Zwycięzcy 53.Krakowskiego Festiwalu Filmowego

Strzeżcie się Bakera!, Colombianos, List i Miłość – najlepsze filmy Festiwalu

WERDYKTY JURY

MIĘDZYNARODOWY KONKURS DOKUMENTALNYCH FILMÓW MUZYCZNYCH DocFilmMusic

 

Jury konkursu DocFilmMusic w składzie: Petr Zelenka – przewodniczący (Czechy), Jeroen Berkvens (Holandia), Andy Markowitz  (Wielka Brytania) podjęło decyzję o przyznaniu następujących nagród:
ZŁOTY HEJNAŁ
dla reżysera najlepszego filmu – Jay’a Bulgera za film STRZEŻCIE SIĘ BAKERA! (USA).

 

W dokumentach o muzyce i muzykach dąży się do tego, aby film ukazywał talent po obu stronach kamery: ma opowiadać fascynującą historię przy umiejętnym zastosowaniu techniki filmowej. Jury zadecydowało, że spośród uczestników konkursu DocFilmMusic kryteria te najlepiej spełnia film „Strzeżcie się Bakera!” w reżyserii Jay’a Bulgera. Kreśląc postać perkusisty, Gingera Bakera, Bulger przedstawia fascynującą osobowość. Na wiele sposobów historia ta jest kliszą: gwiazda rocka lat 60-tych znęcająca się nad sobą i nad otoczeniem. W tym przypadku film nie stara się zrehabilitować bohatera, sprawić że go pokochamy lub mu wybaczymy. Ginger Baker jest świetnym muzykiem i totalnym dupkiem, a „Strzeżcie się Bakera!” w bezpośredni sposób pokazuje nam obie jego strony.
Pozostając w zgodzie z niezależnym duchem Festiwalu, chcieliśmy przede wszystkim docenić osiągnięcie debiutującego reżysera. Choć nie był wcześniej filmowcem, udało mu się znaleźć wartą opowiedzenia historię i utorować drogę do jej realizacji. Mimo że film posiada niedociągnięcia, a także pewne samo-pobłażanie cechujące debiutantów filmowych, jest też zrealizowany z wiarą, humorem i entuzjazmem, a charakterystyczna stylistyka ubarwia śmiałą narrację filmu.

 

MIĘDZYNARODOWY KONKURS DOKUMENTALNY

 

Jury konkursu dokumentalnego w składzie: Sergey Dvortsevoy – przewodniczący (Rosja), Marion Döring (Niemcy), David Fisher (Izrael), Veton Nurkollari (Kosowo), Jerzy Zieliński (Polska) podjęło decyzję o przyznaniu następujących nagród: 

 

ZŁOTY RÓG dla reżysera najlepszego filmu – Tora Mårtens za film COLOMBIANOS (Szwecja, Finlandia).
Z kamerą zawsze gotową, by uchwycić właściwy moment i właściwe miejsce, reżyserka Tora Mårtens i operator Erik Vallsten z ogromnym szacunkiem podążają za bohaterami swojego filmu. W intymny, lecz niekrępujący sposób dają nam wyjątkowy dostęp do ich życia. Swoim filmem przekazują uniwersalną wiadomość o tym, jak bardzo członkowie rodziny troszczą się o siebie, jak niewielką kontrolę sprawujemy nad własnym życiem i jak ograniczoną odpowiedzialność mamy wobec innych. Rozwijający się na tle problemu uzależnienia narkotykowego i alkoholowego, ten rodzinny dramat  zmusza nas do myślenia nie tylko o Pablu, Fernandzie i ich matce, ale też o nas samych.  

 

SREBRNY RÓG dla reżysera najlepszego średniometrażowego filmu dokumentalnego – Marat Sargsyan za film OJCIEC (Litwa).
Mimo iż film jest przedstawieniem kontrowersyjnego człowieka, reżyser unika podjęcia jakichkolwiek prób oceny, polegając na sile oddziaływania obrazów. 

 

SREBRNY RÓG dla reżyserów najlepszego pełnometrażowego filmu dokumentalnego – Marcel Łoziński za film OJCIEC I SYN W PODRÓŻY (Polska) oraz Paweł Łoziński za film OJCIEC I SYN (Polska).
Czy wykonywanie tego samego zawodu przez ojca i syna jest przekleństwem czy błogosławieństwem? Czy można wykorzystać film by załagodzić ten i inne problemy rodzinne? Dwóch słynnych filmowców, ojciec i syn, wyrusza w podróż, poszukując odpowiedzi na te i inne pytania. Ich umiejętności filmowe, narzędzie w ich dłoniach oraz rozciągająca się przed nimi droga – źródło inspiracji. Wynikiem jest wyjątkowy eksperyment kinowy oraz świadectwo wzajemnej miłości trwającej pomimo skomplikowanych relacji. 

