SMOK dla reżysera najlepszego filmu – Kaveh Tehrani, za film 1994 (Norwegia).
Tematyka i bohaterowie norweskiego filmu “1994” zmuszają do zadania pytania ważnego dla dzisiejszej kinematografii: “Gdzie kończy się fikcja, a zaczyna prawda?”. Film prowokuje widza do zastanowienia się nad miejscem imigrantów we współczesnym społeczeństwie europejskim, zacierając granicę między dwoma technikami narracji. Jest zarazem poważny i zabawny, odważny i subtelny.
SREBRNY SMOK dla reżysera najlepszego filmu dokumentalnego – José Miguel Ribeiro, za film PODRÓŻ NA WYSPY ZIELONEGO PRZYLĄDKA (Portugalia).
Przy pomocy ręcznej animacji portugalski film „Podróż na Wyspy Zielonego Przylądka” snuje opowieść równie prawdziwą co każdy inny dokument stosujący tradycyjne zdjęcia. Wyjątkowa technika reżysera i jego niewzruszony punkt widzenia, doskonale uchwyciły środowisko gorących i prymitywnych wysp wybrzeży Afryki. Żaden inny dokument w konkursie krótkometrażowym nie był tak sugestywny.
SREBRNY SMOK dla reżysera najlepszego filmu animowanego – Thor Ochsner, za film 1989 (GDY MIAŁEM PIĘĆ LAT) (Dania),
Duński film, “1989”, zabiera nas w osobistą, tragiczną podróż. Artystyczny styl opowieści świetnie współgra z jej osobistym charakterem. Autor dzieli się z nami intymną historią ze swojego życia, rzadko spotykaną w kinie.
SREBRNY SMOK dla reżysera najlepszego filmu fabularnego – Daniel Mulloy za film DZIECKO (Wielka Brytania).
Brytyjskie “Dziecko” pokazuje, że w dzisiejszym świecie zagrożenie może przyjść z najmniej oczekiwanej strony. Wciągająca historia i dojmujące zdjęcia sprawiają, że widz zbliża się do bohaterów. Ten świetnie skonstruowany film stosuje surowy styl reżyserski, bawiąc się stereotypami.
WYRÓŻNIENIA:
ŻONA FOTOGRAFA, reżyseria Karsten Krause i Philip Widmann (Niemcy),
DECRESCENDO, reżyseria Marta Minorowicz (Polska).
Jury postanowiło przyznać dwa wyróżnienia dla krótkometrażowych filmów dokumentalnych: niemieckiej produkcji “Żona fotografa” i polskiego “Decrescendo”. Oba filmy wyróżniają się ukazaniem zaskakujących i niespotykanych bohaterów w zwyczajnych sytuacjach i otoczeniach. Są subtelne i dotykają widza swą inteligentną oraz poetycką formą; pozwalają mu stać się częścią życia bohaterów.
NAGRODA EFA dla najlepszego filmu europejskiego (nominacja do Europejskiej Nagrody Filmowej w kategorii filmu krótkometrażowego) przyznana zostałafilmowi PAPARAZZI, w reżyserii Piotra Bernasia
Polski film “Paparazzi” śledzi profesjonalistę, który wykonuje brudną robotę fotografa brukowców, i jednocześnie opisuje duszę człowieka mierzącego się zarówno z okrutną rzeczywistością historii jak i małymi problemami życia codziennego. Po obejrzeniu tego filmu może nawet Polański pozwoli się sfotografować.
Jury Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych (FIPRESCI) na 51. Krakowskim Festiwalu Filmowym w składzie: Andrzej Fogler (Polska), Dominique Martinez (Francja), Simon Weaving (Australia), postanowiło przyznać nagrodę filmowi 1994, w reżyserii Kaveha Tehrani (Norwegia),
Jury Międzynarodowej Federacji Klubów Filmowych (FICC) w składzie: Line Klungseth Johansen (Norwegia), Kata Kovács (Węgry), Grzegorz Szklarczuk (Polska) postanowiło przyznać nagrodę Don Quichota filmowi PODRÓŻ NA WYSPY ZIELONEGO PRZYLĄDKA, w reżyserii José Miguela Ribeiro (Portugalia) oraz dwa wyróżnienia filmom: URODZINOWY KRĄG w reżyserii Philipa Lepharda (Wielka Brytania) i ŚWIAT RAULA w reżyserii Jessiki Rodríguez Sánchez i Zoe G. Mirandy (Kuba),
Jury studenckie konkursu filmów krótkometrażowych w składzie: Anna Grądowska, Ewa Popowska, Tomasz Rachwald postanowiło nagrodzić film CZESKA LEKCJA HISTORII w reżyserii Jaroslava Kratochvíla (Czechy)
KONKURS POLSKI
Jury konkursu polskiego 51. Krakowskiego Festiwalu Filmowego w składzie: Jerzy Kapuściński – przewodniczący, Anna Kazejak-Dawid, Tomasz Kozak, Tadeusz Słobodzianek i Marcin Wrona, po obejrzeniu wszystkich filmów konkursowych postanowiło przyznać następujące nagrody regulaminowe:
ZŁOTY LAJKONIK dla reżysera najlepszego filmu – Marcel Łoziński za film TONIA I JEJ DZIECI, w uznaniu za stworzenie dzieła łączącego najlepsze tradycje polskiego dokumentu z intelektualną odwagą i krytyczną przenikliwością
SREBRNY LAJKONIK dla reżysera najlepszego filmu dokumentalnego – Paweł Kloc za film KOŁYSANKA Z PHNOM PENH
SREBRNY LAJKONIK dla reżysera najlepszego filmu animowanego – Kamil Polak za film ŚWITEŹ.
SREBRNY LAJKONIK dla reżysera najlepszego krótkometrażowego filmu fabularnego Magnusowi von Hornowi za film BEZ ŚNIEGU
WYRÓŻNIENIA:
DRŻĄCE TRĄBY, reżyseria Natalia Brożyńska – za nowatorskie podejście do struktury narracyjnej oraz poczucie humoru,
KWIEKULIK, reżyseria Joanna Turowicz i Anna Zakrzewska – za wartościowe przywołanie tradycji polskiej awangardy,
Nagrody Pozaregulaminowe
Nagroda Prezesa Stowarzyszenia Filmowców Polskich – Wojciech Staroń, za film ARGENTYŃSKA LEKCJA,
Nagroda Prezesa Stowarzyszenia Filmowców Polskich za montaż – Tomasz Wolski za film LEKARZE,
Nagroda Prezesa Telewizji Polskiej S.A. za najlepszą reżyserię – Marcel Łoziński za film TONIA I JEJ DZIECI,
Nagroda Prezesa Telewizji Polskiej S.A. za najlepsze zdjęcia – Wojciech Staroń za film ARGENTYŃSKA LEKCJA,
Nagroda im. Macieja Szumowskiego za szczególną wrażliwość na sprawy społeczne ufundowana przez Telewizję Kino Polska – Kuba Maciejko za film BON APPETIT,
Rzeźba Bronisława Chromego dla najlepszego producenta polskich filmów krótkometrażowych i dokumentalnych dla STUDIA FILMOWEGO KRONIKA (producenta filmu Marcela Łozińskiego TONIA I JEJ DZIECI),
Jury studenckie konkursu polskiego w składzie: Jolanta Rydel, Miłosz Stelmach, Krzysztof Siwoń postanowiło przyznać nagrodę filmowi ARGENTYŃSKA LEKCJA w reżyserii Wojciecha Staronia za twórcze i osobiste podejście do formuły filmu dokumentalnego oraz niespotykaną wrażliwość wizualną.
Nagrodę Publiczności otrzymał film DZIEŃ Z ŻYCIA w reżyserii Kevina MacDonalda