 

WYRÓŻNIENIE:
Mahdi Fleifel
za film NIE NASZ ŚWIAT (Wielka Brytania, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Liban) z
a zabranie nas w bardzo osobistą podróż do rodziny i przyjaciół zamieszkujących palestyński obóz uchodźców w Libanie. Intymne lecz pełne szacunku podejście Mahdiego Fleifela w pełen empatii, humoru i miłości sposób stwarza niepowtarzalny portret małej społeczności pozbawionej perspektyw na przyszłość.  

 

NAGRODA STOWARZYSZENIA AUTORÓW ZDJĘĆ FILMOWYCH za najlepsze zdjęcia – Linas Dabriska (Litwa) za zdjęcia do filmu OJCIEC (reż. Marat Sargsyan) za uchwycenie i oddanie na ekranie piękna. 

 

Jury Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych (FIPRESCI) w składzie: Lesław Roman Czapliński (Polska), Marco Lombardi (Włochy), Harri Römpötti (Finlandia) postanowiło przyznać nagrodę filmowi OSTATNI KORSARZE MORZA CZARNEGO w reżyserii Svetoslava Stoyanova (Bułgaria) za zabawne i romantyczne spotkanie dwóch typów poszukiwaczy skarbów: poszukiwaczy starego złota piratów i kapitalistów tworzących nowe przedsięwzięcie.  

 

Jury studenckie konkursu dokumentalnego w składzie: Mateusz Góra, Małgorzata Lisiecka, Filip Nowak postanowiło przyznać nagrodę filmowi NIE NASZ ŚWIAT w reżyserii Mahdi Fleifela (Wielka Brytania, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Liban), który jest  osobistą, niepozbawioną ironii podróżą do miejsca swojego dzieciństwa ukazaną w odważny i atrakcyjny wizualnie sposób. Autor umiejętnie wykorzystuje prywatną historię do przedstawienia trudnej sytuacji uchodźców. Świadomie operuje różnymi środkami audiowizualnymi pokazując wielość perspektyw i różnice pokoleniowe. 

 

MIĘDZYNARODOWY KONKURS FILMÓW KRÓTKOMETRAŻOWYCH 

 

Jury konkursu krótkometrażowego w składzie: Andrzej Jakimowski – przewodniczący (Polska), Igor Kovalyov (Rosja), Maike Mia Höhne (Niemcy), Sourav Sarangi (Indie) postanowiło przyznać następujące nagrody: 

 

ZŁOTY SMOK dla reżysera najlepszego filmu – Sergei Loznitsa za film LIST (Rosja) – za wykreowanie niezwykłego sposobu filmowej kontemplacji życia 

 

SREBRNY SMOK dla reżysera najlepszego filmu dokumentalnego – Aleksandra Maciuszek za film SCENY SPRZED (Kuba) – za uchwycenie śmierci wkradającej się do codziennego życia rodziny 

 

SREBRNY SMOK dla reżysera najlepszego filmu animowanego – Kawai + Okamura za film BYĆ JAK PORUCZNIK COLUMBO (Japonia) za zniewalającą narrację filmową 

 

SREBRNY SMOK dla reżysera najlepszego filmu fabularnego – Marianne Blicher za film PIĘKNA BELINDA (Dania) – za wdzięk w portretowaniu trudnego okresu w życiu młodych ludzi 

 

WYRÓŻNIENIA:
Ewa Borysewicz za film DO SERCA TWEGO (Polska) –
za uchwycenie złożoności uczuć prostymi środkami, użytymi w wyrazisty i osobisty sposób 

 

PRIX EFA dla najlepszego filmu europejskiego (nominacja do Europejskiej Nagrody Filmowej w kategorii filmu krótkometrażowego) przyznana została filmowi LIST, w reżyserii Sergeia Loznitsy (Rosja). 

 

Jury Międzynarodowej Federacji Klubów Filmowych (FICC) w składzie: Anita Moe (Norwegia), Grzegorz Rylski (Polska), Michael Schäfer (Niemcy) postanowiło przyznać:
Nagrodę
Don Quichota filmowi
SFATYGOWANI PRZYSTOJNIACY, w reżyserii Léo Marchand i Anne-Laure Daffis (Francja).
Pozostający w tradycji beckettowskiego Godota liryczny western Anne-Laure Daffis i Léo Marchanda jest metaforą walki człowieka o znalezienie sensu w bezsensie. Dwójka diametralnie różnych bohaterów tęskni do raju – w tym przypadku Meksyku – w nadziei na lepsze życie. Lecz zanim to nastąpi będą musieli odnaleźć sens istnienia, nie zdając sobie sprawy z tego, że wszystko rozpocznie się znów od początku. Wspaniali aktorzy i dobrze skomponowane obrazy cinemascope opowiadają ten minimalistyczny lecz zaskakujący wiersz, który niczym lustro odbija nasze istnienie i jego sens. 

 

Wyróżnienie filmowi ŚWIĘTY I DZIWKA w reżyserii Anny Zohry Berrached (Niemcy).

Chcemy uhonorować reżyserkę, Anne Zohra Berrached, oraz jej dwóch bohaterów za odwagę  opowiedzenia ich kontrowersyjnej historii. 

 

Jury studenckie konkursu filmów krótkometrażowych w składzie: Lucyna Adamska, Aleksandra Koźmińska, Krzysztof Siwoń  postanowiło nagrodzić film ALLAH JEST WIELKI w reżyserii Andrei Iannetty (Indie) za precyzję narracji i przypomnienie, że nie zawsze warto być na czas. 

 

KONKURS POLSKI 

 

Jury konkursu polskiego w składzie: Adam Sikora przewodniczący, Agnieszka Traczewska, Ryszard Jaźwiński, Jacek Hugo-Bader oraz Marek Skrobecki, po obejrzeniu wszystkich filmów konkursowych postanowiło przyznać następujące nagrody regulaminowe: 

 

ZŁOTY LAJKONIK dla reżysera najlepszego filmu – Filip Dzierżawski za film MIŁOŚĆ (Polska).

To bardzo głęboki, wzruszający i osobisty portrety pokolenia rodzącego się i dojrzewającego, nie tylko muzycznie, w początkach wolnej Polski. 

 

SREBRNY LAJKONIK dla reżysera najlepszego filmu dokumentalnego – Bartosz M. Kowalski za film  MOJA WOLA (Polska).
Za analityczne spojrzenie na ludność zamieszkującą warszawskie osiedle. To brutalna, pełna agresji opowieść przedarcia się zza marginesu społecznego na terytorium ‘normalsów’. 

 

WYRÓŻNIENIE:
Piotr Stasik za film DZIENNIK Z PODRÓŻY (Polska). 

 

SREBRNY LAJKONIK dla reżysera najlepszego filmu animowanego – Tomasz Popakul za film ZIEGENORT (Polska).
To plastyczna opowieść o dojrzewaniu prowincjonalnego chłopaka pogrążonego w swoich kompleksach. 

 

WYRÓŻNIENIE:
Ewa Borysewicz za film DO SERCA TWEGO (Polska). 

 

SREBRNY LAJKONIK dla reżysera najlepszego krótkometrażowego filmu fabularnego – Jędrzej Bączyk za film KOJOT (Polska).
To i
nteresujący zapis dojrzewania i inicjacji osadzony w realiach polskiego miasta. 

 

WYRÓŻNIENIE:
Mateusz Głowacki za film ZABICIE CIOTKI (Polska) 

 

Nagrody pozaregulaminowe 

 

Nagroda Prezesa Telewizji Polskiej S.A. za najlepszą reżyserię – Jakub Pączek za film 128. SZCZUR (Polska)

 

Nagroda Prezesa Telewizji Polskiej S.A. za najlepsze zdjęcia – Mateusz Skalski za zdjęcia do filmu MOJA WOLA (reż. Bartosz M. Kowalski). 

 

Nagroda Prezesa Stowarzyszenia Filmowców PolskichAgnieszka Elbanowska za film NIEWIADOMA HENRYKA FASTA (Polska). 

 

Nagroda Prezesa Stowarzyszenia Filmowców Polskich za montaż – Bartek Pietras za film THE BIG LEAP (reż. Kristoffer Rus). 

 

Nagroda im. Macieja Szumowskiego za szczególną wrażliwość na sprawy społeczne ufundowana przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji – Bartosz M. Kowalski za film MOJA WOLA. 

 

Nagroda dla najlepszego producenta polskich filmów krótkometrażowych i dokumentalnych ufundowana przez Krajową Izbę Producentów Audiowizualnych – Piotr Kielar z Lifetime Productions za film MIŁOŚĆ. 

 

Jury studenckie konkursu polskiego w składzie: Katarzyna Dworak, Małgorzata Wójcik, Aleksander Małecki postanowiło przyznać nagrodę filmowi ZABICIE CIOTKI w reżyserii Mateusza Głowackiego.
Film zaintrygował nas swoją formą, umiejętną grą z konwencją zręcznie balansującą na granicy czarnego humoru, groteski i historii kryminalnej. Spośród wielu dobrych produkcji, ta zwróciła naszą uwagę swoją świeżością i nietypowym podejściem do tematu. 

 

NAGRODA PUBLICZNOŚCI
MIŁOŚĆ,
reż. Filip Dzierżawski 

 

DRAGON FORUM 

 

HBO DEVELOPMENT AWARD dla projektu filmu MIŁOŚĆ XXXXL, w reżyserii Joanny Frydrych

 

Kategoria: News.

Aktualności

805 z 1098